Gjest Yael Anita Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Hei, Er det noen her som har erfaring med celleprøve? Jeg tok celleprøve for ca 2uker siden men jeg har fortsatt ikke fått svar. Hvor lang tid tar det før man får svar på celleprøve? Hvis det er celleforandringer får man svar fortere en 2 uker? Eller tar det somregel 2 uker uansett? Jeg tenker veldig mye på hva svaret kommer til å bli...... tenker hvis noe er galt, men så tenker jeg at kanskje alt er normalt siden det har tatt 2 uker uten noe svar.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Det tar 4-5 uker å få svar. Det tar tid å analysere prøvene. Anonymkode: 1efd7...08f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg fikk svar etter ca to uker, men har hørt at 3-4 er normalt. Som oftest med medisinske undersøkelser er det jo sånn at «no news is good news». Du kan lese om det her: https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/livmorhalsprove-celleprove-av-livmorhalsen/ Jeg er over 34, så da legen min skrev at jeg skal ta ny prøve om fem år, regner jeg med at jeg har testet negativt for hpv-viruset. Anonymkode: 5273f...bad
miss summers Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg er over 40 og har tatt mange opp gjennom. Kun én gang har jeg fått resultater, det var den gangen prøven de tok ikke var bra nok og de måtte ta ny. Utover det har jeg aldri hørt noe. Har tatt fire bare det siste året grunnet blødningsforstyrrelser, ble ikke kontaktet da heller (fordi prøvene var fine). Men skjønte at jeg kunne logge på Fürst og sjekke selv (legekontoret sa at jeg kunne logge på der).
rinne Skrevet 31. oktober 2021 #5 Skrevet 31. oktober 2021 Det er ikke unormalt at det kan ta flere uker. Hvor fort legen får svar avhenger bl.a av analysemetoden som brukes der du bor. I min region testes det kun for HPV hos friske over 34 år, og svarer på dette kommer noen ganger så raskt som etter noen få dager. Andre ganger litt lengre tid. Hos yngre kvinner eller kvinner med påvist HPV eller forandringer tidligere, studeres prøven i mikroskop (for å se etter celleforandringer). Dette må gjøres av utdannet personell, og tar lengre tid å få svar på. Mange fastleger er kraftig overarbeidet, og det kan ta tid fra svaret kommer til legen til det rekker å bli sendt til pasienten også. To uker høres ikke unormalt ut, synes ikke du skal bekymre deg.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #6 Skrevet 31. oktober 2021 Går inn i 4 uka nå til uka, ikke fått svar. har hatt konisering 2 ganger pga hpv 16 og grad 2 og 3. tror det tok 4 uker på svar av celleprøve da også. 2 år siden 3 fine prøver:) Anonymkode: 766ef...c84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå