Gå til innhold

Nrk1 "Hva feiler det deg?" Autisme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som så på den episoden idag der den ene pasienten hadde autisme? Syns dere hun ga et riktig bilde av hvordan en med autisme kan være? Tenker både på det hun fortalte og svarte på, men også oppførselen i programmet. Øyekontakt, mimikk.. 

Anonymkode: eccf4...b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle med autisme er like ulike som alle andre. Så ja.

Anonymkode: 53bc5...cde

• Liker 12
Skrevet

Ja, det synes jeg. Er ulikt fra person til person og mellom kjønnene. 

Anonymkode: 3bdd8...e96

• Liker 4
Skrevet

Når hun har autisme, hvordan kan det være feil? Det er jo slik en person med asperger er.

Man kunne se at hun visste hvordan hun skulle reagere på ting. Det er vanligere blant kvinner med asperger. De virker mer normale sosialt, fordi de vet når de skal smile og reagere. Hun har også over gjennomsnittlig intelligens, noe som betyr bedre evne til å tilpasse seg til tross for vansker. En asperger med høy intelligens vil ha høyere sjanse for å få seg jobb og kjæreste enn en med gjennomsnittlig eller lav intelligens. De forstår til en viss grad hvordan kompensere

Anonymkode: 22f91...e4a

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er jo typisk jenter, de er jo flinke til å maskere symptomer. Men man merker det mer når man sitter i en vanlig samtale at ting ikke alltid blir koblet riktig. Og dette med øyekontakt kan av og til bli for mye for de er så opptatt av at de skal være "vanlige" at det blir for mye. Er man litt oppegående så merker man rask at en prater med en som er på spekteret.

Anonymkode: 422f8...e6e

• Liker 4
Skrevet

Spoiler alert!!! 🤬

Anonymkode: 2acd4...276

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jo typisk jenter, de er jo flinke til å maskere symptomer. Men man merker det mer når man sitter i en vanlig samtale at ting ikke alltid blir koblet riktig. Og dette med øyekontakt kan av og til bli for mye for de er så opptatt av at de skal være "vanlige" at det blir for mye. Er man litt oppegående så merker man rask at en prater med en som er på spekteret.

Men jeg syns hun var et dårlig eksempel. Jeg har en søster med denne diagnosen og på henne er det mye tydeligere at hun har autisme enn på hun som var på tv. Jeg kunne ikke se noe tegn på at hun på tv hadde den diagnosen som jeg ser i min egen søster. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen som så på den episoden idag der den ene pasienten hadde autisme? Syns dere hun ga et riktig bilde av hvordan en med autisme kan være? Tenker både på det hun fortalte og svarte på, men også oppførselen i programmet. Øyekontakt, mimikk.. 

Autister er ikke identiske dessuten finnes det veldig mange diagnoser innen autisme. Autisme er ikke en diagnose men en kategori for flere diagnoser. 

Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelser (Autismespekterforstyrrelser)
F84 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.0 Barneautisme
F84.1 Atypisk autisme
F84.2 Retts syndrom
F84.3 Annen disintegrativ forstyrrelse i barndommen
F84.4 En forstyrrelse med overaktivitet assosiert med mental retardasjon og bevegelsesstereotypier
F84.5 Aspergers syndrom
F84.8 Andre gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.9 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert

Anonymkode: 69686...57b

• Liker 1
Skrevet

Absolutt. Synes det var utrolig bra at de viser at autisme kan være vanskelig å oppdage for utenforstående når man bare ser og snakker med mennesker på den måten de gjorde. Har selv et barn med høytfungerende autisme. Hun gir blikkontakt, viser omsorg, har venner og mange andre ting som kanskje ikke er "typisk" for mennesker med autisme, og vi har fått kommentarer fra flere som bare har sett henne på for eksempel trening eller snakket noen få setninger med henne at hun virker helt "normal". Føler ofte at de nesten betviler diagnosen, og det er vel derfor hun også gikk under radaen veldig lenge. Autismetrekkene er derimot veldig tydelige for oss i familien og de som jobber på skolen osv, og som er sammen med henne mye. Vi ser jo godt alle tingene hun sliter med i det daglige. Veldig fint at det er fokus på dette. :)

Anonymkode: 9fb5a...782

• Liker 9
Skrevet

Absolutt. Synes det var utrolig bra at de viser at autisme kan være vanskelig å oppdage for utenforstående når man bare ser og snakker med mennesker på den måten de gjorde. Har selv et barn med høytfungerende autisme. Hun gir blikkontakt, viser omsorg, har venner og mange andre ting som kanskje ikke er "typisk" for mennesker med autisme, og vi har fått kommentarer fra flere som bare har sett henne på for eksempel trening eller snakket noen få setninger med henne at hun virker helt "normal". Føler ofte at de nesten betviler diagnosen, og det er vel derfor hun også gikk under radaen veldig lenge. Autismetrekkene er derimot veldig tydelige for oss i familien og de som jobber på skolen osv, og som er sammen med henne mye. Vi ser jo godt alle tingene hun sliter med i det daglige. Veldig fint at det er fokus på dette. :)

Men hva slags ting sliter hun med i det daglige som dere ser tydelig da? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg syns hun var et dårlig eksempel. Jeg har en søster med denne diagnosen og på henne er det mye tydeligere at hun har autisme enn på hun som var på tv. Jeg kunne ikke se noe tegn på at hun på tv hadde den diagnosen som jeg ser i min egen søster. 

Litt forskjell er det jo, dessuten så visste hun som var på tv hvilke spørsmål som kom og var forberedt på hva hun skulle prate om. Dette hadde vært noe annet om hun var på vinkveld med oss nevrotypikere.

• Liker 2
Skrevet

Litt forskjell er det jo, dessuten så visste hun som var på tv hvilke spørsmål som kom og var forberedt på hva hun skulle prate om. Det hadde vært noe annet om hun var på vinkveld med oss nevrotypikere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mulig du synes det. Men det er veldig mange jenter som har dette, som en ikke ser disse tydelige tegnene. Jeg har selv en venninne med autisme, hun fungerer veldig bra sosialt og har mange venner, utdannelse osv.

Nå var jo hun på tv forberedt, så derfor syntes det heller ikke så godt. Men jeg forsto med en gang det var det hun hadde.

Anonymkode: 3bdd8...e96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Autisme er ikke nødvendigvis rainman. Det er mange slike ting som kommer lett for nevrotypiske personer. F.eks dette med å forstå sosial samspill, ironi og det å ha veldig låste og spesifikke interessefelt og gjerne være svært opphengt i dem, ikke helt forstå dette med toveis samtale, å ikke takle enkelte konsistenser eller typer stoff at, sømmer i gensre, være hekta på ting som snurrer osv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo store forskjeller innenfor spekteret. På noen kan du ikke se det på, mens andre kan du se det tydelig på.

Jeg er høytfungerende autist. Har fullført en bachelorgrad. Klarer meg fint selv i det daglige. Men jeg sliter med det sosiale. Jeg er en av dem som maskerte symptomene i årevis. Fikk diagnosen etter 9 år i psykiatrien.

Anonymkode: f4b58...984

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig mye, men har for eksempel skolevegring (som de snakket om i programmet). Hun misforstår lett, har problemer med å se "hele bildet"/henger seg opp i detaljer, vanskeligheter med å tolke andres følelser og reaksjoner. Vansker med å tilpasse seg fellesskapet, setter sine egne behov alltid først. Er rigid på ting hun har planlagt, og kan bli veldig opprørt om noe kommer i veien for det eller ting ikke blir som hun har tenkt. Dårlig oppfattelse av tid. Masse sånne ting, kan ikke nevne alt, men dette er ting som fort skaper store utfordringer i det sosiale samspillet og i relasjoner med andre.

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig mye, men har for eksempel skolevegring (som de snakket om i programmet). Hun misforstår lett, har problemer med å se "hele bildet"/henger seg opp i detaljer, vanskeligheter med å tolke andres følelser og reaksjoner. Vansker med å tilpasse seg fellesskapet, setter sine egne behov alltid først. Er rigid på ting hun har planlagt, og kan bli veldig opprørt om noe kommer i veien for det eller ting ikke blir som hun har tenkt. Dårlig oppfattelse av tid. Masse sånne ting, kan ikke nevne alt, men dette er ting som fort skaper store utfordringer i det sosiale samspillet og i relasjoner med andre.

Har et barn som sliter med alle disse tingene pluss forsinkelser og sånn som har en genfeil hvor 1:100 autister har den genfeilen og de fleste har autistiske trekk uansett. Sliter med å komme til utredningspunktet pga "han har jo blikk kontakt".

Skrevet

Har et barn som sliter med alle disse tingene pluss forsinkelser og sånn som har en genfeil hvor 1:100 autister har den genfeilen og de fleste har autistiske trekk uansett. Sliter med å komme til utredningspunktet pga "han har jo blikk kontakt".

Uff, hvem er det som sier det da? Fastlegen?

Skrevet

Hva heter den genfeilen? Fragile x? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk med autisme kan ha blikkontakt,det er bare det at de ikke har NORMAL blikkontakt 🙂

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...