Gå til innhold

Barn og avlivning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal avlive hunden vår. Han er ikke dødssyk, men har mange plager, og lever på «overtid» i forhold til forventet levealder for rasen.

Barna er 15, 13, 9 og 4. De tre eldste får selvsagt være med til dyrlegen, etter eget ønske, men er usikker på minste. Har de godt eller vondt av å blir med, er det forstyrrende for hund/veterinær, osv? Tanker/erfaringer? Vet at yngste vil velge å være med om han får muligheten, og vil bli lei seg for å bli utestengt, så spørsmålet er om vi bør inkludere han eller finne et tidspunkt hvor han ikke får det med seg.

Tar med at jeg som mor mest sannsynlig kommer til å felle noen tårer, men er ikke den som reagerer «voldsomt» følelsesmessig- kanskje det er relevant.

Anonymkode: 8cfb0...e91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt med barn på selve avlivingen, fordi hunden kan få reaksjon som kan være skremmende for barna. La hunden sovne inn, så kan barna evt komme inn. 

Anonymkode: a6459...0cf

• Liker 12
Skrevet

Min første tanke er at jeg ville nok latt alle barna si farvell til hunden hjemme i vanlige omgivelser, og latt dem slippe å være med på selve avlivningen. Da får alle sagt hadet til hunden på et sted hvor den er trygg og rolig. Jeg ser ikke helt hva barna får ut av å se at hunden blir dopa ned til den sovner før de setter selve overdosen. Men dette er nok noe du selv vet best, for det er bare du som kjenner barna dine. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde ikke tatt med barn på selve avlivingen, fordi hunden kan få reaksjon som kan være skremmende for barna. La hunden sovne inn, så kan barna evt komme inn. 

Anonymkode: a6459...0cf

Hva slags reaksjon tenker du på? Jeg har aldri vært med på avliving selv. Av hund, har vært med med flere andre smådyr og det har alltid gått fredelig for seg. Det er ikke aktuelt å nekte de store ungene å være med uansett. 

Durinur skrev (12 timer siden):

Min første tanke er at jeg ville nok latt alle barna si farvell til hunden hjemme i vanlige omgivelser, og latt dem slippe å være med på selve avlivningen. Da får alle sagt hadet til hunden på et sted hvor den er trygg og rolig. Jeg ser ikke helt hva barna får ut av å se at hunden blir dopa ned til den sovner før de setter selve overdosen. Men dette er nok noe du selv vet best, for det er bare du som kjenner barna dine. 

Jeg googla det før jeg lagde innlegget her og fikk opp en del anbefalinger om å ta barna med på avlivning. Hva de får utav det, altså de vet jo at hunden skal avlives. Det er en del av livet og det å ha kjæledyr, tenker at den dagen de evt selv skal følge sitt eget dyr, at de har erfaring med at det ikke er noe skummelt? Og at de får være med helt til siste slutt og får se hvordan det foregår istedenfor at han plutselig bare ikke er mer? 

De store ønsker det selv så føler det blir helt feil å nekte dem det. Det takler de fint. Det er minste jeg er usikker på. 

Skrevet

Jeg er veterinær og avliver derfor endel dyr. Min erfaring er at barna gjerne kan være med. De forstyrrer ikke oss i en avliving.  Mye mer forstyrrende å ha dem med på andre ting der man må lytte, kunne snakke uforstyrret osv. Men ved avliving går det fint. Ikke er det noen reaksjoner hos dyret som kan skremme barnet heller.

Men... opplever noen ganger at foreldrene "forventer" at de små barna skal sørge der og da. Mens ungene spretter rundt og er nysgjerrige på ting på kontoret eller på om man kan ta på øynene på den sovende hunden. Barn sørger anderledes og forstår ofte ikke helt dette med døden. Noen foreldre blir da nesten skuffa fordi stunden ikke ble sånn DE hadde tenkt den skulle bli.

Noen barn synes også nesten synes det er skummelt at mamma og pappa er så lei seg, hvis de ikke har sett det før.

Så mitt råd er ta dem gjerne med, men tenk at for dem er besøket ofte noe helt annet enn det er for dere. For dere et farvel, for barnet kan det være en "spennende tur". Det betyr ikke at barnet ikke er glad i dyret. Føler du at du vil bli "forstyrret" i din avskjed,  så ta også hensyn til deg selv. Klem til dere, det er en tøff dag uansett.  

Anonymkode: 613ff...602

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville tatt med yngste dersom barnet vil selv. Men selvfølgelig forklart alt grundig i forveien, også at mamma og pappa kan gråte, hva som skjer, antall sprøyter osv.... 

"Faren" er jo at en må bli med barnet ut dersom det plutselig ombestemmer seg mens det pågår... Men du kjenner ditt barn best.... Jeg ville tatt sjansen!

Lykke til! Det verste ved det å være dyreeier er akkurat dette her...

Skrevet

Så lenge barna er informert om dødskramper og dødshyl, kan du ta de med.

Anonymkode: adef5...017

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veterinær og avliver derfor endel dyr. Min erfaring er at barna gjerne kan være med. De forstyrrer ikke oss i en avliving.  Mye mer forstyrrende å ha dem med på andre ting der man må lytte, kunne snakke uforstyrret osv. Men ved avliving går det fint. Ikke er det noen reaksjoner hos dyret som kan skremme barnet heller.

Men... opplever noen ganger at foreldrene "forventer" at de små barna skal sørge der og da. Mens ungene spretter rundt og er nysgjerrige på ting på kontoret eller på om man kan ta på øynene på den sovende hunden. Barn sørger anderledes og forstår ofte ikke helt dette med døden. Noen foreldre blir da nesten skuffa fordi stunden ikke ble sånn DE hadde tenkt den skulle bli.

Noen barn synes også nesten synes det er skummelt at mamma og pappa er så lei seg, hvis de ikke har sett det før.

Så mitt råd er ta dem gjerne med, men tenk at for dem er besøket ofte noe helt annet enn det er for dere. For dere et farvel, for barnet kan det være en "spennende tur". Det betyr ikke at barnet ikke er glad i dyret. Føler du at du vil bli "forstyrret" i din avskjed,  så ta også hensyn til deg selv. Klem til dere, det er en tøff dag uansett.  

Jeg syntes det er merkelig at du sier at det ikke er reaksjoner hos dyret som kan skremme barna. Det kan komme kramper, blod ut av munn og nese, etc. Dette er ikke uvanlig.

TS: Har du vurdert avlivning hjemme?

Anonymkode: 0670d...868

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for svar, fint å høre fra en veterinær 😊er vel forberedt på at de kan reagere forskjellig. Minste synes nok dette er mest spennende, mens de eldste er mer leie seg. Men ingen av oss er typen som reagerer «voldsomt» på vonde følelser så jeg tenker at den reaksjonen vi evt vil få er bare grei og sunn for minste å overvære. Det skal jo læres det også, både det med følelser og det med å forholde seg til døden og vanskelige avgjørelser. 

Skrevet

Kan du ha med en voksen til, sånn at om yngste ikke vil være med allikevel, så kan du være inn hos hund og de eldre barna?

Anonymkode: 3da78...71e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så lenge barna er informert om dødskramper og dødshyl, kan du ta de med.

Det er verken dødskramper eller dødshyl når man avliver en hund. Hunden får først en dose bedøvelse slik at den sovner. Deretter får den en stor overdose av narkose slik at hjertet stopper. Dyrlegen sjekker alltid er hunden er helt bedøvet før den får narkosen som dreper den, så den dør mens den allerede sover. 

Jeg har dessverre måttet avlive flere hunder i løpet av livet mitt, og alle gangene har de sovnet rolig inn når de fikk bedøvelsen. Det "verste" jeg har opplevd er at de oppfører seg litt dopa i et par minutter før de legger seg ned, ved at de sjangler og virker forvirra. 

• Liker 1
Skrevet
Durinur skrev (10 minutter siden):

Det er verken dødskramper eller dødshyl når man avliver en hund. Hunden får først en dose bedøvelse slik at den sovner. Deretter får den en stor overdose av narkose slik at hjertet stopper. Dyrlegen sjekker alltid er hunden er helt bedøvet før den får narkosen som dreper den, så den dør mens den allerede sover. 

Jeg har dessverre måttet avlive flere hunder i løpet av livet mitt, og alle gangene har de sovnet rolig inn når de fikk bedøvelsen. Det "verste" jeg har opplevd er at de oppfører seg litt dopa i et par minutter før de legger seg ned, ved at de sjangler og virker forvirra. 

Jeg har desverre opplevd ved to anledninger at dette har skjedd med dyr jeg har avlivet hos veterinær. Selv om hunden sover, så kan det skje at den hyler og ligger og rister i kramper. Å påstå annet, er å juge.

Skrevet

Jeg ville latt de tatt avskjed hjemme. Av den enkle grunn at jeg hadde ønsket for mine barn at de hadde husket hunden som «levende». 
En opplevelse som avlivning, uansett alder er noe som kommer til å sette seg hos barn. Og jeg ville heller at de skulle fått huske de gode minnene og ikke den gangen de var med på avlivning av hunden sin.. 

Kremering og urne i ettertid.

Anonymkode: 1bd4e...bed

• Liker 1
Skrevet

Ts, hva med tenke litt på det som Ab bruker 0670d...868 nevner.

Da er hunden i sine trygge, rolige omgivelser, avslappet og ustresset når den sovner inn.

Skrevet

Hva med å å bestille dyrlege rett hjem? Da er det kanskje en finere stund for både hele familien og hunden :)

Skrevet

Jeg måtte ha med alle barna da hunden min måtte avlives.det oppsto akutt og ingen mulighet for barnevakt. Dem var Fra 0-6 år. 

Det hele ble en fin opplevelse. De største kom med mange spm til veterinæren, som svarte utrolig fint. Barna fikk gi godbiter ,klappe og stryke hunden til den sovnet inn. Og dem lærte at selve døden er ikke så skummel. De har forøvrig også vært tilstede ved dødsyke familiemedlemmer..jeg opplever at mine barn har ett trygt forhold til døden,om man kan si d... Eller at livet er evig.

Anonymkode: 248f9...7f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...