AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Del Skrevet 30. oktober 2021 …. Kjøpte brukt moped i vår til datteren min og tidligere eier sa mopeden var tipp topp. Vi hadde den inne på service for noen uker siden. På service byttet de kun batteri på mopeden og ikke noe mer. Mopeden ville først ikke starte når vi hentet den, og datteren min fikk hjelp å starte mopeden i gang på service! Hun har hatt problemer med mopeden etterpå og akkurat imens jeg skriver vil ikke mopeden starte og hun står fast i sentrum. Mopeden har og hatt problemer å starte når hun har fylt bensin, også når hun skal ha den opp i fart så reagerer den sent og plutselig kan den «skyte ut i fart» .. stopper i rundkjøringer, og blir fort tom for bensin. Vi har lyst å bruke reklamasjonsretten, men helt ærlig så har jeg ikke greie på sånt fordi mopeden er det eneste kjøretøyet jeg har eid som vi trenger førerkort til. (Jeg får ikke førerkort pga sykdom..) Så hva gjør jeg herfra.. kan jeg be tidligere eier å betale reparasjon på mopeden eller kreve pengene tilbake? 😔 Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Del Skrevet 30. oktober 2021 Hvor gammel er mopeden? Anonymkode: bfe50...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor gammel er mopeden? Anonymkode: bfe50...840 2017 og de har hatt alle servicer på den før. Vi hadde siste service nå. Men hun som har hatt den før har ramlet på den engang før da! Men han sa mopeden skulle være helt fin. Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 2017 og de har hatt alle servicer på den før. Vi hadde siste service nå. Men hun som har hatt den før har ramlet på den engang før da! Men han sa mopeden skulle være helt fin. Anonymkode: 2d413...6e1 Er den kjøpt hos forhandler eller privat? Anonymkode: bfe50...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 30. oktober 2021 #5 Del Skrevet 30. oktober 2021 Kan du utdype om scooteren virker bra fram til dere hadde den på service? Eller har den fusket slik hele tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er den kjøpt hos forhandler eller privat? Anonymkode: bfe50...840 Jeg kjøpte den privat, og det står vi har reklamasjonsrett. Jeg sendte en melding isted 😯 Anonymkode: 2d413...6e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Del Skrevet 30. oktober 2021 Kanskje dere må levere inn mopeden igjen på verksted og finne ut hva som er galt ? Anonymkode: 5f392...006 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Del Skrevet 30. oktober 2021 Ulven skrev (1 minutt siden): Kan du utdype om scooteren virker bra fram til dere hadde den på service? Eller har den fusket slik hele tiden? Hun kjørte den til postkassen og tilbake en gang og det var rett etter han var å leverte den til oss i vår, og hun sa den laget rar lyd. Ikke samme lyd som de kisbe hun øvelseskjørte med. Første gang hun kjørte den ordentlig var når hun hentet den på verkstedet når de hadde byttet batteri, og hun hadde fått førerkortet bare noen dager før. Samme dag tulle mopeden og hver eneste gang etterpå når hun kjøre den. Anonymkode: 2d413...6e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje dere må levere inn mopeden igjen på verksted og finne ut hva som er galt ? Anonymkode: 5f392...006 Jeg ringte og snakket med verkstedet og det er sikkert deler som må byttes ut. Men de sjekket ikke det på service siden vi ble enig å kun bytte nytt batteri på mopeden fordi selger hadde sagt mopeden var i orden til meg. Kan jeg ikke bruke reklamasjonsretten? Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje dere må levere inn mopeden igjen på verksted og finne ut hva som er galt ? Anonymkode: 5f392...006 Ja, vi skal det. Men mopeden var tydeligvis ikke helt ok når vi kjøpte den og jeg kan vel bruke reklamasjonsretten? Selger kan vel tilby ny reparasjon? Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kjøpte den privat, og det står vi har reklamasjonsrett. Jeg sendte en melding isted 😯 Anonymkode: 2d413...6e1 Forbrukerkjøpsloven gjelder i salg mellom private. Anonymkode: bfe50...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 30. oktober 2021 #12 Del Skrevet 30. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Hun kjørte den til postkassen og tilbake en gang og det var rett etter han var å leverte den til oss i vår, og hun sa den laget rar lyd. Ikke samme lyd som de kisbe hun øvelseskjørte med. Første gang hun kjørte den ordentlig var når hun hentet den på verkstedet når de hadde byttet batteri, og hun hadde fått førerkortet bare noen dager før. Samme dag tulle mopeden og hver eneste gang etterpå når hun kjøre den. Anonymkode: 2d413...6e1 Hvis mopeden har stått et halvt år, bør dere sjekke om feks kondensfjerner kan løse problemet. Siden hun faktisk ikke kjørte mopeden mer enn noen meter kan dere knapt si at den ikke virket da dere fikk den for det vet dere ikke. At den hadde en rar lyd i forhold til de scooterene hun tidligere kjørte med er ikke noe argument. Å vente med å reklamere i et halv år, synes jeg ikke er innafor. Men hva jussen sier vet jeg ikke. Men for selger vil en evnt reklamasjon innebære at han må selge mopeden til neste år med det tapet det innebærer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forbrukerkjøpsloven gjelder i salg mellom private. Anonymkode: bfe50...840 Hei. Vi har hatt mopeden inne på service for cirka 3 uker siden, ………… kjørte mopeden for aller første gang etter servicen siden hun fikk førerkort samtidig! På service byttet de ut nytt batteri på mopeden. Vi ble enig med verkstedet å ikke gjøre noe mer med mopeden på verkstedet siden den skulle være i orden når vi kjøpte den av dere. ……… har hatt problemer med mopeden allerede fra første gang når hun tok den i bruk og har hatt en rekke problemer med den etterpå og den ser heller ikke ut å bli bedre. Mopeden har tom.. stoppet helt opp i rundkjøringene, og hun har problemer å få start på den. ……… har erfart flere feil med mopeden som hun kan ta opp med verkstedet selv. Jeg har snakket med verksted som sier mopeden sikkert trenger nye deler og reparasjon. Så derfor vil jeg bruke reklamasjonsretten og klage på produktet. Når feilen er slått fast vil jeg det skal stå på ditt ansvar og du kan tilby reparasjon eller ny vare og det innen rimelig tid. Jeg blir nødt å kontakte forbrukerrådet om saken ikke løser seg. Mv, ……….. Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Del Skrevet 30. oktober 2021 Ulven skrev (2 minutter siden): Hvis mopeden har stått et halvt år, bør dere sjekke om feks kondensfjerner kan løse problemet. Siden hun faktisk ikke kjørte mopeden mer enn noen meter kan dere knapt si at den ikke virket da dere fikk den for det vet dere ikke. At den hadde en rar lyd i forhold til de scooterene hun tidligere kjørte med er ikke noe argument. Å vente med å reklamere i et halv år, synes jeg ikke er innafor. Men hva jussen sier vet jeg ikke. Men for selger vil en evnt reklamasjon innebære at han må selge mopeden til neste år med det tapet det innebærer. Hun var ut å startet den med jevne mellomrom siden mopeden stod i ro. Men batteriet gikk flatt i høst, så det passet bra å når vi allikevel skulle ha service på den. Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Forbrukerkjøpsloven gjelder i* salg mellom private. Anonymkode: bfe50...840 Skulle stå ikke. Anonymkode: bfe50...840 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Del Skrevet 30. oktober 2021 Hvis du skal klare å reklamere på mopeden så må du klare å bevise at dette er feil og mangler som selgeren viste om men ikke opplyste om på kjøpstidspunktet. Det er en del ting som spiller inn her, pris i forhold til tilstand, er det slitedeler som må byttes og hvordan ble mopeden fremstilt i annonsen. Har mopeden stått mye uten å bli brukt?, hvilket merke er mopeden?. Anonymkode: c0fe5...205 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #17 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei. Vi har hatt mopeden inne på service for cirka 3 uker siden, ………… kjørte mopeden for aller første gang etter servicen siden hun fikk førerkort samtidig! På service byttet de ut nytt batteri på mopeden. Vi ble enig med verkstedet å ikke gjøre noe mer med mopeden på verkstedet siden den skulle være i orden når vi kjøpte den av dere. ……… har hatt problemer med mopeden allerede fra første gang når hun tok den i bruk og har hatt en rekke problemer med den etterpå og den ser heller ikke ut å bli bedre. Mopeden har tom.. stoppet helt opp i rundkjøringene, og hun har problemer å få start på den. ……… har erfart flere feil med mopeden som hun kan ta opp med verkstedet selv. Jeg har snakket med verksted som sier mopeden sikkert trenger nye deler og reparasjon. Så derfor vil jeg bruke reklamasjonsretten og klage på produktet. Når feilen er slått fast vil jeg det skal stå på ditt ansvar og du kan tilby reparasjon eller ny vare og det innen rimelig tid. Jeg blir nødt å kontakte forbrukerrådet om saken ikke løser seg. Mv, ……….. Anonymkode: 2d413...6e1 Dette blir for dumt, TS. Hvis du tenker deg om skjønner du sikkert at du ikke kan kreve "ny vare" når du har kjøpt en brukt moped av en privatperson! Mitt råd: Start med kondensfjerner, som @Ulven foreslår. Hvis ikke det funker sender dere mopeden på verksted, og ber verkstedet bedømme om feilene de finner må ha vært til stede før dere kjøpte mopeden eller kan ha oppstått mens mopeden sto ubrukt et halvt år. (En start en gang i blant er ikke nødvendigvis nok.) Dersom noen av feilene er fra før dere kjøpte den kan dere kontakte selger og be ham betale for den delen av reparasjonen. Anonymkode: e12d0...be7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du skal klare å reklamere på mopeden så må du klare å bevise at dette er feil og mangler som selgeren viste om men ikke opplyste om på kjøpstidspunktet. Det er en del ting som spiller inn her, pris i forhold til tilstand, er det slitedeler som må byttes og hvordan ble mopeden fremstilt i annonsen. Har mopeden stått mye uten å bli brukt?, hvilket merke er mopeden?. Anonymkode: c0fe5...205 Jeg får levere mopeden på verksted, de kan se om mopeden har slitedeler. I annonsen så blir mopeden fremstilt som helt i orden, kun riper i lakken og litt rust fordi den har stått parkert ute i regnet. Datteren til selgeren hadde førerkort på bil og hun brukte ikke mopeden lenger, og hun var i militæret på det tidspunktet. Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 30. oktober 2021 #19 Del Skrevet 30. oktober 2021 (endret) Etter som den stopper jevnlig og fusker vil jeg sette en finger på bensinen, tøm mopeden for bensin, forgasseren også. For så fyll ny bensin. Er dette en 2-takter? Har dere sjekket om det er olje? Edit: Hvis det er 2-takter er det ikke uvanlig å måtte bytte tennplugg (100kr ca for ny) da de soter ned. Endret 30. oktober 2021 av Morten1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #20 Del Skrevet 30. oktober 2021 Morten1 skrev (5 minutter siden): Etter som den stopper jevnlig og fusker vil jeg sette en finger på bensinen, tøm mopeden for bensin, forgasseren også. For så fyll ny bensin. Er dette en 2-takter? Har dere sjekket om det er olje? Nei, det vet jeg ikke. Det er notert! Anonymkode: 2d413...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå