Gå til innhold

Langtidsstekte lammekoteletter - hvor mange grader?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil langtidssteke lammekotelettene. Altså steke leeeenge på lav temperatur. Men hvilken temperatur og hvor mange timer? Er ute etter saftig kjøtt som faller fra hverandre. Noen som har en genial oppskrift?

Anonymkode: 3ce6e...37e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville brunet kotelettene kjapt i panne og stekt dem på ønsket kjernetemperatur i 5-6-7 timer.

Skrevet

Du tenker kjøtt som faller fra beinet? Nesten som "pulled lamb"? Da er ikke koteletter best egnet, det vil raskt bli veldig tørt. Man trenger et større stykke med kjøtt. Slik jeg gjør det når jeg lager dette bruker jeg bog, marinerer, pakker i folie, og langtidssteker i ovn. Men kan ikke se for meg at det blir like bra resultat med koteletter. 

Anonymkode: 149e1...86b

• Liker 2
Skrevet
Brunhilde skrev (3 timer siden):

Jeg ville brunet kotelettene kjapt i panne og stekt dem på ønsket kjernetemperatur i 5-6-7 timer.

Har ikke peiling…😄 Hva ville du sagt er ønsket kjernetemperatur?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tenker kjøtt som faller fra beinet? Nesten som "pulled lamb"? Da er ikke koteletter best egnet, det vil raskt bli veldig tørt. Man trenger et større stykke med kjøtt. Slik jeg gjør det når jeg lager dette bruker jeg bog, marinerer, pakker i folie, og langtidssteker i ovn. Men kan ikke se for meg at det blir like bra resultat med koteletter. 

Anonymkode: 149e1...86b

Ok, er det noe jeg kan gjøre for å holde dem saftige? Litt vann i formen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok, er det noe jeg kan gjøre for å holde dem saftige? Litt vann i formen?

Jeg har aldri testet med lammekoteletter, men nakkekoteletter av svin pleier jeg å tilberede ved å brune raskt med hvitløk, krydder og urter, helle over hvitvin og sette alt under folielokk i ovnen på i underkant av 100 grader. Etter 2-3 timer er det deilig saftig og mørt og faller fra hverandre. :)  Om temperaturen er lav nok blir de ikke tørre med denne metoden. 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det samme burde funke like godt med lammekoteletter. Som væske kan du bruke vin (kanskje rød til lam?), vann, kraft eller hermetiske tomater for den saks skyld. Det eneste jeg hadde gjort forskjellig hadde vært å være ekstra forsiktig med bruningen, siden lammekoteletter ofte er ganske tynne og de skal jo ikke bli gjennomstekt. 

Anonymkode: 076c9...695

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri testet med lammekoteletter, men nakkekoteletter av svin pleier jeg å tilberede ved å brune raskt med hvitløk, krydder og urter, helle over hvitvin og sette alt under folielokk i ovnen på i underkant av 100 grader. Etter 2-3 timer er det deilig saftig og mørt og faller fra hverandre. :)  Om temperaturen er lav nok blir de ikke tørre med denne metoden. 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det samme burde funke like godt med lammekoteletter. Som væske kan du bruke vin (kanskje rød til lam?), vann, kraft eller hermetiske tomater for den saks skyld. Det eneste jeg hadde gjort forskjellig hadde vært å være ekstra forsiktig med bruningen, siden lammekoteletter ofte er ganske tynne og de skal jo ikke bli gjennomstekt. 

Takk for tips! 😃 Hadde øl funket som væske tror du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har ikke peiling…😄 Hva ville du sagt er ønsket kjernetemperatur?

Litt sent, men... 65-70, kanskje? 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Godt mulig, jeg liker øl til svin, så det er jo bare å prøve. 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jeg helt sikker på. Spesielt mørkt øl i kjøttmat er snadder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...