AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Har en hund som biter på skolissene mine, når vi går tur. Jeg aner ikke hvordan jeg skal fikse det, og nå er jeg så utrolig lei av dette! Jeg prøver strengt og si nei, eller å friste med godbit og få han til å sitte. Han slutter ikke når jeg sier nei, men han setter seg ned når jeg lokker med godbit. Men så begynner han på igjen når han har fått godbit… Han kan holde på sånn nedover en hel gate, før han etterhvert gir seg, når han blir distrahert av noe annet. Og hvis jeg har på meg hansker, så tar han disse, mens jeg prøver å få lissene ut av munnen hans. Er det noen som har råd, eller noen treningskanaler på YouTube eller noe? Anonymkode: f3240...3de
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Dytte. Han var skikkelig ille i dag😣 Ønsker ikke å ta tak i han på den måten som blir vist på videoen over her. Han er 9 mnd, og en liten rase. Anonymkode: f3240...3de
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Ikke gjør så videoen over iallfall. Helt unødvendig og en fryktelig gammeldags måte å oppdra hund på. Avled med godbit eller en leke, og skryt hemningsløst av ham når han går fint. Han er 9 mnd. Dette går over, bare vær tålmodig. Anonymkode: 8a85d...01c 1
Tabris Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Dette er som regel noe de vokser av seg, så den enkleste løsningen er å gå tur i gummistøvler eller annen type sko som ikke har lisser. Ellers er det flere ting du kan prøve: - Starte med å trene at han skal følge og se på deg inne (uten sko). Du kan starte med å trene kontakttrening noen ganger, dvs belønne at han ser deg inn i øynene. Når du har trent det en kort stund så begynner du å gå frem og tilbake på gulvet. Så fort han følger deg, si "bra!" og gi godbit. Gjenta mens du går frem og tilbake på gulvet. Når han klarer å følge deg en stund så kan du ta det med deg ut. Husk at det er vanskeligere ute så belønn mye oftere ute enn inn i starten, selv om dere har kommet et stykke på vei innendørs. - Du kan starte turen med godbitsøk. Kast godbiter i grøfta/på gress og kast mer etterhvert som han spiser. Gjerne bygg opp til at han kan gjøre det 10-15 minutter. Både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan ofte være med på å redusere stressnivået og gjøre dem roligere. Dette kan du også stoppe og gjøre om han girer seg opp og tygger lisser på turen. Når han mot slutten ser på deg for å se om det er mer, så kan du belønne hos deg og begynne å gå - belønn da ofte at han ser på deg. - Kast godbiter rett foran ham, slik at han er mer opptatt med å finne dem enn å tygge lisser. - Gå turer der det er nye ting for han å erfare. Nye mennesker å se, nye hunder å hilse på, nye miljø og inntrykk. Det kan gjøre ham mer opptatt av miljøet enn av deg (samt at det er svært nyttig miljøtrening og sosialisering generelt). -Stopp og tren kontakt, evt triks, flere ganger på turen. 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Støtter hva Tabris sier. Min første valp var veldig til å hoppe opp og bite seg fast i bukser og jakke. Jeg løste det med å trene inn en stødig sitt (med tydelig håndbevegelse, en høy, glad 'sitt' og godbiter og skryt), også notere jeg hvordan hun oppførte seg rett før hun begynte å hoppe opp og bli vill, og kunne da komme henne i forkjøpet med å be om en sitt, godbit, også fortsette å avlede ved å trene kontakt eller 'følg hånden' trening. Det fungerte også å trene inn en stødig 'søk'. Om jeg så at hun begynte å bli litt vill i øynene/kroppsspråket, så sa jeg 'søk!' og kastet godbiter på bakken. Fungerte veldig bra. Og ja, valpen vil vokse det av seg ☺️ i mellomtiden kan du se på det som en flott mulighet til å trene kontakt, avledning og å lære hunden å skifte fokus kjapt. Anonymkode: 9ec40...66e 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Dytte. Han var skikkelig ille i dag😣 Ønsker ikke å ta tak i han på den måten som blir vist på videoen over her. Han er 9 mnd, og en liten rase. Anonymkode: f3240...3de Spiller nå ingen trille om det er en liten rase. Det er fremdeles en hund og den responderer på input som en hund. Er det ingen av dere som faktisk så hele videoen og hørte på hva mannen hadde å si? Det er så mye grunnleggende hundekunnskap i de 15 minuttene der at det blir for dumt å bare avvise det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå