Gå til innhold

Løping, skaderisiko


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket av disse scenariene gir størst risiko for skader når man ikke er vandt til å løpe flere dager på rad?

1) En rolig økt dagen etter intervaller.

2) En rolig økt dagen før intervaller.

Man utsetter kroppen for stress og beina for muskulær belastning i begge tilfellene, spørsmålet er om man bør prioritere hvile etter hardøkten høyere enn å være fullstendig restituert før den. Jeg vet mange gjør restitusjonstrening dagen etter/samme dag som hardøkter, men jeg tror ikke det fungerer slik før kroppen faktisk er tilpasset en slik hyppighet i belastning.

Hva tenker dere? Og hva om kroppen er vandt med treningsmengden, og det bare er beina/musklene som ikke er vandt til å løpe, endrer det noe?

Anonymkode: 68304...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilket av disse scenariene gir størst risiko for skader når man ikke er vandt til å løpe flere dager på rad?

1) En rolig økt dagen etter intervaller.

2) En rolig økt dagen før intervaller.

Man utsetter kroppen for stress og beina for muskulær belastning i begge tilfellene, spørsmålet er om man bør prioritere hvile etter hardøkten høyere enn å være fullstendig restituert før den. Jeg vet mange gjør restitusjonstrening dagen etter/samme dag som hardøkter, men jeg tror ikke det fungerer slik før kroppen faktisk er tilpasset en slik hyppighet i belastning.

Hva tenker dere? Og hva om kroppen er vandt med treningsmengden, og det bare er beina/musklene som ikke er vandt til å løpe, endrer det noe?

Anonymkode: 68304...9f8

Du sier det jo litt selv. Jeg vil tro risikoen er omtrent lik. Så det er en fordel å bli vant til belastningen først 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor godt trent du er. En som løper typ 60 km i uken +, og har bygget seg opp til det, løper gjerne hver dag, ofte 2 økter samme dag. 

Jeg er selv ikke på det nivået, og for meg så funker det alltid best å ta en rolig økt dagen før intervalltrening, og ta fri dagen etter. Den rolige økten dagen før har ikke noe å si på prestasjonen på intervallene, men intervallene vil kreve lengre restitusjonstid sånn at til og med en rolig økt kan føles tung og ikke oppbyggende dagen etter. 

Anonymkode: dbc91...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er nybegynner ville jeg jogget rolig dagen før og syklet rolig dagen etter. Med en gang du kommer opp i ca 10 mil i uka slipper du en del av de vanlige plagene, men som løping er en av de verste øvelsene mtp skader. Jeg løp tre ganger om dagen før og opplevde ikke noe mer skader enn da jeg løp en. Lengde og intensitet per økt har nok mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Min erfaring:

Tøy godt før og etter hver økt, og ha flere typer sko med forskjellig karakteristikk samt løp mest mulig på varierende underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen av delene er spesielt risikabelt, men hvis jeg absolutt må velge så tipper jeg at rolig økt etter intervall er "farligst" av de to.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (8 minutter siden):

Min erfaring:

Tøy godt før og etter hver økt, og ha flere typer sko med forskjellig karakteristikk samt løp mest mulig på varierende underlag.

Akkurat min filosofi også. Jeg skifter mellom sko som har mye og lite demping. De belaster ulike deler av beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...