Gå til innhold

Ulemper med å ha katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi mistet vår lille nydelige kaningutt her om dagen :tristbla: og selv om det ikke går an å erstatte han på noen måte, vil jeg gjerne ha et nytt dyr. Jeg er vokst opp med dyr og kan ikke tenke meg å ikke ha noen!

Da vi skaffet oss kaninen vippet vi mellom å ha kanin eller katt. Sambo har mest lyst på katt nå, men jeg er litt usikker. Vi bor midt i en by i ei toroms leilighet, og katta blir da å gå inne til vi kjøper hus eller ei større leilighet utenfor byen - som er planen om ett år eller to. Jeg må bare bli ferdig med utdannelsen og få meg jobb først ;) En kompis av han har katt, den er to år gammel og har vært inne hele livet. Den ser ikke ut til å ha tatt skade av det.

Jeg har skjønt at mange av dere har innekatter, men hva er ulempen med det? Skraper de mye på vegger, dører og slikt? Ødelegger de mye? Nå snakker jeg ikke om en og annen veltet potteplante, slikt kan jo skje, men det er ikke særlig festlig å måtte tapetsere om leiligheta før vi selger den på grunn av katta... Vi har stoffsofa som er ganske ny, har noen av dere opplevd at katta har ødelagt sofaen? Hva gjorde dere i så tilfelle? Mannen er vokst opp med katt, men jeg har aldri hatt katt før...og har ingen erfaring med det. Tips mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De største ulempene i min mening er at katta alltid må spy innendørs, at du hele tiden må passe på at den ikke slipper ut, og at hvis den først får en liten tur ut så kommern til å være helt syk og masete etter å slippe ut flere ganger

Skrevet

Kattehår over alt...

Skrevet

Spy innendørs? Spyr katter ofte, eller? Kan ikke huske at kompisen med innekatta har nevnt det før...men det hørtes ikke noe særlig ut :forvirret:

Kattehår overalt, ja, men jeg tror ikke kaninhår er noe bedre. Pippin var langhåret hermelinkanin, og han la igjen pels uansett hvor han var hen...så det er jeg vant til :)

Skrevet
Spy innendørs? Spyr katter ofte, eller? Kan ikke huske at kompisen med innekatta har nevnt det før...men det hørtes ikke noe særlig ut  :forvirret:

Ikke ofte, men de gjør det. De trenger å få opp hårballer bl.a. I tillegg kan de kaste opp om de har orm.

Skrevet

Jaja, en hårball i ny og ne går da vel an å takle.

Men har kattene dine klort opp veggene?

Hun som bodde i leiligheta før oss har hatt katt. Det er noen tydelige kloremerker på veggen ved sida av ytterdøra, men ingen ellers i leiligheta...

Gjest metoyou
Skrevet (endret)

Hei :)

Vi har to innekatter i en leilighet på 90 kvm. Hvor stor er leiligheten deres? Har dere mulighet til å donere et eget rom til dem der de har egen mat, drikke, seng, klorestativ etc?

Ulempene med innekatter ikke mange, men det er noen ting en må være obs på: F.eks; De røyter mye mer enn utekatter. i og med at de har det varmt hele døgnet, så vil de felle mer hår. Det vil si at tepper og stoffsofaer bør støvsuges hver/annenhver dag.

Spyingen er ikke noe som skjer ofte, men av og til i forbindelse med hårballer. Når det er innekatter er det lurt å sørge for at du har for som dekker alle behovene deres. Royal Canin "Indoor 27", er knallgod mot hårballer etc. Miks det med f.eks Oliver's Adult som er helt vegatabilsk for som er knallgodt for kattenes oppbygging(Kitten hvis det er er kattunge du skal ha).

Vannfontene anbefales på det sterkeste til innekatter. Fontenen gir kattene tilgang på oksygenrikt, rennende kaldt vann hele tiden, og den har innebygd filter som renser vannet for dritt som samler seg i vannet i løpet av en dag. Fontenen vaskes og rengjøres grundig en gang i uka, fylles på to ganger i uka, og skiftes filter på hver tredje uke.

Klorestaiver er et MUST for innekatter. Læres de opp fra de er små på at dette er deres møbler så pleier de å holde seg til dem. Men de bør ha et ganske stort et, samt et par små "klorestasjoner" plantet strategisk rundt i leiligheten.

Skal du nå først ha en innekatt, så vil jeg anbefale 2 katter. I og med at de ikke får stimulert seg ute med andre katter, så er det viktig at de har selskap i hverandre, der de kan kose, sove og stelle hverandre. De vil gi hverandre verdifulle lekestunder sammen, så du ikke får en ensom og kjedet katt. Det sparer deg for mye dårlig samvittighet hvis du har dager der det er ekstra tavelt at du ikke får så mye tid til kattene.

Innekatter har vi det bare kos med. Vi vet at de er trygge for den skumle verden der ute, og de knytter seg veldig sterkt til deg som eier...For å gi dem noe å se frem til så kan du gjøre som vi gjør...

Hver morgen så gir jeg dem snop...alle kommer løpende inn på kjøkkenet for morgensnop og kos. Dette ser de frem til hver dag. Hver helg(lørdag og søndag) når mamma og pappa spiser lang frokost sammen, så vet kattene at de er tid for kokst fisk. Litt grining blir det jo(da fisken bruker en EVIGHET på å bli kald :ler: )Men det er en kosetid som de vet kommer to ganger i uka :)

Syntes ikke du skal være redd for å skaffe deg en innekatt. Vi storkoser oss med dem, og de er lykkelig og salige sammen :)

http://www.fotoknudsen.no/archive11/250420...8OntYke7696.jpg

Endret av Mie
Skrevet

Nydelige katter - og ilder :)

Joda, jeg vet at de er trygge for den store skumle verden der ute. Man leser jo i avisa her dag om minst ei katt som er blitt påkjørt. Tenk å miste pusen sånn... Ikke bra det.

I og med at vi har toroms har vi nok ikke et eget rom til dem. Men vi har blant annet en diger gang der vi kan sette opp klorestativer o.l. Støvsuging gjør vi ofte uansett, mannen har visst en fetish på å støvsuge ;) og det er noe vi er vante med på grunn av at Pippin røyta såpass mye som han gjorde. Hårballer her og der, menmen... det er en del av det å ha dyr, synes jeg.

Hvor har du kjøpt den vannfontena di? Så du nevnte den i en annen tråd her, og den så flott ut.

Du får det til å høres ut som om det ikke er noe å være redd for, det å ha innekatt. Kanskje det ikke er så ille ;)

Gjest metoyou
Skrevet

Bor du i Olso?

Sandvika, CC Vest og Bislett Dyrebutikk har den bl.a...koster en 500 lapp, men den er definitivt verdt hvert øre! :) Husk å sette opp et ganske dominerende og stort klorestativ ved sofaen, slik at de heller hendvender seg mot det enn sofaen.

Høres ut som du fint kan ha innekatter. Som sagt; det er bare snakk om tilrettelegging :)

For mer bilder av innekattene mine(og ilderen) så stikk innom her da :) Mange flink kattepersoner der inne :klem:

http://ildereogkatter.moo.no/

Gjest Gjest_Marion_*
Skrevet (endret)
Vannfontene anbefales på det sterkeste til innekatter. Fontenen gir kattene tilgang på oksygenrikt, rennende kaldt vann hele tiden, og den har innebygd filter som renser vannet for dritt som samler seg i vannet i løpet av en dag. Fontenen vaskes og rengjøres grundig en gang i uka, fylles på to ganger i uka, og skiftes filter på hver tredje uke.

http://www.fotoknudsen.no/archive11/250420...8OntYke7696.jpg

Hvor får en kjøpt disse vannfontenene da?

Endret av Mie
Skrevet

Les innlegget over ditt, gjest Marion, så ser du hvor hun har kjøpt vannfontena hun har. Jeg bor desverre ikke i Oslo, men jeg kan snakke med han som har dyrebutikken her, kanskje han kan ta inn en slik en til meg.

Kanskje jeg skal snakke med mannen om det å ha katt. Hun som bodde her før oss hadde jo katt, men det var en utekatt så vidt jeg vet. Vi bor i 2. etasje, så jeg skjønner ikke helt hvordan hun klarte det, men han var ihvertfall ute om sommeren.

Kanskje det blir kattepus på meg...?

Ingen som har opplevd at katta har ødelagt tapet og sofaer? Det er vel det jeg er mest redd for.

Skrevet

Jeg vil også anbefale deg og skaffe to katter om du skal ha innekatt. Vi hadde en katt til å begynne og han var veldig ensom når vi var på jobb ol. Vi valgte å skaffe oss en katt til. Denne katten klorte på møbler og tapet. Vi skaffet oss en liten sprayflaske som vi puttet vann på å sprayet katten hver gang den klorte på noe annet enn klorestativ. Det tok oss ca en mnd før katten skjønte at hun bare skulle klore på visse steder.

Hårballer er nok noe du må regne med også, men det finnes tabletter som du kan gi kattene eller spesialfor mot dette.

En annen ting du må regne med er at om du får gjester som er allergiske bør du ha et eget rom eller gang å putte de på mens de er der.

Katter er koselige dyr :)

Gjest metoyou
Skrevet

Ingen vegger her har blitt rørt iallefall....

Når det kommer til sofa, så kjøpte vi en veldig grov stoffsofa, som vi så ikke ville få særlige synlige skader om de skulle klore litt på den...men hovedsaklig er det viktigste å ha skikkelige klorestativer. Da blir de mer pop en sofaen... :)

Skrevet

Ja, jeg er forsåvidt enig i at man bør ha to katter når man skal ha innekatt. Spørs bare om jeg får mannen med på det da...

Skrevet (endret)

Det er jo vanskeligere å få noen til å passe dem hvis vi skal ut og reise og ikke kan ha dem med når vi har to katter. Det høres ihvertfall ut som et mye større ansvar å passe på to katter enn på en, om dere skjønner hva jeg mener ;)

Vi har blant annet en to uker lang bryllupsreise til sommeren, vi kan jo ikke akkurat ta kattene med til Mauritius heller. Mamma brukte å passe kaninen, hun har kanin selv og vet hva som må gjøres. Og hun vil ikke ha katter i huset, hun er så redd for at de skal ta kaninen... Får fri til svigermor da, hun kan kanskje ha dem.

Endret av ~Tone~
Gjest Varg-Menja
Skrevet
Ikke ofte, men de gjør det. De trenger å få opp hårballer bl.a. I tillegg kan de kaste opp om de har orm.

Men innekatter kaster opp sjeldnere enn utekatter, siden det er mye mindre sjangse for at de får orm eller spiser noe de må kvitte seg med igjen. Hårballer er heller ikke noe problem med korthårede huskatter, så lenge de ikke kjeder seg for mye. (Da vasker de seg gjerne nevrotisk ofte, noe som gir mere hårballer.)

Skrevet

vi har fire katter i huset, dog utekatter men en periode måtte vi ha to av de inne pga omstendigheter.

merket ingenting på sofaer og inventar, de går på klorestativ og ser ut som de foretrekker det.

jeg har også hatt mine katter inne der jeg bodde før og med mindre dere er hjemme nesten hele tiden så bør det være to så de har selskap med hverandre, jeg er litt tilhenger av å da skaffe to fra samme kull så de er vant til hverandre fra starten av.

skal dere reise bort så ta kontakt med kattepensjonat eller lignende men husk å være ute i god tid ved ferier da det gjerne fort blir opptatt.

røyting er vel ellers den ulempen jeg ser på som mest plagsom men dette fikses jo med en støvsuger :)

Gjest metoyou
Skrevet

Er jo ikke så mye vanskeligere å passe bort en fremfor to katter, det er jo innekatter, og en merker jo ikke en katt så mye mer enn to...vil faktisk påstå at en katt er mer krevende enn to, da den ene katten hele tiden vil kreve oppmerksomhet og lek...er de to så har de hverandre... :)

Jeg har ikke hatt problemer med å passe bort mine to...prøv å ha ILDER i tillegg...DA blir det litt problemer :ler:

Gjest Spacegirl
Skrevet

Det blir endel røyting spesielt hvis det er langhårskatt, men jeg syns jeg har funnet en smart løsning. Jeg har et par lenestoler som er håpløse å bruke støvsuger på for hårene sitter sånn fast. Så jeg bruker teip. Har kjøpt en rull med sånn ekstra bred teip, og stolene blir fine som nye :)

Gjest (Ursula)
Skrevet

Vel, jeg har en kattunge på 6,5 mnd og han klorer på alt han ser, inkludert sofaen, sengetøy, ja overalt der han kommer til, så du må nok regne med det hvis du skaffer deg kattunge, men det bør gå over etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...