Gå til innhold

Restaurant som angir kcal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen restauranter som oppgir hvor mange kalorier en middag inneholder? I så fall hvilke? Har sett Ikea gjør det, men så langt ingen andre. Gjerne restauranter i Stavanger og Bergen, siden det er dit jeg oftest drar.

Jeg holder på å gå ned i vekt, men må i blant spise middag ute. Snakker ikke om en kveld ute med venner der man kan unne seg litt ekstra,  men middager ute pga. jobbreise f.eks. 

Anonymkode: 954e4...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

McDonald’s og burger king 🙈

Anonymkode: 69654...144

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

McDonald’s og burger king 🙈

Anonymkode: 69654...144

Oj... noe positivt med de stedene, da. 😅 Men jeg ønsker meg skikkelig mat. Litt sjokkert inne på Ikea. Varianten planteboller med salat (over 900) inneholdt nesten dobbelt så mange kalorier som plantebollene og kjøttbollene med tradisjonelt tilbehør (ca. 500) Hjemme er det lett å lage en skikkelig mettende middag med rundt 400-500 kcal, men vanskelig å ikke sprenge kaloribudsjettet fullstendig når man må spise ute. 

Skrevet

Du kan jo alltid forhøre med de resturantene? Men er ikke sikkert du får svar. 

Skrevet
Kenelz skrev (17 minutter siden):

Du kan jo alltid forhøre med de resturantene? Men er ikke sikkert du får svar. 

Jeg tror nok ikke de har anledning til å regne ut det, så jeg er på jakt etter steder som har det allerede. 

Skrevet

Vanlig restauranter har ikke det. Og takk for det

Anonymkode: fb918...853

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vanlig restauranter har ikke det. Og takk for det

Hvorfor er du så imot det? Tenker at det blir vanskelig/merarbeud for mindre restauranter å regne det ut, men som gjest hadde det vært fint å få infoen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er du så imot det? Tenker at det blir vanskelig/merarbeud for mindre restauranter å regne det ut, men som gjest hadde det vært fint å få infoen.

Fordi det er nok fokus på slanking,dietter,kropp osv i dagens samfunn. Og er man på diett så får man enten velge noe på menyen som man klarer å ha en viss formening om hva inneholder eller tenke at et måltid ute i ny og ne ikke er det som bikker lasset

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Fordi det er nok fokus på slanking,dietter,kropp osv i dagens samfunn. Og er man på diett så får man enten velge noe på menyen som man klarer å ha en viss formening om hva inneholder eller tenke at et måltid ute i ny og ne ikke er det som bikker lasset

Den ene salaten (grønnkål, purre, søtpotet, litt couscous, granateple, noen planteboller, og dressing) på IKEA fant jeg ut inneholder 927 kalorier. Det er jo en "felle" for oss som ikke er på diett også

Anonymkode: ea581...876

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ekstremt kostbart og tidkrevende, da man må lage en rett og vakumere den og sende den til an instans som regner ut. For hver eneste rett. Det er ikke gyldig å bare regne ut selv utifra ingredienser. Derfor er det kun store internasjonale steder som har dette.

Anonymkode: 0272c...7ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ekstremt kostbart og tidkrevende, da man må lage en rett og vakumere den og sende den til an instans som regner ut. For hver eneste rett. Det er ikke gyldig å bare regne ut selv utifra ingredienser. Derfor er det kun store internasjonale steder som har dette.

Anonymkode: 0272c...7ff

Hvorfor er det ikke gyldig å regne ut kaloriene selv ut fra ingredienser? Vi kundene trenger jo ikke å få helt riktig kalorimengde, +/- 20 kcal holder, og er mye bedre enn å ikke vite!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Den ene salaten (grønnkål, purre, søtpotet, litt couscous, granateple, noen planteboller, og dressing) på IKEA fant jeg ut inneholder 927 kalorier. Det er jo en "felle" for oss som ikke er på diett også

Dressing burde alle vite at kan være ganske næringstett og er ofte en ting man blir anbefalt å droppe om man er på diett,så ingen felle nei.

Men med det sagt sjekket jeg den overnevnte salaten og ikea spesifisere at det er stor porsjon,så nei heller ingen felle

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dressing burde alle vite at kan være ganske næringstett og er ofte en ting man blir anbefalt å droppe om man er på diett,så ingen felle nei.

Men med det sagt sjekket jeg den overnevnte salaten og ikea spesifisere at det er stor porsjon,så nei heller ingen felle

Jo, en felle. Hadde jeg selv laget middag med disse ingrediensene,  hadde jeg havnet på maks 400 kcal. Man regner virkelig ikke med at det skal være 500 kcal mer i salaten pga. dressing. Hvem hadde tippet at salaten inneholdt 400 kcal mer enn en rett med fløtesaus?

Enig i at det hadde holdt med ca. utregning,  a la Lifesum. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det en del av oss som må spise ute pga. jobb langt oftere enn i ny og ne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, en felle. Hadde jeg selv laget middag med disse ingrediensene,  hadde jeg havnet på maks 400 kcal. Man regner virkelig ikke med at det skal være 500 kcal mer i salaten pga. dressing. Hvem hadde tippet at salaten inneholdt 400 kcal mer enn en rett med fløtesaus?

Enig i at det hadde holdt med ca. utregning,  a la Lifesum. 

Igjen stor porsjon! Er man på diett spiser man ikke stor porsjon med 15 planteboller,couscous,søtpoter og dressing!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det en del av oss som må spise ute pga. jobb langt oftere enn i ny og ne. 

Også? Da velger man en salat da om man er på diett

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Igjen stor porsjon! Er man på diett spiser man ikke stor porsjon med 15 planteboller,couscous,søtpoter og dressing!

Salaten er jo ikke akkurat en superstor porsjon og dressingen er vel en "usynlig" vinaigrette. Tallerstørrelsen er like stor som for kjøttboller med kokte poteter, grønnsaker, og med fløtesaus som noen andre sier

Dressing inneholder en del kalorier og det bør man være klar over når man bestiller salat ute, men som noen andre sa så er det sært at den inneholder 400(!) kalorier mer enn matretter på menyen som man ville betegnet som mer usunn. Jeg skulle gjerne ønsket å sett mer (ca) kaloriinnhold på restaurantretter

• Liker 5
Skrevet

Man må nesten bare gjette og estimere selv ut i fra hva man bestiller. Men ærlig talt, det er ikke vits å tenke kalorier når man er på restaurant. På samme måte som at man ikke blir tynn av én salat så blir man ikke tjukk av én entrecote.

Skrevet

Hvorfor ligger ikke denne tråden på kropp og Helse-forumet? Den handler jo ikke om mat eller drikke, men om kalorier. 

For øvrig helt absurd at gode restauranter skal oppgi kalorimengde. De bytter ut menyen hyppig, ofte daglig (dagens fangst, dagens suppe, dagens kjøtt, dagens treretters osv), kokkene komponerer rettene etter sesongens råvarer, egen kreativitet og dyktighet og skal da ikke belemres med kaloritelling. Det er travelt nok og hardt nok i den bransjen som det er. Slanker man seg får man ta ansvar og ikke bestille kaloritett mat - og kaloritett mat har men vel satt seg inn i hvis man slanker seg. 

Angående salat og kalorier: Så fort McDonalds lanserte salater på sin meny ble det slått stort opp i alle aviser at salaten faktisk inneholdt flere kalorier enn en burger. Det er haugevis av år siden. 

Anonymkode: 5287b...207

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Salaten er jo ikke akkurat en superstor porsjon og dressingen er vel en "usynlig" vinaigrette. Tallerstørrelsen er like stor som for kjøttboller med kokte poteter, grønnsaker, og med fløtesaus som noen andre sier

Dressing inneholder en del kalorier og det bør man være klar over når man bestiller salat ute, men som noen andre sa så er det sært at den inneholder 400(!) kalorier mer enn matretter på menyen som man ville betegnet som mer usunn. Jeg skulle gjerne ønsket å sett mer (ca) kaloriinnhold på restaurantretter

Det er selvsagt ikke 400 kalorier i dressingene. Du kjøpte stor porsjon med femten planteboller. Og du gjentar bare deg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...