AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Har vært på Nav og lest men jeg kunne ikke finne noe svar.. Er det slik at man har et max antall dager hver i sykt barn-dager eller kan man fordele dagene fritt mellom seg? Hvis man har max, kan man isåfall fordele de mellom seg? Hvordan? Vi er gift. Mannen måtte dra fra jobb i dag og hente i barnehagen fordi minste er syk. Selv ligger jeg hjemme med feber og er veldig dårlig så jeg får ikke tatt det. Far har fått beskjed om at han må ta ulønnet permisjon fordi han har tatt ut alle sykt barn-dagene i år, men jeg har fortsatt dager igjen. Setter pris på svar eller link med informasjon, det kan godt hende jeg bare er veldig dårlig til å lete mtp at jeg er syk akkurat nå.. Kunne bare finne skjema for overføring av dager mellom samboere pga koronastengt barnehage. Anonymkode: 6a839...0ed
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Normalt sett har man 10 dager hver, og de kan ikke brukes fritt mellom dere nei, du kan bare bruke av dine egne. Anonymkode: d19fd...48b 15
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Det er 10 dager til hver (utenom Corona), men du kan bruke alle dine først om du vil. Anonymkode: f528c...907 1
Nelja Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Dagene er personlige. Har han brukt opp sine, har han brukt opp sine. 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Har han brukt opp alle 20 dagene i år? Hvis ja, så stemmer det at han må bruke ulønnet. Man kan overføre, men det skal være gode grunner for det. Det er ikke så vanskelig å finne dette på NAV... Anonymkode: 0023a...6ce 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Anonymkode: 0023a...6ce
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 Det er 20 dager nå under covid. Hver Anonymkode: c238d...f0d 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 De kan kun overføres hvis en forelder ikke kan ha barnet i en periode på 6 mnd. Anonymkode: 515cb...6fe
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har vært på Nav og lest men jeg kunne ikke finne noe svar.. Er det slik at man har et max antall dager hver i sykt barn-dager eller kan man fordele dagene fritt mellom seg? Hvis man har max, kan man isåfall fordele de mellom seg? Hvordan? Vi er gift. Mannen måtte dra fra jobb i dag og hente i barnehagen fordi minste er syk. Selv ligger jeg hjemme med feber og er veldig dårlig så jeg får ikke tatt det. Far har fått beskjed om at han må ta ulønnet permisjon fordi han har tatt ut alle sykt barn-dagene i år, men jeg har fortsatt dager igjen. Setter pris på svar eller link med informasjon, det kan godt hende jeg bare er veldig dårlig til å lete mtp at jeg er syk akkurat nå.. Kunne bare finne skjema for overføring av dager mellom samboere pga koronastengt barnehage. Anonymkode: 6a839...0ed Lurt å ha en solid buffer i bakhånd når man har små barn for situasjoner som dette Anonymkode: ffaa5...153
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lurt å ha en solid buffer i bakhånd når man har små barn for situasjoner som dette Anonymkode: ffaa5...153 Hvor har jeg skrevet at dette er et økonomisk problem og at vi ikke har buffer..? Unødvendig å gå hjemme uten lønn hvis man kan overføre eller om problemet er at arbeidsgiver ikke har registrert nok sykt barn-dager. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er 20 dager nå under covid. Hver Anonymkode: c238d...f0d Hvordan får vi registrert dette isåfall? Arbeidsgiver har ikke dette i sine systemer. Han jobber i staten så synes det er merkelig. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Anonymkode: 0023a...6ce Som jeg har skrevet, jeg har lest der og finner ikke svar på spørsmålet mitt. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har han brukt opp alle 20 dagene i år? Hvis ja, så stemmer det at han må bruke ulønnet. Man kan overføre, men det skal være gode grunner for det. Det er ikke så vanskelig å finne dette på NAV... Anonymkode: 0023a...6ce Finner ingen plass på nav ang dette med å overføre dager mellom ektefeller så hvis det er så lett så link gjerne 😊 Nelja skrev (23 minutter siden): Dagene er personlige. Har han brukt opp sine, har han brukt opp sine. Takk for svar, setter pris på det! Vet du hvor dette står? Kan ikke finne det noen plass. Anonymkode: 6a839...0ed
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 Heldigvis er dagene personlige og ikke lette å overføre, ellers hadde mor tatt alle på "valgfrihetens" alter. Anonymkode: fb3df...67e 12
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #12 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er 20 dager nå under covid. Hver Anonymkode: c238d...f0d Omsorgspenger (nav.no) Anonymkode: bbd7f...fd5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #13 Skrevet 28. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan får vi registrert dette isåfall? Arbeidsgiver har ikke dette i sine systemer. Han jobber i staten så synes det er merkelig. -Dette trenger dere ikke få registrert. Arbeidsgiver kan frem til 31.10.21 søke om refusjon av omsorgsdager som overstiger 10 dager. Totalt har hver foreldre i perioden 01.01.21-31.10.21 rett på 20 omsorgsdager hver dersom man har 1-2 barn, 30 dager om man er 3 eller flere barn. Har far brukt mer enn 20 dager så er det ferie, avspassering eller trekk i lønn som gjelder Som jeg har skrevet, jeg har lest der og finner ikke svar på spørsmålet mitt. - det står bl.a. i Folketrygdloven §9-6 Finner ingen plass på nav ang dette med å overføre dager mellom ektefeller så hvis det er så lett så link gjerne 😊 -dette stå i linken som er lagt ved tidligere Takk for svar, setter pris på det! Vet du hvor dette står? Kan ikke finne det noen plass. Anonymkode: 6a839...0ed Anonymkode: 0da76...379
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #14 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor har jeg skrevet at dette er et økonomisk problem og at vi ikke har buffer..? Unødvendig å gå hjemme uten lønn hvis man kan overføre eller om problemet er at arbeidsgiver ikke har registrert nok sykt barn-dager. Hvordan får vi registrert dette isåfall? Arbeidsgiver har ikke dette i sine systemer. Han jobber i staten så synes det er merkelig. Som jeg har skrevet, jeg har lest der og finner ikke svar på spørsmålet mitt. Finner ingen plass på nav ang dette med å overføre dager mellom ektefeller så hvis det er så lett så link gjerne 😊 Takk for svar, setter pris på det! Vet du hvor dette står? Kan ikke finne det noen plass. Anonymkode: 6a839...0ed Som nevnt over er det kun hvis den andre forelderen ikke kan ta seg av barnet, eller hvis barnehage og eller skole må være stengt pga Covid. Sistnevnte utgår etter 31. Oktober, fra da er det bare sykdom som først nevnt som er grunnlag for overføring. Arbeidsgiver trenger ikke ha noe registrert i sine systemer. Send han linken jeg delte over her. Anonymkode: 0023a...6ce
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #15 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Anonymkode: 0da76...379 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som nevnt over er det kun hvis den andre forelderen ikke kan ta seg av barnet, eller hvis barnehage og eller skole må være stengt pga Covid. Sistnevnte utgår etter 31. Oktober, fra da er det bare sykdom som først nevnt som er grunnlag for overføring. Arbeidsgiver trenger ikke ha noe registrert i sine systemer. Send han linken jeg delte over her. Anonymkode: 0023a...6ce Takk for svar begge to! 😊 Anonymkode: 6a839...0ed
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #16 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for svar, setter pris på det! Vet du hvor dette står? Kan ikke finne det noen plass. Anonymkode: 6a839...0ed Ser ikke ut til at det er mulig å overføre dager mellom seg. Rett til fri med lønn er pr forelder når barnet er sykt. https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjon/permisjoner2/artikler/sykt-barn/ Anonymkode: 25c86...ee1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #17 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser ikke ut til at det er mulig å overføre dager mellom seg. Rett til fri med lønn er pr forelder når barnet er sykt. https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjon/permisjoner2/artikler/sykt-barn/ Anonymkode: 25c86...ee1 Tusen takk for at du tok deg tid 😊 Anonymkode: 6a839...0ed
Nelja Skrevet 28. oktober 2021 #18 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, setter pris på det! Vet du hvor dette står? Kan ikke finne det noen plass. Anonymkode: 6a839...0ed På alle sidene til nav står det du og ikke familien. Dere skal ha dobbelt nå pga. korona, så håper det ordner seg
Sommerkommer Skrevet 28. oktober 2021 #19 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vært på Nav og lest men jeg kunne ikke finne noe svar.. Er det slik at man har et max antall dager hver i sykt barn-dager eller kan man fordele dagene fritt mellom seg? Hvis man har max, kan man isåfall fordele de mellom seg? Hvordan? Vi er gift. Mannen måtte dra fra jobb i dag og hente i barnehagen fordi minste er syk. Selv ligger jeg hjemme med feber og er veldig dårlig så jeg får ikke tatt det. Far har fått beskjed om at han må ta ulønnet permisjon fordi han har tatt ut alle sykt barn-dagene i år, men jeg har fortsatt dager igjen. Setter pris på svar eller link med informasjon, det kan godt hende jeg bare er veldig dårlig til å lete mtp at jeg er syk akkurat nå.. Kunne bare finne skjema for overføring av dager mellom samboere pga koronastengt barnehage. Anonymkode: 6a839...0ed Personlige dager. Men er 20 dager da pr person i år
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #20 Skrevet 28. oktober 2021 Hvis du skulle ha gjort det, men ikke kan fordi du er syk kan han kanskje skrive det som dager med barnepassers sykdom? Tror han har 10 av de også. Anonymkode: 405cf...040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå