Gå til innhold

Flere som sliter med hyppig urinveisinfeksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå går jeg på 4 kuren mot det på 3 år. 

Da jeg fødte minste i 2019, fikk jeg menstruasjon tilbake etter 5 uker. Når da menstruasjon var ferdig starta det for fullt. Etter en stund dro jeg på legevakt og fikk det konstantert. Men etter endt kur begynte den grusomme lukten på nytt. 

Jeg var så dum å tenkte at det var nytteløst og ville ikke gå på 100 vis av antibiotika, så jeg gikk med en ufattelig stank i 2 år, og helt Orange farge på urinen, før jeg dro på nytt til lege i år. Fikk påvist blod i urinen, og ny kur. 

Etter den kuren for noen måneder siden virka en uke, var det pån igjen på nytt med lukta. Så jeg gikk og leverte ny prøve, den ga utslag på blod, men ikke noe annet, så det ble antatt at det var pga blødning fra skjeden. Så den ble ikke gjort noe med. 

Ny urinprøve denne uka ga på nytt utslag på blod og masse bakterier.. Så da er det ny kur nå med håp om at det virker, og at han etterhvert sender meg på mr av urinveiene for å finne ut om jeg evt har nyresteiner.

Kan det hende man blir immun mot antibiotika, siden det starter opp så fort igjen etter endt kur? 

Anonymkode: ca78b...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, er det bare lukt eller er det også veldig vondt å tisse? Jeg hadde mange urinveisinfeksjoner med min tidligere kjæreste. Jeg gikk på antibiotika alt for mye. Men etter at jeg fikk meg ny kjæreste har jeg ikke fått urinveisinfeksjon (bank i bordet!). Kan det være noe annet? Du burde nok ikke bruke så mye antibiotika. Prøv å unngå sex, drikk mindre alkolol og drikk mye vann/tranebærjuice. Kan det ha skjedd noe under fødselen? Nå har jeg aldri født selv, men kanskje urinrøret kan bli påvirket/skadet - slik at det kommer bakterier i urinen? Håper du finner ut av det. ☺️

Anonymkode: 24385...c6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første, er det bare lukt eller er det også veldig vondt å tisse? Jeg hadde mange urinveisinfeksjoner med min tidligere kjæreste. Jeg gikk på antibiotika alt for mye. Men etter at jeg fikk meg ny kjæreste har jeg ikke fått urinveisinfeksjon (bank i bordet!). Kan det være noe annet? Du burde nok ikke bruke så mye antibiotika. Prøv å unngå sex, drikk mindre alkolol og drikk mye vann/tranebærjuice. Kan det ha skjedd noe under fødselen? Nå har jeg aldri født selv, men kanskje urinrøret kan bli påvirket/skadet - slik at det kommer bakterier i urinen? Håper du finner ut av det. ☺️

Anonymkode: 24385...c6c

Ja jeg har veldig mye sviing da jeg tisser, det kommer litt på og av. Men værste smerten når jeg må tisse, sitter på venstre side i ryggen lenger opp, der nyrene er 🙈 da får jeg grusomme akutte smerter, så går jeg på do, og det går over etter et par minutter etter jeg har tissa. Det begynte i fjor. 

Legen mente det ikke hadde noe med den urinveisinfeksjonen jeg har nå. 

Minste er født prematur, og var mye innlagt før fødsel. 

Så når jeg første gang ble innlagt rett før uke 24, fikk jeg ikke lov å gå på do, så måtte ha kateter. Det var gruuusomt vondt 😳 og har tenkt litt på om det kan ha skjedd en skade pga det 🤔 men det ser de vel eventuelt på mr :)

Hadde håpet jeg ikke trengte antibiotika. Var nemlig akkurat ferdig med en antibiotika kur for bihulebetennelse, når jeg måtte nå over på en annen 😅

Skrevet

Nei, du er den eneste.

Tilbakevendende urinveisinfeksjon | Urinveisinfeksjon

Sitat

Hyppig urinveisinfeksjon

20 % av alle kvinner som rammes av urinveisinfeksjon, får tilbakefall flere ganger i året.1,2,5 Urinveisinfeksjon som gjentar seg tre eller flere ganger i året er definert som tilbakevendende urinveisinfeksjon også kalt res..

Anonymkode: a1eca...bc1

Skrevet

Jeg er plaget med kronisk UVI. Bruker tranebær fast morgen og kveld ., forebyggende. Det hjelper masse. Trenger sjelden ab kur. Drikk mye, gjerne surt ( grape juice/applesin juice+ C vitaminer. Tar ekstra når kjenner det kommer, men ikke alltid det er nok. Har det satt  seg skikkelig må en ab kur til , for å ta knekken på det. 

• Liker 1
Skrevet
prudens skrev (3 minutter siden):

Jeg er plaget med kronisk UVI. Bruker tranebær fast morgen og kveld ., forebyggende. Det hjelper masse. Trenger sjelden ab kur. Drikk mye, gjerne surt ( grape juice/applesin juice+ C vitaminer. Tar ekstra når kjenner det kommer, men ikke alltid det er nok. Har det satt  seg skikkelig må en ab kur til , for å ta knekken på det. 

Så leit 😬😬 bra det funker godt med tranebærjuice. Har begynt med det i år selv 😊 antibiotika er jo ikke bra å gå for mye på. Håper det holder denne gangen:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så leit 😬😬 bra det funker godt med tranebærjuice. Har begynt med det i år selv 😊 antibiotika er jo ikke bra å gå for mye på. Håper det holder denne gangen:) 

Jeg bruker kapsler. 1 morgen og en kveld, og dobler dosen, når jeg kjenner det bygger seg opp. Lykke til 😊

• Liker 1
Skrevet
prudens skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker kapsler. 1 morgen og en kveld, og dobler dosen, når jeg kjenner det bygger seg opp. Lykke til 😊

Ah tar sånn flytende 😊 har du prøvd det også, eller kun kapsler? :)

Tusen takk 😊 

Skrevet
prudens skrev (28 minutter siden):

Bruker tranebær fast morgen og kveld ., forebyggende. Det hjelper masse.

Placeboeffekten er fascinerende.

Anonymkode: ecef9...295

• Liker 1
Skrevet

Vet du om du har blærefremfall? Mange får det etter fødsler, og da sliter msn ofte med resturin etter å ha latet vannet. Du kan feks prøve å reise deg litt opp etter du har tisset «tomt» og se om det kommer litt mer urin da.... og så må du alltid tørke deg godt, forfra og bakover. Dette er forebyggende tiltak. 

Anonymkode: 590b0...8ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...