Frøkensina Skrevet 6. november 2021 #41 Del Skrevet 6. november 2021 Entern skrev (11 minutter siden): Hæ!? Bra for deg det er høst - beste årstid for å gå på bærtur 🤣 Ab f4e tar ikke så feil som du tror. Kristendommen VAR en kult og har tatt opp i seg mye fra andre andre kulter og religioner som fantes i førkristen og tidligkristen tid. Både i tekstene (innhold) og i ritualer og symboler. Disse tingene er der enda. Det jeg synes er superinteressant, men som aldri diskuteres i slike tråder er nettopp de konkurrerende kultene som eksisterte samtidig med den spede kristendommen. De som konkurrerte hadde alle noe som var radikalt i forhold til mye av det romerske panteon, de var nemlig alle frelseskulter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 6. november 2021 #42 Del Skrevet 6. november 2021 Frøkensina skrev (15 minutter siden): Ab f4e tar ikke så feil som du tror. Kristendommen VAR en kult og har tatt opp i seg mye fra andre andre kulter og religioner som fantes i førkristen og tidligkristen tid. Både i tekstene (innhold) og i ritualer og symboler. Disse tingene er der enda. Det jeg synes er superinteressant, men som aldri diskuteres i slike tråder er nettopp de konkurrerende kultene som eksisterte samtidig med den spede kristendommen. De som konkurrerte hadde alle noe som var radikalt i forhold til mye av det romerske panteon, de var nemlig alle frelseskulter. Dette er gode poenger. Kristendommen var def en kult i begynnelsen, særlig helt i begynnelsen. Og ja det var mange interessante mysteriereligioner - Isis, Mitra, osv. Og selvfølgelig kristendommens erkefiende, gnostisismen (som ofte også var kristen, artig nok). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 6. november 2021 #43 Del Skrevet 6. november 2021 Entern skrev (12 minutter siden): Dette er gode poenger. Kristendommen var def en kult i begynnelsen, særlig helt i begynnelsen. Og ja det var mange interessante mysteriereligioner - Isis, Mitra, osv. Og selvfølgelig kristendommens erkefiende, gnostisismen (som ofte også var kristen, artig nok). Se der ja Man kan også ta med Orpheuskulten, en bestemt versjon av Dionysoskulten og Antinouskulten. Noen av de aller tidligste maleriene av Jesus er han malt som Orpheus, i katakomber. Husker jeg leste en romersk beskrivelse av kristne som en gjeng som samles på natta og hyler mot månen Det betyr ikke at de nødvendigvis gjorde det, men det sier noe om hvordan de ble sett på. Isiskulten har virkelig påvirket Mariaskikkelsen blant annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #44 Del Skrevet 6. november 2021 visp skrev (15 timer siden): Det er da veldig bastant av deg? Jeg er ikke troende i det hele tatt, men flere av de kristne jeg kjenner er intelligente langt over gjennomsnittet. Det er jo umulig og selvmotsigende at folk som tror på julenisser, alver, eventyr, religion osv. "er intelligente langt over gjennomsnittet" 🙄🤯 Men dokumenter gjerne 🤗 Anonymkode: 4c82d...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 6. november 2021 #45 Del Skrevet 6. november 2021 Frøkensina skrev (Akkurat nå): Se der ja Man kan også ta med Orpheuskulten, en bestemt versjon av Dionysoskulten og Antinouskulten. Noen av de aller tidligste maleriene av Jesus er han malt som Orpheus, i katakomber. Husker jeg leste en romersk beskrivelse av kristne som en gjeng som samles på natta og hyler mot månen Det betyr ikke at de nødvendigvis gjorde det, men det sier noe om hvordan de ble sett på. Isiskulten har virkelig påvirket Mariaskikkelsen blant annet. 😊 Både Isiskulten og Mitrakulten er jo dessuten grov kulturell appropriasjon😀 Isiskulten var viktig fordi den, i likhet med kristendommen ga kvinner en bedre stilling og en mer meningsfylt tilværelse - i gamle Roma sto kvinner svakt, de hadde ikke fornavn engang😟 Orpheus-, Dionysos- og Demeterkultene var også viktige ja, i Hellas. Kan vel i stor grad takke Hellenismen for mye av dette. Det var mye kulturell utveksling i de dager… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 6. november 2021 #46 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo umulig og selvmotsigende at folk som tror på julenisser, alver, eventyr, religion osv. "er intelligente langt over gjennomsnittet" 🙄🤯 Men dokumenter gjerne 🤗 Anonymkode: 4c82d...99f Oioioi så sneversynte, fordomsfulle og fantasiløse vi er i dag da! Visste du forresten at disse trekkene ikke er tegn på høy intelligens, men det motsatte? The more you know! And knowing is half The battle!😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. november 2021 #47 Del Skrevet 7. november 2021 Jeg tror jeg må lære meg norsk. Jeg tenkte sekt og trodde det var et annet navn for kult. Det er det jo ikke - og der lærte jeg meg noe nytt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. november 2021 #48 Del Skrevet 7. november 2021 Lawyam skrev (19 minutter siden): Jeg tror jeg må lære meg norsk. Jeg tenkte sekt og trodde det var et annet navn for kult. Det er det jo ikke - og der lærte jeg meg noe nytt. Stemmer, det er to forskjellige ting 😀 Kult brukes ofte i betydning «skummel sekt» men det er egentlig helt feil 😀 Lærte meg forskjellene mellom kult og sekt når studerte religionsvitenskap for 20 år siden. I utgangspunktet er en kult åpen mens en sekt er lukket, en kult har ofte færre regler og er oftest mindre autoritær. Det viktigste de har til felles er størrelsen, de er små. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. november 2021 #49 Del Skrevet 7. november 2021 Entern skrev (40 minutter siden): 😊 Både Isiskulten og Mitrakulten er jo dessuten grov kulturell appropriasjon😀 Isiskulten var viktig fordi den, i likhet med kristendommen ga kvinner en bedre stilling og en mer meningsfylt tilværelse - i gamle Roma sto kvinner svakt, de hadde ikke fornavn engang😟 Orpheus-, Dionysos- og Demeterkultene var også viktige ja, i Hellas. Kan vel i stor grad takke Hellenismen for mye av dette. Det var mye kulturell utveksling i de dager… Altså det blir jo meningsløst å snakke om det idiotiske moderne begrepet kulturell appropriasjon når man snakker historie i noen form 😄 Ikke kunst heller, eller literatur osv.. Mitraskulten kom østfra, mulig fra India/Persia, men når det aldri har blitt funnet noen tekster så vet man vel ikke så nøyaktig? Eller vet du noe jeg ikke vet? 😅Det var flere kulter som kom østfra. Den blodige okseskikken som var med i Rome-serien kom også østfra (orker ikke slå opp). De hadde fornavn, men det var vel ofte en kvinnelig form av faren sitt navn. Vi har jo hatt noe lignende. Kvinner stod absolutt under mannen, men de var likevel friere enn i Hellas. Det fantes kvinnelige «buisness women» som gjorde det godt og enkelte kvinner styrte jo keiseren bak kulissene. Men kvinnene er nå en gang de første skyldige til at kristendommen ble så pop, og det var sikkert fordi de var marginaliserte. At Konstantin ble kristen/fant bruk for kristendommen er vel sannsynligvis moren hans sin skyld, i allefall delvis. Hadrian var ikke den eneste keiseren eller noen høyt på strå romere som ble initiert i Orpheuskulten i Athen. De hellenske kultene fortsatte inn i romertiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. november 2021 #50 Del Skrevet 7. november 2021 Frøkensina skrev (1 minutt siden): Altså det blir jo meningsløst å snakke om det idiotiske moderne begrepet kulturell appropriasjon når man snakker historie i noen form 😄 Ikke kunst heller, eller literatur osv.. Mitraskulten kom østfra, mulig fra India/Persia, men når det aldri har blitt funnet noen tekster så vet man vel ikke så nøyaktig? Eller vet du noe jeg ikke vet? 😅Det var flere kulter som kom østfra. Den blodige okseskikken som var med i Rome-serien kom også østfra (orker ikke slå opp). De hadde fornavn, men det var vel ofte en kvinnelig form av faren sitt navn. Vi har jo hatt noe lignende. Kvinner stod absolutt under mannen, men de var likevel friere enn i Hellas. Det fantes kvinnelige «buisness women» som gjorde det godt og enkelte kvinner styrte jo keiseren bak kulissene. Men kvinnene er nå en gang de første skyldige til at kristendommen ble så pop, og det var sikkert fordi de var marginaliserte. At Konstantin ble kristen/fant bruk for kristendommen er vel sannsynligvis moren hans sin skyld, i allefall delvis. Hadrian var ikke den eneste keiseren eller noen høyt på strå romere som ble initiert i Orpheuskulten i Athen. De hellenske kultene fortsatte inn i romertiden. Det med appropriasjon var en spøk😀 Jeg mener vårt navn på Den Onde, Djevelen, kommer fra persisk, deva/daeva, også divv (en daeva i den gammelpersiske religionen var en mektig demon/drage/ond gud; en divv var en demon, ganske lik samenes stallo). Og ja på indisk er en deva en skikkelig gud mens en asura er en demon (men en god gud på persisk…). Ikke umulig at det har vært påvirkning mellom persisk og jødisk (og kristen) religion, de har en god del felles. Et eksempel er de moderne yezidiene, deres religion er som en blanding av zaratustrisk religion og kristendom. En annen sånn blanding var manikeisme som var zaratustrianisme + gnostisisme + kristendom. Mitra er persisk, en god gud/engel som tjener Ahura Mazda (den Gode Gud). Men har også blitt dyrket i India i gammel tid. Den oksetingen vet jeg ikke hvor de fant på 💁🏻♂️ Lenge siden jeg leste så mye om romerske keisere så der bøyer jeg meg😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. november 2021 #51 Del Skrevet 7. november 2021 Entern skrev (9 minutter siden): Det med appropriasjon var en spøk😀 Jeg mener vårt navn på Den Onde, Djevelen, kommer fra persisk, deva/daeva, også divv (en daeva i den gammelpersiske religionen var en mektig demon/drage/ond gud; en divv var en demon, ganske lik samenes stallo). Og ja på indisk er en deva en skikkelig gud mens en asura er en demon (men en god gud på persisk…). Ikke umulig at det har vært påvirkning mellom persisk og jødisk (og kristen) religion, de har en god del felles. Et eksempel er de moderne yezidiene, deres religion er som en blanding av zaratustrisk religion og kristendom. En annen sånn blanding var manikeisme som var zaratustrianisme + gnostisisme + kristendom. Mitra er persisk, en god gud/engel som tjener Ahura Mazda (den Gode Gud). Men har også blitt dyrket i India i gammel tid. Den oksetingen vet jeg ikke hvor de fant på 💁🏻♂️ Lenge siden jeg leste så mye om romerske keisere så der bøyer jeg meg😊 Og greske daemon/daimon er vel muligens opphavet til demon, men daemon var ikke spesielt onde. Det var mindre ånder/guder som kunne veilede tror jeg. Ja altså du har vel studert religionshistorie og jeg har studert kunsthistorie så da kommer man fra litt ulike vinkler/kunnskap rundt til de samme tingene Oksekultene ser ut til å ha kommet fra samme område til Roma, altså øst 😅Samtidig så holdt jo grekerne f.eks. enorme okseofringer sånn som i Siracusa, har du vært der? De hadde et alter de kunne ofre hundre okser om gangen på. Hadde vært mye morsommere om det persiske riket bestod, kan ikke så mye om de egentlig. Det eneste på pensum var vel den lange frisen som viste at de likestilte ulike etniske folk fra riket som kom for å gi tributter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. november 2021 #52 Del Skrevet 7. november 2021 Frøkensina skrev (10 minutter siden): Og greske daemon/daimon er vel muligens opphavet til demon, men daemon var ikke spesielt onde. Det var mindre ånder/guder som kunne veilede tror jeg. Ja altså du har vel studert religionshistorie og jeg har studert kunsthistorie så da kommer man fra litt ulike vinkler/kunnskap rundt til de samme tingene Oksekultene ser ut til å ha kommet fra samme område til Roma, altså øst 😅Samtidig så holdt jo grekerne f.eks. enorme okseofringer sånn som i Siracusa, har du vært der? De hadde et alter de kunne ofre hundre okser om gangen på. Hadde vært mye morsommere om det persiske riket bestod, kan ikke så mye om de egentlig. Det eneste på pensum var vel den lange frisen som viste at de likestilte ulike etniske folk fra riket som kom for å gi tributter. Er egentlig historiker men hadde religionshistorie som støttefag + arkeologi (som overlapper med kunsthistorie 😀). Daimon er et genialt begrep i grunnen, det dekker f.eks både den persiske versjonen av Mitra og Mitras fiende Aisjma (bedre kjent som Asmodeus😉). Men begrepet er jo eldre enn navnet, det kryr av sånne vesener i sumerisk og akkadisk og babylonsk religion, som f.eks han monsteret i Eksorsisten (og han var faktisk gråsone - han var farlig men beskyttet barn mot enda verre vesen). Aldri vært i Hellas 😔 Har alltid vært stor fan av gamle Persia. GAMLE gamle Persia ble jo erobret av Aleksander men grekerne ble jagd ut et par hundre år senere, og Persia var i varierende grad en stormakt de neste 800 år 😀 De gamle perserne (og slektningene deres som mederne, partherne og skyterne) var et spennende folk med en veldig unik religion og interessant kultur. En artig detalj er eksistensen av kvinnelige krigere hos dem, særlig hos skyterne og sarmaterne. Amasonene i gresk mytologi er nesten helt sikkert skytere (klærne matcher). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. november 2021 #53 Del Skrevet 7. november 2021 (endret) Entern skrev (56 minutter siden): Er egentlig historiker men hadde religionshistorie som støttefag + arkeologi (som overlapper med kunsthistorie 😀). Daimon er et genialt begrep i grunnen, det dekker f.eks både den persiske versjonen av Mitra og Mitras fiende Aisjma (bedre kjent som Asmodeus😉). Men begrepet er jo eldre enn navnet, det kryr av sånne vesener i sumerisk og akkadisk og babylonsk religion, som f.eks han monsteret i Eksorsisten (og han var faktisk gråsone - han var farlig men beskyttet barn mot enda verre vesen). Aldri vært i Hellas 😔 Har alltid vært stor fan av gamle Persia. GAMLE gamle Persia ble jo erobret av Aleksander men grekerne ble jagd ut et par hundre år senere, og Persia var i varierende grad en stormakt de neste 800 år 😀 De gamle perserne (og slektningene deres som mederne, partherne og skyterne) var et spennende folk med en veldig unik religion og interessant kultur. En artig detalj er eksistensen av kvinnelige krigere hos dem, særlig hos skyterne og sarmaterne. Amasonene i gresk mytologi er nesten helt sikkert skytere (klærne matcher). Åh hvis du hadde fjellgeita som arkeologilærer så døøør jeg litt Siracusa er på Sicilia Men det var jo gresk tilogmed til de drepte Arkimedes der. Jeg kan ikke så mye om Mitras, men en lærer jeg hadde skrev hovedfagsoppgave om Mitraskulten. Høres ut som det hadde vært gøy å lære litt av deg da! Ja skyterne har jeg såvidt vært borti, høres ikke dumt ut det om de var amasonene. Endret 7. november 2021 av Frøkensina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #54 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo umulig og selvmotsigende at folk som tror på julenisser, alver, eventyr, religion osv. "er intelligente langt over gjennomsnittet" 🙄🤯 Men dokumenter gjerne 🤗 Anonymkode: 4c82d...99f Idiotisk sammenligning, all den tid selv de smarteste menneskene som har levd har vært religiøse og ment vitenskapen ikke kan bevise mye av det religioner kan. Slik som hvordan universet ble til. Anonymkode: c8285...eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. november 2021 #55 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Idiotisk sammenligning, all den tid selv de smarteste menneskene som har levd har vært religiøse og ment vitenskapen ikke kan bevise mye av det religioner kan. Slik som hvordan universet ble til. Anonymkode: c8285...eda Uhm, ingen religioner kan bevise noe som helst om universet. Men ellers synes jeg man kan være greit og ikke krangle om hvem som er dumme, det er jo helg ☺️ Hawking kom nærmest hittil tror jeg, og han var ikke religiøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. november 2021 #56 Del Skrevet 7. november 2021 Frøkensina skrev (3 timer siden): Åh hvis du hadde fjellgeita som arkeologilærer så døøør jeg litt Siracusa er på Sicilia Men det var jo gresk tilogmed til de drepte Arkimedes der. Jeg kan ikke så mye om Mitras, men en lærer jeg hadde skrev hovedfagsoppgave om Mitraskulten. Høres ut som det hadde vært gøy å lære litt av deg da! Ja skyterne har jeg såvidt vært borti, høres ikke dumt ut det om de var amasonene. Ja det stemmer jo 😲 Er ikke ekspert på Mitra da men husker litt☺️ Man har jo funnet skytiske kvinner med fullt krigergravgods så det virker sannsynlig 😀 Kan hende vi har hatt samme lærere på Blindern, vet jo aldri 😊 Husker jeg nesten angret på at jeg ikke tok kunsthistorie, alle de kuleste jentene gikk jo der ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #57 Del Skrevet 7. november 2021 Det kalles sinnssykdom om bare én person tror på noe, kult om det gjelder noen få og religion om det gjelder mange. Det er egentlig ingen grunn til at det sistnevnte oppfattes som stuereint av mange, det er stadig bare spinnville ideer uten noen synlig rot i virkeligheten. Det er ekstra trist at religion i svært stor grad brukes til å kontrollere mennesker, noe islam er et godt eksempel på ettersom den ikje har gjennomgått nevneverdige moderniseringer. Fryktelig mange muslimer (og andre) lever som om de er under klørne på en psykopat, der både religionen i seg selv og andre medlemmers kontrollerende atferd bidrar til dette. Anonymkode: 0fccd...fc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. november 2021 #58 Del Skrevet 8. november 2021 Entern skrev (På 6.11.2021 den 9.09): Tullebukk. Jeshua ben Yusuf var virkelig. Han nevnes i romerske dokumenter fra tiden han levde. Nei. Dette er en utbredt myte, men det finnes ingen samtidige primærkilder som nevner denne personen. [1] Det som finnes er primærkilder fra en generasjon eller så seinere, som nevner de kristne som en religiøs sekt som eksisterte. Vi kan se for oss at det kanskje er lite sannsynlig at en religiøs sekt ville operere basert på en grunnlegger som var helt oppdiktet, mens det fortsatt var folk i live som kunne ha vært med fra starten og møtt denne grunnleggeren. Men der stopper det. Vi har ikke noen bedre informasjon å gå etter. [1] Noe som i og for seg er upåfallende; det er et fåtall av datidens mennesker som nevnes i samtidige primærkilder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 8. november 2021 #59 Del Skrevet 8. november 2021 Leifr skrev (20 minutter siden): Nei. Dette er en utbredt myte, men det finnes ingen samtidige primærkilder som nevner denne personen. [1] Det som finnes er primærkilder fra en generasjon eller så seinere, som nevner de kristne som en religiøs sekt som eksisterte. Vi kan se for oss at det kanskje er lite sannsynlig at en religiøs sekt ville operere basert på en grunnlegger som var helt oppdiktet, mens det fortsatt var folk i live som kunne ha vært med fra starten og møtt denne grunnleggeren. Men der stopper det. Vi har ikke noen bedre informasjon å gå etter. [1] Noe som i og for seg er upåfallende; det er et fåtall av datidens mennesker som nevnes i samtidige primærkilder. Hm, du har nok studert dette tyngre enn meg Det kan du nok ha rett i. Og som du sier, med unntak av keisere o.l. blir det mye anekdotisk materiale. Oldtidens etterlatte skrifter kan uansett være et tornekratt, bare se de forskjellige biografiske fortellingene om keiserne - der mye kan være propaganda for å rettferdiggjøre at Senatet fikk upopulære keisere myrdet, f.eks. Dette gjelder særlig de mest outrerte keiserne. Og det materialet er blant det mest pålitelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #60 Del Skrevet 8. november 2021 Entern skrev (På 6.11.2021 den 8.49): Det var akkurat det stein-/bronsealder mennene gjorde, faktisk. Men noen innavlede amerikanske kvakksalvere som ikke likte tanken på at mennesker med mørkere hudfarge enn dem kunne skape slike sivilisasjoner skapte denne ufo-kulten, som andre evneveike folk sluttet seg til. Kanskje små brune menn og små grønne menn samarbeidet? 😅 Anonymkode: d1028...3e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå