AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Vi skal arrangere bursdag for 7 åringen i morgen og en av barna i klassen er muslim og jeg har ikke tenkt på at det kan være gelatin fra svin i vingummien fra Haribo. Jeg har kastet boksen de små posene lå oppi så jeg får ikke sjekket. Er det noen som vet? Anonymkode: be15b...15d 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 De dør ikke av det altså. Du kan vel ha noe annet godteri itillegg. Anonymkode: a96bd...f04 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Går helt fint, det er ikke farlig og det de ikke vet har de ikke vondt av. Anonymkode: cfcbe...74c 9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De dør ikke av det altså. Du kan vel ha noe annet godteri itillegg. Anonymkode: a96bd...f04 Jeg er klar over at ingen dør av det. Men jeg vet at familien ikke spiser svin og jeg har allerede laget klar godteposene. Da er det jo greit å vite om jeg skal bytte det ut med noe annet eller om det ikke er nødvendig. Anonymkode: be15b...15d 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vi skal arrangere bursdag for 7 åringen i morgen og en av barna i klassen er muslim og jeg har ikke tenkt på at det kan være gelatin fra svin i vingummien fra Haribo. Jeg har kastet boksen de små posene lå oppi så jeg får ikke sjekket. Er det noen som vet? Anonymkode: be15b...15d https://www.haribo.com/ Anonymkode: 361c0...a23
Rosatoast Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi skal arrangere bursdag for 7 åringen i morgen og en av barna i klassen er muslim og jeg har ikke tenkt på at det kan være gelatin fra svin i vingummien fra Haribo. Jeg har kastet boksen de små posene lå oppi så jeg får ikke sjekket. Er det noen som vet? Anonymkode: be15b...15d På Rema 1000 kan man kjøpe smågodt fra Candyking, og flere av disse variantene av smågodt er veganske og uten gelatin. De finnes også i små poser hvor de selges i større kvanta. Det står alltid med en liten "logo" på godteriet at de er veganske og uten gelatin, man trenger ikke lengre å "lete etter" dette på baksiden eller lese innholdet. Det står alltid i stor skrift på enten posene eller "reklamen" Endret 30. oktober 2021 av Rosatoast 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Ja, sjekk ut smågodtet fra Candy King, der står det hva som er vegansk med store klistremerker på boksene 👍 Kjøpes på Rema. Jeg synes gelatin er veldig ekkelt selv, så det er supert at det er så bra merket. Anonymkode: 524b2...d47
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 Så fint du tar hensyn! Godt og blandet er også uten gelatin. Anonymkode: 52a32...4af 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Det er gelatin. De vil ta med seg godteriet hjem og da er det viktig at deres tro blir respektert. Ellers kan det gå utover barnets sosiale omgang senere. Vi er veldig nøye på dette når vi får beskjed av venninner som ikke spiser svin 😊 Anonymkode: 1b77f...58a 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 Hør med foreldrene om hvor «ille» det er å spise gelatin. Ikke alle muslimer er så nøye på sånt, vi er også muslimer og spiser det meste, gelatin eller ei. Anonymkode: 9554f...84e 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 Det er garantert gelatin i det. Det er veldig få det ikke er i. E120 inneholder forøvrig også gelatin fra svin. Mange som ikke vet det. Anonymkode: b012c...29d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 Ja det er gelatin. Hvis du har en internasjonal butikk i nærheten av deg, kan man ofte finne halal haribo 😊 de er åpne på søndager. Så fint at du tar hensyn til barnet ❤️ Anonymkode: cd81e...d46 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er garantert gelatin i det. Det er veldig få det ikke er i. E120 inneholder forøvrig også gelatin fra svin. Mange som ikke vet det. Anonymkode: b012c...29d Nei, det er karmin (lus). Anonymkode: 524b2...d47
Jadzia Skrevet 31. oktober 2021 #14 Skrevet 31. oktober 2021 Haribo har gelatin ja. Enkelte «innvandrerbutikker» selger godteri med gelatin laget av okse. Coop har sure colaflasker og noe fruktvingummi som er vegansk. En pose hos Coop som heter fruktilurer er og uten gelatin. Ellers er det trygt å gå for melkesjokolade eller lignende. En del pastillesker kan og være uten gelatin. og til dere som kommer med kommentar om at de ikke dør av det… skam dere! Det handler om respekt for andre mennesker! 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #15 Skrevet 31. oktober 2021 Du kan ikke gjøre alle glade og alle liker ikke alt. Du handler inn godis og gjør alt i beste mening. Ett barn har religiøse innvendinger mot litt godis, et annet barn bare liker ikke godiset du har kjøpt. Kan ikke alltid ta hensyn til mindretallet. Har en 15-åring som bare ikke liker saft og brus, så de siste årene har han som regel med seg egen vannflaske når de skal noe for det serveres ikke/selges ikke alltid vann. Han er sær og har tatt konsekvensene av det. Er man muslim kan man ses på som sær i matveien sammenlignet med flertallet og ta konsekvensene av at man ikke kan få alt. Det blir mye mindretallstyranni. Anonymkode: fd908...084 1 2
Humilus Skrevet 30. august 2024 #16 Skrevet 30. august 2024 (endret) Kom over dette innlegget når jeg googlet smågodt uten gelatin… jeg må si at jeg er litt sjokkert over dere som mener at det barna ikke vet det har de godt av. KUDOS til trådstarter at hun velger å respektere andres livssyn og velger å inkludere alle barna uansett tro. Nå begynner jeg å lure på hva slags holdninger meg og mitt barn kommer til å møte når hun starter å gå i bursdager! Man kommer veeeeeldig langt med litt respekt for andre! Og har man ikke lyst, så vær så snill å ikke inviter barnet som er litt annerledes. Fordi vi alle er annerledes på ett ellers annet vis og skal man inkludere noen så må man inkludere alle og hvis ikke du klarer det, så får du være den moren som ikke vil ha barna som er litt annerledes hjemme hos deg. Hilsen en muslimsk og en nå ganske opprørt mamma til en toåring. Endret 30. august 2024 av Humilus 4 3 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #17 Skrevet 30. august 2024 5 minutter siden, Humilus said: Fordi vi alle er annerledes på ett ellers annet vis og skal man inkludere noen så må man inkludere alle og hvis ikke du klarer det, så får du være den moren som ikke vil ha barna som er litt annerledes hjemme hos deg. Hilsen en muslimsk og en nå ganske opprørt mamma til en toåring. Absolutt ikke. Det er forskjell på å inkludere noen, og det å la absolutt alle gjester få alle sine preferanser oppfylt. Er man usikker på, eller ikke vil spise det man får i posen, så kan man gi det til noen andre, eller kaste det. Jeg hadde ikke brydd meg om å ta hensyn til annet enn kraftige allergener, som for eksempel nøtter. Det at det ligger ett godteri i en pose som en gjest ikke kan spise betyr ikke at denne gjesten ikke blir inkludert, all den tid gjesten har blitt invitert. Altså en invitasjon til inkludering. Anonymkode: 8cced...1bf 1 1 4
Arkana Skrevet 30. august 2024 #18 Skrevet 30. august 2024 Humilus skrev (13 minutter siden): Kom over dette innlegget når jeg googlet smågodt uten gelatin… jeg må si at jeg er litt sjokkert over dere som mener at det barna ikke vet det har de godt av. KUDOS til trådstarter at hun velger å respektere andres livssyn og velger å inkludere alle barna uansett tro. Nå begynner jeg å lure på hva slags holdninger meg og mitt barn kommer til å møte når hun starter å gå i bursdager! Man kommer veeeeeldig langt med litt respekt for andre! Og har man ikke lyst, så vær så snill å ikke inviter barnet som er litt annerledes. Fordi vi alle er annerledes på ett ellers annet vis og skal man inkludere noen så må man inkludere alle og hvis ikke du klarer det, så får du være den moren som ikke vil ha barna som er litt annerledes hjemme hos deg. Hilsen en muslimsk og en nå ganske opprørt mamma til en toåring. Enig med deg. Det er for øvrig enkelt å få tak i gelegodteri uten gelatin på butikker som selger utenlandsk mat. 3 1
Seff Skrevet 30. august 2024 #19 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke. Det er forskjell på å inkludere noen, og det å la absolutt alle gjester få alle sine preferanser oppfylt. Er man usikker på, eller ikke vil spise det man får i posen, så kan man gi det til noen andre, eller kaste det. Jeg hadde ikke brydd meg om å ta hensyn til annet enn kraftige allergener, som for eksempel nøtter. Det at det ligger ett godteri i en pose som en gjest ikke kan spise betyr ikke at denne gjesten ikke blir inkludert, all den tid gjesten har blitt invitert. Altså en invitasjon til inkludering. Anonymkode: 8cced...1bf Så hvis du reiser til et annet land der de har andre matskikker enn i Norge, f.eks. som å spise katter, hunder, rotter, insekter osv., har du ingenting imot å spise det vertskapet spiser? Du har ikke noe behov for at andre tar hensyn til dine preferanser heller? 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #20 Skrevet 30. august 2024 Spør dem, jeg har tre halal gutter i bursdag og jeg bare spurte foreldrene og samtlige svarte at de pleide å se forbi gelatin da det var så prosessert at det ikke var noe svin igjen Anonymkode: 9a52e...48c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå