AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 Hvordan er du? Psykologen og jeg lurer på om jeg er det. Jeg kjenner inni meg at jeg er annerledes og har noe inni meg jeg ikke klarer å styre eller forstå. Jeg har humør som svinger myyeee! Men det svinger mye i løpet av timer,dager. Altså har ikke perioder med enten eller. Har også mye følelser,meninger og sånt jeg ikke kan forklare eller gjøre rede for når stormen går over. Blir sliten av meg selv fordi jeg føler jo alle følelser som oppriktig der og da. Anonymkode: 2bbc8...f9d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 Jeg har hatt diagnosen noen år nå og har lært mye gjennom et tilbud som heter Bipolarskolen (et treårig kursopplegg for pasienter og pårørende). Sånn som du beskriver det, høres det ut som noe som kalles bipolar rapid cycling. Det vil si at det kan svinge opp og ned veldig fort. Ofte fra time til time, sånn som du forklarer. At bipolare enten er oppe eller nede, er en myte. Bipolare opplever å bli svært oppstemt og dypt deprimert, men det må ikke være enten eller. De to stemningsleiene kan svinge uavhengig av hverandre, spesielt i forbindelse med rapid cycling, visstnok. Dermed kan vi bli både oppstemte og deprimerte samtidig, hvis vi er riktig uheldig. Jeg har opplevd det og det føles som å slites i stykker. Totalt følelsesmessig kaos. Det gjør fysisk vondt. Kroppen holder på å sprenges av følelser som vil ut. Anonymkode: 6520e...eca 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt diagnosen noen år nå og har lært mye gjennom et tilbud som heter Bipolarskolen (et treårig kursopplegg for pasienter og pårørende). Sånn som du beskriver det, høres det ut som noe som kalles bipolar rapid cycling. Det vil si at det kan svinge opp og ned veldig fort. Ofte fra time til time, sånn som du forklarer. At bipolare enten er oppe eller nede, er en myte. Bipolare opplever å bli svært oppstemt og dypt deprimert, men det må ikke være enten eller. De to stemningsleiene kan svinge uavhengig av hverandre, spesielt i forbindelse med rapid cycling, visstnok. Dermed kan vi bli både oppstemte og deprimerte samtidig, hvis vi er riktig uheldig. Jeg har opplevd det og det føles som å slites i stykker. Totalt følelsesmessig kaos. Det gjør fysisk vondt. Kroppen holder på å sprenges av følelser som vil ut. Anonymkode: 6520e...eca Oi, det har jeg ikke hørt om men kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Jeg føler meg uhemma lykkelig, fri, frigjort, gal, samtidig lat, sliten, utslitt, og ordentlig ordetnlig deprimert, og lurer på hvorfor gidder vi å leve. Altså, det er et salig kaos. har tatt noen tester for bipolar, og skårer veldig høyt ser jeg. men har aldri egentlig tenkt tanken fordi jeg har alltid tenkt at man må være så jævla manisk i toppperioder, men jeg er ikke HEEEELT i hver ende, men svinger helt villt mye opp og ned, time og dag for dag. samboer ser jo helt merkelig på meg i blandt, fordi jeg skifter så fort. og mange ganger så skjønner jeg ikke reaksjonen min selv engang. synes også det er verre enkelte ganger i syklus. vet ikke om det er en greie også. blir sliten av meg selv altså Anonymkode: 2bbc8...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 Bipolar lidelse leveres hovedsakelig i to varianter: Bipolar1 går mest opp og blir maniske. Det er gjengen som synger arier på bussen og kjøper tre biler i slengen på impuls. De går ikke så dypt i depresjonen. Bipolar2 blir hypoman, som betyr undermanisk. Vi får derimot veldig dype depresjoner og opptrer oftere i selvmordsstatistikken. Og så har du de med rapid cycling. På papiret har du også bipolar 3, 4 og fem, men det blir sjelden brukt som diagnoser. Hvis du har bipolar lidelse, er det lurt å få kontakt med en psykiatrisk vernepleier som kan hjelpe deg å kartlegge alarmsignaler og lage en beredskapsplan. Å drive med bipolar lidelse alene, uten å ha et minimum av støtteapparat, er farlig. Anonymkode: 6520e...eca 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 Jeg har bipolar type 2. ubehandlet (før diagnose) slet jeg mye med depresjon og en generelt «hva er poenget med livet» holdning. Jeg hadde null kontroll på økonomien, slet med impulskontrollen blant annet. Jeg kan vel og merke fortsatt ha dårlige dager, men det trigges stort sett av dårlig søvnrutine og når det blir mørkere ute om høsten. Etter at jeg fikk diagnosen så ble jeg medisinert, å det sammen med verktøy jeg fikk fra psykolog så har livet mitt snudd helt om. Nå har jeg hatt diagnosen i hvertfall 7 år, å jeg er stabil, fått økonomien på stell, samboer på 5. året, tok voksenopplæring og nå er jeg snart ferdig med en bachelor. Jeg tørr ikke å slutte på medisiner, men det er ingen grunn til at jeg skal gjøre det heller. Anonymkode: 77313...41b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har hatt diagnosen noen år nå og har lært mye gjennom et tilbud som heter Bipolarskolen (et treårig kursopplegg for pasienter og pårørende). Sånn som du beskriver det, høres det ut som noe som kalles bipolar rapid cycling. Det vil si at det kan svinge opp og ned veldig fort. Ofte fra time til time, sånn som du forklarer. At bipolare enten er oppe eller nede, er en myte. Bipolare opplever å bli svært oppstemt og dypt deprimert, men det må ikke være enten eller. De to stemningsleiene kan svinge uavhengig av hverandre, spesielt i forbindelse med rapid cycling, visstnok. Dermed kan vi bli både oppstemte og deprimerte samtidig, hvis vi er riktig uheldig. Jeg har opplevd det og det føles som å slites i stykker. Totalt følelsesmessig kaos. Det gjør fysisk vondt. Kroppen holder på å sprenges av følelser som vil ut. Anonymkode: 6520e...eca Jeg har også opplevd det.. endte i et skap på jobben for det ble for mye.. har gått seg til og er nå på vanlige svingninger.. Anonymkode: 05162...3d5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå