Gå til innhold

gjær


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Kom til å tenke på en ting. Når jeg baker brød bruker jeg en pose tørrgjær. Men hvor stor deig er egentlig en pakke beregnet for?

Er ikke alltid jeg baker så store porsjoner.

Kan det bli for mye gjær i brødet? Det smaker ikke noe rart av det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 pk tørrgjær tilsvarer 50 g fersk gjær, og er beregnet på 5-7 dl deigvæske og så mye mel som deigvæsken krever for å bli en smidig deig. Som regel blir det to brød i vanlig brødformstørrelse. Til ett brød bruker du bare halve tørrgjærposen, halvparten så mye væske og tilpasser melmengden deretter.

Gjærsmak på brødet får du hvis brødet har hevet for lite og/eller er stekt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for mye om du 1) hever i for kort tid og 2) ikke gir gjærcellene nok mat og oksygen i forhold til gjærmengden.

Så til min lille kjepphest:

Det skal mye til før det blir for lite. Det eneste man må passe på da er at gjærcellene får mat, oksygen og tid. Da vil de trives og heve bakverket. Gjærceller vil dele seg etter en viss tid - tror det er ca to timer i en deig. Gjærceller produserer karbondioksyd og alkohol - alkoholen forsvinner ved steking, men gir smak. Maten til cellene er sukker. Dette vil cellene få fra melet (det dannes maltose av melet og det gir også smak). En gjærcelle vil forbruke ca sin egen vekt i sukker i løpet av en time så man må avgjøre hvor mye de skal får lov til å spise opp. Eventuelt kan man tilsette sukker.

Jeg har prøvet å halvere gjærmengden i forhold til oppskriften i endel oppskrifter og det har gått bra hver gang. Men det tar lenger tid. Det beste brødene jeg lager lages med ca 10-15 g gjær for en hel oppskrift på mer en ett brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også å bruke mindre gjær enn det som står i oppskriften. Pleier vanligvis å halvere, for da tar det ikke så lang tid, men det er nok til at jeg synes brødet blir bedre på smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...