Gå til innhold

En uke i Edinburgh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger en uke i Edinburgh til våren/sommeren. Er kvinne, 54 år og reiser alene. 

Ønsker tips til hva jeg bør se og oppleve i selve byen og gjerne tips til hvordan reise kollektivt ut av byen for å se mer. Tror ikke jeg tør kjøre selv. 

Liker å gå tur, se på arkitektur, parker, kirker og bare oppleve stedet og stemning. Bruker ikke tid på shopping eller festing. 

Anonymkode: f3bc3...3fd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: f3bc3...3fd

Skrevet

Det er en del interessante museer 😀

Også en liten fjelltopp rett ved byen 😀

• Liker 2
Skrevet

Slottet er verdt å se. Mary King’s close også. Bare rusle i gamlebyen og kikke. Jeg ble med på busstur med Outlander tema, ganske artig og så kom jeg et stykke ut av byen. Hvis jeg hadde hatt en hel uke ville jeg funnet en tur til høylandet også, kanskje med en overnatting.

Anonymkode: a747e...3aa

• Liker 6
Skrevet

Nr 1: husk å søke visum, da UK inne lenger er i EU.

Nr 2: se byen under byen!! Du kan få guide i ruinene som byen er bygget på. Det er verdt det 😊 Og selvfølgelig spis haggis 😆

Anonymkode: eea53...108

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nr 2: se byen under byen!! Du kan få guide i ruinene som byen er bygget på. Det er verdt det 😊 Og selvfølgelig spis haggis 😆

Nordmenn trenger IKKE å søke visum for opphold under 90 dager. Schengen avtalen gjelder.  Ta et kjapt google søk før du kommer med feilinformasjon.

• Liker 12
Skrevet

Jeg har vært der, men det er lenge siden. Husker Edinburgh Castle var fantastisk. Det er et must. Kunne godt tenkt meg og kommet tilbake 🙂

• Liker 3
Skrevet
twitter skrev (14 timer siden):

Nordmenn trenger IKKE å søke visum for opphold under 90 dager. Schengen avtalen gjelder.  Ta et kjapt google søk før du kommer med feilinformasjon.

Hæ? Den får jeg lyst til å slenge tilbake til deg. Storbritannia er ikke medlem av schengen. Men fra hva jeg kan lese på regjeringen.no, ser det foreløpig ikke ut som vi trenger visum inntil 6mnd (ikke 90dager), nei. Det er jeg som har misforstått

🙏

Storbritannia - reiseinformasjon - regjeringen.no

Skrevet

Lonely Planet hadde et par kule anbefalte gåturer i og rundt sentrum som tok oss forbi severdigheter av ymse slag. Det var veldig bra! Nasjonalmuseet er også verdt å se, og det samme med slottet. Det finnes en slags spøkelsestur som vi var med på for en del år siden- det var en veldig annerledes introduksjon til historie, og veldig gøy!  

Edinburgh er litt kjent som stand up-by, og har egen stand up-festival, så det kan være gøy å få med seg et show om du liker det. 

Når du skal være der så lenge som en uke, kan det være verdt å vurdere en tur til ut av byen også. 

Glasgow er bare en times tid på toget, og de byene er såpass forskjellige at det er gøy å se begge to. Skal sies at Glasgow er mest kjent for fest og shopping, men de har også mange fine strøk rundt universitetet og botanisk hage, og mye bra restauranter i merchant City. Lenge siden jeg har vært der nå, men det har også pleid å være en del bra markeder om du liker sånt. Det finner du sikkert på nett. Jeg synes også at teknisk museum var gøyalt, men det er jo ofte en smakssak. 

Ville også vurdert en tur til Stirling med Stirling castle og et flott sentrum. Toget tar under 40 minutter tror jeg. Ville også forsøkt å besøke Wallace monument, men jeg er litt usikker på hvordan det er med kollektivt dit. Er uansett litt å gå opp gjennom "skogen" om jeg ikke husker feil, men usedvanlig fin utsikt og veldig stilig! 

God tur! Drikk god øl og kos deg! 

Anonymkode: 68bd5...2c7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lonely Planet hadde et par kule anbefalte gåturer i og rundt sentrum som tok oss forbi severdigheter av ymse slag. Det var veldig bra! Nasjonalmuseet er også verdt å se, og det samme med slottet. Det finnes en slags spøkelsestur som vi var med på for en del år siden- det var en veldig annerledes introduksjon til historie, og veldig gøy!  

Edinburgh er litt kjent som stand up-by, og har egen stand up-festival, så det kan være gøy å få med seg et show om du liker det. 

Når du skal være der så lenge som en uke, kan det være verdt å vurdere en tur til ut av byen også. 

Glasgow er bare en times tid på toget, og de byene er såpass forskjellige at det er gøy å se begge to. Skal sies at Glasgow er mest kjent for fest og shopping, men de har også mange fine strøk rundt universitetet og botanisk hage, og mye bra restauranter i merchant City. Lenge siden jeg har vært der nå, men det har også pleid å være en del bra markeder om du liker sånt. Det finner du sikkert på nett. Jeg synes også at teknisk museum var gøyalt, men det er jo ofte en smakssak. 

Ville også vurdert en tur til Stirling med Stirling castle og et flott sentrum. Toget tar under 40 minutter tror jeg. Ville også forsøkt å besøke Wallace monument, men jeg er litt usikker på hvordan det er med kollektivt dit. Er uansett litt å gå opp gjennom "skogen" om jeg ikke husker feil, men usedvanlig fin utsikt og veldig stilig! 

God tur! Drikk god øl og kos deg! 

https://www.lonelyplanet.com/scotland/edinburgh/in-location/self-guided-tours/638ab996-3cab-42c9-843f-5584b17e806a/a/nar/638ab996-3cab-42c9-843f-5584b17e806a/360630

Eksempel på gåturforslag fra LP 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 9.09):

Hæ? Den får jeg lyst til å slenge tilbake til deg. Storbritannia er ikke medlem av schengen. Men fra hva jeg kan lese på regjeringen.no, ser det foreløpig ikke ut som vi trenger visum inntil 6mnd (ikke 90dager), nei. Det er jeg som har misforstått

🙏

Storbritannia - reiseinformasjon - regjeringen.no

Vi har aldri hatt behov for et visum i Storbritannia. Selv ikke før EU. 

Anonymkode: 85734...581

• Liker 2
Skrevet

Elsker Edinburgh. Jeg hadde brukt tiden på å vandre rundt i byen, kjøre turistbussen, sette meg på den nydelige lille kafeen i gågata og drikke kaffe, besøke museet og snakke med lokale folk - det var det jeg gjorde da jeg var der. 

Anonymkode: 02a77...e24

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har aldri hatt behov for et visum i Storbritannia. Selv ikke før EU. 

Anonymkode: 85734...581

Og det er jo heller ikke sånn at man må ha visum til alle land utenom Schengen, det er snarere unntaket enn regelen. Derimot kan det jo komme en hel haug andre restriksjoner som ting er nå om dagen, men vi får håpe det bedrer seg til sommeren. 

Anonymkode: badad...8b9

• Liker 1
Skrevet

Slott og park, brune puber, brodsteingater.

Er en "firkanta" fjelltopp i gåavstand fra sentrum. Kan se havet derfra. Var også i et museum med optiske illusjoner! Skikkelig gøy! 

Anonymkode: 0a71a...285

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 17.40):

Haggis er så godt! 👍 Men sørg for hotellrom med vindu som kan åpnes, så du ikke er avhengig av et middelmådig ventilasjonsanlegg for å få skiftet ut luften i rommet. 😵 🤢 

Og om du er glad i whisky er Edinburgh himmel på jord. 🤩 

Anonymkode: dfa94...3a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Slott og park, brune puber, brodsteingater.

Er en "firkanta" fjelltopp i gåavstand fra sentrum. Kan se havet derfra. Var også i et museum med optiske illusjoner! Skikkelig gøy! 

Anonymkode: 0a71a...285

Er det Arthurs Seat du mener?

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler forresten å forhåndskjøpe billetter til museer osv. mye kø. 

• Liker 1
Skrevet

Arthurs Seat, Museum of Childhood, brunch hos Loudons, afternoon tea hos Harvey Nichols eller The Cafe at the Palace (Holyrood Palace), vandre langs  Leith Walk, Royal Botanic Gardens. St Giles Cathedral, vandre rundt i Stockbridge(kjempekoselig bydel). National Museum.  Rusletur og en is i Princes Street Gardens.
Beveger du deg litt ut er det koselig å dra ut til de små byene langs Firth of Forth. Som South Queensferry, der kan du ta en liten båt til Incholm Island, der finner du Skottlands best bevarte middelalderkloster. Men også Cramond og Port Neuk er verdt et besøk.

Anonymkode: c454b...396

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Edinburgh castle, marys kings close, naturhistorisk museum (og et par andre), st giles cathedral, Arthurs Seat, scott monument, leith, Georges street, old town med kafeen elephant house hvor j.k Rowling skal ha skrevet Harry Potter og puben the standing order. Masse bra puber, kafeer, restauranter og butikker. Med en uke ville jeg tatt en utflukt ut av byen, til Glasgow eller høylandet eller til et whiskydestilleri. Første gang jeg var der var det påske og sol, men litt kaldt. Anbefaler forøvrig også Wales og Irland for ei uke (bare ikke kast vekk for mye tid i Dublin, den byen er kjedelig.)

Anonymkode: 46509...7ac

• Liker 3
Gjest Linny111
Skrevet

Jeg bor i Edinburgh. Bare å ta kontakt om du har flere spørsmål :) Samboeren min er pubmusiker her, så vet om en del kule steder for å oppleve kultur, altså pubmusikk og sessions, ikke nødvendigvis festing.

Bare så én ting er klart. Nordmenn trenger ikke visum for å komme hit selv etter Brexit, og Storbritannia er ikke medlem av Schengen. Nordmenn trenger bare visum om de vil flytte hit eller jobbe her. Nå må man fylle ut passenger locator form og ta koronatest ved ankomst om man er fullvaksinert, men dette kan endres.

Elephant House (JK Rowling-kafeen) hadde en stor brann nylig, så de må nok holde stengt en stund, men det er mange fine kaféer og puber rundt Royal Mile og i Old Town generelt.

Om du liker å gå tur, men ikke vil havne i turistfella på Arthur's Seat, anbefaler jeg å ta buss til Hillend ved Pentland Hills og gå opp skibakken til noen av toppene der, som Allermuir eller Caerketton.

Om du vil ha veldig god skotsk mat, anbefaler jeg The Kitchin i Leith. De har én Michelinstjerne, men man kan få lunsj der til 45 pund for tre retter, svært god pris for Michelinmat! Bare husk å bestille bord. Favorittrestauranten vår er Kim's Mini Meals, en koreansk restaurant i Old Town. Eieren døde dessverre nylig av korona, utrolig trist, men resten av familien holder restauranten gående. Ser noen har anbefalt Loudens for brunch, og den liker vi også, men synes maten har blitt litt dårligere etter korona. De kortet ned menyen veldig.

Anbefaler dagsturer om du skal ha en del uke her. Stirling er en fin by og lurt med en dagstur til Glasgow. Vi var nylig på en kort tur til Isle of Arran, hvor det var helt nydelig. Det går tog mellom Glasgow og Edinburgh, og billett kan du kjøpe på automat på stasjonen. Bare google når togene går. Du kan også sjekke Megabus for ulike bussruter til andre steder i landet. Jeg brukte dem mye da vi ikke hadde bil. Kan hjelpe deg å finne reisemåter om du har presise steder du vil dra. Det er litt vanskeligere å reise til Highlands om man ikke har bil. Inverness er f.eks. en ganske kjedelig by om man ikke har muligheten til å kjøre litt rundt.

Og om du kommer under festivalen i august, blir alt selvsagt HELT annerledes og jeg har helt andre råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...