Gjest Gjest_krystle_* Skrevet 5. oktober 2005 #1 Skrevet 5. oktober 2005 :: vi har flyttet inn i nytt hus.. naboen og vi hadde ett bra forholdtil å begynne med.. døtre på samme alder osv... de lekte kjempe fint sammen i begynnelsen,men så flyttet det inn flere med andre barn og da var plutselig vi ikke gode nok..4 åringen til naboen har fri oppdragelse og kan være en dritunge.. kanskje jeg sa for mye ifra.. klyping og lugging aksepteres ikke i min verden.. derfor sa jeg ifra da nabomora ikke gjorde noe med det... nå kjører kjerringa avgårde med alle de andre barna mens min datter står utenfor og får ikke være med.. da blør hjertet mitt.. greit at vi ikke går best i sammen men og oppfordre de andre barna til ikke og leke med min datter synes jeg er forkastelig.. vet jeg burde si ifra men har jo tenkt å bo her til vi blir gamle.. ille med en nabofeide når vi ikke har bodd her ett år en gang..jeg blir bare så sint.... man står ikke å ser på at ens egen datter er stygg med en annen unge uten å gripe inn..da oppfordrer man jo til mobbing.. trist hele greia.. det ordner seg vel på ett vis.. barna blir heldigvis større ,til da håper jeg min datter er blitt tøffere og kan ta igjen.. klem
marta Skrevet 5. oktober 2005 #2 Skrevet 5. oktober 2005 Vanskelig å se sin egen unge stå utenfor! Da blir hjertet! Hva viss du inviterer andre nabounger hjem til dere? og inkludere naboens "drittunge" også?
Gjest Gjest_krystle_* Skrevet 5. oktober 2005 #3 Skrevet 5. oktober 2005 vi har prøvd det.. lille trollet mitt har fått angsten for de andre barna.. nekter og ut osv.. pr øvd å være ute med henne sammen med de,og det funker greit en stund.. må vel ta tiden til hjelp.. lurte på om det var noe galt med henne.. spurte barnehagen om hun leker greit der,og de sa at ho lekte kjempe bra med barna der... de lurte på om nabo ungen går i barnehage og det gjør hun...
marta Skrevet 5. oktober 2005 #4 Skrevet 5. oktober 2005 Så ungen din og ungene i nabolaget går i samme barnehage? Da er jeg sikker på at ungene løser denne floken helt av seg selv bare man tar tiden til hjelp. Man kan tross alt ikke tvinge barn til å like/misslike noen
Twigi Skrevet 5. oktober 2005 #5 Skrevet 5. oktober 2005 Vanskelig situasjon. Naboen din har sikkert sin oppfatning av det hele, inger foreldre oppfatter sine barn som drittunger. Egentlig handler ikke dette om ungene, men i hvilken grad dere foreldre i nabolaget skal ha en felles "policy" for hvorvidt man skal kunne blande seg inn i andres ungers oppførsel. Da våre unger var små, hadde alle foreldrene samme måte å håndtere ungene på lekeplassen. De møtte samme grenser, uansett om det var egne foreldre eller andres foreldre som så "rampete" oppførsel. Det kan fort bli ugreie hvis dere bare har uenigheten om barneoppdragelse å ha felles. Jeg vil anbefale at dere jobber med det genrelle naboskapet - i fellesskap arrangere ulike typer sammenkomster, både med barn og voksne. Da kommer dere lettere i snakk, oppdager andre sider ved hverandre, og kan lettere forstå hverandres synspunkter. Man kan ikke se bort fra at noen er "håpløse" tilfeller, som det er tryggest å holde seg unna. Hvis din nabo er slik, så får du trøste deg med at de andre "nye" vennene kommer til å oppdage det etterhvert, og kanskje få et annet syn på situasjonen. Når det gjelder datteren din: gi henne støtte og hjelp, men pass på at du ikke blir en sånn hønemor som flyr rundt og skjeller ut alle andre unger for at de ikke leker med ungen din - da gjør du henne bare til offer. Vi hadde nemlig en slik mor i nabolaget, og alle ungene skydde både henne og ungen hennes - siden det alltid var så mye "fuss" rundt den ungen. Lykke til, uansett!
Gjest Gjest_krystle_* Skrevet 5. oktober 2005 #6 Skrevet 5. oktober 2005 de går ikke samme barnehage... jeg er ikke med henne vær gang.. ser selvfølgelig min unges problemer.. ho tåler ikke for mye,tar lett yil tårene..prøver å få ho til å bli tøffere,men skaden er jo skjedd.. jeg gidder ikke å fly etter de andre ungene hvis det var sånn det ble oppfattet... men er jeg vitne til ungers hennsynsløshet så tar jeg æffere.. det er jo ikke bare når unger har fri barnoppdragelse.. regner jo med ting blir bedre etter vært,men akkurat nå så synes jeg det er veldig slitsomt.. :grine2:
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #7 Skrevet 6. oktober 2005 Det er nettopp derfor foreldre bør blande seg minst mulig inn i ungenes lek og samvær. Enkelte mødre ser bare feil med andres unger - deres egne er "gullunger". Forstår ikke at ikke mødre ser selv at de gjør barna en gedigen bjørnetjeneste ved å blande seg inn. Det tragiske er at det er barn som får li - har faktisk sett unger bli totalt ødelagte av overbeskyttende mødre.
Gjest gjesten Skrevet 6. oktober 2005 #8 Skrevet 6. oktober 2005 Er dere som naboer og foreldre sammen med noen av de andre naboene/foreldrene rundt dere? Om dere som voksne tar en kaffekopp sammen nå og da, er det kanskje lettere for barna også å få bedre kontakt og da begynne å leke sammen på naturlig vis? At barnet ditt blir oversett/ ikke tatt med i leken av andre kan være at de ikke kjenner henne godt nok. Personlig tar jeg en laaang pause fra personen som jeg ikke går overens med og finner noen andre som er koseligere å være sammen med. Av en eller annen grunn så hender det at personen da dukker opp av seg selv etter en tid. Det har ihvertfall hendt meg både som barn og voksen. Personen kan da til og med oppføre seg skikkelig også . Eksluder dama så godt du kan uten at det virker slemt og med overlegg, men inkluder barnet selvsagt, så skal du skje at ting ordener seg.
Gjest porselen Skrevet 6. oktober 2005 #9 Skrevet 6. oktober 2005 Det er nettopp derfor foreldre bør blande seg minst mulig inn i ungenes lek og samvær. Enkelte mødre ser bare feil med andres unger - deres egne er "gullunger". Forstår ikke at ikke mødre ser selv at de gjør barna en gedigen bjørnetjeneste ved å blande seg inn. Det tragiske er at det er barn som får li - har faktisk sett unger bli totalt ødelagte av overbeskyttende mødre. ← Så du synes det er greit å se på at andre barn slår og biter eller klyper andre barn? Det er greit å se på at et barn er ekkel mot et annet barn fordi at det barnet kanskje er mer sårt enn andre? Du synes det er greit at barn ordner opp seg i mellom, noe som er greit men enkelte ganger trenger de hjelp. I borettslaget hvor jeg bor så har vi hatt for vane å si fra til våre egne likedan som til andres barn når de går over streken, uansett om det er mitt eller de andres barn det går utover. Og de fleste foreldrene her har vært enige om det, ikke slik at vi har inngått avtale, det har blitt sånn. Men som i alle andre borettslag så finnes det alltid en familie som er "annerledes" - en familie med utagerende barn hvor foreldrene hyler opp hvis det er noe som går utover deres eget barn mens det ikke er så nøye når det går utover andres barn. Vi sitter sammen og koser oss med kaffe og annet, prater og sludrer også med de utagerende barnas mor. Jeg har dama langt oppi vrangstrupen og selv om jeg kan prate med henne så blir det kun overfladisk. Har hatt veldig tett kontakt tidligere, men hun er typen som spiser opp folk og flere venner har trukket seg vekk etter en stund. Selv om jeg ikke liker dama så aksepterer jeg at hennes barn leker med mine barn, inne eller ute. Jeg synes også det er helt ok at barna ordner opp seg i mellom, når det foregår i en venneflokk hvor de alle er venner i utgangspunktet. Jeg vet at mine barn ikke bestandig er englebarn. Men jeg blander meg inn når maktbalansen er forskjøvet til fordel for den mest utagerende. Alle barn må ikke være venner, men de skal akseptere hverandre - godta at de er der uten at de skal bli plaget ved sitt blotte nærvær.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå