AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Er dette en greie i Norge? Har lagt mer og mer merke til dette i sosiale medier i det siste. Nå snakker jeg ikke om de som er syke, uføre eller driver virksomhet fra hjemmet, men de som velger å "bare" være hjemme. Kan på en måte skjønne de som velger å gjøre det når barna er små (sånn typ 0-2 år), evt jobbe redusert, men ser ikke helt "vitsen" når ungene er blitt så store at de er begynt på skolen. Hva gjør dere hele dagen...? Og hvordan i alle dager får dere økonomien til å gå rundt? Har dere rike menn/koner hele gjengen? Dette er jo en stor greie i feks USA. Utrolig mange som er hjemme hele dagen og suller med klesvask, innkjøp, lager "freezermeals" og vasker hus... Kan tenke meg til at dette må være deilig over en liten periode, men over maaaaange år...? Det må jo være utrolig ensomt i lengden, og lite stimulerende for barn som begynner å nærme seg skolealder. Godt vi er forskjellige gitt! 😂 Anonymkode: 89bdf...a68 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Stay at home moms/dads = hjemmeværende freezermeals = frossenmat. Bare for å hjelpe deg litt siden du ikke visste det 👍 Anonymkode: 5a8c9...835 10
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 tror kanskje det ikke er en så stor greie i usa fordi det er så festlig, men når en barnehageplass koster mer enn lønna di per måned så kan man tenke seg hva man velger. Anonymkode: 5c19f...6b1 20
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Du er veldig snever i ditt syn. Det er ikke slik at hvis man er hjemme på "fast basis", så er man nødvendigvis syk, ufør eller driver en virksomhet fra hjemmet, som du kaller det. Ikke alle velger hvordan det blir. Anonymkode: 4a948...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er veldig snever i ditt syn. Det er ikke slik at hvis man er hjemme på "fast basis", så er man nødvendigvis syk, ufør eller driver en virksomhet fra hjemmet, som du kaller det. Ikke alle velger hvordan det blir. Anonymkode: 4a948...6cd Hvis ingen av de 3 nevnte er grunnen, hvorfor er man hjemme da? Anonymkode: 89bdf...a68 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Leste for litt siden at en vanlig barnehageplass i USA kan koste 20 000 i måneden. Legg til tidsklemma, reiseutgifter osv, så er det kanskje ikke så rart at noen velger å være hjemme noen år. I hvert fall de som ikke har fete lønninger og lederstillinger etc. De med høye lønninger som leger og slikt, leier seg en nanny på heltid og blir sjelden hjemmeværende. Jeg aner ikke om de har skolefritidsordning på småskolene i statene heller, men kan tenke meg at det ville koste flesk om de hadde. Anonymkode: 083ee...63e 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 20 000 KRONER, altså, ikke dollar (i innlegget ovenfor) Anonymkode: 083ee...63e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 Hvis dette er en greie du har lagt merke til i sosiale medier, så kan det vel tenkes at noen av disse er bloggere eller lignende og har inntekter tilknyttet dette? Anonymkode: 288b4...e04
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Eller så har de ikke lyst til å gå ut med den egentlige grunnen til at de går hjemme. Hvis de sliter med noe psykisk eller helsen ellers så er det ikke alle som har lyst å være åpne om det Anonymkode: 288b4...e04
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 Det er veldig vanlig der ja. Barnehager er ikke vanlig, det er dyrt og de fleste ser ut til å mene at barna har det best med foreldrene de første årene (skal ikke si meg uenig). Tror mange engasjerer seg lokalt med skole og lokalsamfunnet, men at de også bruker mye tid på å holde hus og hjem. Dette er lite vanlig i Norge, og skal man gjøre det må man økonomisk sikre seg godt. Anonymkode: 4d0f3...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 Fordommene dine skinner så utrolig godt gjennom innlegget. Ja, barnehager er dyre i USA, men det er faktisk en utbredt ideologi at ungene har det best hjemme når de er små. Noe jeg tror man finner i de fleste land i verden. Unntatt lille Norge, da, vi har skjønt det. Her har ungene det best sammen med fremmede i mer enn en full arbeidsdag.. Syke hele vinteren.. Ser de slitne foreldrene sine 1,5 timer om dagen. Anonymkode: 6bcc6...ac0 9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 Noen liker å stelle hjemme. Jeg synes det er naturlig og koselig. Vi er ulike. Og har ulike grunner til å velge som vi gjør. Helt i orden. Anonymkode: 0858f...138
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis ingen av de 3 nevnte er grunnen, hvorfor er man hjemme da? Anonymkode: 89bdf...a68 For å gjøre husarbeid og passe barn? Jeg er hjemme fordi mannen min og jeg har valgt det slik. Anonymkode: 89c50...589
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Fordommene dine skinner så utrolig godt gjennom innlegget. Ja, barnehager er dyre i USA, men det er faktisk en utbredt ideologi at ungene har det best hjemme når de er små. Noe jeg tror man finner i de fleste land i verden. Unntatt lille Norge, da, vi har skjønt det. Her har ungene det best sammen med fremmede i mer enn en full arbeidsdag.. Syke hele vinteren.. Ser de slitne foreldrene sine 1,5 timer om dagen. Anonymkode: 6bcc6...ac0 En utbredt ideologi laget av kvinner som ønsker å dekke over det faktum at de ikke har mulighet / økonomi / utdanning til å ha en givende jobb å gå til? Anonymkode: 5c19f...6b1 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #15 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En utbredt ideologi laget av kvinner som ønsker å dekke over det faktum at de ikke har mulighet / økonomi / utdanning til å ha en givende jobb å gå til? Anonymkode: 5c19f...6b1 Kvinner har vært hjemme i alle år, ikke noe nytt påfunn da det krevdes mastergrad i alle mulige yrker. Det er en greie, at noen kvinner faktisk heller vil prioritere det å være mor og kone. For noen er det viktigere enn karriere. Anonymkode: 89c50...589
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #16 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er dette en greie i Norge? Har lagt mer og mer merke til dette i sosiale medier i det siste. Nå snakker jeg ikke om de som er syke, uføre eller driver virksomhet fra hjemmet, men de som velger å "bare" være hjemme. Kan på en måte skjønne de som velger å gjøre det når barna er små (sånn typ 0-2 år), evt jobbe redusert, men ser ikke helt "vitsen" når ungene er blitt så store at de er begynt på skolen. Hva gjør dere hele dagen...? Og hvordan i alle dager får dere økonomien til å gå rundt? Har dere rike menn/koner hele gjengen? Dette er jo en stor greie i feks USA. Utrolig mange som er hjemme hele dagen og suller med klesvask, innkjøp, lager "freezermeals" og vasker hus... Kan tenke meg til at dette må være deilig over en liten periode, men over maaaaange år...? Det må jo være utrolig ensomt i lengden, og lite stimulerende for barn som begynner å nærme seg skolealder. Godt vi er forskjellige gitt! 😂 Anonymkode: 89bdf...a68 Om du visste hvor mye en bhg plass koster i USA så hadde du kanskje skjønt det. Ene barnebarnet mitt sin plass ville kostet 20-25k i mnd så… Anonymkode: c4f4a...62b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #17 Skrevet 4. november 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner har vært hjemme i alle år, ikke noe nytt påfunn da det krevdes mastergrad i alle mulige yrker. Det er en greie, at noen kvinner faktisk heller vil prioritere det å være mor og kone. For noen er det viktigere enn karriere. Anonymkode: 89c50...589 Ja, lurer på hvorfor … historisk sett har ikke kvinner hatt stemmerett heller. Anonymkode: 5c19f...6b1 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. november 2021 #18 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kvinner har vært hjemme i alle år, ikke noe nytt påfunn da det krevdes mastergrad i alle mulige yrker. Det er en greie, at noen kvinner faktisk heller vil prioritere det å være mor og kone. For noen er det viktigere enn karriere. Anonymkode: 89c50...589 Det er en myte. Dersom 1945 er år 0, ja. Men tidligere har det vært vanlig for kvinner flest (altså arbeiderklasse- og bondekvinner) å arbeide ved siden av å ta seg av barn. De minste ungene ble gjerne passet av eldre søsken eller av en bestemor, litt større barn måtte i stor grad klare seg selv. Hjemmeværende kvinner uten annet å gjøre enn husarbeid for egen husholdning + ta seg av egne unger er i stor grad et etterkrigsfenomen.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #19 Skrevet 4. november 2021 Jeg er ‘’bare ‘’ hjemmeværende.. Har 3 barn i alderen 3 til 10 år.. De to minste er i barnehage alder.. Valgte å bli hjemmeværende i fjor.. Gikk fra en lederstilling innen økonomi, til å ‘’bare’’ gå hjemme.. Min mann og jeg er ‘’rike’’ Eller han har arvet en del penger, og jeg hadde nesten nedbetalt leilighet på 90kvm, når jeg traff han, så jeg tjente grovt på salget av den. Vi har nå nedbetalt nytt hus, nedbetalt forholdsvis ny hytte, 2 nedbetalte biler, og en solid buffer om noe skulle skje.. Jeg var arbeidsnarkoman i 12 år, før jeg traff mannen min, så jeg ‘’satt godt’’ i det allerede som 29 åring.. Hva jeg gjør hele dagen? Det går i ett for å si det sånn!! 🤣 Var chillere å levere kl 06:45 i barnehagen og kjøre til jobb! Jeg drakk kaffe når det passet meg og hørte podcaster og musikk store deler av dagen, hadde kule kollegaer, og morsomme lusjer og lønnings- og fredagspilser rett som det var🍻🥂 Barna koste seg med besteforeldre ofte! Huset var stort sett ryddet, for vi var sjeldent hjemme.. Jeg var også full av angst, og jeg gjorde alt for barna, for vi ‘’ hadde ikke tid’’, kledde på de, smurte matpakker, og alt det der.. Men tilbake til hva jeg gjør hele dagen: (Altså på dagtid når eldste er på skolen) Lager mat: frokost, lunsj, middag, mellom måltid og kvelds. Også baker vi sammen, fast bakedag er onsdag (Ofte er barna med, så det tar litt tid🙈🤣😬) Er i Åpen barnehage 1 dag i uken. Er i svømmehallen 1 dag i uken Ofte går vi til biblioteket 1 dag i uken når de har eventyrdag Drar på besøk / inviterer hjem besteforeldre, tanter, venniner med barn som jobber skift. Støvsuger Vasker klær Går turer Leker med barna Trøster / validerer Megler Er do vakt🤣 Rydder Leser synger Danser Bygger slott/ telt Organiserer play dates med vennene dems fra barnehagen Har verv i FAU og er foreldrekontakt Følger opp reguleringstimer, tannlege timer, helsestajon kontroller, legetimer, foreldre samtaler, foreldre kvelder. Har oversikt over økonomien her hjemme Har også ansvaret for måking, skifte dekk på bilene, holde de rene, følge opp servicer etc Handler 1 dag i uken på det lokale kjøpesenteret(Vi kunne bestillt mat, men den dagen vi handler så er det en liten utflukt for oss.. Når vi handler skjer også litt skolerelaterte oppgaver for 5 åringen.. Han teller og ‘’leser’’ litt.. Han kan lese enkle ord(Ost, melk,brød) Eller tror ikke han leser, men han kjenner igjen ordene da.. 🤣Men de har liksom ansvar for sine ting.. Her trener vi også på å stå i kø (vente på tur), bruke innestemme i butikken og liksom normal folkeskikk, ikke løpe rundt og sånn. De får også erfare hvordan de betaler for seg, og hvordan det er hyggelig å bestille en bolle og kuli etter endt handletur.. Da står vi i kø igjen ofte og de prater høflig til de som jobber på bakeren.. Her får de ofte betale selv også.. Så får de trent på å sitte stille og ta hensyn til andre mennesker. Jeg er SAMMEN med barna nå og ikke bare ‘’med’’ barna.. Og alt jeg gjør tar LAAAANG tid.. For barna er med på det meste, når de vil.. Å støvsuge kan fort ta en halvtime/ 45 min for de skal begge gjøre det🥰🤣🙄🙄 Gå ut av døren? Tar lang tid, de finner selv klær nå, og de gjør liksom alt selv.. Det tar tid, men de gjør det! 👏🏻 Også blir de jo syke, og da kan alt stoppe opp.. Da pleies de.. Så dagene går for å si det sånn😬 Jeg går ikke hjemme også sitter de på i padden liksom.. Må også si at etter ett år hjemme, så begynner de blir ganske selvgående altså mtp på parktiske ting.. Kler på seg selv, smører maten selv og de hjelper til med å rydde, på eget initativ.. Dette var en kort oppsummering av hoved tingene.. Dagene begynner ca 05:15 og kvelden avsluttes for min del ett sted mellom 21 og 23:30.. Å bare gå hjemme er nok forskjellig fra familie til familie, men personlig føler jeg meg både sinnsyk priviligert og heldig som har muligheten nå som de to minste enda er små! Vi kunne ikke gjort det av økonomiske grunner da eldste var liten😢 Det er forøvrig ingen i våres omgangskrets som vet om våres økonomiske situasjon, vi bor sentralt i Viken fylke, og omgangskretsen trodde jeg var GAL når jeg sa jeg ‘’bare’’ skulle gå hjemme.. Er forresten ofte barnevakt for venninners barn ved planleggingsdager og henter støtt og stadig når de ikke ‘’rekker’’ å hente i barnehage , sfo.. De eldre barna til venninner kommer ofte til oss om ettermiddagene , så de slipper og gå hjem alene… Også spiser vi jo middag når eldste kommer fra skolen.. Så jadda, dagene er fulle❤️ Men nå er de jo fulle av mening❤️ Og ikke av drit kjipe budsjett analyser og uleste mail, og konstante henvendelser fra ansatte og kunder! Jeg trivdes med alt det før altså🥰 Helt til jeg inså at jeg gikk glipp av barndommen til barna, og vi følte oss økonomisk trygge på valget… Anonymkode: 88be8...c24 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #20 Skrevet 4. november 2021 For meg , personlig handlet det ikke om mangel på utdanning eller jobb eller noe.. Ser noen nevner dette i tidligere svar. Jeg bare ville leve anderledes i noen år og tanken om å være hjemmeværende ble bare større når Corona kom.. Mannen jobber i helsevesenet, og jeg innen økonomi, så vi jobbet døgnet rundt! Og vi var utslitte! Og jo mer vi snakket om det, så tenkte vi; herregud, vi har økonomi til det , så vi bare gjør det…❤️ Anonymkode: 88be8...c24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå