Gå til innhold

Ro trening og halejaging..

Fremhevede innlegg

Skrevet

vi fått en hund/valp 6mnd som er helt manisk på halen sin. Dette har nå gått ut over helse og trivsel for alle parter! Det er en schæfer så litt genetisk kan det være, men vi tror det ble utløst pga mye stress og hun klarer sjeldent å finne roen. Derfor har vi startet aktivt ro trening med henne, vi arbeider med det hele dagen når vi er inne. Inne skal det være rolig og hun har fått en kurv med sofaen hun skal ligge i. Der vil hun absolutt ikke ligge. Hver gang hun reiser seg tar jeg henne tilbake, går litt vekk og roser når hun legger seg. Slik kan vi holde på i 3 timer… har holdt på med dette i 10 dager nå og enda prøver hun å gå ut av kurven. Og hun jager halen like mye som før.. i tillegg har hun begynt å hyle å bjeffe når vi trener ro pga hun ikke får lov å ta halen sin. Den hylingen kan vare 20-30 min og hun gjør det inne og i bilen.. noen som har gode råd? Vi har vært hos veterinær og to atferdsterapauter, begge sier hun må lære å kjede seg og trene ro.. dette har blitt så ille av vi vurdere omplassering eller se om vi kan levere henne tilbake.. Har noen av dere erfaring med dette som vet om det kan være håp for at dette går over?

Anonymkode: 993bc...618

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med hun er sjekket for at hun ikke har noen sår/allergi eller annen fysisk årsak som gjør at hun vil ta halen?

Det er vanskelig å si så lenge vi ikke kjenner til hvordan dagen hennes er. Men jeg ville sørget for at hun får det hun trenger av fysisk og mental aktivisering ute. Da med fokus på ting som roer henne ned (skogsturer, nyinnlæring, nesearbeid) og minst mulig ting som øker stresset (kasting av ball/pinner, herjing, leking, hilse på andre hunder osv).

Turen kan avsluttes med et langt godbitsøk, gjerne 10-15 minutter eller enda lengre. Det kan være hun må trenes opp til å klare å jobbe så lenge. Dette fordi både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan redusere stressnivået.

Inne ville jeg forsøkt Adaptil (kunstig fremstilte feromoner som kan redusere stressnivået) samt gi henne en fylt kong og/eller et tyggebein. Så har hun noe å gjøre på som kan ta fokus bort fra halen og som kan roe ned. Du kan gjerne ha henne i bånd der du sitter så hun er nær deg. Flytt evt senga hennes slik at hun kan legge seg der om hun vil, men også ligge på gulvet om hun vil. Stopp henne rolig om hun forsøker å jage halen, men ellers la hun få ligge der hun vil innenfor båndets lengde.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tabris skrev (1 time siden):

Jeg regner med hun er sjekket for at hun ikke har noen sår/allergi eller annen fysisk årsak som gjør at hun vil ta halen?

Det er vanskelig å si så lenge vi ikke kjenner til hvordan dagen hennes er. Men jeg ville sørget for at hun får det hun trenger av fysisk og mental aktivisering ute. Da med fokus på ting som roer henne ned (skogsturer, nyinnlæring, nesearbeid) og minst mulig ting som øker stresset (kasting av ball/pinner, herjing, leking, hilse på andre hunder osv).

Turen kan avsluttes med et langt godbitsøk, gjerne 10-15 minutter eller enda lengre. Det kan være hun må trenes opp til å klare å jobbe så lenge. Dette fordi både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan redusere stressnivået.

Inne ville jeg forsøkt Adaptil (kunstig fremstilte feromoner som kan redusere stressnivået) samt gi henne en fylt kong og/eller et tyggebein. Så har hun noe å gjøre på som kan ta fokus bort fra halen og som kan roe ned. Du kan gjerne ha henne i bånd der du sitter så hun er nær deg. Flytt evt senga hennes slik at hun kan legge seg der om hun vil, men også ligge på gulvet om hun vil. Stopp henne rolig om hun forsøker å jage halen, men ellers la hun få ligge der hun vil innenfor 

Endret av Silje Storøy
Skrevet

Det er der vi tror problemet ligger, når vi fikk henne var vi så innstilt og klar over at dette er en brukshund som må få bruke seg. Så jeg tror vi har gjort for mye, og hun har en forventning at det skal skje noe hele tiden. Dette har over tid bygd seg opp som stress. Vi var på valpekurs når hun var 11 uker og hundetreneren kunne se da at dette var en vanskelig valp. 

før hun jagde halen gikk ofte dagen slik: kl 8, fikk hun mat strødd over plenen og søkte rundt der. Rundt halv 10 tok jeg henne med på enten stranden eller skogen i 25-40 min slik hun fikk løpe løs. Der trente vi kontakt og ulike komandoer, hun var veldig flink. Vi var hjemme i 11-12 tiden, da prøvde jeg å få henne til å sove, noe hun absolutt ikke skulle. Når hun først sov, sov hun muligens i 3 timer.  NÅr hun våknet fikk hun ny tørrfor strødd på plenen i tillegg til romsøk med vom baller. Ny tur fikk hum i 4-5 tiden. Da gikk vi cirka 45 min åprøvde å gå en plass hun kunne være løs. Hun har vanskelig for å slå seg til ro etter tur, så vi bruker cirka 2 timer på å få hun til å roe seg. Siste mat og tur blir gittrundt 22 tiden. Den er på cirka 15 min. Hun går også i hundebarnehage 2-3 ganger i uken. Så vi føler absolutt vi dekker behovet hennes for altivitet mtp alderen hennes. Men nå er hun sånn etter halen at vi ikke klarer å gå tur. Vi har prøvd alt for å distrahere, og har hu løst når vi er på tur slik hun kan utforske der hu vil,  men hun bare spinner åspinner.. vi har også prøvd søk, gitt hu kong med vom i, men i sekunder hun ikke finner det interessant lengre begynner hun med halen igjen..

Skrevet

Kjøp et bur og la han finne roen der, problem løst!

Har han spist, lekt og vært på do men fortsatt girer seg opp så kan han ha hviletid der. Hunder finner raskt ro og trygghet i bur, da slipper den å passe på ting og bli fristet til å stå opp igjen.

Bur = hviletid, se på det som en hundeseng med vegger. 

Anonymkode: 99a2f...466

• Liker 1
Skrevet

Sett henne i bur inne og  flytt fokuset ditt fra hunden. Om hun hyler og skriker i buret den første tiden, må du bare overse henne. Ikke ta henne ut fordi om hun skriker. Åpne opp døren til buret når hun har roet seg/lagt seg. Øv mye på ligg og bli inne. Det kommer til å ta tid, vær tålmodig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjøp et bur og la han finne roen der, problem løst!

Har han spist, lekt og vært på do men fortsatt girer seg opp så kan han ha hviletid der. Hunder finner raskt ro og trygghet i bur, da slipper den å passe på ting og bli fristet til å stå opp igjen.

Bur = hviletid, se på det som en hundeseng med vegger. 

Anonymkode: 99a2f...466

Vi har bur også, som vi sier hun skal legge seg i. Men vi har burdøren åpen og legger henne tilbake hver gang hun går ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har bur også, som vi sier hun skal legge seg i. Men vi har burdøren åpen og legger henne tilbake hver gang hun går ut

Lukk døra. 

Som den over skriver; bur = hviletid.

• Liker 1
Skrevet

Hun er i hundebarnehage 2-3 ganger i uka? Noe av problemet kan ligge der. Det kan bli mye stress i en slik barnehage, om det for eksempel ikke er satt opp ordentlige, lange hvileperioder i løpet av dagen hvor hundene blir skilt, og/eller miljøet er stressfullt på grunn av dårlig kjemi mellom noen eller flere hunder etc. Hvordan ser en dag i hundebarnehagen ut? 

Anonymkode: 16255...a1c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...