Gå til innhold

doping i norsk langrenn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Martin Johnsrud Sundby utestengt for doping i 2016.

Therese Johaug utestengt for doping i 2017. 

Marit Bjørgen avslører i sin nye bok at hun testet positivt etter Lahti-VM i 2017. 

70% av norske OL-vinnere siden 1992 har brukt astmamedisin. 

SVT: 70 prosent av norske medaljevinnere i OL siden 1992 brukte astmamedisin (tv2.no)

Ser man kun på hver enkelt sak for seg, kan de lett unnskyldes og/eller bortforklares. Men ser man på helheten så er det lett å se at det noe råttent i norsk langrenn. Når det er slik forholdene er på toppen, hos de som setter standarden og kulturen for idretten, så kan man tenke seg hvordan forholdene er lenger ned i pyramiden. Blant juniorer, rekrutter og kretslag. 

Dette ser ikke engang bra ut fra innsiden. Da er det ikke rart utlendingene er skeptiske til dopingkulturen i Norge. Jeg har full forståelse. 

Anonymkode: 7d0a9...e40

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marit Bjørgvin testet positiv for hormonell prevensjonspreparat som ble brukt for å forskyve menstruasjon i sammenheng med konkurranse. Hun ble aldri "tatt" for doping. 

Therese Johaug kan diskuteres. Har du andre eksempler på "utbredt dopingkultur"? Og hvorfor er ingen andre tatt? 

Anonymkode: 3cc4b...0f8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese Johaug ble ikke dømt for å ha dopet seg, men for å ha fått i seg et forbudt stoff. 

Det er STOR forskjell. 

Anonymkode: 19d54...165

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke peke på astmamedisin og hinte til at den kausale sammenhengen er at de bruker astmamedisin for å bli gode utøvere. Eller du kan, men...

Utøvere på så høyt nivå med en slik fantastisk lungekapasitet, som i tillegg utøver en idrett der de puster store mengder iskald luft flere timer om dagen, de utvikler gjerne anstrengelsesutløst astma som et resultat av treningen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8257888/

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Martin Johnsrud Sundby utestengt for doping i 2016.

Therese Johaug utestengt for doping i 2017. 

Marit Bjørgen avslører i sin nye bok at hun testet positivt etter Lahti-VM i 2017. 

70% av norske OL-vinnere siden 1992 har brukt astmamedisin. 

SVT: 70 prosent av norske medaljevinnere i OL siden 1992 brukte astmamedisin (tv2.no)

Ser man kun på hver enkelt sak for seg, kan de lett unnskyldes og/eller bortforklares. Men ser man på helheten så er det lett å se at det noe råttent i norsk langrenn. Når det er slik forholdene er på toppen, hos de som setter standarden og kulturen for idretten, så kan man tenke seg hvordan forholdene er lenger ned i pyramiden. Blant juniorer, rekrutter og kretslag. 

Dette ser ikke engang bra ut fra innsiden. Da er det ikke rart utlendingene er skeptiske til dopingkulturen i Norge. Jeg har full forståelse. 

Anonymkode: 7d0a9...e40

Tror du doping i langrenn bare er astmamedisin? 😅
Den mest vanligste form for doping i idrett er jo å injisere/tilføre nytt blod, slik at man oppnår mer oksygen i blodet. 

Anonymkode: 8a86b...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 88 modell, og det er mange år siden jeg drev med breddeidrett. Selv da, i min fotballkrets, var det flere som drev med doping. Lenge før man lett fikk tak på ting over nett. Å tro at man kan ha resultater som marit bjørgen og johaug uten at det er doping involvert er å tro på julenissen. Folk doper seg langt ned i amatøridretten.

Anonymkode: 5f03e...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er 88 modell, og det er mange år siden jeg drev med breddeidrett. Selv da, i min fotballkrets, var det flere som drev med doping. Lenge før man lett fikk tak på ting over nett. Å tro at man kan ha resultater som marit bjørgen og johaug uten at det er doping involvert er å tro på julenissen. Folk doper seg langt ned i amatøridretten.

Nå er testingen ganske mye mer omfattende for toppidrettsutøvere enn for den vanlige nordmann, samt mye bedre enn på 80-tallet. Johaug er sikkert en av de som antidoping følger mest med på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i langrenn er heller de utøverne som var før Sundby og co. De hadde mye høyere hemoglobinverdier. Sverige har gått ut med dataen. Plutselig sluttet Ullvang, Dæhlie og den gjengen rett før de nye tesrmetodene ble tatt i bruk. Rart det der....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer faktisk ikke se en eneste dom som påpeker doping. Det har vært dommer på brudd på dopingbestemmelsene ja, men ikke doping. 

Å dra frem ting gjort for 25 år siden blir feil da alle idretter på den tiden var dolingbefengt, men nå har rensket mye. At det kan forekomme tilfeller er mere random mosjonister som ryker og ikke toppidretten. 

Vanligmannen og dama i gata som henger her og dømmer alle andre har nok en større andel dopede blandt seg enn det toppidretten har bare sånn til opplysning. Så inntil det foreligger en dom på dopingbruk og ikke bare brudd på dopingbetemmelsene så bør man være litt forsiktig med å dømme folk. Det er bedre at en doper går fri istedet for å sverte en ren utøver. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Majer said:

Problemet i langrenn er heller de utøverne som var før Sundby og co. De hadde mye høyere hemoglobinverdier. Sverige har gått ut med dataen. Plutselig sluttet Ullvang, Dæhlie og den gjengen rett før de nye tesrmetodene ble tatt i bruk. Rart det der....

Og Koss, selv om det er skøyter var det veldig rart og mistenkelig synes jeg

Anonymkode: 52acd...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 20.26):

Nå er testingen ganske mye mer omfattende for toppidrettsutøvere enn for den vanlige nordmann, samt mye bedre enn på 80-tallet. Johaug er sikkert en av de som antidoping følger mest med på.

Haha herregud. Jeg er 88 modell. Tror du det betyr at dopingtester var aktuelt på 80-tallet. Prøv mer rundt 03-06. Poenget er at når det er mye doping i amatøridretten, så er det ingen som klarer å ta gradene opp til eliten uten dette, og hvertfall ikke bli nr 1. Og omfattende testing er det, men det er mange preparater det ikke vil slå ut på, eller som går ut av systemet ditt veldig raskt. Det er på ingen måte vanskelig å slippe unna med doping. De som blir tatt er som regel uforsiktige, har dårlige opplegg eller bruker for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Haha herregud. Jeg er 88 modell. Tror du det betyr at dopingtester var aktuelt på 80-tallet. Prøv mer rundt 03-06. Poenget er at når det er mye doping i amatøridretten, så er det ingen som klarer å ta gradene opp til eliten uten dette, og hvertfall ikke bli nr 1. Og omfattende testing er det, men det er mange preparater det ikke vil slå ut på, eller som går ut av systemet ditt veldig raskt. Det er på ingen måte vanskelig å slippe unna med doping. De som blir tatt er som regel uforsiktige, har dårlige opplegg eller bruker for mye.

Synes du skal melde deg som ekspert til Antidoping Norge sin du tydeligvis kan så mye andre ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Synes du skal melde deg som ekspert til Antidoping Norge sin du tydeligvis kan så mye andre ikke kan.

Keep your friends close, keep your enemies closer.

Anonymkode: 16e1e...ca1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Majer skrev (På 7.11.2021 den 2.27):

Karriereren til Dæhlie og Ullvang var lang, på tidspunkt legger de fleste opp. Om du har sett hvor mye Dæhlie trente helt fra starten hadde du skjønt hvorfor han ble så god. Helt syk treningsmoral. Dæhlie hadde b.la en fast treningsrutine hver morgen der han slepte på digre bilhjul opp bakker. Han har fortalt om hvordan han presset seg ut i all slags vær og slepte bilhjulene opp bakkene. Krever en spesiell mental styrke å ha den mentaliteten. Samme mentale styrke som Koss har. 

Uansett synd at de ikke har vært mye strengere på dopingtesting i alle idretter. Ødelegger for de som har jobbet seg opp på en ærlig måte. Det som kom frem ifh Armstrong og hvordan de holdt på i Tour de France har jo ødelagt folks tillit til den idretten. Tror og dette har mye med kultur å gjøre. Russland stikker seg f.eks ut neg ifh doping. 

Anonymkode: 4a736...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Karriereren til Dæhlie og Ullvang var lang, på tidspunkt legger de fleste opp. Om du har sett hvor mye Dæhlie trente helt fra starten hadde du skjønt hvorfor han ble så god. Helt syk treningsmoral. Dæhlie hadde b.la en fast treningsrutine hver morgen der han slepte på digre bilhjul opp bakker. Han har fortalt om hvordan han presset seg ut i all slags vær og slepte bilhjulene opp bakkene. Krever en spesiell mental styrke å ha den mentaliteten. Samme mentale styrke som Koss har. 

Uansett synd at de ikke har vært mye strengere på dopingtesting i alle idretter. Ødelegger for de som har jobbet seg opp på en ærlig måte. Det som kom frem ifh Armstrong og hvordan de holdt på i Tour de France har jo ødelagt folks tillit til den idretten. Tror og dette har mye med kultur å gjøre. Russland stikker seg f.eks ut neg ifh doping. 

Å slepe på en bilhjul er ikke noe bevis for at noen ikke har dopet seg. For å få effekt av doping må man faktisk trene. Man kan ikke ta litt EPO og slenge seg på sofaen og så vinne OL. Det er ikke sånn doping fungerer.

Anonymkode: a4af8...6b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å slepe på en bilhjul er ikke noe bevis for at noen ikke har dopet seg. For å få effekt av doping må man faktisk trene. Man kan ikke ta litt EPO og slenge seg på sofaen og så vinne OL. Det er ikke sånn doping fungerer.

Anonymkode: a4af8...6b6

Klar over det. Han virker bare ikke som typen som tar lettvinte løsninger for å komme i mål. Han har integritet. Ser du intervjuer med Dæhlie og Armstrong ser man lett at Armstrong er typen som er villig til å gå over lik for å gå i mål. Armstrong har den kyniske og kalde viben, Dæhlie er en helt annen type.  Når Armstrong ble avslørt var det ikke overraskende for meg. Og det var ikke pga det spesielle comebacket eller resultatene som plutselig skjøt i været. Men personligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 19.08):

Marit Bjørgvin testet positiv for hormonell prevensjonspreparat som ble brukt for å forskyve menstruasjon i sammenheng med konkurranse. Hun ble aldri "tatt" for doping. 

Therese Johaug kan diskuteres. Har du andre eksempler på "utbredt dopingkultur"? Og hvorfor er ingen andre tatt? 

Anonymkode: 3cc4b...0f8

Det er de dumme som tas. Man er naiv om man ikke tror nordmenn doper seg når alle andre gjør det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det forklarer ikke de høye hemoglobinnivåene. Med dagens kunnskap vet man enda mer om trening og hadde det vært lurt å dra bildekk hver morgen så hadde alle gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 7.11.2021 den 2.27):

De hadde ikke så høye hemoglobinverdier. https://www.langrenn.com/senker-hemoglobingrensene.108459-1743.html

Mange kan trene på seg naturlig høye hemoglobinverdier. Fra april til september trente jeg godt  4 timer i uka men aldri i høyden, iallfall ikke høyere enn Nordmarka. Hemoglobinverdien ble målt til 17. Jeg kan lett forestille meg at om jeg hadde trent et par uker på fjellet så kunne jeg fått startforbud pga hemoglobinivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flau lesning. Fordel å sette seg inn i disse sakene før man slenger ut noe piss som dette. 

Vi har tøyd grensene i mange år/tilfeller, men vi har svært få eller ingen ordinære dopingtilfeller. Kommer faktisk ikke på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...