micromaya Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Etter å ha vært singel i lang tid har jeg fått ny partner og behov for prevensjon igjen. Eksen var sterilisert, så jeg har ikke tenkt på dette på åresvis :). Jeg tenkte automatisk kobberspiral av "gammel vane", men så slo det meg at kanskje p-stav kan være vel så aktuelt? Hører at mange mister mensen av det, og det hadde vært en velkommen bivirkning i min verden :). Er det noen som har prøvd begge deler, som vil trekke frem fordelen ved det ene fremfor det andre? (Har hatt kobberspiral i mange år tidligere, så det er vel først og fremst p-staven jeg er nysgjerrig på nå ;)) Er det slik at man må kjøpe p-stav på apoteket før man drar til legen i tilfelle? Eller får man det på legesenteret? Har fått time til uken, så må bare bestemme meg for hva jeg skal gå for.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 Hva med hormonspiral? Er veldig fornøyd med det, mange mister mensen etter en stund med den også. Anonymkode: 1d48b...868 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 Jeg har hatt p-stav og har nå hormonspiral. Har/hadde ikke menstruasjon med noen av disse. P-stav skal jo settes inn under huden, det blir arr - også er man avhengig av flink lege, som har gjort det før, både for innsetting og for å ta ut. Så det er kanskje enklere med hormonspiral? P-stav virker også 3 år (ihvertfall den jeg hadde), hormonspiral 5. Anonymkode: ee35c...e73 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 Hormonspiral er helt klart mye bedre enn kobberspiral når man kan bruke hormonprevensjon. P-stav er mye mer elsk/hat enn hormonspiral. Altså er det hos mange enten sånn at p-stav fungerer veldig bra eller veldig dårlig. Anonymkode: 0a286...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 Jeg skulle også gått for hormonspiral. Om kobberspiral har jeg hørt at man får sterkere menssmerter og blør mer. Om P-stav har jeg hørt at det er manger som får problemer med å ta ut den igjen fra armen. Jeg hadde en venninne som satte inn en p-stav og hadde konstant mensen til hun tok den ut igjen, ca 4 mnd senere. Men folk er jo forskjellige og kropper reagerer ulikt. Anonymkode: fd1b6...9a7 1
micromaya Skrevet 2. november 2021 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2021 Tusen takk for innspill! Jeg prøvde hormonspiral en gang for mange år siden, men følte den gangen at sexlysten forsvant omtrent samtidig. Men kanskje det er verdt et forsøk igjen nå – kanskje enklere å fjerne den enn en p-stav om man får bivirkning av hormonene :).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå