Gå til innhold

Hjemme alene, valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
nå er det en del år siden sist vi hadde valp i hus, og man glemmer.

Hvor mange timer skal man komme opp i alenetreningen for at man kan forvente at en hel arbeidsdag går fint? 

Valpen vår er bare litt over 3 måneder, og er fint hjemme alene allerede i 2-3,5 time. Lager ingen lyd, og vi har egentlig ikke måttet trent målrettet, for han finner roen med engang i buret sitt. 
(vi skal ikke bruke bur når valpen er over bite/ødelegge stadiget, men bruker det til ro trening og valpens sikkerhet frem til denne perioden er over) 

Anonymkode: eb015...4b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan den være alene i 3 t. har dere gjort riktig og kommet langt. (tatt det gradvis osv.) Dere må bare fortsette. Det er veldig individuelt fra hund til hund. Det viktigste er at hunden opplever at å være alene er en fin ting.  Hunder kobler da helt ut, sover mye og har det godt. Klarer den å holde på blæra etter 3 mnd. er også individuelt.  Om den klarer det, er det ikke noe forskjell på 3 og 8.timer.   

• Liker 2
Skrevet

Jeg er uenig i at det ikke er forskjell på å være alene i 3 og 8 timer, for de 5 timene i differanse utgjør en ganske stor forskjell for valpen. Husk at hunden blir tvunget til å være passiv de timene den er alene i buret, og da har de ofte ikke andre valg enn å legge seg ned for å sove. Selv om den ikke lager lyd betyr det ikke nødvendigvis at den har det som plommen i egget. Jeg sier ikke at den lider altså, bare at den fort kan kjede seg og føle seg ensom ettersom de er flokkdyr som foretrekker å være med familien sin.

Vår valp har nå bikket 6 måneder og klarer helt fint å være hjemme alene en hel arbeidsdag (det har den nok vært i stand til lenge nå), men det er jo likevel ikke optimalt for den. Vi forsøker derfor å tilpasse oss så mye som mulig ved bruk av hjemmekontor osv., slik at han ideelt sett ikke er hjemme alene i mer enn maks 4-5 timer om dagen (ofte har en av oss hjemmekontor hele dagen).

Jeg ville derfor først og fremst forsøkt å finne løsninger som innebærer at valpen/hunden slipper å være alene i 8-9 timer om dagen, 5 dager i uka, som for eksempel bruk av hundepass midt på dagen?

Når det er sagt mener jeg ikke å være moraliserende i det hele tatt. Det er mye vi ideelt sett ville/skulle/burde ha gjort for vår hund, men som ikke er like gjennomførbart i praksis. Jeg mener bare man skylder de firbente å gjøre en innsats for å optimalisere livene deres i størst mulig grad når man frivillig velger å påta seg et så stort ansvar. Beklager forresten dersom du/dere egentlig ikke faller inn under denne lille ranten/kritikken min :) 

Anonymkode: 17908...c44

• Liker 5
Skrevet

Jeg skrev med modifikasjoner jfr feks blærekapasitet. Og NB: Den skal ikke være innestengt i buret sitt. Men ha det som en trygg plass. Hunder har behov for å bevege seg og ikke minst variere mellom kalde og varme soner. Noen ganger ligger den feks rett på gulvet. Det er et flokkdyr som helst vil være sammen med flokken sin. Men nå er det jo slik at mange av oss jobber utenfor hjemmet og da må den læres (positivt) opp til å være alene. Dessverre har en stor del av "coronaeierene" ikke skjønt dette. Du skriver: "Optimalt 4-5 timer". Vel, jeg tror ikke hunden merker noen forskjell på 5 og 8 timer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...