Gå til innhold

Montessori - sært opplegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi valgte montessori barnehage, fordi de skulle være gode på å tilrettelegge til den enkelte. Mange positive ting i det st de har fokus på ro, høre barnets stemme osv. Men etterhvert opplever jeg et ganske sært og rigid opplegg, med strenge kunstige rammer. Barn er barn og utvikler seg gjennom fri lek, men her skal alt gjøres i pedagogisk hensikt, med fokus på konsentrasjon osv. Alt kalles «arbeid» , ikke lek. I tillegg er vi uheldige med ped leder, som er vanskelig å kommunisere med, vi får svevende svar og følelse av at dette nærmest er en religion. Skal sies at vi har et barn med utfordringer, hvor vi er preget av helheten, egne bekymringer, slitne av alle «kamper». Har god støtte fra ppt, spes ped, men har måttet mase på barnehage om helt enkle tiltak. Lurer på om det bare er vi som opplever montessori miljøet som unødvendig sært? Vi har ihvertfall ikke falt for konseptet. Grunnen til at vi ikke har byttet enda er at vi ikke vil bryte opp det kjente uten å ha et planlagt trygt sted å bytte til. Barnet vårt lider ikke i barnehagen, men er hemmet og venter på «beskjed» om hva han skal gjøre, tør ikke leke fritt med alle barn rundt (men får heller ikke veldig hjelp til det av de voksne) Hjemme er han helt annerledes, leker fritt og er ikke redd for å spørre om noe som helst. Trenger støtte i det sosiale, men jeg tenker det bør skje gjennom naturlig lek, ikke gjennom kunstig regissert arbeid, som han ikke viser spesielt interesse for.. Skjønner at det vil være utfordringer overalt, men hvorfor må de være så «religiøse» av seg? Sukk… 

Anonymkode: 71ada...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi valgte montessori barnehage, fordi de skulle være gode på å tilrettelegge til den enkelte. Mange positive ting i det st de har fokus på ro, høre barnets stemme osv. Men etterhvert opplever jeg et ganske sært og rigid opplegg, med strenge kunstige rammer. Barn er barn og utvikler seg gjennom fri lek, men her skal alt gjøres i pedagogisk hensikt, med fokus på konsentrasjon osv. Alt kalles «arbeid» , ikke lek. I tillegg er vi uheldige med ped leder, som er vanskelig å kommunisere med, vi får svevende svar og følelse av at dette nærmest er en religion. Skal sies at vi har et barn med utfordringer, hvor vi er preget av helheten, egne bekymringer, slitne av alle «kamper». Har god støtte fra ppt, spes ped, men har måttet mase på barnehage om helt enkle tiltak. Lurer på om det bare er vi som opplever montessori miljøet som unødvendig sært? Vi har ihvertfall ikke falt for konseptet. Grunnen til at vi ikke har byttet enda er at vi ikke vil bryte opp det kjente uten å ha et planlagt trygt sted å bytte til. Barnet vårt lider ikke i barnehagen, men er hemmet og venter på «beskjed» om hva han skal gjøre, tør ikke leke fritt med alle barn rundt (men får heller ikke veldig hjelp til det av de voksne) Hjemme er han helt annerledes, leker fritt og er ikke redd for å spørre om noe som helst. Trenger støtte i det sosiale, men jeg tenker det bør skje gjennom naturlig lek, ikke gjennom kunstig regissert arbeid, som han ikke viser spesielt interesse for.. Skjønner at det vil være utfordringer overalt, men hvorfor må de være så «religiøse» av seg? Sukk… 

Er vel nesten der det er også. Litt som steinerskolen. Hvis du vil ha vanlig barnehage bør du søke på en vanlig barnehage. Hva med en friluftsbarnehage? 

Anonymkode: 9985a...638

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel nesten der det er også. Litt som steinerskolen. Hvis du vil ha vanlig barnehage bør du søke på en vanlig barnehage. Hva med en friluftsbarnehage? 

Hæ? Steinerskolen og -barnehagene er jo tvert i mot veldig opptatt av frilek.

Anonymkode: 5f7d7...41d

• Liker 6
Skrevet

Tror Montessori er bedre jo større barna blir. Har selv et barn i Steinerbarnehage og det er kjempeflott opplegg for barn. Nesten litt hjemmekoselig sted å være. Som å vokse opp i en storfamilie.

Anonymkode: 410f5...41f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Steiner og montessorri er veldig ulike! Bare så det er sagt. 

• Liker 5
Skrevet

Det minner meg noe om steinerskolen hvor min datter går. Svevende svar og en følelse av at det er en form for religion. Problemer med å få tilrettelegging som barnet har krav på. De retter seg ikke etter instrukser og beskjeder fra fagfolk på utsiden av skolen. Men mye fokus på fri lek.

Anonymkode: 596b0...17d

Skrevet

Montessori er et pedagogisk alternativ som man kan velge om man ønsker eller ikke. På samme måte som Steinerskolen. Dvs. at man ikke kan komme "utenfra" og si at mitt barn trenger det og det, eller vil gjøre sånn og sånn, og så blir det sånn, dersom det ikke er i tråd med det pedagogiske opplegget. Det kan heller ikke ppt gjøre. 

