AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #1 Skrevet 31. oktober 2021 Har en på litt over 2 år som har som favorittaktivitet å stikke av. Det kan være alt fra å løpe inn i feil del av barnehagen, til farligere situasjoner som å løpe mot trafikkert vei. Under trygge omgivelser, som inne i uteområdet til barnehagen, lar jeg han bare løpe. Han synes det er gøy at vi løper etter og hvis jeg ikke løper etter kommer han tilbake, men jeg kan ikke gjøre det langs en trafikert vei, på en parkeringsplass eller i retning en bratt skråning i skogen. Disse stedene må han holde hånda, men det er lite populært, så før vi kommer oss noen vei har vi mange runder der han nekter å gå og legger seg ned på bakken. De fleste turer på lekeplass ender med at han brått blir sliten og lei og løper avgårde, det kan være etter 5 min eller en halvtime. Dette gjør det fryktelig slitsomt å komme seg steder, og det gjør at jeg kvier meg for å ta han med alene sammen med lillesøsteren. Alene med de to med lillesøster i bæresele er umulig, så alle turer alene med de er steder der jeg kan ta med søskenvogn og plassere han i den (til store protester) hvis han starter. Er det noen som har vært borti lignende og har noen råd? Når ga det seg eventuelt? Anonymkode: e940d...815
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #2 Skrevet 31. oktober 2021 2 av mine 3 har også vært slik, men den ene var verre enn den andre. Mine har ikke holdt på lenge. Kanskje toppen en måned. Men det føltes endalaust da det sto på. Jeg så en gang forbi en mann med tvillinger på ca 2. Og de to ungene vekslet et blikk og så løp de brått hver sin vei. Og jeg kommer aldri til å glemme uttrykket til mannen da han lynraskt måtte vurdere hvilket barn han skulle løpe etter først. Etter det har jeg kjent på lettelsen over at jeg hadde kun ett barn som løp. (Jeg satt og ammet, så kunne ikke løpe og hjelpe. Og det var i en park, så helt bilfritt) Anonymkode: 1e1a8...ec9 10
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #3 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 2 av mine 3 har også vært slik, men den ene var verre enn den andre. Mine har ikke holdt på lenge. Kanskje toppen en måned. Men det føltes endalaust da det sto på. Jeg så en gang forbi en mann med tvillinger på ca 2. Og de to ungene vekslet et blikk og så løp de brått hver sin vei. Og jeg kommer aldri til å glemme uttrykket til mannen da han lynraskt måtte vurdere hvilket barn han skulle løpe etter først. Etter det har jeg kjent på lettelsen over at jeg hadde kun ett barn som løp. (Jeg satt og ammet, så kunne ikke løpe og hjelpe. Og det var i en park, så helt bilfritt) Anonymkode: 1e1a8...ec9 Jeg har av og til tenkt at jeg er glad minste ligger i ro i vogna, så det bare er å sette på bremsen og løpe etter toåringen. Får håpe det går fort her også. Nå føles det som et slit å ha han med ut døra (han må leies eller bæres de tre meterne mellom inngangsdør og bilsete…), og det er så synd Anonymkode: e940d...815
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #4 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg var en av de ungene på 70 tallet som gikk i sele. Ellers hadde jeg nok vært kjørt ihjel av en bil. Stakk av overalt ellers også. Det er flere eksempler de siste årene på barn som har omkommet i trafikken fordi at de river seg løs fra foreldrene og løper ut i trafikken - er det ikke bedre med en sele enn dødsfall? Anonymkode: 96b07...be4 10
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #5 Skrevet 31. oktober 2021 Min eldste var sånn, hele småbarnsperioden. Altså jeg hadde han i vogn. Han fikk muligheten til å gå selv, hvis han leide meg, men det ville han aldri. Da visste han at det ble vogna og der havnet han gang på gang 😅 lærte aldri. Slapp han løs der det var oversiktlig og trygt, men ellers tok jeg ikke sjansen. Nytter ikke ha sånne unger løs ved trafikk og på kjøpesenter etc. Kunne heller ikke drive å bære han med meg når han la seg ned. Yngste er flinkere til å leie, men insisterer noen ganger på at hun "skal gå selv" som storebror på nå 7 år gjør. Da blir det pent vogna på henne også. Hun er 3 nå (eller 13, enkelte dager). Anonymkode: 6f908...368
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #6 Skrevet 31. oktober 2021 Bruk sele, da har du full kontroll og det utgjør ingen fare å la han gå "løs" Anonymkode: d398d...581 10
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #7 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min eldste var sånn, hele småbarnsperioden. Altså jeg hadde han i vogn. Han fikk muligheten til å gå selv, hvis han leide meg, men det ville han aldri. Da visste han at det ble vogna og der havnet han gang på gang 😅 lærte aldri. Slapp han løs der det var oversiktlig og trygt, men ellers tok jeg ikke sjansen. Nytter ikke ha sånne unger løs ved trafikk og på kjøpesenter etc. Kunne heller ikke drive å bære han med meg når han la seg ned. Yngste er flinkere til å leie, men insisterer noen ganger på at hun "skal gå selv" som storebror på nå 7 år gjør. Da blir det pent vogna på henne også. Hun er 3 nå (eller 13, enkelte dager). Anonymkode: 6f908...368 Det er det jeg også ender opp med å gjøre. Har ikke tall på hvor mange ganger han roper ut «holde hånda» når jeg setter han i vogna etter barnehagen. Han pleier å få en sjanse, som regel ender det med vogna. Anonymkode: e940d...815
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #8 Skrevet 31. oktober 2021 Etter at far og sønn hadde kasta fiskesprett, ventet den korte turen hjem. Da de skulle krysse E6, holdt Jevne den fire år gamle gutten i hånda, men ikke hardt nok. Erich Iver løper ut i veien, og blir truffet av en bil. https://www.dagbladet.no/kjendis/sonnen-lop-ut-i-veien-og-dode/71118571 Anonymkode: 96b07...be4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #9 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Etter at far og sønn hadde kasta fiskesprett, ventet den korte turen hjem. Da de skulle krysse E6, holdt Jevne den fire år gamle gutten i hånda, men ikke hardt nok. Erich Iver løper ut i veien, og blir truffet av en bil. https://www.dagbladet.no/kjendis/sonnen-lop-ut-i-veien-og-dode/71118571 Anonymkode: 96b07...be4 Det er jo dette jeg er redd for. Derfor er terskelen veldig lav for å plassere han i vogna Anonymkode: e940d...815
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #10 Skrevet 31. oktober 2021 Sønnen min var helt ekstrem på å stikke av. Holdte på med det fra han var 1,5-3,5 omtrent. Ufattelig slitsomt. Nå er han snart 5, og kan fortsatt prøve å snike seg unna meg🤯 Ingen tips til hvordan få barn til å slutte med det, tror jeg prøvde alle tips å triks jeg fikk😂 Anonymkode: cb6f3...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #11 Skrevet 31. oktober 2021 Kanskje greit å bruke sele en periode? Så kan han kjenne på at det ikke går an å stikke av og kanskje gir seg etterhvert.. Anonymkode: eac7f...494 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #12 Skrevet 31. oktober 2021 Han må holde hånda di om dere er steder der det er farlig,, enkelt og greit . Jeg jobber i barnehage og den regel har vi alltid når vi er på tur(småbarnsavdeling). Når man kun har ett evt to barn, så burde man greie det. Det hender at noen av barna protesterer litt på det i starten, men vi snakker om hvorfor man må det også går det greit. Anonymkode: b6921...32f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #13 Skrevet 31. oktober 2021 Da blir barnet holdt i hånden hele tiden. Selv under tvang. Barnet får forklart at hand handlinger ved å stikke av ender i at han må holdes fast. Hadde 3 barn som stakk av. De skjønte fort at når friheten deres forsvant ved å holde hender uansett hvor vi var ikke var noe gøy. Kunne vi ikke holde hender måtte de sitte i handlevogn, vogn eller bilstol til jeg hadde hendene fri. Tok noen måneder og det ga seg. Anonymkode: 28f5d...64d 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #14 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han må holde hånda di om dere er steder der det er farlig,, enkelt og greit . Jeg jobber i barnehage og den regel har vi alltid når vi er på tur(småbarnsavdeling). Når man kun har ett evt to barn, så burde man greie det. Det hender at noen av barna protesterer litt på det i starten, men vi snakker om hvorfor man må det også går det greit. Anonymkode: b6921...32f Som jeg skrev praktiserer jeg det allerede 😊 noe annet er uaktuelt. men uansett hvor konsekvent jeg er på det og forklarer hvorfor, så er det fremdeles en kamp der han bare legger seg ned. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kanskje greit å bruke sele en periode? Så kan han kjenne på at det ikke går an å stikke av og kanskje gir seg etterhvert.. Anonymkode: eac7f...494 har fristet, men nå er heller alternativet vogn (evt bli båret hvis mannen er med) og han ser veldig godt sammenhengen (prøver han å stikke av og jeg fester han i vogna er han rett på at han skal holde hånda, han vil helst gå). Farlige steder må han holde hånda, da holder jeg han fast, og begynner han å tulle og vi ikke har vogn så må vi bare ta den tida det tar før vi kan gå. Anonymkode: e940d...815
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #15 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da blir barnet holdt i hånden hele tiden. Selv under tvang. Barnet får forklart at hand handlinger ved å stikke av ender i at han må holdes fast. Hadde 3 barn som stakk av. De skjønte fort at når friheten deres forsvant ved å holde hender uansett hvor vi var ikke var noe gøy. Kunne vi ikke holde hender måtte de sitte i handlevogn, vogn eller bilstol til jeg hadde hendene fri. Tok noen måneder og det ga seg. Anonymkode: 28f5d...64d Det er sånn vi har det nå. Det starta i vår, men eskalerte i august etter ferien, så får vel bare holde ut og håpe det hjelper. Anonymkode: e940d...815
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #16 Skrevet 31. oktober 2021 Det er ikke bestandig at det hjelper å lære små barn å passe seg i trafikken. Ifølge politiets opplysninger skal gutten ha løpt over fotgjengerfeltet da lyssignalet viste grønn mann, ifølge Arve Røtterud, politiets innsatsleder på stedet. - Opplysninger vi har tilsier at det skal ha vært grønn mann, og at gutten skal ha løpt over fotgjengerfeltet. Bilen, som også skal ha kjørt på grønt, svingte inn og traff gutten i fotgjengerfeltet, sier Røtterud til Dagbladet. https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-pakjort-i-fotgjengerfelt---dode/72023779 Anonymkode: 96b07...be4 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #17 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Han må holde hånda di om dere er steder der det er farlig,, enkelt og greit . Jeg jobber i barnehage og den regel har vi alltid når vi er på tur(småbarnsavdeling). Når man kun har ett evt to barn, så burde man greie det. Det hender at noen av barna protesterer litt på det i starten, men vi snakker om hvorfor man må det også går det greit. Anonymkode: b6921...32f Og noen protesterer, tja, la oss si 2-3 år 😅 Ikke alltid så greit, spesielt ikke med 2 barn med seg. Har man en leie-nekter som ikke lærer av "da går vi hjem" eller "da må du sitte i vogna", er det nesten tryggest å ha de i vogn eller med sele eventuelt den perioden det varer. Skummelt med barn som klarer vri seg ut av hånden også, som nevnt over her. Anonymkode: 6f908...368 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #18 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Under trygge omgivelser, som inne i uteområdet til barnehagen, lar jeg han bare løpe. Er det noen som har vært borti lignende og har noen råd? Når ga det seg eventuelt? Anonymkode: e940d...815 Anbefaler deg å være konsekvent. Han kan jo ikke vite når det er farlig og når der er trygt, han synes bare det er gøy. Anonymkode: 7cf90...030 2
minister-mio Skrevet 31. oktober 2021 #19 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er flere eksempler de siste årene på barn som har omkommet i trafikken fordi at de river seg løs fra foreldrene og løper ut i trafikken - er det ikke bedre med en sele enn dødsfall? Anonymkode: 96b07...be4 Kan du vise til et par av disse eksemplene?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #20 Skrevet 31. oktober 2021 minister-mio skrev (3 minutter siden): Kan du vise til et par av disse eksemplene? Er linket til en sak over her Anonymkode: 6f908...368 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå