Gå til innhold

Egenmelding pga psyken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor går grensen for å være hjemme med egenmelding pga psykiske ting? Jeg kjenner at jeg tappes for krefter for hver dag som går nå i mørketida , jeg har lett for å grine og føler meg mer og mer deppa. KJenner at jeg kunne trengt en pause i ny og ne men hadde ønsket t jeg hadde en vond fot i stedet for en " vond psyke" .. 

Har mild depresjon som diagnose og var  gradert sykemeldt nesten hele 2020. Mørketidsdepresjonen er verst. 

Noen erfaring og gode råd? 

Anonymkode: 1c889...f75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være er alternativt å være gradert sykemeldt? 
Veldig mye bedre med forutsigbarhet for arbeidsgiver (og deg?) med det.

Slet med det samme selv på et tidspunkt, og da endte jeg med hver onsdag fri. Det hjalp så veldig for å holde ut bare to dager i slengen for så å få en liten pustepause en periode.

i dag er jeg selv arbeidsgiver og setter stor pris på muligheten for å kunne planlegge.

Anonymkode: e4f21...a7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være er alternativt å være gradert sykemeldt? 
Veldig mye bedre med forutsigbarhet for arbeidsgiver (og deg?) med det.

Slet med det samme selv på et tidspunkt, og da endte jeg med hver onsdag fri. Det hjalp så veldig for å holde ut bare to dager i slengen for så å få en liten pustepause en periode.

i dag er jeg selv arbeidsgiver og setter stor pris på muligheten for å kunne planlegge.

Anonymkode: e4f21...a7b

Jo, jeg har tenkt på det men i første omgang så har jeg ikke brukt en eneste av årets egenmeldingsdager. Og tenkte at en og annen dag når formen er langt nede så kunne en egenmeldingsdag hjelpe. 

Men har det i bakhodet at gradert kan være et alternativ. 

Skrevet

Psykisk sykdom er like viktig som fysisk sykdom:)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har gjort det et par tre ganger pga angst, når jeg har følt meg så dårlig at det har føltes umulig å komme meg ut døra til jobb og jeg har vært veldig sliten pga mye angst (vanskelig å konsentrere meg da feks)

Tenker når man har en psykisk diagnose og iblant har en ekstra dårlig dag så er det sykdom på lik linje med annen sykdom.. og er jo veldig begrenset mengde egenmelding man kan bruke uannsett. Så jeg synes det er helt greit. Jeg er ikke mye syk ellers siden jeg ikke har barn. 

Anonymkode: 575ab...d60

• Liker 1
Skrevet
Sunshineyellow skrev (44 minutter siden):

Psykisk sykdom er like viktig som fysisk sykdom:)

Ja, jeg vet det. Men det er så mye fordommer og det smitter litt over på meg og. Selv om jeg vet at min dårlige psyke er reell så er jeg redd for ikke å bli trodd . 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har gjort det et par tre ganger pga angst, når jeg har følt meg så dårlig at det har føltes umulig å komme meg ut døra til jobb og jeg har vært veldig sliten pga mye angst (vanskelig å konsentrere meg da feks)

Ja, det med konsentrasjon er en viktig faktor . Man fungerer dårlig i arbeid når det mangler. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tenker når man har en psykisk diagnose og iblant har en ekstra dårlig dag så er det sykdom på lik linje med annen sykdom.. og er jo veldig begrenset mengde egenmelding man kan bruke uannsett. Så jeg synes det er helt greit. Jeg er ikke mye syk ellers siden jeg ikke har barn. 

Anonymkode: 575ab...d60

Er sånn med meg og, veldig frisk fysisk. Sjelden forkjøla og nesten aldri hatt en sykedag pga fysiske ting.  TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor går grensen for å være hjemme med egenmelding pga psykiske ting? Jeg kjenner at jeg tappes for krefter for hver dag som går nå i mørketida , jeg har lett for å grine og føler meg mer og mer deppa. KJenner at jeg kunne trengt en pause i ny og ne men hadde ønsket t jeg hadde en vond fot i stedet for en " vond psyke" .. 

Har mild depresjon som diagnose og var  gradert sykemeldt nesten hele 2020. Mørketidsdepresjonen er verst. 

Noen erfaring og gode råd? 

Psykisk helse er like viktig som fysisk helse. Da ville jeg gått via fastlegen. Men har du tenkt på å kjøpe en sånn lysterapilampe?

Anonymkode: 4b871...7ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Psykisk helse er like viktig som fysisk helse. Da ville jeg gått via fastlegen. Men har du tenkt på å kjøpe en sånn lysterapilampe?

Anonymkode: 4b871...7ca

Har tenkt tanken, men vet ikke om jeg har råd. Har du prøvd og har erfaring med det? Hadde sikkert vært verdt det om det hjalp. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...