Gå til innhold

Samlivsbrudd og bosted for barna

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg har liten til null sympati for foreldre bruker energi på egne følelser fremfor barnas ønsker og behov.

Hvis man i et slikt tilfelle lurer på hvorfor barnet vil bo hos den andre forelderen, så kan man starte med å finne frem et speil.

Anonymkode: 1b78a...9a7

Det kan også være nærhet til venner og fritidsaktiviteter. Det kan være mer eller mindre støy i hjemmet i forhold til andre familiemedlemmer eller naboer. Det kan være mer eller mindre manipulering fra en av foreldrene. Det kan være ny partner som barnet enten er usikker på eller rett og slett ikke trives med. Alt for lett å konkludere med hvem som bør se seg i speilet.

Uansett enig i at det er viktig å se på barnets behov før sine egne. 

Anonymkode: f17f5...a58

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser ikke noe konkret der om at det skjer i stort omfang/er vanlig. At det skjer i blant tror jo jeg på men det betyr ikke at det er omfattende og vanlig. Artiklen er en person sin mening om samværssabotasje og lovene rundt det. Eneste tall personen drar frem fra faktisk undersøkelse såvidt jeg ser er hvor mange barn som ikke ser faren sin (ikke noe om hvem som ikke ser mor). Dette er ingen grunn til å konkludere med at det tallet har noe med sabotasje å gjøre selv om denne debattanten tydlig insinuerer det. Opplys meg gjerne om jeg misset en kilde til mer konkret info om omfanget av sabotasje som står i den linken.

Anonymkode: d4450...f85

https://www.tv2.no/a/13918160/

https://aschehoug.no/samvaerssabotasje-1

https://www.tv2.no/a/14075274/

Det er jo bare google det selv hvis du er så interessert. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at det kommer brått på :klem: Men tenk hvor forebyggende det er for å holde konfliktnivået nede. Du risikerer m.y.e mer ved å sette deg på bakbeina. Det kan være det er ønskelig å endre på dette, på et senere tidspunkt. Da er det et pluss at man har latt bitterhet og frustrasjon ligge. 

Du er like fullt en god forelder som går den ekstra milen for barna sine :klem:

Anonymkode: 80101...e2f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ser ikke noe konkret der om at det skjer i stort omfang/er vanlig. At det skjer i blant tror jo jeg på men det betyr ikke at det er omfattende og vanlig. Artiklen er en person sin mening om samværssabotasje og lovene rundt det. Eneste tall personen drar frem fra faktisk undersøkelse såvidt jeg ser er hvor mange barn som ikke ser faren sin (ikke noe om hvem som ikke ser mor). Dette er ingen grunn til å konkludere med at det tallet har noe med sabotasje å gjøre selv om denne debattanten tydlig insinuerer det. Opplys meg gjerne om jeg misset en kilde til mer konkret info om omfanget av sabotasje som står i den linken.

Anonymkode: d4450...f85

Bor du under en stein eller leser du bare ikke nyheter? 

Anonymkode: 97124...dca

• Liker 1
Skrevet

TS her..

h*n fyller 15 i år. Ikke hatt godt forhold til far tidligere. Det er ikke nye partnere i bildet, så vidt jeg vet. Det er såpass kort avstand mellom hvor vi bor at det er gangavstand. 

Skjønner, og er enig i at jeg må sette til side mine egne følelser. Jeg skal ikke krige om noe.  Er bare så fryktelig lei meg. 
Jeg fikk ikke noe ordentlig svar heller når jeg spurte om grunnen. Det var bare at hos far er hjemme. Men h*n har fått tilbud om å kjøpe ting (både brukt og nytt) til rommet og ellers for å ha hos meg. Men vil ikke. Føles litt som h*n ikke vil prøve engang.

Anonymkode: 9a13e...8b8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her..

h*n fyller 15 i år. Ikke hatt godt forhold til far tidligere. Det er ikke nye partnere i bildet, så vidt jeg vet. Det er såpass kort avstand mellom hvor vi bor at det er gangavstand. 

Skjønner, og er enig i at jeg må sette til side mine egne følelser. Jeg skal ikke krige om noe.  Er bare så fryktelig lei meg. 
Jeg fikk ikke noe ordentlig svar heller når jeg spurte om grunnen. Det var bare at hos far er hjemme. Men h*n har fått tilbud om å kjøpe ting (både brukt og nytt) til rommet og ellers for å ha hos meg. Men vil ikke. Føles litt som h*n ikke vil prøve engang.

Men hvorfor skal han prøve når muligheten ligger klar hos far?

Anonymkode: 6ae96...910

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner godt "nederlaget" med å bli "valgt bort". Men tenk heller hvor fint det er at barnet kan komme til deg og sin far og si rett ut slike ting, uten følelse av å bli slaktet.

Ungdommen er 15 år. Om ikke alt for mange år flytter h*n ut uansett. 

Støtt barnet i valget og la h*n flytte dit h*n vil. Du "mister" ingenting - kanskje du får mer ved å vise ungdommen at de kan få velge?

Skrevet

TS her..

Hvis dere har hatt 50/50 helt frem til 15 år så synes jeg faktisk det er veldig lenge. VI begynte med skjevdeling da eldste var 12 og ønsket å være mer hos den ene. Og som 12-åring skal de faktisk bli hørt. Det er jo sannsynligvis bare 3-4 år til "barnet" flytter hjemmefra og blir voksen, så løsrivelsen er jo ikke langt unna. 

Anonymkode: 9a973...63b

• Liker 2
Skrevet

TS her..

Jeg skjønner følelsene dine veldig godt. Kanskje spesielt at du føler det er rart Mtp at de ikke har hatt ett godt forhold tidligere. Kanskje det er nettopp derfor sønnen din ønsker å bo mesteparten av tiden hos far nå, kanskje han lengter etter ett nærere forhold med han? Deg føler han seg mest sannsynligvis helt trygg på. En god klem til deg, skjønner veldig godt at dette er vanskelig for deg ❤️

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var dette barnet. Ville bo "fast" hos den ene forelderen. Den andre ville ikke. Jeg ble ikke hørt først. Etter to runder i rettssystemet fikk jeg det som jeg "ville", men med dype familiesår som resultat. Har følt tidvis på skam og følelse av svik ovenfor forelderen som ikke ville gi meg fra seg, også i voksen alder. Mye skittent spill fra begge parter. Jeg ble dratt inn i kampen.

Kjære deg, ta en pust i bakken og tenk. Dersom ungen har et godt forhold til far og han er en god omsorgsperson så ser jeg ikke noen grunner til å nekte dette. Så får du være den beste forelderen du kan være med det utgangspunktet. Vokt deg i alle fall vel for å gå til "krig". Det kan skade mer enn det nytter, på lang sikt. 

Anonymkode: 11996...47a

Enig i at dersom far er en ansvarlig god omsorgsperson så bør ikke mor nekte å la barnet få sitt ønske oppfyllt. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Skrevet
moroklompen skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner følelsene dine veldig godt. Kanskje spesielt at du føler det er rart Mtp at de ikke har hatt ett godt forhold tidligere. Kanskje det er nettopp derfor sønnen din ønsker å bo mesteparten av tiden hos far nå, kanskje han lengter etter ett nærere forhold med han? Deg føler han seg mest sannsynligvis helt trygg på. En god klem til deg, skjønner veldig godt at dette er vanskelig for deg ❤️

Enig, det kan godt være noe i det at sønnen føler seg så trygg på deg, og savner et dypere forhold til far. Og derfor ønsker å prøve ut å bo der de siste årene før han blir voksen. En ung gutt trenger kanskje også far mer enn mor i tenårene

Anonymkode: 9007d...bc3

• Liker 4
Skrevet

Som mor må man svelge sin egen stolthet når det gjelder slike samvær-ordninger. Jeg har selv en gutt på 13 år. Når han var 12 år ville han prøve å bo mest med pappaen. I starten var det utrolig sårt. Kjente også mye på at jeg og pappaen bodde ett stykke unna hverandre, og jeg ble helge-mamma. 

Forøvrig går det nå veldig veldig bra med han. 

Det jeg syns er noe av det verste med hele greia er alle kommentarene jeg får fra andre når jeg sier at gutten min bor fast hos pappaen og går på skole i en annen krets. Bruker raskt å forsvare meg med at det var det gutten ville, vi prøver i noen år for å se hvordan det går. Så slenger jeg på at han er verdens beste pappa. Noe han faktisk er også 😅

Anonymkode: 13128...0d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjenner jeg har liten til null sympati for foreldre bruker energi på egne følelser fremfor barnas ønsker og behov.

Hvis man i et slikt tilfelle lurer på hvorfor barnet vil bo hos den andre forelderen, så kan man starte med å finne frem et speil.

Anonymkode: 1b78a...9a7

Eller man kan se på hvem som er mest slepphent på spilling, tv tid og søtsaker. Kjenner mange barn som helst vil bo hos far/mor grunnet dette selv om nevnte ikke egner seg som foreldre på fulltid. 

Selv ville jeg helst bo hos min alkoliserte mor hele oppveksten. Ikke fordi hun var slepphent som nevnt over, men fordi jeg syntes synd på henne, savnet henne og ville at hun skulle ha det like bra som min far og stemor. 

Så det siste du sier holder ikke mål. 

Anonymkode: 336c8...de3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk ikke noe ordentlig svar heller når jeg spurte om grunnen. Det var bare at hos far er hjemme.

Han er nok like glad i dere begge. Men det å "være hjemme" betyr mye, altså. Jeg var ikke noe skilsmissebarn selv og det er jeg glad for. Bodde i ett hjem hele livet mitt. Bare tanken på å skulle være "hjemme" i et annet hus. Man er på en måte en gjest. Slapper ikke helt av. Er ikke 100% hjemme.

Anonymkode: f3536...1ca

• Liker 2
Skrevet

Det eneste riktige å gjøre er nok å la barnet bestemme selv.

Men jeg hadde nok blitt knust innvendig. Forstår at dette må kjennes helt forferdelig.

Anonymkode: e72b8...3d3

• Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (8 timer siden):

De sier like lite som den første linken du ga.

Her har du bevis på motsatt: Mine barn har ikke sett faren sin på over ett år. Det må jo da være samværssabotasje. Det kan da umulig være noe annet. Og alt bunner i at jeg vil melke faren for så mye penger som mulig 🏳️ #ironi

Anonymkode: 53bf5...9ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De sier like lite som den første linken du ga.

Her har du bevis på motsatt: Mine barn har ikke sett faren sin på over ett år. Det må jo da være samværssabotasje. Det kan da umulig være noe annet. Og alt bunner i at jeg vil melke faren for så mye penger som mulig 🏳️ #ironi

Hvis du leser så ser du og det refereres til folk som jobber med dette.

Du kommer med påstander som på ingen måte er noen bevis. Det er kun påstander du kommer med og vil aldri være noe annet enn påstander fra en part som er partisk i en evt. sak. Dvs. du kan basere deg på en ren løgn. 

Så langt har jeg hostet opp saker og artikler som er skrevet i media og som åpenbart er dokumentert og mere nøytral enn dine påstander. 

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (24 minutter siden):

Hvis du leser så ser du og det refereres til folk som jobber med dette.

Du kommer med påstander som på ingen måte er noen bevis. Det er kun påstander du kommer med og vil aldri være noe annet enn påstander fra en part som er partisk i en evt. sak. Dvs. du kan basere deg på en ren løgn. 

Så langt har jeg hostet opp saker og artikler som er skrevet i media og som åpenbart er dokumentert og mere nøytral enn dine påstander. 

Det er ingen dokumentasjon du har kommet med. Jeg kom med en påstand fordi du kommer med påstander.

Ingen av linkene dine beviser noe som helst. Saker og artikler i media er ikke noe bevis. Jeg vet at faren til barna mine påstår jeg driver med samværssabotasje. Han bare 'glemmer' å informere at grunnen til at samvær ikke skjer, er at han ikke kommer til de.

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (10 timer siden):

Nå må du ikke blande samværssabotasje med barnevernssaker her. Flere av disse sakene handler om foreldre som er uskikket som foreldre og derfor mister samvær. Men barnevernstjenesten har sterk taushetsplikt her, så vi får alltid bare en side av sakene. Min mor har jobbet i barnevernet, så dette vet jeg litt om.

Det betyr ikke at samværssabotasje ikke skjer. Vet om flere slike saker også. Systemet er ikke godt nok når mor (eller far) kan søke om å få mer samvær uten god grunn og samtidig kreve mer barnebidrag. Da sier det seg selv at ordningen vil bli misbrukt blant de mest hevngjerrige og pengegriske.

Anonymkode: 82e81...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...