Gå til innhold

ADHD medisinering - sliter med bivirkninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg prøvd Ritalin og Aduvanz. Forstår det slik at mange har god nytte av sistnevnte, men jeg har såpass mye bivirkninger (muskelspenninger, "adrenalin" i kroppen, samt varierende virkning fra dag til dag) at jeg har innsett at jeg blir nødt til å kaste inn håndkledet og be om noe annet. Frykter at alternativene er litt oppbrukt, i alle fall på sentralstimulerende, og det er litt krise da jeg heller ikke fungerer uten. Har vel ADD, slik at jeg blir utrolig sliten i hodet uten medisiner. Noen som har opplevd lignende, og evt klart å finne et godt alternativ? 🙏

Anonymkode: f2768...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 13.55):

Nå har jeg prøvd Ritalin og Aduvanz. Forstår det slik at mange har god nytte av sistnevnte, men jeg har såpass mye bivirkninger (muskelspenninger, "adrenalin" i kroppen, samt varierende virkning fra dag til dag) at jeg har innsett at jeg blir nødt til å kaste inn håndkledet og be om noe annet. Frykter at alternativene er litt oppbrukt, i alle fall på sentralstimulerende, og det er litt krise da jeg heller ikke fungerer uten. Har vel ADD, slik at jeg blir utrolig sliten i hodet uten medisiner. Noen som har opplevd lignende, og evt klart å finne et godt alternativ? 🙏

Anonymkode: f2768...0b3

1 ting er jo at medisinene ikke er en mirakelkur. 

Den andre tingen er at spesielt med disse medisinene må man unngå for mye koffein, drikke masse (!!!) vann og spise regelmessig og god/sunn mat. Mye protein, lite hvete, melk, koffein og sukker. Og ta omega-3 pluss å sjekke seg for vitamin- mangler før og etter oppstart. 

Man har jo conserta, medikinet (ritalin erstatning), elvanse (som egentlig er akkurat det samme som aduvanz, bare for barn, men noen opplever annen virkning med dette) pluss andre ting. Finnes også andre man kan kombinere på kryss, men det er kun i samråd med lege så skal ikke nevne hvilke eller videre. 

En annen ting er jo dosering, noen kan ikke ta "alt i ett" og må fordele utover dagen på dosering. Jeg bruker 2*30 av et av merkene, i samråd med lege. En kl 7 og en kl 10. Tar jeg de for lenge i mellom eller for nærme kan jeg oppleve å bli mer giret enn man skal på medisinene. 

Har du god rutine på når du tar de, tar du de med mat og vann? Noen må ta 1/2 frokost, så første dose, og så resten av den halve frokosten for å "kapsle inn" dosen så ikke den slippes ut feil, da slippes den mer ut forsiktig og man kan forhindre evt for mange bivirkninger. Aduvanz og andre (var det ritalin?) er vanndrivende, så man bør drikke mye vann på den. 

Hvor lang tid har du brukt de? Og en annen ting, om du er kvinne, så er virkningen ulik fra hvor du er i den hormonelle syklusen pluss stresspåvirkning og andre hormonpåvirkninger. Det skal ikke være bare bare. 

Men er lurt å få snakket med legen om dette og finne ut andre alternativer hvis du har prøvd det ovennevnte. Et annet tips er å søke opp grupper på Facebook som er knyttet mot adhd, mange folk med mange erfaringer der. 

❤️

Anonymkode: 5570e...8aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...