Gå til innhold

Verditap på elbiler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Idag solgte jeg mkn Nissan Leaf 2014 modell til 68000kr. Jeg hadde 18000kr igjen på bilåndet, betaltf 225000 kr når jeg kjøpte den. Jeg har kjørt ca 36 km t/r jobben i alle disse årene. Ladet gratis der. Den har aldri vært på verksted. Byttet pære en gang. Jeg har så å si kjørt gratis til jobben alle disse årene. Lureste bilkjøpet noen gang. God vinterbil også. 

Anonymkode: 538d8...f24

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Senest idag, kom det enda en ny artikkel som viser at diesel går unna som Hot F-cking Cookies 😃

Dette gjelder altså bruktbil markedet, og folk glemmer at det er her det omsettes flest biler i løpet av ett år. 

https://www.tv2.no/broom/14325496/

Vi har tross alt en politikk der man "kriger" aktivt mot både bensin og dieselbiler. Jeg skulle ha likt at diesel og bensin kunne stille på helt like vilkår med den elektriske, så skal du se hvem som får juling når det gjelder nybilsalg 😂Hvis du er i tvil, så er det de elektriske bilene som hadde fått skambank om bensin og diesel hadde likeverdige vilkår, der man hadde ingen rare ekstra avgifter.

Men siden vi har avgifter, så vil det ikke ta lang tid før de elektriske skal belegges med avgift. Vi kan ikke ha et hull i statsbudsjettet tilsvarende 20 - 25 MRD NOK, bare slik at Tesla og E-Tron "elektriske mafiaen" skal fortsette å kose seg med luksusbiler opp mot 1 million kroner uten avgifter.

En ting til: Det er ellers litt vanskelig å kjøpe en helt ny bensin- eller dieselbil hos en merkeforhandler, når merkeforhandleren har tross alt bestemt seg for å IKKE engang ta inn de nye modellene til Norge, tilpasset norsk klima, som andre tilsvarende merkeforhandlere har tilbud på i resten av Europa, tilpasset de andre landene i Europa. 

Anonymkode: e305b...1d8

Grunnen til at merkeforhandlerne ikke tar inn bensin / diesel lenger er at de har gått tom for kunder dumme nok til å kjøpe de...

Finnes ikke økonomi i å ta inn biler..holde delelager..kurse mekanikere for biler ingen kjøper..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tipper det er fulle avgifter på elbil fra 2025, og at det dessverre tilkommer noen nye ekstra avgifter på fossildrevene kjøretøy

Anonymkode: e58be...bcf

Og jeg tipper du har helt rett...Spiller null rolle for utviklingen i nyvilsalget da..

Elbiler vil være billigere enn fossile selv uten incentiver ila 24 mnd for bransjen som helhet ...Tesla og noen av kineserne ( Byd, xpeng og trolig Saic / Maxus også) vil ha så billige batterier at vippepunktet kommer til neste år ...

Og for bransjen som helhet...det vil ikke bli produsert fossile biler av betydning noe sted på jorda etter 2030...trolig kan vi dra det ned mot 2025 et sted..

Skrevet

Hva med prisen på 10 år og høyere på elbilene?  Batteri er svindyre å bytte?

Skrevet
LiseTV skrev (9 minutter siden):

Batterier hadde vært dyre å bytte..hvis noen byttet de...

I virkeligheten varer batteriet lenger enn bilen..Der det har vært byttet batterier en på Teslas tidlige modeller der en hovedbryter i batteripakken røyk ..ikke cellene ..

Og på tidlige Nissan Leaf som gikk i de Amerikanske sørstatene der eierne kokte batteriet i på freewayen og kjørte rett inn til hurtiglading..

I tillegg har det vært noen tilbakekallinger fra bl.a. Audi og begge Koreanerne ...at folk bytter batteriet for egen regning forekommer sgs ikke og uansett mye skjeldnere enn motorer til samme pris må byttes på fossilbiler

Skrevet
10 hours ago, ABM said:

Grunnen til at merkeforhandlerne ikke tar inn bensin / diesel lenger er at de har gått tom for kunder dumme nok til å kjøpe de...

Finnes ikke økonomi i å ta inn biler..holde delelager..kurse mekanikere for biler ingen kjøper..

Hvor har du dette fra?

10 hours ago, ABM said:

Og jeg tipper du har helt rett...Spiller null rolle for utviklingen i nyvilsalget da..

Elbiler vil være billigere enn fossile selv uten incentiver ila 24 mnd for bransjen som helhet ...Tesla og noen av kineserne ( Byd, xpeng og trolig Saic / Maxus også) vil ha så billige batterier at vippepunktet kommer til neste år ...

Og for bransjen som helhet...det vil ikke bli produsert fossile biler av betydning noe sted på jorda etter 2030...trolig kan vi dra det ned mot 2025 et sted..

Så klart har avgiftene mye å si for nybilsalget, eller tror du virkelig at flertallet av de som kjøper elbil, meg selv inkludert, kjøper det for noen andre grunner enn økonomiske?

Hvor har du dette fra? Er jo bare BS

9 hours ago, ABM said:

Batterier hadde vært dyre å bytte..hvis noen byttet de...

I virkeligheten varer batteriet lenger enn bilen..Der det har vært byttet batterier en på Teslas tidlige modeller der en hovedbryter i batteripakken røyk ..ikke cellene ..

Og på tidlige Nissan Leaf som gikk i de Amerikanske sørstatene der eierne kokte batteriet i på freewayen og kjørte rett inn til hurtiglading..

I tillegg har det vært noen tilbakekallinger fra bl.a. Audi og begge Koreanerne ...at folk bytter batteriet for egen regning forekommer sgs ikke og uansett mye skjeldnere enn motorer til samme pris må byttes på fossilbiler

Det er (nesten) ingen som betviler at fossilt drevene biler ikke er fremtiden.

Men hvorfor må bare kommer med usannheter og tull som du ikke engang selv kan tro på?

Skrevet
knulleGuden666 skrev (På 30.10.2021 den 14.43):

Å kjøpe ny elbil er det dummeste man kan gjøre, de taper seg ekstremt i verdi pga nye modeller hele tiden. Mye smartere å kjøpe en nesten ny dieselbil, de holder seg mye bedre i pris da produksjonen dessverre er liten om dagen.

jeg fraråder deg på det sterkeste å kjøpe elbil, hvertfall ikke en helt ny en. Husk også at en elbil er ubrukelig utenfor ring 3

For noe tull😂 el biler holder seg like dårlig eller godt som andre biler, kanskje litt bedre faktisk, da fossile biler er helt ut.

Anonymkode: 5cbd9...c24

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor har du dette fra?

Så klart har avgiftene mye å si for nybilsalget, eller tror du virkelig at flertallet av de som kjøper elbil, meg selv inkludert, kjøper det for noen andre grunner enn økonomiske?

Hvor har du dette fra? Er jo bare BS

Det er (nesten) ingen som betviler at fossilt drevene biler ikke er fremtiden.

Men hvorfor må bare kommer med usannheter og tull som du ikke engang selv kan tro på?

Prøver du å være morsom..?..

Folk kommer til å kjøpe elbiler fordi de er billigere og bedre enn fossile...og de kommer til å være billigere enn fossile biler selv uten incentiver innen 24 mnd pga at batteriprisene fortsetter å rase...

Batteriet til en Tesla kostet 1200usd/ kwh i 2011..i dag koster det under 100 usd/ kwh..og i morgen 50 usd/ kwh...Iflg Bloomberg og flere finananhus ligger tippepunktet på 100usd/ kwh...Under der er elbilen billigere å produsere enn fossile..og dette er farvel til fossilbilen..enklere matematikk har jeg knapt vært borti!

Skrevet
ABM skrev (6 minutter siden):

Folk kommer til å kjøpe elbiler fordi de er billigere og bedre enn fossile...og de kommer til å være billigere enn fossile biler selv uten incentiver innen 24 mnd pga at batteriprisene fortsetter å rase...

Batteriet til en Tesla kostet 1200usd/ kwh i 2011..i dag koster det under 100 usd/ kwh..og i morgen 50 usd/ kwh...Iflg Bloomberg og flere finananhus ligger tippepunktet på 100usd/ kwh...Under der er elbilen billigere å produsere enn fossile..og dette er farvel til fossilbilen..enklere matematikk har jeg knapt vært borti!

Hvordan går det med strømmen hvis alt skal gå på el?? Ser jo bare nå hvor jævla dårlig det kommer til å gå 😂 

kjøp gjerne elbiler men snart får dere kun lade elbilen 1 gang pr uke 😂😂

hvor faen skal man få strømmen fra??

Skrevet
knulleGuden666 skrev (1 minutt siden):

Hvordan går det med strømmen hvis alt skal gå på el?? Ser jo bare nå hvor jævla dårlig det kommer til å gå 😂 

kjøp gjerne elbiler men snart får dere kun lade elbilen 1 gang pr uke 😂😂

hvor faen skal man få strømmen fra??

Iflg Nve vil å elektrisifere alt med hjul/ belter i Norge kreve 7 Twh årlig...Norsk magasinkraft alene gir 150 Twh i et normalår..Problemstillingen er oppkonstruert bs..

Skrevet
20 minutter siden, ABM said:

Så istedenfor å svare på noe av det jeg spurte om så skrev du bare noe helt annet?

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt

-Safiye, mod

Skrevet
ABM skrev (1 time siden):

Iflg Nve vil å elektrisifere alt med hjul/ belter i Norge kreve 7 Twh årlig...Norsk magasinkraft alene gir 150 Twh i et normalår..Problemstillingen er oppkonstruert bs..

Der tar du grundig feil! Det første du må gjøre er å lese deg opp på hva du sier. I 2040 vil det mangle 23TwH, og gjett hvem som har funnet ut det! Det er ikke jeg, jeg har søkt på nett og funnet troverdig kilde på det. Kun bløff det du kommer med.

Anonymkode: bf394...0d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der tar du grundig feil! Det første du må gjøre er å lese deg opp på hva du sier. I 2040 vil det mangle 23TwH, og gjett hvem som har funnet ut det! Det er ikke jeg, jeg har søkt på nett og funnet troverdig kilde på det. Kun bløff det du kommer med.

Du blander jo snørr og barter så det griner etter !!! ...jeg skrev at det trengs 7Twh for å elektrisifere alt på hjul/ belter! Ikke hva en trenger for å elektrisifere hele oljenæringen og ferjetrafikk og fandens oldemor!!

IMG_20211031_213429.jpg

Skrevet
ABM skrev (1 minutt siden):

Du blander jo snørr og barter så det griner etter !!! ...jeg skrev at det trengs 7Twh for å elektrisifere alt på hjul/ belter! Ikke hva en trenger for å elektrisifere hele oljenæringen og ferjetrafikk og fandens oldemor!!

IMG_20211031_213429.jpg

Så du fant ut at du tok feil? Hvor så bittert toneleie da? Er jo ikke bare biltrafikken som skal elektrifiseres, men ALT! Du tror oljen opphører når vi skal kjøre rundt i batteribiler? I så fall tar du grådig feil, der også. Ingen olje, ingen elbil. Sånn er det med den saken.

• Liker 2
Skrevet
ABM skrev (18 timer siden):

Norge er ikke verden. Du skjønner vel det? Vi som liksom skal være landet med masse vannkraft, har galloperende strømpriser nå. 

Tror du det koster 19 kroner literen å fylle på tanken i Russland? Eller Iran? Algerie? Saudi-Arabia? Brasil? India? Svaret er NEI, det koster IKKE å fylle bilen i disse landene, 19 kr literen. 

Fossilbil kommer til å være produsert i mange år til, og ironisk nok får du ikke gjort noe med det. Det er en grunn til at MDG havner igjen under sperregrensa, siden dere ikke tar innover dere de faktiske realitetene her i verden. I og med at dere er så opptatte av å "redde kloden", så er det greit å påpeke hvordan ting er andre steder på denne kloden. 

Tror sjansen er større for at vi bygger Space Battleships og at minst halvparten av befolkningen på kloden flytter til en annen planet om 50 år enn at fossilbilene skal forsvinne med det første. 

Mangel på strøm og vannkraft mange steder i verden, kombinert med det faktumet at det er svin-BILLIG å fylle bilen med bensin / diesel i en rekke land, så er det en kombinasjon der fossilbilen vil naturligvis leve lenge. 

Hva Norge gjør, spiller veldig liten rolle. Folk flest der ute i verden, ser på oss som virkelighetsfjerne idioter som bare må ha svære SUVs, tilhengerfeste til den latterlige hytta si, 4-hjulsdrift og bil nedlesset med 250 kilo ekstra utstyr og alt det tullet der. 

For kun 10 år siden var dieselbiler og stasjonsvogn populært og jeg husker hva man sa i 2010, nemlig at det er "fremtiden". Så begynte småbiler (bensin) å være populære sånn ca i 2013 - 2015, før det tullet vi holder på med idag, har tatt helt over.  Så ser vi bare hvor lang tid det tar igjen før El-biler er avleggs. Sikkert noen som vil finne opp noe helt annet igjen som bilene kan gå på, fordi El-kraft er ikke mulig å få til for hele verden. Sånn er det bare. 

Skal man kunne gå vekk fra fossil, så må "alle ting" - og IKKE bare biler, gå på et eller annet type drivstoff som hele verden har lett tilgang til. Vann og strøm er definitivt IKKE noe hele verden har tilgang til. Ikke engang i nærheten. 

Vet du hvilke andre ting resten av verden ikke har? Norsk velferdsstat, norske fagforeninger og arbeidsmiljø, og mellom 550.000 - 600.000 kr i median / snittlønn og ca 12.000 milliarder kr på bok. Ja, og ca 80% som eier egen bolig. 

Du vet, sånne "små ting" som gjør at man faktisk kan ha en el-bil med lang rekkevidde.

Anonymkode: e305b...1d8

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, ABM said:

IMG_20211031_213429.jpg

Du har blitt like lille som han der knulleguden du...

• Liker 2
Skrevet
LiseTV skrev (På 31.10.2021 den 5.51):

Du stiller spørsmål som folk lurte på i 2010, og som har blitt så grundig besvart siden...og også i denne tråden her.

Anonymkode: b62da...505

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 15.36):

Tror ikke enkelte forstår spørsmålet. Saken er jo at rekkevidden på batteriene ikke er så bra, og de blir bare værre og kan ikke byttes. 

Bedre å vente noen år med å kjøpe elbil til standaren er høyere. Selv valgte jeg hybrid og er storfornøyd med det! 

Anonymkode: 89644...a8c

Er ikke rekkevidden bra?

Jeg har selv en fem år gammel bil nå og rekkevidden er som for fem år siden. Har kjørt ca 120000 i perioden. 

Er kjempefornøyd med kjøpet. Bare reduksjonen i dieselutgifter betaler mesteparten av bilen. 

• Liker 4
Skrevet

Tror du finner ut mer på finn.no enn anektotiske drypp av info her.

Anonymkode: 087c0...988

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...