Gå til innhold

Startet på lavkarbo i dag - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellgjeita79
Skrevet

Hei:-)

Siste årene har jeg gått opp nesten 20kg, og på mine 165cm veier jeg nå 85,5kg. Disse skal av, føler meg grusom.

Valget har falt på lavkarbo, en diett jeg ikke har hatt helt troen på tidligere. Men har nå lest meg opp og vil forsøke dette.

Min diett er planlagt å bestå av mye egg, kjøtt, fisk og grønnsaker. Kutter helt ut sukker, pasta, potet og korn.

Noen som har erfaring med denne dietter? Hvordan gikk det for dere? Hvor raskt så dere resultater? Drakk dere lightbrus? Litt tørr hvitvin i helgen? Plager i starten?

Skrevet

Jeg gikk ned 27 kg. på lavkarbo for noen år siden. Gikk opp alt +++ da jeg gikk tilbake til vanlig kost, så nå er jeg tilbake på lavkarbo for å gå ned igjen. Jeg må holde meg på lavkarbo (ikke så streng som mens jeg går ned, men jeg kan ikke spise vanlig mat fordi jeg da går opp igjen)

Min erfaring er at det funker best første gangen og så er det vanskeligere neste gang.

Jeg raste ned første gangen, kiloene rant av samtidig som jeg spiste sunn mat uten poteter/pasta/ris/brød/sukker. Drakk mye vann - det er viktig. Gikk tur hver dag. 

Drakk Cola Zero i perioder, men så sluttet jeg med det og gikk over til å drikke bare vann. Drakk ikke vin eller annen alkohol - det bremser forbrenningen i noen dager siden alkoholen blir første prioritet for forbrenningen. 

De to-tre første ukene var jeg slapp og hadde litt vondt i hodet. En liten periode hadde jeg diaré, men det gikk over. jeg har ikke telt kalorier, bare karbohydrater. (Vet at man ikke kan spise ubegrenset med kalorier heller, men det har jeg aldri fokusert på)

For meg har lavkarbo vært det riktige. 

Anonymkode: c4c45...867

• Liker 4
Gjest Fjellgjeita79
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk ned 27 kg. på lavkarbo for noen år siden. Gikk opp alt +++ da jeg gikk tilbake til vanlig kost, så nå er jeg tilbake på lavkarbo for å gå ned igjen. Jeg må holde meg på lavkarbo (ikke så streng som mens jeg går ned, men jeg kan ikke spise vanlig mat fordi jeg da går opp igjen)

Min erfaring er at det funker best første gangen og så er det vanskeligere neste gang.

Jeg raste ned første gangen, kiloene rant av samtidig som jeg spiste sunn mat uten poteter/pasta/ris/brød/sukker. Drakk mye vann - det er viktig. Gikk tur hver dag. 

Drakk Cola Zero i perioder, men så sluttet jeg med det og gikk over til å drikke bare vann. Drakk ikke vin eller annen alkohol - det bremser forbrenningen i noen dager siden alkoholen blir første prioritet for forbrenningen. 

De to-tre første ukene var jeg slapp og hadde litt vondt i hodet. En liten periode hadde jeg diaré, men det gikk over. jeg har ikke telt kalorier, bare karbohydrater. (Vet at man ikke kan spise ubegrenset med kalorier heller, men det har jeg aldri fokusert på)

Takk for svar, og så flink du var:-)

Tror nok jeg og må holde meg til lavkarbo evig, om enn ikke så strengt som nå den første tiden. Men håper jeg på sikt kan spise knekkebrød og noe potet igjen. Grugleder meg litt til de neste ukene kjenner jeg. Men vil så fryktelig gjerne passe inn mine gamle kjoler😌

Hva gjør du når du skal ut eller i selskap? Det blir jo en del av det fremover. Ryker man rett opp igjen om man «sprekker» en dag i uken? Nå mot jul skjer det jo noe hver helg…

Skrevet

Få I deg nok salt og magnesium i starten, da unngår du mye ubehag som oppstår i starten når kroppen tømmes for karbo lagrene dine. En anbefaling er dietdoctor.com. de har utrolig mange bra videoer som forklarer alt du trenger å vite. Lykke til!

Anonymkode: a385c...a6c

• Liker 5
Skrevet
Fjellgjeita79 skrev (2 minutter siden):

Tror nok jeg og må holde meg til lavkarbo evig, om enn ikke så strengt som nå den første tiden. Men håper jeg på sikt kan spise knekkebrød og noe potet igjen. Grugleder meg litt til de neste ukene kjenner jeg. Men vil så fryktelig gjerne passe inn mine gamle kjoler😌

Hva gjør du når du skal ut eller i selskap? Det blir jo en del av det fremover. Ryker man rett opp igjen om man «sprekker» en dag i uken? Nå mot jul skjer det jo noe hver helg…

Du kan kjøpe lavkarboknekkebrød, Brisk finnes hos de fleste dagligvarekjedene, tror jeg, og Coop har også lavkarboknekkebrød i eget merke. Eller du kan bake selv. Savner du brød og rundstykker, har bloggen Fett & Forstand mange bra oppskrifter på lavkarbobakst.

Selskap er ikke noe problem - enten så velger du vekk poteter/ris/pasta/brød/kaker/dessert og spiser kjøtt/fisk, grønnsaker, saus, smør, majones, eller så går du "all in", men begrenser mengden. Må ikke spise tre sorter kake, f.eks. Ta èn eller ett stykke av den du liker best. Et par glass tørr vin eller lite-øl går også fint. 

Anonymkode: 419db...6d2

Gjest Fjellgjeita79
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Få I deg nok salt og magnesium i starten, da unngår du mye ubehag som oppstår i starten når kroppen tømmes for karbo lagrene dine. En anbefaling er dietdoctor.com. de har utrolig mange bra videoer som forklarer alt du trenger å vite. Lykke til!

Anonymkode: a385c...a6c

Takk☺️

Gjest Fjellgjeita79
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan kjøpe lavkarboknekkebrød, Brisk finnes hos de fleste dagligvarekjedene, tror jeg, og Coop har også lavkarboknekkebrød i eget merke. Eller du kan bake selv. Savner du brød og rundstykker, har bloggen Fett & Forstand mange bra oppskrifter på lavkarbobakst.

Selskap er ikke noe problem - enten så velger du vekk poteter/ris/pasta/brød/kaker/dessert og spiser kjøtt/fisk, grønnsaker, saus, smør, majones, eller så går du "all in", men begrenser mengden. Må ikke spise tre sorter kake, f.eks. Ta èn eller ett stykke av den du liker best. Et par glass tørr vin eller lite-øl går også fint. 

Anonymkode: 419db...6d2

Takk, de skal jeg jammen kjøpe på vei hjem fra jobb i dag☺️

Skrevet (endret)

Jeg prøvde lavkarbo i tre-fire uker for mange år siden. Jeg syns det var helt for jævlig, hadde ingen energi til trening og et liv uten karbohydrater er rett og slett ikke verdt å leve for meg. Jeg gikk over til å telle kalorier i en periode istedenfor, og det var det som fikk meg ned. Veide på det meste 82 kg på mine 163 cm. Har holdt meg på 60-63 kg ganske lenge, men nå er jeg oppe på 65 kg (som følge av en sommer med mye øl og usunn mat = kalorioverskudd ;) ). Skal ned noen kg nå, men kommer aldri til å gjøre det ved hjelp av lavkarbo igjen. Det går helt fint an å oppnå gode resultater med et normalt og balansert kosthold, som ikke ekskluderer et viktig makronæringsstoff. Hvis du vet at du ikke vil leve et liv uten karbohydrater senere, ville jeg tilpasset kostholdet du ønsker å ha livet gjennom til å gi deg de resulatene du vil ha. Det er jo lite poeng i å tvinge seg gjennom lavkarbo, hvis det ikke er det man ønsker.

Endret av drue
  • Liker 2
Skrevet

Gikk ned 10 kg på lavkarbo for et par år siden. Er 163 høy, gikk ned fra 75 til 65 kg. Veldig fornøyd, synes det gikk fort nedover når jeg var i gang. Var ikke helt trofast mot lavkarbo, kanskje mer smartkarbo da det er så fryktelig godt med brød, pasta og søtsaker 😅

Tipser om fett & forstand. De har både nettside og en facebookgruppe med masse gode oppskrifter 

Anonymkode: 415f3...089

Skrevet

Jeg ville tenkt lavkarbo som et kosthold/livsstil, ikke en diett. Jeg har fantastisk lavkarbo erfaring når det skal sies! Jeg har slitt med søvn hele livet, i så stor grad at det har gått to-tre døgn uten søvn osv. har spist et «vanlig» kosthold tidligere. Da jeg ble sånn 19/20 utviklet jeg en autoimmun stress sykdom som heter elveblest. Jeg gikk på ekstremt sterke kortisontabletter mot dette i over tre år (det er absolutt ikke bra). Helt plutselig hadde familien min begynt med lchf/keto etter sommeren. De så så utrolig freshe ut! De hadde for det første gått ned i vekt, men det var som om de glødet! Jeg bestemte meg for å prøve da jeg hadde lagt på meg litt pga sykdommen og stress. Jeg ante ikke hvor mye det kostholdet kom til å påvirke meg! Ja- ned i vekt gikk jeg, jeg raste faktisk ned i vekt, MEN elveblesten FORSVANT!!! Etter tre år på sterke medisiner som virkelig ikke gjorde meg godt så bare forsvant elveblesten. Jeg kunne slutte på medisinene. Og gjett hva? Jeg fikk ordentlig søvn, for første gang på så lenge jeg kunne huske! Jeg hadde bedre konsentrasjon, mer energi, jeg fikk ikke cravings, tidligere i livet var det maten som styrte meg, nå er det omvendt. Vet det høres litt «halleluja» stemning ut, men det blir litt sånn etter en slik erfaring. Jeg er også helt sikker på at lavkarbo ikke er for alle. Man må finne ut av hva som passer best for sin egen kropp og egen livsstil! Masse lykke til i din reise!!!

• Liker 5
Skrevet

Har spist lavkarbo i snart ett år og gått ned 40 kg. Jeg er ikke ekstremt streng, trener moderat og ved besøk/spesielle anledninger spiser jeg det jeg får servert.

Jeg drikker både Pepsi Max og vin, tar meg en proteinbar om jeg vil ha noe søtt. Ingen krise om jeg spiser litt frukt.

Jeg trives svært godt med kostholdet og ser ikke på det som en diett, mer en varig livsstilsendring.

Anonymkode: f7d0c...ccd

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned 26 kg på 4 mnd på lavkarbo, holdt vekten der i ca 3-4 mnd ifm en operasjon, og så gikk jeg opp igjen ca 12 kg ifm at jeg spiste normalt kosthold med mye karbs og alkohol i  sommer. Men jeg  merket at kroppen fungerer bedre på lavkarbo, så jeg har tenkt meg over igjen på det og mer ned i vekt. 

Anonymkode: 4dc4b...0bd

• Liker 2
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (3 timer siden):

Jeg ville tenkt lavkarbo som et kosthold/livsstil, ikke en diett. Jeg har fantastisk lavkarbo erfaring når det skal sies! Jeg har slitt med søvn hele livet, i så stor grad at det har gått to-tre døgn uten søvn osv. har spist et «vanlig» kosthold tidligere. Da jeg ble sånn 19/20 utviklet jeg en autoimmun stress sykdom som heter elveblest. Jeg gikk på ekstremt sterke kortisontabletter mot dette i over tre år (det er absolutt ikke bra). Helt plutselig hadde familien min begynt med lchf/keto etter sommeren. De så så utrolig freshe ut! De hadde for det første gått ned i vekt, men det var som om de glødet! Jeg bestemte meg for å prøve da jeg hadde lagt på meg litt pga sykdommen og stress. Jeg ante ikke hvor mye det kostholdet kom til å påvirke meg! Ja- ned i vekt gikk jeg, jeg raste faktisk ned i vekt, MEN elveblesten FORSVANT!!! Etter tre år på sterke medisiner som virkelig ikke gjorde meg godt så bare forsvant elveblesten. Jeg kunne slutte på medisinene. Og gjett hva? Jeg fikk ordentlig søvn, for første gang på så lenge jeg kunne huske! Jeg hadde bedre konsentrasjon, mer energi, jeg fikk ikke cravings, tidligere i livet var det maten som styrte meg, nå er det omvendt. Vet det høres litt «halleluja» stemning ut, men det blir litt sånn etter en slik erfaring. Jeg er også helt sikker på at lavkarbo ikke er for alle. Man må finne ut av hva som passer best for sin egen kropp og egen livsstil! Masse lykke til i din reise!!!

