Gå til innhold

Breiflabb


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Har lyst til å utvide fiskerepertoaret litt, og fant ut at jeg aldri har laget Breiflabb.

Så hvis det er noen som har noen snacksy oppskrifter, ville jeg blitt veldig glad. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble litt inspirert av en oppskrift i en Jamie Oliver-kokebok, og gjorde følgende:

Delte fisken opp i stykker, smurte på litt ferdig pesto fra glass, strødde over litt soltørket tomat (i olje), og noen blad ruccola. Deretter tok jeg en skive serrano-skinke og surret rundt hver bit, og la dem i smurt ildfast form. Stekes i ovnen ved 200 grader, i ca 20 minutter?

Tilbehør: hjemmelaget potetmos med hvitløk, parmesan, soltørkede tomater og hakkede urter. Ruccola, tomatskiver og ristede pinjekjerner, pluss god olivenolje.

Det ble en ubetinget suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes kjempegodt ut!

Har noe parmaskinke i kjøleskapet, regner med at det går greit å bruke det også.

Jeg tar gjerne imot flere oppskrifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Breiflabbfileter stekes i panne. Lag karrisaus ved å frese et par skjeer karripasta i en gryte. Hell over et par dl fiskekraft og en boks kokosmelk. Smak til med saften av en lime. Vend inn fisken og hakket basilikum.

* Stek hakket løk, paprika og sopp og ta over på en tallerken. Vend breiflabbfileter skåret i store biter i litt mel og stek gylne. Legg grønnsakene tilbake og tilsett finhakket gulrot, finhakket hvitløk, noen tomater i båter, hakket persille, litt smør og saften av ½ sitron. Smak til med salt og pepper og la småkoke noen minutter. Server med ris og/eller salat.

* Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett hvitvin og la koke inn litt. Tilsett en boks hermetiske tomater og litt god kraft og la koke noen minutter. Stek fisken gyllen i panne og la koke ferdig i sausen 10-15 minutter. Ta ut og ha litt fløte i sausen, la koke noen minutter. Pisk inn litt smør og server med fisken og kokt pasta.

* Del gulrot, sellerirot, persillerot og hvitløk i biter/staver og legg i en ildfast form. Vend inn olivenolje, salt og pepper og stek ved 220 grader i ca 30 minutter. Del breiflabb i porsjonsstykker og surr en skive spekeskinke rundt hver. Brun i panne og legg oppå grønnsakene. Stek videre ved 200 grader i ca 5 minutter. Server med grønne linser (surres mykt i smør sammen med finhakket hvitløk. Hell på kyllingbuljong [4 dl til 2,5 dl linser], tilsett finhakket gulrot og la småkoke 20-30 minutter. Smak til med salt, pepper og litt smør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...