Gå til innhold

Utredning DPS - hva består det av?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er blitt henvist til DPS og skal få utredning. Noen som har vært gjennom dette og kan si hva det går ut på helt konkret? Hva de spør om osv? Og ender man alltid opp med diagnose da, eller kan man ende med å "bare få samtaler" etter utredningen? Jeg tenker jeg trenger samtaler, men ikke nødvendigvis diagnose...

Anonymkode: 0a44a...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvem du møter. De fleste har allerede valgt ut hvilket spørreskjema de skal bruke. Det er like logisk som å velge teori før man velger problemstilling. Vær forsiktig, mange blir feildiagnostisert og blir feilbehandlet. Lykke til!

Anonymkode: eb754...cbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kommer an på hvem du møter. De fleste har allerede valgt ut hvilket spørreskjema de skal bruke. Det er like logisk som å velge teori før man velger problemstilling. Vær forsiktig, mange blir feildiagnostisert og blir feilbehandlet. Lykke til!

Anonymkode: eb754...cbe

Takk, der beskrev du det jeg fryktet veldig godt. Har du noen råd om hvordan jeg kan være "forsiktig"?

TS.

Skrevet

Hele poenget med å gjennomgå en utredning er å få en eller flere diagnoser, eller å eventuelt utelukke diagnoser. Ulike behandlere tar i bruk ulike verktøy for å utrede en pasient, så det spørs helt på hvem du får som behandler og hvilke diagnoser som muligens mistenkes. Når jeg skulle starte utredning startet det med et langt skjema som inneholdt litt løsere spørsmål om mange ulike lidelser, for å se i hvilken retning jeg pekte mot. Hun kunne spørre om jeg for eksempel hadde symptomer på angst og om jeg svarte nei utelukket hun angstlidelser og gikk videre til for eksempel spiseforstyrrelser, men om jeg sa ja så gikk hun dypere inn på de ulike angstlidelsene med mer spesifikke spørsmål om symptomer og varighet. 

Det viktigste er at du er åpen og ærlig. Gjerne sett deg ned i forkant og tenk litt gjennom "reisen din" - hvilke symptomer du har, hvilke symptomer du har hatt, når de startet osv. Dette er spørsmål du sannsynligvis kommer til å få. 

Du ender selvsagt kun opp med en diagnose dersom behandleren din finner ut via utredningen at du har en (eller flere). Sist jeg sjekket var det slik at man måtte ha en psykisk lidelse for å bli prioritert hos DPS, så dersom utredningen ikke gir noe svar, kan det hende du må henvende deg til noen andre, for eksempel RPH. 

Poenget med å finne diagnose er slik at det er lettere å legge en behandlingsplan. Jeg har aldri hørt om noen som bare har blitt utredet, fått diagnose og blitt kastet på døren. 

• Liker 2
Skrevet
Miranda Bailey skrev (5 minutter siden):

dersom utredningen ikke gir noe svar, kan det hende du må henvende deg til noen andre, for eksempel RPH. 

Hvem er RPH?

Anonymkode: a4e28...270

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er RPH?

Rask Psykisk Helsehjelp. Det er et kommunalt lavterskeltilbud. Jeg er ikke helt sikker på om dette er tilgjengelig i alle kommuner, men jeg vil tro at de fleste kan finne et lignende tilbud i nærheten. DPS har som regel lav kapasitet og må prioritere. 

• Liker 1
Skrevet
Miranda Bailey skrev (4 minutter siden):

Hele poenget med å gjennomgå en utredning er å få en eller flere diagnoser, eller å eventuelt utelukke diagnoser. Ulike behandlere tar i bruk ulike verktøy for å utrede en pasient, så det spørs helt på hvem du får som behandler og hvilke diagnoser som muligens mistenkes. Når jeg skulle starte utredning startet det med et langt skjema som inneholdt litt løsere spørsmål om mange ulike lidelser, for å se i hvilken retning jeg pekte mot. Hun kunne spørre om jeg for eksempel hadde symptomer på angst og om jeg svarte nei utelukket hun angstlidelser og gikk videre til for eksempel spiseforstyrrelser, men om jeg sa ja så gikk hun dypere inn på de ulike angstlidelsene med mer spesifikke spørsmål om symptomer og varighet. 

Det viktigste er at du er åpen og ærlig. Gjerne sett deg ned i forkant og tenk litt gjennom "reisen din" - hvilke symptomer du har, hvilke symptomer du har hatt, når de startet osv. Dette er spørsmål du sannsynligvis kommer til å få. 

Du ender selvsagt kun opp med en diagnose dersom behandleren din finner ut via utredningen at du har en (eller flere). Sist jeg sjekket var det slik at man måtte ha en psykisk lidelse for å bli prioritert hos DPS, så dersom utredningen ikke gir noe svar, kan det hende du må henvende deg til noen andre, for eksempel RPH. 

Poenget med å finne diagnose er slik at det er lettere å legge en behandlingsplan. Jeg har aldri hørt om noen som bare har blitt utredet, fått diagnose og blitt kastet på døren. 

Takk hjertelig takk! Jeg visste ikke hva RPH var, men har nå googlet det. Kanskje dette er mer riktig for meg! Jeg vet iallfall at det kan være et alternativ dersom jeg ikke fyller noen kriterier for diagnose. 

TS.

Skrevet
Miranda Bailey skrev (7 minutter siden):

Helt riktig borsett fra det siste. Nå settes det diagnoser og så blir man vurdert om de skal gi terapi eller ikke. Mange får ikke terapi. 

Anonymkode: 7504c...f93

Skrevet
Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Rask Psykisk Helsehjelp. Det er et kommunalt lavterskeltilbud. Jeg er ikke helt sikker på om dette er tilgjengelig i alle kommuner, men jeg vil tro at de fleste kan finne et lignende tilbud i nærheten. DPS har som regel lav kapasitet og må prioritere. 

Takk ♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt riktig borsett fra det siste. Nå settes det diagnoser og så blir man vurdert om de skal gi terapi eller ikke. Mange får ikke terapi. 

Anonymkode: 7504c...f93

Joda, om de ikke vurderer det som nødvendig eller hensiktsmessig å fortsette i terapi hos DPS. Jeg har to venninner som ble henvist til DPS men som ikke fikk fortsette fordi de ikke var "syke nok", men begge de ble oppfordret til å kontakte lavterskeltilbud. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er blitt henvist til DPS og skal få utredning. Noen som har vært gjennom dette og kan si hva det går ut på helt konkret? Hva de spør om osv? Og ender man alltid opp med diagnose da, eller kan man ende med å "bare få samtaler" etter utredningen? Jeg tenker jeg trenger samtaler, men ikke nødvendigvis diagnose...

Har du blitt henvist og fått innkalling,eller venter du på svar? For en henvisning betyr ikke at du garantert får utredning 

Anonymkode: f98ff...f19

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Diagnose av typen moderat til alvorlig er kriteriet for å få hjelp på DPS, så hvis du ikke oppfyller kriteriene, får du heller ikke tilbud om behandling. 

Utredning består av screening for ulike psykiske lidelser som angst, depresjon, traumer ++ og ofte en screening for personlighetsforstyrrelser. 

Svar ærlig på spørsmålene 😊

Anonymkode: e3c02...193

Skrevet

Utredningen for min del bestod i å fylle ut en del skjemaer og intervju basert på skjemaer. Vi brukte en 3-4 timer på det totalt. Etterpå begynte vi å jobbe med det som virket å være mitt hovedproblem, men jeg fikk også styre retningen på behandlingen selv ettersom hva jeg synes var mest utfordrende. Fikk bestemme selv om jeg ville prøve medisiner og om jeg ville forsøke andre behandlingsformer. Behandler låste seg ikke på en diagnose eller en behandling, men vurderte frem og tilbake ettersom vi ble bedre kjent.

Tror ikke du behøver å være veldig redd for å bli feildiagnostiert. Som regel greier behandlere å diagnostisere helt fint, det er tross alt dette de driver med.

Anonymkode: 0f834...f91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...