Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg er i en fase hvor jeg nesten ikke spiser kjøtt, og vil bli vegetarianer. men hva spiser egentlig vegetarianere til jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De årene jeg var vegetarianer spiste jeg bare tilbehøret, ikke kjøttet til julemiddagen. Det var litt stusselig, men jeg gadd ikke lage meg noe eget da... Ble så ukoselig :(

I år derimot gleder jeg meg som en unge til å fråtse i ribbe, pinnekjøtt, kalkun og ellers alt som måtte bys :)

Skrevet

Det kommer HELT an på om de feirer med omtenksomme mennesker eller ikke, tenker jeg!

Vet om noen hvor mor i huset synes at vegetarmat er noe tull, og synes at vegetarianeren skal spise ribbe siden det er jul. Dessverre er fyren ganske ømtåelig, han får vondt i magen av f.eks. posesuppe med dyrefett i, selv om det ikke er kjøtt. Gjett om de har fin jul der i gården. :roll:

Hvis du skal feire sammen med kjøtt-etere, så tenk deg om hva som evt. kan fungere sammen med resten av middagen. Tilbehøret til ribbe pleier jo å være poteter, en eller annen form for grønnsaker og kanskje litt surkål. Og så kan du tenke på noe som passer til det. Kanskje soya- eller nøttebiff? Eller noe annet "kjøttliknende"? Hvis du spiser fisk, så kan man jo prøve seg med noen passende fiskeretter. Eller foreslå torsk for hele familien.

Hvis du ikke trenger å ta hensyn til andre, så kan du jo lage de beste vegis-rettene du vet om!

Hvis du sier litt om hva som er vanlig juletradisjon der du skal være i år, så er det litt lettere å gi tips. :)

catzy

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var jo en ganske god ide, med å spise tilbehør og lage meg noe eget ved siden av. Jeg spiser fortsatt fisk, og har faktisk foreslått fisk til alle. (ikke særlig godt motatt)

Jeg skal hjem til mine foreldre i år. Der går det i ribbe med tilbehør.

Skrevet

Jeg har selv aldri vært noe fan av julemat. Eneste jeg spiser som har JUL i seg er kalkun(kylkun) og juleskinke.

Ellers fins det jo såå mye som kan være julemat da. Salater med litt ekstra i... Julebrød.. Waldorfsalat (Er best til kjøtt men funker da uten også..nam), mandariner, nøtter..hmm.. *gruble* Det er jo bare fantasien som setter grenser her. Desv. er stortsett alt av julemat proppet full av fett... Dette i form av fett og kjøtt/fisk :roll: . (Medisterpølser, lutefisk, flesk, ribbe..u name it)

Lykke til! :D

• 5 år senere...
Gjest Gjest_line_*
Skrevet

det finnes masse vegetarmat man kan lage! det er ikke ukoselig å lage noe til seg saelv, man sender jo mat rundt og forsyner seg av det man vil ha uansett. Jeg anbefaler kikertstek med sherrysaus. Oppskriften fant jeg i en vegatrkokebok fra den lille kokebokserien. Ellers er det bare å google vegetar julemat og du får masse tips!

Skrevet

Tanken med vanlig julemat var jo opprinnelig at det skulle være det beste og mest eksklusive man hadde av mat, det som man aldri fikk ellers.

Så da kan du jo lage det beste/dyreste av vegetarmat og unne deg "det lille ekstra" ettersom det er jul:-)

Skrevet

Jeg lager det jeg har lyst på... Og år er det pasta med pesto. Orker ikke lage noe avanserte saker, jeg mister som regel appetitten av å se på folk som smatter på døde ribbein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...