Teethgrinding Skrevet 31. oktober 2021 #21 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg utførte nylig et eksperiment. Jeg benyttet sjansen til å gå gatelangs i en større by i Norge kl 16.00 og telle antall vakre damer og antall ikke-fullt-så-vakre damer. 1/70 er det jeg ville karakterisert som veldig pen. En typisk pen jente som alltid popper opp i Tinderfeeden. Disse jentene vises ofte på Tinder fordi de får mange swipes. De som får mindre likes vises sjeldnere i feeden til andre. Sånn fungerer appen. De vanlige damene er de det er klart flest av i landet. De som ikke har et spesielt pent ansikt, store pupper eller spesielt sporty kropp. De damene som sitter på kontoret hele dagen og drar hjem til mann og barn, eller kattene. De får ikke så mange likes. Vi har alle en sterk bias mot å innbille oss at den gjennomsnittlige nordmann er spesielt vakker. For noen er virkelig vakre og de synes veldig godt i sosiale medier, på jobb og i vennegjengen. Vi vet hvem de er og vi sender dem lange blikk. Det er biologisk betinget at vi liker deres utseende så godt. Men, de aller fleste av oss er ikke så pene. Vi ser helt normale ut og får ikke de lange blikkene på gata på vei hjem fra jobb. Mange damer kan sparkle seg opp, ta på utfordrende klær og fremstå ganske spennende kl 23.00 på vei ut på byen. Men kl 16.00 på vei hjem fra jobb ser vi alle ganske normale ut. Da er også de peneste, vakreste jentene, de som aldri har måttet jobbe for noe i livet, hjemme på sofaen og scroller på insta mens den normale jenta har hatt en lang arbeidsdag med mastergraden sin. Jeg velger å slå et slag for den normale dama. Hun som får til ting, som ikke surfer på sitt ansikt, som ikke får noe gratis av en eller annen mann fordi han er så nedslått av hennes ytre at han er villig til å betale for hennes livsførsel. Jeg elsker de damene som også må slåss for å få mannen sin. Hun som ikke automatisk tenker at dersom hun mister kjæresten er det bare å hoppe på nestemann i køen - fordi køen alltid har vært så lang. Hun som jobber hardt for å bedre sitt liv og som har måttet jobbe med personligheten sin hele livet for å bli likt og godkjent. Det er hun du vil ha med deg i krigen. Jenta med det vakre ansiktet kan sikkert også være en flott person - og hun kan være grusom. Det vet man aldri. Men man vet at hun statistisk sett har måttet jobbe mindre for alt hele livet og at det preger hennes verdenssyn enten hun vil det eller ikke. For de pene menneskene er verden rett og slett enklere. Jeg vil ikke møte livskrisene og de store gledene med en som har et blasert forhold til livet. Jeg vil ha en som er villig til å grave med neglene når det må til sammen med meg. Sjansen for å finne den råtassen blant de peneste jentene er etter min mening lavere. De normale jentene har etter min mening mer å by på, til tross for at de kanskje mangler det som skal til for at folk skal snu seg på gata. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #22 Skrevet 31. oktober 2021 49 minutter siden, Teethgrinding said: Jeg utførte nylig et eksperiment. Jeg benyttet sjansen til å gå gatelangs i en større by i Norge kl 16.00 og telle antall vakre damer og antall ikke-fullt-så-vakre damer. 1/70 er det jeg ville karakterisert som veldig pen. En typisk pen jente som alltid popper opp i Tinderfeeden. Disse jentene vises ofte på Tinder fordi de får mange swipes. De som får mindre likes vises sjeldnere i feeden til andre. Sånn fungerer appen. De vanlige damene er de det er klart flest av i landet. De som ikke har et spesielt pent ansikt, store pupper eller spesielt sporty kropp. De damene som sitter på kontoret hele dagen og drar hjem til mann og barn, eller kattene. De får ikke så mange likes. Vi har alle en sterk bias mot å innbille oss at den gjennomsnittlige nordmann er spesielt vakker. For noen er virkelig vakre og de synes veldig godt i sosiale medier, på jobb og i vennegjengen. Vi vet hvem de er og vi sender dem lange blikk. Det er biologisk betinget at vi liker deres utseende så godt. Men, de aller fleste av oss er ikke så pene. Vi ser helt normale ut og får ikke de lange blikkene på gata på vei hjem fra jobb. Mange damer kan sparkle seg opp, ta på utfordrende klær og fremstå ganske spennende kl 23.00 på vei ut på byen. Men kl 16.00 på vei hjem fra jobb ser vi alle ganske normale ut. Da er også de peneste, vakreste jentene, de som aldri har måttet jobbe for noe i livet, hjemme på sofaen og scroller på insta mens den normale jenta har hatt en lang arbeidsdag med mastergraden sin. Jeg velger å slå et slag for den normale dama. Hun som får til ting, som ikke surfer på sitt ansikt, som ikke får noe gratis av en eller annen mann fordi han er så nedslått av hennes ytre at han er villig til å betale for hennes livsførsel. Jeg elsker de damene som også må slåss for å få mannen sin. Hun som ikke automatisk tenker at dersom hun mister kjæresten er det bare å hoppe på nestemann i køen - fordi køen alltid har vært så lang. Hun som jobber hardt for å bedre sitt liv og som har måttet jobbe med personligheten sin hele livet for å bli likt og godkjent. Det er hun du vil ha med deg i krigen. Jenta med det vakre ansiktet kan sikkert også være en flott person - og hun kan være grusom. Det vet man aldri. Men man vet at hun statistisk sett har måttet jobbe mindre for alt hele livet og at det preger hennes verdenssyn enten hun vil det eller ikke. For de pene menneskene er verden rett og slett enklere. Jeg vil ikke møte livskrisene og de store gledene med en som har et blasert forhold til livet. Jeg vil ha en som er villig til å grave med neglene når det må til sammen med meg. Sjansen for å finne den råtassen blant de peneste jentene er etter min mening lavere. De normale jentene har etter min mening mer å by på, til tross for at de kanskje mangler det som skal til for at folk skal snu seg på gata. Vi lever i et likestilt samfunn i 2021, med mindre man er en influenser må også vi med utseende med oss jobbe hardt. Utseende mitt alene har ikke gitt meg gode karakterer og gode resultater på jobb. Ei har det gitt meg vennene mine som er glad i meg eller leiligheten som jeg måtte betale for selv. Tror du blander Norge med Hollywood 😅 eneste du har rett i er den lange køen med menn, men liker man noen betyr ikke den køen noe som helst. Anonymkode: 9e96c...e67 2
Teethgrinding Skrevet 31. oktober 2021 #23 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi lever i et likestilt samfunn i 2021, med mindre man er en influenser må også vi med utseende med oss jobbe hardt. Utseende mitt alene har ikke gitt meg gode karakterer og gode resultater på jobb. Ei har det gitt meg vennene mine som er glad i meg eller leiligheten som jeg måtte betale for selv. Tror du blander Norge med Hollywood 😅 eneste du har rett i er den lange køen med menn, men liker man noen betyr ikke den køen noe som helst. Anonymkode: 9e96c...e67 https://www.thecut.com/2016/05/hot-people-experience-life-differently.html "Harvard economist Markus Mobius and Wesleyan University economist Tanya Rosenblat published the seminal paper “Why Beauty Matters” in 1994. They found that in three different samples of workers, more attractive people consistently earned 12 to 14 percent more than unattractive people — regardless of gender — with evidence that the “labor market sorts the best-looking people into occupations where their looks are productive.” To that end, a 2012 paper found that comely real estate brokers outperformed homely colleagues. More uncomfortably, first- and sixth-graders think attractive teachers are kinder and happier, and college students thought that attractive professors were clearer, more helpful, and of higher overall quality." Du vil vel kanskje kunne være enig i at du ikke vet om ditt utseende har fungert positivt for deg eller ikke, all den tid du faktisk aldri har vært inni kroppe til noen andre enn deg selv? Hvordan vet du at ditt utseende ikke har gitt deg vennene dine? Kan du utelukke at det har vært en innvirkende faktor? Er du sikker på at dine karakterer ikke har blitt delvis påvirket av ditt utseende? Jeg tenker du er ganske naiv hvis du antar at utseende er helt uten innvirkning. Jeg legger ved litt science for at du tar (delvis) feil for sikkerhets skyld. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #24 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi lever i et likestilt samfunn i 2021, med mindre man er en influenser må også vi med utseende med oss jobbe hardt. Utseende mitt alene har ikke gitt meg gode karakterer og gode resultater på jobb. Ei har det gitt meg vennene mine som er glad i meg eller leiligheten som jeg måtte betale for selv. Tror du blander Norge med Hollywood 😅 eneste du har rett i er den lange køen med menn, men liker man noen betyr ikke den køen noe som helst. Anonymkode: 9e96c...e67 Trynefaktor er reelt. Folk velger andre som er ca lik utseendemessig til å være venner. Aldri er en modell venn med en stygg Anonymkode: 5ae22...387 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #25 Skrevet 31. oktober 2021 20 minutter siden, Teethgrinding said: https://www.thecut.com/2016/05/hot-people-experience-life-differently.html "Harvard economist Markus Mobius and Wesleyan University economist Tanya Rosenblat published the seminal paper “Why Beauty Matters” in 1994. They found that in three different samples of workers, more attractive people consistently earned 12 to 14 percent more than unattractive people — regardless of gender — with evidence that the “labor market sorts the best-looking people into occupations where their looks are productive.” To that end, a 2012 paper found that comely real estate brokers outperformed homely colleagues. More uncomfortably, first- and sixth-graders think attractive teachers are kinder and happier, and college students thought that attractive professors were clearer, more helpful, and of higher overall quality." Du vil vel kanskje kunne være enig i at du ikke vet om ditt utseende har fungert positivt for deg eller ikke, all den tid du faktisk aldri har vært inni kroppe til noen andre enn deg selv? Hvordan vet du at ditt utseende ikke har gitt deg vennene dine? Kan du utelukke at det har vært en innvirkende faktor? Er du sikker på at dine karakterer ikke har blitt delvis påvirket av ditt utseende? Jeg tenker du er ganske naiv hvis du antar at utseende er helt uten innvirkning. Jeg legger ved litt science for at du tar (delvis) feil for sikkerhets skyld. Mine nærmeste venninner er barndomsvenninner, ble bokstavelig talt venner i barnehagen så utseende er irrelevant der. Eksamener på høyskolen var anonyme. Og jobber innenfor et felt der utseende er så irrelevant som det kan få blitt. Jeg merker utseende har hatt innvirkninger når det gjelder motsatt kjønn, fordi jeg blir bedt med på mye gøy, har fått en del gaver og gratis middag/drikke opp gjennom og merker jeg får projisert personlighetstrekk som i mine øyne burde være grunnleggende som helt fantastiske. Men da jeg var i forhold var det helt uinteressant for ville bare ha eksen min. Ble litt OT det her, ville bare poengtere at jeg syns det var litt rart at man får alt servert i likestilte Norge for jeg har måtte jobbe for alt jeg har og tviler på at jeg er den eneste Anonymkode: 9e96c...e67 1
Teethgrinding Skrevet 31. oktober 2021 #26 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Mine nærmeste venninner er barndomsvenninner, ble bokstavelig talt venner i barnehagen så utseende er irrelevant der. Eksamener på høyskolen var anonyme. Og jobber innenfor et felt der utseende er så irrelevant som det kan få blitt. Jeg merker utseende har hatt innvirkninger når det gjelder motsatt kjønn, fordi jeg blir bedt med på mye gøy, har fått en del gaver og gratis middag/drikke opp gjennom og merker jeg får projisert personlighetstrekk som i mine øyne burde være grunnleggende som helt fantastiske. Men da jeg var i forhold var det helt uinteressant for ville bare ha eksen min. Ble litt OT det her, ville bare poengtere at jeg syns det var litt rart at man får alt servert i likestilte Norge for jeg har måtte jobbe for alt jeg har og tviler på at jeg er den eneste Anonymkode: 9e96c...e67 Jeg tenker at du kanskje er litt naiv vedrørende dine fordeler i livet 😊 Det virker ikke som vitenskapen "setter seg" helt i måten du ser verden på. Som også understøtter det vitenskapen sier; at pene mennesker opplever verden som mer rettferdig, referert til det du sier at Norge er så likestilt.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #27 Skrevet 31. oktober 2021 9 minutter siden, Teethgrinding said: Jeg tenker at du kanskje er litt naiv vedrørende dine fordeler i livet 😊 Det virker ikke som vitenskapen "setter seg" helt i måten du ser verden på. Som også understøtter det vitenskapen sier; at pene mennesker opplever verden som mer rettferdig, referert til det du sier at Norge er så likestilt. Helt rettferdig har jeg ikke følt at livet har vært, har vært utsatt for mye dårlig oppførsel fra menn og mobbet og faktisk en gang banket opp av jenter på videregående helt uprovosert. Ble ikke trygg på andre mennesker før i voksen alder. Men er takknemlig for utseende mitt og enkelte fordeler det gir likevel. Skjønnhet varer ikke for alltid så man gjør seg en bjørnetjeneste ved å lene seg for mye på sitt ytre. Anonymkode: 9e96c...e67 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #28 Skrevet 1. november 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Mine nærmeste venninner er barndomsvenninner, ble bokstavelig talt venner i barnehagen så utseende er irrelevant der. Eksamener på høyskolen var anonyme. Og jobber innenfor et felt der utseende er så irrelevant som det kan få blitt. Jeg merker utseende har hatt innvirkninger når det gjelder motsatt kjønn, fordi jeg blir bedt med på mye gøy, har fått en del gaver og gratis middag/drikke opp gjennom og merker jeg får projisert personlighetstrekk som i mine øyne burde være grunnleggende som helt fantastiske. Men da jeg var i forhold var det helt uinteressant for ville bare ha eksen min. Ble litt OT det her, ville bare poengtere at jeg syns det var litt rart at man får alt servert i likestilte Norge for jeg har måtte jobbe for alt jeg har og tviler på at jeg er den eneste Anonymkode: 9e96c...e67 Selv om du kanskje faktisk ikke har fått særlige fordeler på grunn av utseendet sammenlignet med dine mer "normale" bekjente så kan du ikke trekke slutninger på grunnlag av dine opplevelser alene. Hvis man skal si noe om hvorvidt pene mennesker for fordelaktig behandling må man se på større grupper av mennesker. Jeg har ikke tid til å søke opp studier om dette nå, men jeg vet at mennesker med veldig symetriske ansikter og som har klassiske vakre trekk i snitt har høyere lønn enn mer gjennomsnittlige mennsker. Videre blir vakre mennesker som er tiltalt i straffesaker oftere frikjent eller får i det minste lavere straffer. De av oss som har levd en stund husker kanskje Paris Hilton, som ble arrestert for fyllekjøring i 2006. Hun fikk 45 dager i fengsel, om det er mer eller mindre enn normal straffeutmåling vet jeg ikke, men under rettssaken leste jeg et eller annet sted en uttalelse fra en som mente hun burde frikjennes "fordi hun gjør verden vakrere". Dommerne hørte heldivis ikke på det argumentet. Anonymkode: 8446f...f9b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå