Gå til innhold

Data- internettkobling 🤓 hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg logger meg på nettverk som jeg skal kunne bruker her jeg bor, så kommer dette opp etter en stund:

PERSONVERNADVARSEL: dette nettverket blokkerer kryptert DNS-trafikk.

Andre enheter på nettverket kan overvåke og registrere navn på nettsteder og andre tjenere som enheten din bruker på nettverket.

Altså, blir jeg overvåket??🙄😂 Kan de som eier nettverket følge med på alt jeg driver på med..

Anonymkode: ca0c0...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan nettverk er dette her? Hjemmenettverk, offentlig ? Ut fra meldingen å bedømme så ja, de kan det. Men det gjør jo allerede internettleverandøren din i 99.9% av tilfellene så om du ikke liker tanken rundt det så tror jeg ikke du kan være på internett lenger. :)

Skrevet

Hvis du deler nettet med andre så kan du bli overvåket, dette er typisk der utleiere leier ut med internet og det er ikke en sikker løsning verken for utleier eller leietager.

Litt spesielt at tilkoblingen blokkerer kryptert trafikk, det betyr jo at det er noen som ønsker å overvåke trafikken.
Jeg vil sterkt anbefale deg å ikke bruke dette nettverket, du bør ordne deg med eget abonnement.

En ting til, aldri bruk offentlig nettverk eller private nettverk som tilhører noen andre uten en bra VPN. Med bra VPN så mener jeg en som ikke er gratis, NordVPN og ExpressVPN er bra.

Anonymkode: 9223f...04a

• Liker 3
Skrevet

Oi.. hjelpes. Tusen takk for svar. Det er utleier sitt nettverk. Det er inkl. i leien.

Det er bare nå i det siste jeg har sett det har stått det. Gjorde ikke det før. 
Det er creepy. Så i prinsippet kan utleier se alt jeg skriver i mailer osv? Det jeg skriver her, alt jeg googler osv? 
Æsj 🤮 Er det lovlig da???

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Oi.. hjelpes. Tusen takk for svar. Det er utleier sitt nettverk. Det er inkl. i leien.

Det er creepy. Så i prinsippet kan utleier se alt jeg skriver i mailer osv? Det jeg skriver her, alt jeg googler osv? 

Nei, han kan ikke uten videre se hva som står i eposter og det du skriver her. DNS kan du se på som en telefonbok. Når du skriver vg.no eller google.no i nettleseren din, så tar DNS seg av å slå opp den faktiske addressen på internett. Det er da det vi kaller for en IP addresse. Det er enklere for deg å skrive vg.no enn å skrive 195.88.55.16.

Det huseier evt. kan se, om han faktisk sitter og overvåker, er hvilke nettsteder du eventuelt besøker. Huseier har, såvidt jeg vet, ikke lov til dette hvis han ikke har opplyst om at han overvåker og du har godtatt det. Foreslår du sjekker kontrakten din og ser om det står noe angående det der. Hvis ikke, send en melding til Datatilsynet. De tar sånt alvorlig.

Relevant spørsmål med ca. lik situasjon som deg.

https://www.ung.no/oss/nettvett/180721.html

• Liker 1
Skrevet
Ivy skrev (9 timer siden):

Nei, han kan ikke uten videre se hva som står i eposter og det du skriver her. DNS kan du se på som en telefonbok. Når du skriver vg.no eller google.no i nettleseren din, så tar DNS seg av å slå opp den faktiske addressen på internett. Det er da det vi kaller for en IP addresse. Det er enklere for deg å skrive vg.no enn å skrive 195.88.55.16.

Det huseier evt. kan se, om han faktisk sitter og overvåker, er hvilke nettsteder du eventuelt besøker. Huseier har, såvidt jeg vet, ikke lov til dette hvis han ikke har opplyst om at han overvåker og du har godtatt det. Foreslår du sjekker kontrakten din og ser om det står noe angående det der. Hvis ikke, send en melding til Datatilsynet. De tar sånt alvorlig.

Relevant spørsmål med ca. lik situasjon som deg.

https://www.ung.no/oss/nettvett/180721.html

Tusen takk for godt svar! Men jeg kan jo bare konfrontere utleier med det? Er jo en grei utleier sett bort fra at jeg ikke likte dette her..  Kan det skje uten at utleier vet om det feks?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for godt svar! Men jeg kan jo bare konfrontere utleier med det? Er jo en grei utleier sett bort fra at jeg ikke likte dette her..  Kan det skje uten at utleier vet om det feks?

Ja for all del, ta det gjerne opp med utleier først. 🙂 , Et kjapt spørsmål, har du tilfeldigvis en iPhone og oppdaterte til iOS15? Det slår meg at det er ikke nødvendigvis noe husleier aktivt har skrudd på, men at det kan være dagens nettverksoppsett som blir kategorisert som usikkert i nye iOS oppdateringen. Man ble bare ikke gjort oppmerksom på det før. (såvidt jeg vet)

Skrevet
On 11/4/2021 at 3:43 PM, AnonymBruker said:

Svaret over her er godt, men jeg må bare legge på min støtte til den - nei, huseier ser ikke alt du skriver eller søker på.

Du er uansett beskyttet av SSL/TLS (HTTPS), som krypterer mye av trafikken du sender ut på nettet. For å kunne inspisere den, må man sette opp SSL-inspection, noe som teknisk sett krever innsikt, samt det krever også en endring på din maskin.

Kryptert DNS er noe som er på vei inn, og det kan være en rimelig uskyldig forklaring på hvorfor du får denne meldingen. Det trenger ikke være noe huseier en gang er klar over, men kan være et resultat av en oppgradering både på ruter eller hos deg, eller et annet sted.

Det du kan gjøre akkurat hva DNS angår, er å bruke et par offentlige servere, som googles eller openDNSs servere. For å gjøre det, så kan du google frem en oppskrift for din enhet.

Anonymkode: 85a89...2d5

Skrevet
Ivy skrev (8 timer siden):

Ja for all del, ta det gjerne opp med utleier først. 🙂 , Et kjapt spørsmål, har du tilfeldigvis en iPhone og oppdaterte til iOS15? Det slår meg at det er ikke nødvendigvis noe husleier aktivt har skrudd på, men at det kan være dagens nettverksoppsett som blir kategorisert som usikkert i nye iOS oppdateringen. Man ble bare ikke gjort oppmerksom på det før. (såvidt jeg vet)

Ja, iPhone har jeg og nyeste oppdatering. Da kan det stemme, for det er bare nå de siste ukene jeg har sett det. Og det kan jo stemme med oppdateringen. 
hvorfor skal alt være så komplisert😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svaret over her er godt, men jeg må bare legge på min støtte til den - nei, huseier ser ikke alt du skriver eller søker på.

Du er uansett beskyttet av SSL/TLS (HTTPS), som krypterer mye av trafikken du sender ut på nettet. For å kunne inspisere den, må man sette opp SSL-inspection, noe som teknisk sett krever innsikt, samt det krever også en endring på din maskin.

Kryptert DNS er noe som er på vei inn, og det kan være en rimelig uskyldig forklaring på hvorfor du får denne meldingen. Det trenger ikke være noe huseier en gang er klar over, men kan være et resultat av en oppgradering både på ruter eller hos deg, eller et annet sted.

Det du kan gjøre akkurat hva DNS angår, er å bruke et par offentlige servere, som googles eller openDNSs servere. For å gjøre det, så kan du google frem en oppskrift for din enhet.

Anonymkode: 85a89...2d5

Ok, jeg er jo veldig lite god på data, tlf og slikt. Men det står kanskje godt forklart, og på norsk?😃

Skrevet

Hei. Jeg opplever akkurat den samme meldingen som TS.

Har hørt med Get/telia og de vet ikke hva dette kommer av.

Noen fler som opplever dette?

Eller hva funnet ut hva problemet er?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

Nå opplever jeg det samme. Samme melding på eget, passordbeskyttet nett. Hva betyr dette ? 

Anonymkode: 89fe3...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei,

Nå opplever jeg det samme. Samme melding på eget, passordbeskyttet nett. Hva betyr dette ? 

Anonymkode: 89fe3...84e

Betyr bare at du ikke kan bruke kryptert DNS. Vil du ikke ha meldingen må du endre slik at nettet tillater kryptert DNS.

• 1 måned senere...
Skrevet
trøndermann38 skrev (På 26.11.2021 den 20.25):

Betyr bare at du ikke kan bruke kryptert DNS. Vil du ikke ha meldingen må du endre slik at nettet tillater kryptert DNS.

Hva er DNS? Altså hva vil det si at man «ikke kan bruke kryptert DNS»/«tillate kryptert DNS»? Fått samme «personvernadvarsel», har hatt det i noen mnd nå.

24980F8E-2B43-4B8B-AD2E-B56A8EDD25F3.jpeg

Skrevet
isfl skrev (1 minutt siden):

Hva er DNS? Altså hva vil det si at man «ikke kan bruke kryptert DNS»/«tillate kryptert DNS»? Fått samme «personvernadvarsel», har hatt det i noen mnd nå.

24980F8E-2B43-4B8B-AD2E-B56A8EDD25F3.jpeg

Domain Name System

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...