Gå til innhold

Barn som stikker av

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er linket til en sak over her

Anonymkode: 6f908...368

Hvor står det at barnet leide foreldrene, men slet seg løs? Det står at han løp over fortgjengerfeltet da det ble grønn mann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
minister-mio skrev (8 minutter siden):

Hvor står det at barnet leide foreldrene, men slet seg løs? Det står at han løp over fortgjengerfeltet da det ble grønn mann?

Den andre linken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Den andre linken. 

Det står ingenting om at barnet leide foreldrene.

Skrevet

Samme her. Akkurat fylt 2 og han stikker av.. jeg har bare han så det er ikke noe problem på hjemmebane, og han liker å sitte i vogn. Jeg bekymrer meg derimot når de er på feks tur i bhg. Han er lynrask og jeg mister nattesøvnen av bekymring på akkurat det. De ansatte er klar over det. Men det har likevel vært et par episoder jeg ikke er helt happy med..

Anonymkode: 94c6f...c71

Skrevet
minister-mio skrev (11 minutter siden):

Det står ingenting om at barnet leide foreldrene.

Da de skulle krysse E6, holdt Jevne den fire år gamle gutten i hånda, men ikke hardt nok. Erich Iver løper ut i veien, og blir truffet av en bil

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-pakjort-i-fotgjengerfelt---dode/72023779

Anonymkode: 96b07...be4

• Liker 4
Skrevet

Da de skulle krysse E6, holdt Jevne den fire år gamle gutten i hånda, men ikke hardt nok. Erich Iver løper ut i veien, og blir truffet av en bil

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-pakjort-i-fotgjengerfelt---dode/72023779

https://www.dagbladet.no/kjendis/sonnen-lop-ut-i-veien-og-dode/71118571

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var jo snakk om at de siste årene har det vært en del hendelsen hvor barn har leid foreldre, men slitt seg løs og løpt ut i trafikken. Ingen av disse sakene viser at det har skjedd flere ganger de siste årene. Det viser at det skjedde en gang for 20 år siden.

Skrevet
minister-mio skrev (20 minutter siden):

Det var jo snakk om at de siste årene har det vært en del hendelsen hvor barn har leid foreldre, men slitt seg løs og løpt ut i trafikken. Ingen av disse sakene viser at det har skjedd flere ganger de siste årene. Det viser at det skjedde en gang for 20 år siden.u

Uansett ufattelig tragisk når det skjer. Følte det absolutt tryggest å få min eldste i vogn da han ikke ville leie. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Anbefaler deg å være konsekvent. Han kan jo ikke vite når det er farlig og når der er trygt, han synes bare det er gøy. 

Anonymkode: 7cf90...030

Jeg skjønner hva du mener, men jeg kan ikke holde han i hånda hvert minutt vi er ute av døra hjemme. Det han synes er gøy med å stikke av er at noen må løpe etter. Etter noen runder der han stakk av i barnehagen uten at jeg fulgte etter ble det tydeligvis så kjedelig at han ikke gidder mer, men med en gang vi kommer ut porten er han klar for å stikke av. Har tatt ham i spranget noen ganger når jeg har måtte slippe han de sekundene jeg trenger begge hender for å lukke porten (er parkeringsplassen uoversiktlig med mye biler løfter jeg han opp). 

Anonymkode: e940d...815

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener, men jeg kan ikke holde han i hånda hvert minutt vi er ute av døra hjemme. Det han synes er gøy med å stikke av er at noen må løpe etter. Etter noen runder der han stakk av i barnehagen uten at jeg fulgte etter ble det tydeligvis så kjedelig at han ikke gidder mer, men med en gang vi kommer ut porten er han klar for å stikke av. Har tatt ham i spranget noen ganger når jeg har måtte slippe han de sekundene jeg trenger begge hender for å lukke porten (er parkeringsplassen uoversiktlig med mye biler løfter jeg han opp). 

Kanskje rett og slett ikke gi ham sjansen en periode? Alltid vogn, ikke tilbud om å leie i hånda siden det ikke fungerer. Kun gå selv når det er fritt frem til å løpe? Prøve å få brutt "rutinen" med at han lover å holde i hånda, for så å protestere/prøve å stikke av og ende i vogna uansett.

Forbered ham på forhånd, så han vet at han skal sitte i vogna. Så kan du se an når han slutter å synes det er moro å stikke av gårde på steder du ikke trenger å løpe etter ham. Når han klarer å gå ved siden av deg, og bli med inn uten å stikke av inne på barnehageområdet, kan han få prøve å holde hånda igjen langs fortauet.

• Liker 1
Skrevet
Hactar skrev (1 time siden):

Kanskje rett og slett ikke gi ham sjansen en periode? Alltid vogn, ikke tilbud om å leie i hånda siden det ikke fungerer. Kun gå selv når det er fritt frem til å løpe? Prøve å få brutt "rutinen" med at han lover å holde i hånda, for så å protestere/prøve å stikke av og ende i vogna uansett.

Forbered ham på forhånd, så han vet at han skal sitte i vogna. Så kan du se an når han slutter å synes det er moro å stikke av gårde på steder du ikke trenger å løpe etter ham. Når han klarer å gå ved siden av deg, og bli med inn uten å stikke av inne på barnehageområdet, kan han få prøve å holde hånda igjen langs fortauet.

Godt tips! Skal prøve det 😊 

Parkeringsplasser når vi kjører steder (kjører til barnehagen, butikk osv) vil jo være en utfordring, men der er det stort sett ikke lange avstander, så da kan jeg vel klare å bære han. 

Skrevet

Jeg har også hatt en løper. Det blir bedre, husker ikke helt når men tror det var rundt 5års alderen. Jeg prøvde alt og holdt han selvfølgelig godt eller ofte bar han for å unngå at han løp. Vi brukte bæremeis eller sele på ryggen, vogn, og selvfølgelig holdt i hånden. Tror selen på ryggen til han var ca 4år var redningen, vi hadde vanlig ergobaby sele. 

Anonymkode: b78d7...6de

Skrevet

Jeg har også hatt en løper. Det blir bedre, husker ikke helt når men tror det var rundt 5års alderen. Jeg prøvde alt og holdt han selvfølgelig godt eller ofte bar han for å unngå at han løp. Vi brukte bæremeis eller sele på ryggen, vogn, og selvfølgelig holdt i hånden. Tror selen på ryggen til han var ca 4år var redningen, vi hadde vanlig ergobaby sele. 

Altså bæresele, jeg bar han på ryggen min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså bæresele, jeg bar han på ryggen min. 

Skjønte det 😅 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

godt å høre at det finnes flere…

Det blir nok en del vogn på oss framover. 

Skrevet

Jeg hadde hatt ham i vogna eller bæresele på ryggen, og ikke latt ham gå selv på tur i det hele tatt en periode. Og håpe at den fasen med å stikke av plutselig går over. Mine barn har aldri vært sånne som stikker av, men har likevel ikke hatt for vane å leie dem rundt på tur så mye i 2-årsalderen uansett. Kanskje det er jeg som er for utålmodig, men hvis jeg skal steder, syns jeg det er så mye mer praktisk å bruke vogn eller sele. Fysisk utfoldelse har de fått nok av likevel. De begynte feks å gå mye selv på turer i skogen og fjellet fra rundt 2,5, hvor de kunne veksle mellom bæresele og gå selv. Men å gå rundt i bybildet eller langs trafikkerte veier med 2-åringer, der er jeg vel litt lat mamma som velger den mest praktiske løsningen… Og jeg hadde hvertfall gjort det om jeg hadde avstikkere…

• Liker 1
Skrevet
Vera Vinge skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde hatt ham i vogna eller bæresele på ryggen, og ikke latt ham gå selv på tur i det hele tatt en periode. Og håpe at den fasen med å stikke av plutselig går over. Mine barn har aldri vært sånne som stikker av, men har likevel ikke hatt for vane å leie dem rundt på tur så mye i 2-årsalderen uansett. Kanskje det er jeg som er for utålmodig, men hvis jeg skal steder, syns jeg det er så mye mer praktisk å bruke vogn eller sele. Fysisk utfoldelse har de fått nok av likevel. De begynte feks å gå mye selv på turer i skogen og fjellet fra rundt 2,5, hvor de kunne veksle mellom bæresele og gå selv. Men å gå rundt i bybildet eller langs trafikkerte veier med 2-åringer, der er jeg vel litt lat mamma som velger den mest praktiske løsningen… Og jeg hadde hvertfall gjort det om jeg hadde avstikkere…

Blir nok mye vogn framover. Høres ut som det er det beste tipset for oss (vi har fremdeles noen kg igjen før vi når maksvekt for bæreselen, men vi har en stor og lang toåring som begynte å hate bæreselen etter at han begynte å bli stødig på gåinga. Og 15-16kg sprellende og hylende toåring er ikke lett å få på ryggen med sele, så det har jeg gitt opp)
En av utfordringene her er at vi liker å bruke nærmiljøet for at han skal få utfolde seg. Det er egentlig supert. Rolig byggefelt med mange små lekeplasser og nærhet til skogen, men alt er litt for nært trafikkerte veier(«hovedårer» der «alle»kjører som skal inn i boligområdet) som egentlig er 30 og 40 sone, men folk kjører fortere. Det går fint når jeg er alene med han og kan være nær nok til å gripe tak i det han skal begynne å løpe (eller når vi har kommet langt nok inn i skogen), men fungerer dårlig med baby på magen eller i vogn som må rugges. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...