Christinej Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Herregud herregud, har en helt ekstrem tannlegeskrekk og gråter veldig lett av tanken på å dra så har ikke vært der på 9 år. Er 29 år nå, men nå har jeg hørt mye bra om et sted og ser at noen av de er spesialister i tannlegeskrekk så har bestemt meg at på mandag skal jeg ringe tannlege! Det må bare gjøres også får jeg heller si det som det er. Har noen her fått beroligende for å gå til tannlege før? men nå når jeg pussa tennene, så så jeg at noe av tannkjøttet nederst men øverst på tennene var litt løst?? Så nå er jeg da dødsredd igjen for nå er jeg redd for at det kan være noe verre enn jeg tror! Kan det være betennelse eller kan det være noe verre nå??
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Ring din kommunale tannlege og be om å få søke plass til TOO teamet i din kommune. Det er et prosjekt gjennom helsedirektoratet. Meningen med prosjektet er å hjelpe folk med tannlegeskrekk så de kan gå til tannlegen uten å være så redde. De prøver altså å kurere odontofobien. Om du får plass er all tannbehandling gratis. Anonymkode: 370b4...7ea
Christinej Skrevet 30. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ring din kommunale tannlege og be om å få søke plass til TOO teamet i din kommune. Det er et prosjekt gjennom helsedirektoratet. Meningen med prosjektet er å hjelpe folk med tannlegeskrekk så de kan gå til tannlegen uten å være så redde. De prøver altså å kurere odontofobien. Om du får plass er all tannbehandling gratis. Anonymkode: 370b4...7ea Åå, det har jeg ikke hørt om før faktisk. Hva er det?
forkjølajente Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Det at tannkjøttet er litt løst kan skje om du har gingivitt (betennelse i tannkjøttet) Det kan komme av litt for dårlig renhold. Bruker du tanntråd eller mellomsromsbørster? Blør du da isåfall? Hvis du ikke bruker det, begynn med det 👍 Blødningen kommer av at tannkjøttet er betent,men det vil gå over med bedre renhold (tanntråd/mellomromsbørster). Anbefaler også TOO-prosjektet, men der er dessverre ofte lange ventetider på å få komme inn. Men de fleste tannleger i dag er flinke folk som tar ondontofobi alvorlig og legger til rette slik at du skal klare behandlingen. Si ifra at du er redd når du bestiller time så de vet,og setter av god tid,og lar deg sitte kortest mulig tid på venterommet. For noen kan det være trygt å bare møte behandlerene og ta en ptat og hilse på første gangen. Evt ta noen rtg-bilder og en raskt titt. Lykke til,du klarer dette 🤗
forkjølajente Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Info om TOO: https://www.helsedirektoratet.no/tema/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too
Christinej Skrevet 31. oktober 2021 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2021 forkjølajente skrev (10 timer siden): Det at tannkjøttet er litt løst kan skje om du har gingivitt (betennelse i tannkjøttet) Det kan komme av litt for dårlig renhold. Bruker du tanntråd eller mellomsromsbørster? Blør du da isåfall? Hvis du ikke bruker det, begynn med det 👍 Blødningen kommer av at tannkjøttet er betent,men det vil gå over med bedre renhold (tanntråd/mellomromsbørster). Anbefaler også TOO-prosjektet, men der er dessverre ofte lange ventetider på å få komme inn. Men de fleste tannleger i dag er flinke folk som tar ondontofobi alvorlig og legger til rette slik at du skal klare behandlingen. Si ifra at du er redd når du bestiller time så de vet,og setter av god tid,og lar deg sitte kortest mulig tid på venterommet. For noen kan det være trygt å bare møte behandlerene og ta en ptat og hilse på første gangen. Evt ta noen rtg-bilder og en raskt titt. Lykke til,du klarer dette 🤗 Tusen takk for svar!! Bruker ikke verken tanntråd eller mellomromsbørster så det skal jeg kjøpe med en gang! Er der farlig om det blør? Har blødd litt når jeg har pussa, men har da tenkt at jeg har pussa for hardt 😳
forkjølajente Skrevet 31. oktober 2021 #7 Skrevet 31. oktober 2021 Christinej skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar!! Bruker ikke verken tanntråd eller mellomromsbørster så det skal jeg kjøpe med en gang! Er der farlig om det blør? Har blødd litt når jeg har pussa, men har da tenkt at jeg har pussa for hardt 😳 Det er ikke farlig at det blør,men det er et tegn på at tannkjøttet er irritert fordi det blir liggende plakk og bakterier der. Hvis du er flink med tanntråd/mellomromsbørster vil blødningen forsvinne i løpet av 1-2 uker 👍
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #8 Skrevet 31. oktober 2021 Her jeg bor er det halvannet års ventetid hos TOO..men du kan jo gjerne ta kontakt parallellt? Siden det tross alt er behandling av selve skrekken. Har vært hos tannlege selv som er spesielt erfaren med folk med tannlegeskrekk. Hun var helt fantastisk! ❤️ Virkelig verdt det, og jeg kunne fått enda mer tilpasset om det hadde vært behov (jeg har ikke fobi, men er «bare» redd etter ubehagelige opplevelser). Vær åpen om hvordan du har det! Anonymkode: 1c39f...8fd
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #9 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her jeg bor er det halvannet års ventetid hos TOO..men du kan jo gjerne ta kontakt parallellt? Siden det tross alt er behandling av selve skrekken. Har vært hos tannlege selv som er spesielt erfaren med folk med tannlegeskrekk. Hun var helt fantastisk! ❤️ Virkelig verdt det, og jeg kunne fått enda mer tilpasset om det hadde vært behov (jeg har ikke fobi, men er «bare» redd etter ubehagelige opplevelser). Vær åpen om hvordan du har det! Anonymkode: 1c39f...8fd Kommer Ts seg til en annen tannlege får hen ikke plass vis TOO,for nei det er ikke bare skrekken. Det er et helhetlig tilbud hvor man først får hjelp til angsten og så begynner man på tennene Anonymkode: a0d1f...ffc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå