AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Fikk varsel på min iPhone om at passordene mine har blitt lekket. Det gjelder så og si alle tilganger jeg har. Er det til å stole på??? Anonymkode: 74a06...300
17.11 Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Det vesentlige her et hvem som er avsender. Jeg tipper det ikke er legitimt.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 17.11 skrev (2 timer siden): Det vesentlige her et hvem som er avsender. Jeg tipper det ikke er legitimt. Det var varsel fra iPhonen min. Altså fra innstillings-appen Anonymkode: 74a06...300
Klossmajor Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Varslene har en mer konkret kilde enn at de kommer fra Innstillinger-appen. Jeg vet Mozilla og Telenor har tjenester som varsler fra om data-lekkasjer. Men de tjenestene må man selv registrere seg for med epost-adresser og/eller bankkort-nummere. Med varslene vil det da opplyses om hvilket nettsted som er rammet av det aktuelle sikkerhetsbruddet.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Varslene som kommer fra iPhone-innstillingene er legitimt. Den varsler om det har vært datalekkasje og hvor du kan være utsatt (da bør du bytte passord på den aktuelle appen/nettstedet), eller om du benytter samme passord på mange steder. Anonymkode: 6b71a...9e0
Klossmajor Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Ved nærmere ettersyn ser det ut til at Apple også sjekker opp mot kjente datalekkasjer. Hvis man mottar et slikt varsel på iPhone antar jeg man vil kunne finne mer informasjon om det under Innstillinger -> Passord -> Sikkerhetsanbefalinger Et sted man uansett kan sjekke om man har mistanke om data på avveie er på nettsiden «Have I Been Pwned». Den er drevet av en kjent datasikkerhetsekspert, og kan sjekke din epostadresse eller telefonnummer opp mot kjente datalekkasjer. https://haveibeenpwned.com Mozilla tilbyr det samme: https://monitor.firefox.com 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå