Gjest GreenSky Skrevet 14. oktober 2005 #21 Skrevet 14. oktober 2005 Det var da en merkelig prioritering. Ville heller gitt dyrere gaver til barna enn tantebarn. Dere trenger jo ikke å bli enige om noe - bare si at pga økonomi må dere prioritere egne barn først, derreter tantebarn. De fleste burde da forstå det. Selv får jeg bare "rask" av tantene mine (sånn som sokker, grytekluter, oa), og det synes jeg er helt ok.
Gjest Hilde K S Skrevet 15. oktober 2005 #22 Skrevet 15. oktober 2005 Jeg er en hund på å finne presanger som ser dyrere ut enn det de er. I år har jeg vært inne på www.barnogleker.no og kjøpt joggedresser til alle. Fra 69,- til 99,-. Det finnes en del sider på nett der man kan finne rimelige julegaver, bare for å tipse!
April Skrevet 15. oktober 2005 #23 Skrevet 15. oktober 2005 Til venninner ligger det på ca.200kr, søskene våres ca.3-400kr, min mamma og sambo, ca.1000-1500(vi får masse fra de gjennom hele året), pappa, stemor og svigers ca. 500-1000kr. Til mine og mannens foreldre kjøper vi alltid en til hver og en sammen. Blir litt mye, men sånn er nå en gang jeg.. Til andre vi kjøper gave til 100-200kr..
Kittykat Skrevet 15. oktober 2005 #24 Skrevet 15. oktober 2005 Vi bruker ca 300-500 på foreldre. Våre søsken får ingenting, for vi har blitt enige om å gi til barna i stedet. Tantebarna mine får 200, de er seks stk. Hans ene nevø får 300+. Besteforeldre får 200-300. Venner, eller venners barn får ca 100. Vi har bare en inntekt, og sist i køen står vår egen familie Det betyr at det sjelden er penger igjen til gaver til hverandre, og ofte får vår egne barn for mindre enn det vi gir til tantebarn Jeg skulle endret på det, og prioritert mine nærmeste. Men det å prøve og foreslå litt mindre gaver har ingen i familien forståelse for, for de har mye bedre økonomi enn oss. Litt sårt når vi feirer jul sammen, og våre unger får en lite ting av oss, mens deres unger får ski, pc-spill, stereoanlegg osv av sine foreldre ← Dette her hadde jeg tatt opp med alle tilstedet. Og sagt i fra at fra i år så blir det mindre gaver fordi økonomien tillater ikke at dere kan kjøpe så dyre gaver. Jeg synes dere skal gjøre det jeg. Drit i hva andre sier, bare kjøp billigere gaver og kjøp dyrere gaver til deres barn. Det gjør vi hvert eneste år. Vi gir etter hva lommeboken tillater og ingen har sagt noe på det. Og hadde de gjort det og blitt smålige, så hadde jeg eksplodert. Vi har også bare 1 inntekt, men vår familie kommer alltid først når det gjelder julegaver. Jeg har en stor familie og vi gir gaver for maks 100,- til søsken og tantebarn over 18 år. Men dette har vi da diskutert og blitt enige om. Herlighet, det er snakk om julegaver og det er ikke verdens ende om man får en gave til 100,- eller 200,-. Det er faktisk ikke snakk om å få de dyreste gavene, men det er snakk om tanken som teller. Og å tilbringe tid med familie og venner og kose seg og ha det hyggelig. Jeg synes du skal ta dette opp igjen jeg. Og si at du forstår at de vil bli skuffet ( noe som bare er barnslig og smålig ), men at dere kan ikke kjøpe så dyre ting. Det går jo utover dere og barna deres og så får barna deres nesten ingenting selv fordi resten av familien skal være så grådig...... Jeg trodde ikke voksne var sånn jeg, men der tok jeg tydeligvis feil gitt..... Så i år sier du/dere strengt i fra om at i år så blir det ikke så dyre gaver fra dere fordi dere har ikke penger til det, enkelt og greit. Blir folk sure, så får de bare blir det. Det viser bare hvor voksne de er...... Og det finnes mange fine gaver til under 100,-. Det trenger ikke å koste så mye å kjøpe noe fint Jeg ønsker dere lykke til og håper at julen i år blir litt bedre for deg og dine.
Pasha Skrevet 16. oktober 2005 #25 Skrevet 16. oktober 2005 i år tenkte vi å gjorde det slik Foreldere: ca 500 kr per par søsken med følge: 300 kr besteforeldere: 150 kr tantebarn (1 stk). 200-300 kr søskenbarn (kjøper til 2 små). 100 kr sønn av et voksent vennepar : 100 kr (er egentlig venner av svigers.. men vi pleier å være sammen med dem på ferie.. og da passe på sønnen deres på 8 år) venniner/venner 100-200 kr i år kjøper vi får mindre enn hva vi pleier. grunne strammere økonomi enn vanlig (sparer til bryllup) og neste år satser vi på å kjøpe en del i usa.. så da blir det kanskje billigere da også..(mer for penga kanskje)
Gjest Gjesta Skrevet 16. oktober 2005 #26 Skrevet 16. oktober 2005 Jeg og bestevenninden min bruker ca 400 kroner på hverandre. Men vi kjøper ikke til hveradnres barn. Dette ble vi enige om da ungene var små, fordi ungene fikk så masse og det var mye hyggeligere å kjøpe noe til hverandre Til mor og far bruker vi vel ca 400 på hver, til søsteren min omtrent det samme. Men jeg kan godt gå opp hvis jeg finner noe spesiellt, jeg tenker mer på hva jeg kjøper enn på hvor dyrt det er. Venninders barn får for rundt en hundrelapp. Nieser og nevøer får for rundt 200. Videre kjøper jeg til mine to nærmeste kollegaer for omtrent en hundrelapp. Vi kjøper fex en flaske vin eller hudpleie-jente-saker. Min tante får alltid et lys fra Løiten lys som koster rundt en hundrelapp. Ungene våre får utvilsomt for mest. Vi kjøper gjerne store ting som de skulle hatt uansett, fex sykkel, tv-på rommet eller stereoanlegg. i tillegg får de gjerne noe de ønsker seg av klær eller leker. Jeg og mannen min kjøper for ca tusen kroner til hverandre. Vi har ingen besteforeldre eller andre som skal ha gaver..... Okay, det går en del penger. Men jeg elsker å kjøpe gaver til folk når jeg finner prikken over i`en, og jeg begynner tidlig og sprer innkjøpene over lang tid. Det er aldri noen problem da. Det dreier seg om å prioritere
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2005 #27 Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Jeg kjøper nesten ingen julegaver. Har ingen søsken eller besteforeldre lengre, så i familien blir det bare til mamma og pappa. Og til min ene onkel som er ungkar de årene han feirer jul hjemme hos oss. Ellers får sambo gave selvsagt, en kanskje en venninne eller to. Og sønnen til en venninne av meg pleier også å få en liten ting. Det blir vel gjerne litt flere gaver når flere venninner/sambo sine søsken får barn, men det er nok en stund til. Sambo og jeg har alltid gjort det slik at han kjøper alle gaver til de på hans side og jeg til de på min side - både når det gjelder julegaver, bursdager, innflytting, bryllup osv. Det har jevnet seg ganske så godt ut til nå hvertfall. Jeg regner med å bruke ca 3000,- på julegaver. I venninnegjengen har vi sluttet med å kjøpe gaver til hverandre og går heller ut hele gjengen og spiser en bedre middag og hygger oss sammen. Dette er noe vi aldri tar oss råd til ellers, så for oss er det er stor gave å få gjøre noe spesielt sammen. Pynte oss skikkelig og bare gå ut oss jentene. Kjempegøy! Endret 16. oktober 2005 av Titta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå