Gå til innhold

Bensinhybrid eller dieselhybrid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Diesel er mest økonomisk i drift om du nesten bare kjører langturer med mye jevn fart.

Men nesten alle hybrider som har vært solgt de siste 25 årene har vært bensin så det er mulig at bensinhybridene er mer teknologisk modne. En av grunnene til at dieselhybrider er sjeldnere er at dieselmotor og elmotor begge har best dreiemoment på lavt turtall, mens bensin har best på høyt.

Så mens bensin- og elmotorer utfyller hverandre, den ene er sterk når den andre er svak, så har diesel+elmotor samme styrke og samme svakhet.

Likevel, diesel er litt billigere pr liter og man får litt flere km pr liter, så hvis du kjører mye motorvei med jevn fart der den ladbare elmotoren står for en stor andel av energien, da kan dieselhybrid være bra. Mercedes har nå dieselhybrider beregnet på tyske autobahn.

Det viktigste skillet mellom hybrider er likevel ikke diesel eller bensin, men ladbar eller ikke. Hvis du vet at du både kan og vil gidde å lade bilen så ville ikke jeg kjøpt ikke-ladbar i 2021. Om du kjøper brukt er de fleste hybrider ikke-ladbare opp til ca 2015 er mitt inntrykk, nyere er mer 50/50. NB: lurereklamer for ikke-ladbare kaller disse for selvladende, det høres jo kjekt ut, å slippe å lade liksom, men alle hybrider er selvladende når du bremser, også de ladbare...dynamoer bruker bremseenergien til å lade batteriet litt så du får tilbake noe av energien neste gang man aksellererer.

Hvis du har lademulighet nær der du bor bør du kjøpe ladbar. Om du kan lade i garasjen nesten hver natt og du stort sett kjører småturer vil du nesten aldri behøve å fylle fossilt drivstoff...men da kunne du også like gjerne hatt en elbil.

 

Anonymkode: dff41...5d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 2 er uten tvil dieselhybrid best, men det beste er ren diesel, da slipper man mye problemer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å møte utslippskrav må man bygge dieselmotorer på svært komplekse og kostbare måter. I tillegg kommer et innfløkt og dyrt eksossystem. Oppå det skal du da ha elektrisk drift. Jeg aner ikke hvem som tilbyr dieselhybrider, men det er ingen teknologi jeg ville ha hentet i mitt hus.

I tillegg til høy kompleksitet og høye vedlikeholdskostnader har du da problemet med at diesel er avhengig av og trenger mer tid til å oppnå en høy nok driftstemperatur. Kun om du kjører veldig langt, veldig mye, kan hybriden overhodet hjelpe deg med forbruket. Derfor er dieselhybrid nesten utelukkende å finne i lokomotiver.

Og poenget med en hybrid er jo nettopp å blande elektrisk drift og lading med fossil drift, gjerne slå av forbrenningsmotoren ved behov. Det fungerer kun på noenlunde oppegående vis i bensinhybrid. Samtidig blander du fordelene og ulempene av begge driftsmetodene. Hybriden kan kjøre fritt og langt, men den er også tung og kompleks. Den har vedlikeholdet til begge driftssystemene.

Slik markedet ser ut i Norge i dag, er det faktisk slik at den forbrukeren som ikke klarer seg med elbil, er unntaket. Kan du lade hjemme, er det klart mest økonomisk fornuftig å velge elbil.

Kan du ikke velge elbil, vil jeg påstå at valget mellom bensin, diesel, eller bensinhybrid bestemmes ene og alene av kjøremønsteret ditt. Pendler du over 3 mil per vei hver dag med lite bytrafikk (ingen miljøsoner og bommer): Diesel. Kjører du korte strekninger og med lite byaktig kjøringen i miksen: Bensin. Kort med mye by og stop'n'go: Bensinhybrid.

Men, igjen, elbilen trumfer det meste nå, i pris, vedlikehold og ytelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Hybrid er bare tull, og en vedlikeholdsfelle som i tillegg blir verdiløs på bruktmarkedet om få år.

Sett i det perspektivet spiller det ingen rolle om du velger bensin eller diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (35 minutter siden):

Hybrid er bare tull, og en vedlikeholdsfelle som i tillegg blir verdiløs på bruktmarkedet om få år.

Sett i det perspektivet spiller det ingen rolle om du velger bensin eller diesel.

helt riktig. om få år er det rett og slett unødvendig å velge hybrid hvis det frister med elbil. da vil nok de fleste elbiler gå 400 km og oppover.

Anonymkode: 28da6...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hybrid er ett blindspor. Stoet strømforbruk ved batteridrift på grunn av at du må dra på forbrenningsmotoren og drivstoff, og stort forbruk av diesel/bensin fordi du må dra med deg ett tungt batteri. 

Velg heller en ren diesel/bensinbil eller til nød en elbil. 

Anonymkode: e5402...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hybrid er ett blindspor. Stoet strømforbruk ved batteridrift på grunn av at du må dra på forbrenningsmotoren og drivstoff, og stort forbruk av diesel/bensin fordi du må dra med deg ett tungt batteri. 

Velg heller en ren diesel/bensinbil eller til nød en elbil. 

Anonymkode: e5402...80c

På lik linje med ren batteridrift, må dra på et blytungt batteri. Ingen forbrenningsmotor, men batteriet er desto større. Så der er det en likhet.

Anonymkode: 76281...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På lik linje med ren batteridrift, må dra på et blytungt batteri. Ingen forbrenningsmotor, men batteriet er desto større. Så der er det en likhet.

Anonymkode: 76281...75b

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 6ccf6...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...