Prelunia Skrevet 1. november 2021 #1 Del Skrevet 1. november 2021 (endret) Hei! Har en baby på 4 mnd som har vært forkjølet I en uke , i går ble det verre og hun hoster stygt , er veldig (!!) hes , puster surklende, og gråter en god del. Hun har ikke feber. Men jeg kjenner at jeg er litt redd, siden hun er såpass hes , puster tungt og gråter mye , som hun nesten aldri pleier. Jeg ringte fastlegen, men kom ikke gjennom.. Derfor ringte jeg legevakt. Der ble jeg nærmest hudflettet for å ringe inn , siden de mente jeg ikke skulle belaste de med noe som ikke var øyeblikkelig hjelp (trodde 113 var øyeblikkelig hjelp , men tydeligvis gjaldt det legevakt også). Hun ville ikke svare på noen av mine spørsmål, og henvendte meg bare videre til fastlegen igjen.. Noen som har erfaringer? Gir dere paracet ? Hva er tegnene på at det er mer alvorlig ? Ellers noen tips ? Endret 1. november 2021 av Prelunia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Del Skrevet 1. november 2021 Prelunia skrev (34 minutter siden): Hei! Har en baby på 4 mnd som har vært forkjølet I en uke , i går ble det verre og hun hoster stygt , er veldig (!!) hes , puster surklende, og gråter en god del. Hun har ikke feber. Men jeg kjenner at jeg er litt redd, siden hun er såpass hes og gråter mye , som hun nesten aldri pleier. Jeg ringte fastlegen, men kom ikke gjennom.. Derfor ringte jeg legevakt. Der ble jeg nærmest hudflettet for å ringe inn , siden de mente jeg ikke skulle belaste de med noe som ikke var øyeblikkelig hjelp (trodde 113 var øyeblikkelig hjelp , men tydeligvis gjaldt det legevakt også). Hun ville ikke svare på noen av mine spørsmål, og henvendte meg bare videre til fastlegen igjen.. Noen som har erfaringer? Gir dere paracet ? Hva er tegnene på at det er mer alvorlig ? Ellers noen tips ? Det er en del barn som er smittet med RS-virus nå. Noen av disse barna har behov for behandling på sykehus. Jeg synes fastlege eller legevakt bør vurdere om barnet bør undersøkes. Håper du snart får kontakt med fastlegen. God bedring til barnet ditt ❤️ Anonymkode: 62ea7...9e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Del Skrevet 1. november 2021 Har en på 6 mnd som er forkjølet. Han hoster stygt og hoster opp slim og kaster opp. Spiser lite og gråter mye. Ligger mye våken om nettene pga surkling og hosting. Jeg har ikke gitt paracet, men gir nesedråper og går å bærer han i armene hele dagen og bysser fordi han er så grinete og frustrert. Har ikke ringt lege fordi han puster helt greit til tross for surkling og mye hoste og slim. Jeg ringer hvis jeg ser han spiser mindre enn han gjør og har tørre bleier eller at han virkelig sliter med å puste. Anonymkode: edcf9...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Del Skrevet 1. november 2021 Min på 4mnd har vært av og på syk i to uker. Jeg har vært både hos fastlege og legevakt, som lyttet på lunger og tok blodprøve, men det er bare virusinfeksjon og det sitter i øvre luftveier, så det er ikke så mye å gjøre. Vi gir mye saltvannsspray og saltvannsdråper, koser mye og baby sover med hevet hodeenden. Min hoster og harker, er hes og tett i nesa, surkler i nese/hals, men ikke i brystet. Baby er sliten og sover dårlig pga hosten Har ikke hatt feber så gir ikke Paracet. Saltvann er lurt, det gjør slim i hals og snørr i nese lettere å løsne og kan også dempe hevelse i slimhinnene. Jeg ville prøvd fastlegen igjen og bedt om å ihvertfall få lytta på lunger om du er bekymret. Anonymkode: 6d8a9...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Del Skrevet 1. november 2021 Hei:) Så leit at du ble avfeid slik. Det var en lite lydhør dame. Jeg er mamma til tre barn som har vært innlagt med både falsk krupp og RS-virus. Dette er mine råd til deg. MERK! Jeg er IKKE helsepersonell, kun mor. Du må derfor uansett ringe lege på nytt om du er redd. Selv om hun var uhøflig på telefonen!!! Bråkete hoste er i seg selv ikke farlig, men det er noen viktige ting du må se etter 1) pusten. Tell pustefrekvens, helst mens de sover. Er den over 60 så bør babyen ha tilsyn av lege. 2) hvordan jobbes det med pusten. Inndragninger? Blå lepper og fingre? Ring legevakt igjen dersom babyen har dette. 3) får babyen i seg væske? Mat er ikke så nøye et par sykdomsdager, men væske er veldig viktig! Bleiene skal være våte! Urinen lys. 4) Er du bekymret for babyen din så ringer du tilbake til legevakten. Blir du avfeid igjen og fortsatt er redd så ringer du 113. Det går nok fint. Det er vondt når de små blir dårlige. Er babyen din testet for korona? Anonymkode: 96fec...ed5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 1. november 2021 #6 Del Skrevet 1. november 2021 Anbefaler mye amming og morsmelk i nesen. Så lenge de ammes pleier det å gå greit. Hvis du er bekymret for barnet, er det viktig å gå til legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mhmjadda Skrevet 1. november 2021 #7 Del Skrevet 1. november 2021 Legevakt er for tilstander som ikke kan vente til neste dag. I fastlegen sin åpningstid skal man i utgangspunktet ringe dit. Når det er sagt synes jeg du skal sende inn klage! Ringer man om en 4 mnd gammel baby skal man bli hørt i det minste! Hvis babyen puster fort, puster tungt og huden går inn under ribbeinsbuen, mellom ribbeina eller i halsgropen ringer du på nytt. Samme hvis babyen blir så tett eller sliten at den ikke klarer å amme. Det skal være veldig lav terskel for å se på babyer som sliter med pusten! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 1. november 2021 #8 Del Skrevet 1. november 2021 Ringte og legevakt i Oslo-området ein gong då eg sjølv hadde så kraftig øyrebetennelse etter sydentur(fekk det i syden, og fekk då nokre øyredråpar av lege der nede). Grein meg sjølv i søvne, overdoserte meg på paracet. Er sjølv helsepersonell så visste at dette ikkje var god nok behandling. Dama på legevakta avfeide meg og meinte at dei ville behandle det på same måte. Utan å vete kva dråpar eg hadde fått, utan å vete kva tilstand øyret mitt var i, osv. Reiste heldigvis heim til mandag så ringte legekontoret heime og fekk akuttime. Blei satt på kraftig antibiotika og fekk beskjed om at det skulle vere betre innan 2 dagar viss ikkje måtte eg på sjukehus då det var så stygg betennelse 🤦♀️ Så min lærdom: Eg stolar ikkje på kva dei seier på legevakta. Eg ville ringt igjen om du er usikker på babyen din, og håpt på ein annan i telefonen 😅 I alle fall no når RS-virus er i stor sving! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Del Skrevet 1. november 2021 Prelunia skrev (6 timer siden): Hei! Har en baby på 4 mnd som har vært forkjølet I en uke , i går ble det verre og hun hoster stygt , er veldig (!!) hes , puster surklende, og gråter en god del. Hun har ikke feber. Men jeg kjenner at jeg er litt redd, siden hun er såpass hes , puster tungt og gråter mye , som hun nesten aldri pleier. Jeg ringte fastlegen, men kom ikke gjennom.. Derfor ringte jeg legevakt. Der ble jeg nærmest hudflettet for å ringe inn , siden de mente jeg ikke skulle belaste de med noe som ikke var øyeblikkelig hjelp (trodde 113 var øyeblikkelig hjelp , men tydeligvis gjaldt det legevakt også). Hun ville ikke svare på noen av mine spørsmål, og henvendte meg bare videre til fastlegen igjen.. Noen som har erfaringer? Gir dere paracet ? Hva er tegnene på at det er mer alvorlig ? Ellers noen tips ? Bruk saltvannsdråper og nesesug. Det får opp mye av slimet. Det er et must med baby i hus. Ikke paracet uten å konsultere lege først. Prøv fastlegen igjen i morgen. Dersom det blir verre med pusten i natt ringer du legevakta igjen. Anonymkode: 35725...70e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Del Skrevet 1. november 2021 Så dumt at du ble avfeid på den måten, jeg syns virkelig de heller burde kommet med informasjon om hva du kan se etter. Jeg har etterhvert fått litt erfaring med luftveisplager hos babyer og småbarn med to som ofte får falsk krupp, hvorav det ene har fått pusteproblemer ved luftveisinfeksjon noen ganger. Men jeg er ikke ekspert, så dette syns jeg personalet på legevakten burde tatt seg tid til å prate med deg om. I hvert fall, jeg pleier å telle pust i minuttet når mine er syke. Ca. 40 ganger pust pr. minutt er normalt hos spedbarn. Så har jeg fått beskjed om å se etter "inndragninger", altså at huden i halsgropen og mellom ribbeina trekker seg inn når barnet puster, noe som tyder på at det jobber for hardt med pusten. Og ellers er allmenntilstanden og hvor god kontakt en får med barnet, viktig. Våte bleier og at barnet får i seg drikke er viktig, mat er det normalt om det blir lite av under en infeksjon. Jeg syns denne er til hjelp: https://nhi.no/symptomer/barn/er-barnet-alvorlig-sykt/?page=all God bedring, det er ikke godt med syke små ❤️ Anonymkode: 77e16...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Del Skrevet 2. november 2021 Legevakt er jo til for veiledning også, de har ikke lov til å ikke svare på medisinske spørsmål?? Anonymkode: 8c4c3...506 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå