Gå til innhold

Pent jentenavn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om navnet Stella? 

Tenker å gå for jentenavn som høres bra ut på norsk, men også noe internasjonalt/engelsk. Tar gjerne imot tips.

Anonymkode: 9c7ff...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville heller valgt et som også er mer genuint norsk, som bla Ellen, Liv, Eva. Stella tror jeg kommer til å bli et veldig tidsbestemt navn (forteller at du er født rundt 2020) som navnene fra 70-tallet - Hege, Lene, Cathrine = mange får de navnene i noen år, før men går lei.

Anonymkode: 692fe...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker det klassiske navnet Anna. Kan enkelt uttales på alle språk, og er rent, pent og nydelig navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ville heller valgt et som også er mer genuint norsk, som bla Ellen, Liv, Eva. Stella tror jeg kommer til å bli et veldig tidsbestemt navn (forteller at du er født rundt 2020) som navnene fra 70-tallet - Hege, Lene, Cathrine = mange får de navnene i noen år, før men går lei.

Anonymkode: 692fe...115

Er det mange som går for Stella siste årene? 

Jeg er ikke helt norsk og har hatt ønske i utg navnet Estelle eller Esthella.. Men det blir for harry i Norge, og tenkte Stella er kanskje mer nøytralt og fint. 

Men Eva er også fint, kan tenke meg noe sånt og.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Jeg liker det klassiske navnet Anna. Kan enkelt uttales på alle språk, og er rent, pent og nydelig navn. 

Marianna eller Johanna bedre. Disse kan forkortes til Anna når som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det mange som går for Stella siste årene? 

Jeg er ikke helt norsk og har hatt ønske i utg navnet Estelle eller Esthella.. Men det blir for harry i Norge, og tenkte Stella er kanskje mer nøytralt og fint. 

Men Eva er også fint, kan tenke meg noe sånt og.

Ts

Jeg synes både Stella og Estelle er fine navn 🥰 Samme med Eva!

Anonymkode: 79db2...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 1.11.2021 den 15.52):

Drittkjedelig navn som det går 10 av på dusinet. Stella er kjempefint🥰

Anonymkode: 1b422...a4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drittkjedelig navn som det går 10 av på dusinet. Stella er kjempefint🥰

Anonymkode: 1b422...a4d

Smak og behag. Anna er et navn som har klart tidens tann. Det var det mest populære kvinnenavnet for akkurat 100 år siden også, på 1920-tallet! Det betyr ganske enkelt at folk liker det.

Personlig kjenner jeg bare ett barn under 18-20 år som heter Anna, blant alle de min sønn gikk på skole med.

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Stella er fint, spesielt om man har litt mer internasjonale aner. 

Anonymkode: 27e94...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella betyr stjerne, og er fint som sådan. Jeg vet om ei jente som heter det, kjenner henne egentlig ikke, - og hun er født i 2007. Men navnet i seg selv får meg til å tenke på stell(a) på helt andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det er særlig fint. Det er også litt forskjellig hvilket tonelag folk uttaler det i - altså om det uttales med samme "melodi" som bønder eller bønner. Det ligner jo også veldig på verbet å stelle eller substantivet stell (flertall stella...), ser for meg mange unger kan synes det er "morsomt" - nå skal vi stelle Stella... Høres ut som en hest eller noe. 

Tommel ned herfra altså. Jeg tror også dette har potensiale til å bli et veldig klart generasjonsnavn, som #3 påpeker, altså et navn som gjør at man med godt over 90 % sikkerhet kan si hvilket tiår personen er født i. Ikke alle bryr seg om det, mens andre synes det er finere med mer klassiske navn.

Anonymkode: c70d1...0de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...