Gå til innhold

Naboen fyrer med søppel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva i alle dager skal jeg gjøre.. jeg har en nabo som fyrer døgnet rundt i peisen med søppel og fuktig ved. Eller, jeg antar at det er fuktig ved fordi det ryker helt ekstremt mye fra pipa. Nå tenker sikkert noen at «hallo det ryker jo av alle piper» men dette er så ekstremt at det røyklegger store områder rundt huset deres, huset mitt og jordene rundt.

Problemet er at det er bare meg og min familie dette går ut over siden jeg bor på en plass hvor det er store avstander mellom husene. Vil tippe naboen bor 200 meter unna men jeg kan fortsatt ikke se ut av kjøkkenvinduet eller lufte i løpet av dagen pga røyk og søppel-lukt.

Jeg har forsøkt å snakke med naboen men de er ikke fra Norge og enten skjønner de ikke hva jeg sier eller så later de som.

Hva kan jeg gjøre? Det er jo miljøskadelig å fyre i peisen med søppel og jeg skjønner ikke hvordan de kan holde det ut når jeg som bor noen hundre meter unna ikke kan åpne vinduet pga lukt… 

Er det noen distanser jeg kan ta kontakt med? Jeg er virkelig helt rådløs.

(det er ikke bare meg som reagerer på all denne røyken men folk jeg møter på butikken og jobb, stedet jeg bor er blitt kjent som «åja, der de fyrer så ekstremt»)

Anonymkode: 3e685...fe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største faren her er jo faren for pipebrann. Er vel nærmest et spørsmål om tid før de evt får det. 

Jeg ville ringt til nærmeste brannstasjon for å rådføre meg. Feievesenet er fjerne koblet opp mot brannstasjonen, slik at de kan både inspisere og gi fyringsforbud dersom det er nødvendig. 

Anonymkode: f32da...3f0

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville ringt og varselet Brann og sagt du var redd huset var i fyr og flammer siden du ikke kan se ut kjøkkenvinduet engang.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har en nabo som gjør akkurat det samme. Det kan lukte brent plastikk eller brent papir og melkekartonger i flere timer. Jeg tror de brenner så og si alt inni der. Jeg uroer meg også for at de skal få pipebrann, men synes ikke det er noe kult å puste inn all dritten de fyrer med. At de står å kapper opp ved med motorsag bedrer ikke situasjonen... 

Skrevet

Det første du må gjøre er å forklare ham at FRP har lagt mye arbeid i det partiprogrammet, at det koster penger å trykke det opp og at sløsing med papir er milljøfiendtlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjort meg dum og meldt pipebrann til Brannvesenet.

Og så tatt det derfra. 

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, K.B. said:

Jeg har en nabo som gjør akkurat det samme. Det kan lukte brent plastikk eller brent papir og melkekartonger i flere timer. Jeg tror de brenner så og si alt inni der. Jeg uroer meg også for at de skal få pipebrann, men synes ikke det er noe kult å puste inn all dritten de fyrer med. At de står å kapper opp ved med motorsag bedrer ikke situasjonen... 

Vel, veden må nesten kappes og til det er motorsag suverent. 

Anonymkode: 47e36...17c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sirkelsag er vel mer suverent? Ville tenkt på motorsag som en sekunda løsning. 

Men så er jeg jo mere nevenyttig enn de fleste liksom-menn i dag. 

Anonymkode: c6b4e...009

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kapper den til kubber med motorsag...

Skrevet

Jeg ville kontaktet Brannvesenet eller feievesenet, de kan nok ta imot slik rapportering eller sette deg over til riktig instans. Det naboen din driver med medfører stor risiko for pipebrann og er heller ikke bra for naboer eller miljøet.

Anonymkode: 58ace...8b1

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sirkelsag er vel mer suverent? Ville tenkt på motorsag som en sekunda løsning. 

Men så er jeg jo mere nevenyttig enn de fleste liksom-menn i dag. 

Anonymkode: c6b4e...009

Sirkelsag er ikke så hensiktsmessig på stammer på 50cm diameter og mer.

Men så feller jeg større trær enn de fleste liksom-menn i dag.

🤟

#rightbackatcha

Skrevet

Ta kontakt med både politi og brannvesen, det er ulovlig og veldig brannfarlig å brenne søppel i vedovn.

Anonymkode: 7d0c7...a1f

• Liker 5
Skrevet

Snakk med brannvesenet. 

Anonymkode: 053e8...8fd

Skrevet
K.B. skrev (1 time siden):

Du har jammen god luktesans som kan lukte på røyken at naboen brenner melkekartonger, det der er ikke mulig. Plast ja.. det er unødvendig men hvem brenner ikke melkekartonger og papir når man fyrer? 

Og hva mente du egentlig med at det ikke bedrer situasjonen at han kapper ved med motorsag? 

Anonymkode: edfa5...b27

Skrevet
K.B. skrev (1 time siden):

De kapper den til kubber med motorsag...

Helt normalt!

Anonymkode: edfa5...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...