Gå til innhold

Windows 11 vil snart KREVE et fungerende webcam

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://windowsreport.com/windows-11-webcam-mandatory/

You need a webcam for your Windows 11 laptop, from 2023

• Microsoft just keeps coming up with more and more requirements for devices that will run Windows 11.
  • After learning that Bluetooth and Precision Touchpad are a must, Microsoft reveals that webcams will also be a must, soon.
  • Not just any camera will cut it, as the tech company says, it must be an HD device, with Auto-Exposure.
  • Another specification to keep in mind is that the webcam needs to have a 1280x720 resolution, with more than 15 FPS.

Hva tenker dere? Liker dere at at tilfeldige Microsoft-ansatte skal overvåke dere? 😆

Anonymkode: 77457...80e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har plaster over kameraet, og håper jeg også kan ha det i fremtiden. Enn så lenge er det frivillig å logge inn på enheter med windows, eller du kan logge inn med andre metoder enn ansiktsgjenkjenning.

Anonymkode: 91057...5b4

• Liker 4
Skrevet

Microsoft setter ikke krav til webkamera i Windows 11. De setter krav til kvaliteten på webkameratet på fremtidige bærbare pc'r. Fra 2023. 

Man kan fortsatt ha Windows11 på en stasjonær pc uten webkamera. Så det vil IKKE være et absolutt krav for å installere eller kjøre Windows i fremtiden. Kanskje Microsoft har irritert seg over begredelig kvalitet på kameramodulene som er i enkelte bærbare..? Fortsatt er det mange maskiner i billigsegmentet som har en 0,3VGA kameramodul. Ikke spesielt morsomt med Teamsmøte på slike enheter.   

HP og Lenovo har sånn lite lokk man kan trekke foran kameralinsa. Det er veldig kjekt når kamera ikke er i bruk

• Liker 5
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere? Liker dere at at tilfeldige Microsoft-ansatte skal overvåke dere? 😆

Anonymkode: 77457...80e

Hvor står det at tilfeldige ansatte skal overvåke brukerne? Et slikt spørsmål burde heller bli stilt på Skråblikk-forumet, sammen med Flat Earth-teorier og UFO-er.

Anonymkode: 386f3...00c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har plaster over kameraet, og håper jeg også kan ha det i fremtiden. Enn så lenge er det frivillig å logge inn på enheter med windows, eller du kan logge inn med andre metoder enn ansiktsgjenkjenning.

Anonymkode: 91057...5b4

Samme her :) Blir det obligatorisk med ansiktsgjenkjenning så kan Bill Gates stappe dataene sine langt opp i......... 

Anonymkode: 56a48...067

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (12 minutter siden):

Microsoft setter ikke krav til webkamera i Windows 11. De setter krav til kvaliteten på webkameratet på fremtidige bærbare pc'r. Fra 2023. 

Man kan fortsatt ha Windows11 på en stasjonær pc uten webkamera. Så det vil IKKE være et absolutt krav for å installere eller kjøre Windows i fremtiden. Kanskje Microsoft har irritert seg over begredelig kvalitet på kameramodulene som er i enkelte bærbare..? Fortsatt er det mange maskiner i billigsegmentet som har en 0,3VGA kameramodul. Ikke spesielt morsomt med Teamsmøte på slike enheter.   

HP og Lenovo har sånn lite lokk man kan trekke foran kameralinsa. Det er veldig kjekt når kamera ikke er i bruk

Joda, det er kjipt, men hvorfor skal det være Microsoft sin oppgave å håndheve hva slags kamerakvalitet som er godkjente i bærbare pc'er?

Ved å ha slike krav, så gjør man det vanskelig å lage billige pc'er, særlig med tanke på de delene av verden der folk typisk ikke har god økonomi. Det er kanskje vanskelig å forestille seg for mange velfødde nordmenn, men i store deler av verden kan slike krav føre til at familien ikke kan kjøpe bærbar pc likevel fordi det blir for dyrt. 

Anonymkode: e84d8...839

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Joda, det er kjipt, men hvorfor skal det være Microsoft sin oppgave å håndheve hva slags kamerakvalitet som er godkjente i bærbare pc'er?

Det kan kanskje være fordi Microsoft prøver å rette opp i det noe ryktet de har... Ikke veit jeg. Men de lider litt av at Apple/Mac/iPhone bare fungerer og gjør jobben perfekt, mens Windows stadig blir "mobbet" for treig pc, masse virus, dårlige drivere og annet. 

Så kanskje de fattige rundt om i verden blir henivst til Linux, Chromebook og Windows10, mens Win11 får et mer premium stempel...? Jeg bare spekulerer og synser om ting jeg ikke har noen forutsetninger for å vite

Men jeg tviler på at Microsoft planlegger å misbruke sitt største produkt for at noen ansatte skal snikfilme noen laptopbrukere...

Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Det kan kanskje være fordi Microsoft prøver å rette opp i det noe ryktet de har... Ikke veit jeg. Men de lider litt av at Apple/Mac/iPhone bare fungerer og gjør jobben perfekt, mens Windows stadig blir "mobbet" for treig pc, masse virus, dårlige drivere og annet. 

Så kanskje de fattige rundt om i verden blir henivst til Linux, Chromebook og Windows10, mens Win11 får et mer premium stempel...? Jeg bare spekulerer og synser om ting jeg ikke har noen forutsetninger for å vite

Men jeg tviler på at Microsoft planlegger å misbruke sitt største produkt for at noen ansatte skal snikfilme noen laptopbrukere...

Akkurat når det gjelder programvarekvalitet kan jeg på noen områder forstå Microsoft, for det er for mange tredjepartsleverandører som dytter inn for mye dilldall i fabrikkimaget som typisk leveres med nye pc'er med Windows. Men dette er det enklere å gjøre noe med, Microsoft skulle jo ha en god posisjon til å begrense denne type virksomhet noe og/eller kreve kvalitetsheving i den type programvare som dyttes inn. 

Å sette mye strengere krav til hardware blir noe helt annet og et helt annet skritt mener nå jeg, for det kan føre til at typiske billigpc'er ikke enkelt lar seg produsere og selge i land der befolkningen typisk ikke har god økonomi. Sånn sett kan det gå som du skisserer, at man heller blir tvunget over på Linux eller Chromebook. Det vil jo videre kunne medføre at Microsoft taper ytterligere markedsandeler i disse landene. 

Anonymkode: e84d8...839

Skrevet

Så lenge det finnes lo-tech løsninger på hi-tech problemer. Mine bærbare kommer med en liten luke foran linsa. 

Jeg er mer bekymret for alt det andre Microsoft og Google vet om meg. 

Skrevet
On 11/2/2021 at 2:01 PM, AnonymBruker said:

Det koker faktisk ned til sikkerhet.

Jeg stiller meg likevel tvilende til sannheten bak påstanden, da jeg sitter her med en Windows 11-installasjon som verken har bluetooth eller presisjonstouchpad - som artikkelen sier er krav pt.

Og, som med det at win11 krever TPM 2.0, så gjør det ikke det likevel. Det er en enkel regedit under installasjonen, og så er det kravet fjernet. Windows 11 installert, dog med redusert sikkerhet på systemet.

Anonymkode: 76b24...a41

Skrevet
On 11/5/2021 at 5:02 PM, AnonymBruker said:

Jeg stiller meg likevel tvilende til sannheten bak påstanden, da jeg sitter her med en Windows 11-installasjon som verken har bluetooth eller presisjonstouchpad - som artikkelen sier er krav pt.

Og, som med det at win11 krever TPM 2.0, så gjør det ikke det likevel. Det er en enkel regedit under installasjonen, og så er det kravet fjernet. Windows 11 installert, dog med redusert sikkerhet på systemet.

Etter hva jeg har skjønt handler dette om maskinspesifikke krav til OEM-leverandører, altså HP, Lenovo, Samsung og alle de andre som produserer bærbare maskiner. Microsoft setter kvalitetskrav til utstyr maskinen skal være utstyrt med. En bærbar uten kvalitetstouchpad er ikke spesielt gøy, og Teams-møte med ubrukelig kamera er ikke spesielt stas for de andre møtedeltagerne. Kanskje MS endelig setter noen kvalitetskrav til maskinene som skal kjøre Windows? 

Når det gjelder TPM2 vil man kunne installere Win11, men det antas at enkelte kjernemoduler vil deaktiveres om systemet ikke finner de riktige sikkerhetsmodulene

Skrevet
On 11/5/2021 at 5:02 PM, AnonymBruker said:

Hvor ligger den regedit innstillinga? Du kan da ikke ta det under installasjonen så jeg antar at du mener etter?

Anonymkode: 3d9c3...6e3

Skrevet
On 11/11/2021 at 5:22 AM, AnonymBruker said:

Hvor ligger den regedit innstillinga? Du kan da ikke ta det under installasjonen så jeg antar at du mener etter?

Anonymkode: 3d9c3...6e3

Joda, du kan fint kjøre regedit under installasjonen :)

Her er en guide på hvordan du gjør det, det er enkle greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...