Når det er sagt, så vet jeg ikke hva du legger i enkle tilrettelegginger. Mye kan gjøres, men dersom man ikke liker konseptet med Montessori eller Steinerskolen, så er det beste å velge noe annet.

Hvor "religiøst" man opplever det vil variere ut fra menneskene man møter. Det er ikke en religion, men en alternativ pedagogikk. Også er det noen som brenner mer for pedagogikken enn andre, og noen ganger kan det engasjementet komme ut litt feil dersom noen ikke er solgt f.eks. Det avhenger veldig av hvilke personer man møter. 

Anonymkode: f43d3...47f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hæ? Steinerskolen og -barnehagene er jo tvert i mot veldig opptatt av frilek.

Anonymkode: 5f7d7...41d

Jadzia skrev (12 timer siden):

Steiner og montessorri er veldig ulike! Bare så det er sagt. 

Mente altså at de er like med tanke på "religionsfølelse", ikke i selve prinsippene.

• Liker 1
Skrevet

Ha nå i bakhodet at norsk skolepedagogikk bygger prosentvis ganske mye på Montesorri.

Skrevet

Ironisk, når man vet hva opphavet til montessori-pedagogikken var…. Jeg tror de ulike friskolene/bhg kan være mer eller mindre rigide avhengig av hvem som driver dem, ikke bare den pedagogiske retningen. Men mange av dem er nok sterkt preget av gruppetenkning. Søker du jobb i ordinær skole eller bhg, er det fordi du er utdannet pedagog. Søker du jobb i en friskole/bhg er det fordi du har en spesiell interesse for akkurat den pedagogikken.

Jeg ville ha begynt å se meg om etter en annen bhg. Barnet ditt tåler nok å bytte, om alternativet er å være begrenset der han er. 

Anonymkode: 51d00...fbf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men etterhvert opplever jeg et ganske sært og rigid opplegg, med strenge kunstige rammer.

Hva slags rammer da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 10.52):

Ja vi er igang med å undersøke alternativer.. vet jo ikke om alternativet blir bedre, så er jo bekymret for det også 🙃

Skrevet
jabx skrev (På 6.11.2021 den 1.38):

Hva slags rammer da?

Regler for mye, hva er lov og ikke, aktivitet er inndelt i stasjoner hvor det skal gjøres en presentasjon av aktiviteten før de går igang, de har F eks ikke en krok med biler eller dukkekrok hvor man lan leke, men setter fram en ting med tilhørende tema, her skal det presenteres hvordan man skal utføre denne leken. Joda, fine ting i å lære og ha noe struktur, problemet er at det blir så mye av det, og så kunstig. Dreper jo fantasi og iver i lek. En dag kan jeg høre « i dag har han jobbet med helle-arbeid» (helt vann fra noe til noe annet, joda kan være gøy sikkert det, men bare det å kalle det arbeid er litt drepende spør du meg, et lite barn skal da slippe dette)  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 1.33):

Ironisk, når man vet hva opphavet til montessori-pedagogikken var…. Jeg tror de ulike friskolene/bhg kan være mer eller mindre rigide avhengig av hvem som driver dem, ikke bare den pedagogiske retningen. Men mange av dem er nok sterkt preget av gruppetenkning. Søker du jobb i ordinær skole eller bhg, er det fordi du er utdannet pedagog. Søker du jobb i en friskole/bhg er det fordi du har en spesiell interesse for akkurat den pedagogikken.

Jeg ville ha begynt å se meg om etter en annen bhg. Barnet ditt tåler nok å bytte, om alternativet er å være begrenset der han er. 

Takk for innspill 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 21.12):

Det minner meg noe om steinerskolen hvor min datter går. Svevende svar og en følelse av at det er en form for religion. Problemer med å få tilrettelegging som barnet har krav på. De retter seg ikke etter instrukser og beskjeder fra fagfolk på utsiden av skolen. Men mye fokus på fri lek.

Anonymkode: 596b0...17d

Veldig frustrerende, man føler seg jo helt overkjørt, men de pakker det inn i denne «religionen» sin 😏

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 1.33):

Hva var opphavet til montesorripedagogikken?

Anonymkode: 23e6e...9c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regler for mye, hva er lov og ikke, aktivitet er inndelt i stasjoner hvor det skal gjøres en presentasjon av aktiviteten før de går igang, de har F eks ikke en krok med biler eller dukkekrok hvor man lan leke, men setter fram en ting med tilhørende tema, her skal det presenteres hvordan man skal utføre denne leken. Joda, fine ting i å lære og ha noe struktur, problemet er at det blir så mye av det, og så kunstig. Dreper jo fantasi og iver i lek. En dag kan jeg høre « i dag har han jobbet med helle-arbeid» (helt vann fra noe til noe annet, joda kan være gøy sikkert det, men bare det å kalle det arbeid er litt drepende spør du meg, et lite barn skal da slippe dette)  

Dette høres ikke egentlig ut som Montessori. Slik jeg har oppfattet det er Montessori motsatt, at man setter frem og tilrettelegger materialer, men man lar barna selv finne ut av hva de kan brukes til.

Slik jeg har oppfattet Montessori egner det seg veldig godt for barn med spesielle behov, fordi man tar utgangspunkt i barnet.

Anonymkode: 61452...e8c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...