Oi, så fantastisk! Hvis man sliter med sykdom og plager så er det kanskje vel så viktig som kiloene. Og ikke minst motivasjon til å holde seg til kost som holder det borte, også når vektnedgangen går tregt eller når man er ferdig.

Anonymkode: 9a569...997

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Oi, så fantastisk! Hvis man sliter med sykdom og plager så er det kanskje vel så viktig som kiloene. Og ikke minst motivasjon til å holde seg til kost som holder det borte, også når vektnedgangen går tregt eller når man er ferdig.

Ei venninne av meg har PCOS og hun ble anbefalt av gynekologen sin å starte med lavkarbo kosthold. 

Hun gikk ned i vekt og symptomene på PCOSen hennes ble nesten helt borte, eller helt borte (er ikke sikker på om de ble dempet kraftig eller ble borte)

Vektnedgang er dobbelt så vanskelig med PCOS ettersom gynekologen sa til venninnen min. Har også lest at det hjelper for diabetikere, at de også blir bedre på lavkarbo. 

Og da mener jeg også moderat lavkarbo som livsstil, ikke som en slankekur. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 11.50):

Anonymkode: 7a45d...937

Gjest Fjellgjeita79
Skrevet

Takk for svar alle sammen☺️
I dag veide jeg 84,5 og veldig fornøyd med å se at dette kostholdet virker. Håper det fortsetter:-)

Skrevet

Har gått ned mye 2 ganger, og gått opp igjen alt+ekstra etter hver gang med "normalt" kosthold der jeg inkluderte litt karbohydrater igjen. 

Så aldri, aldri mer. Da må man være streng resten av livet. 

Anonymkode: d0275...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Anonymkode: 7a45d...937

Takk. jeg skulle ønske jeg klarte å komme meg tilbake dit igjen, jeg er IKKE flink nå.

I selskap spiser jeg det jeg kan uten å skeie ut for mye. Skipper poteter (det er jeg ikke noe glad i uansett, så det er ikke vanskelig å la være å spise). Jeg drikker ikke alkohol når jeg er seriøs på lavkarbo, så da drikker jeg vann og kaffe når jeg er ute. 

Jeg går ikke kjapt opp på bare én dag med å skeie ut. Men det kan hende at det er viktigere i starten å holde seg strengt til lavkarbo for å "lære" kroppen at det er lavkarbomat den skal leve på nå? Jeg vet ikke, bare tenker at ting må "sette" seg og komme skikkelig i gang før det går greit å skeie ut uten at det ødelegger vektnedgangen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. jeg skulle ønske jeg klarte å komme meg tilbake dit igjen, jeg er IKKE flink nå.

I selskap spiser jeg det jeg kan uten å skeie ut for mye. Skipper poteter (det er jeg ikke noe glad i uansett, så det er ikke vanskelig å la være å spise). Jeg drikker ikke alkohol når jeg er seriøs på lavkarbo, så da drikker jeg vann og kaffe når jeg er ute. 

Jeg går ikke kjapt opp på bare én dag med å skeie ut. Men det kan hende at det er viktigere i starten å holde seg strengt til lavkarbo for å "lære" kroppen at det er lavkarbomat den skal leve på nå? Jeg vet ikke, bare tenker at ting må "sette" seg og komme skikkelig i gang før det går greit å skeie ut uten at det ødelegger vektnedgangen. 

Tror nok at kroppen blir flinkere på å skifte mellom fettforbrenning og sukker🤔 Mer metabolsk fleksibel rett og slett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 12.04):
Fjellgjeita79 skrev (På 3.11.2021 den 11.54):

Nei, det gjør du ikke! Men du må jo ikke sprekke hver uke da.. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...