AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Hei. Min mamma, som er i 60 årene har et høyt alkoholforbruk i følge min standard. De kan gå veldi mye vin og cognac på en helg. Vi snakker 1 flaske cognac, 1-2 flasker vin. Samboeren hennes drikke like mye, men i øl. Dette drikkes da hver eneste helg, i tillegg til at det blir 1-3 glass hver dag ila uken ellers. Søsteren min som bor nærme hjemme er også storforbruker av vin. (dette er høyt forbruk etter min standard, jeg vil helst slippe å få argumenter på at dette ikke er mye. Jeg syns det er det) Problemet er, jeg syns dette er mye. Jeg liker heller ikke at de drikker så mye rundt meg, og mine. Sønnen min er 1 år, og etterhvert vil jo han også skjønne hva som skjer. Jeg drikker jo jeg også, og tar gjerne et glass vin eller en øl på fredagskvelden når guttungen har lagt seg. Mens mammaen min klarer liksom ikke å bare la det være det ene glasset da. Ofte er hun merkbart full/godt brisen når klokka bikker 22/23. Hvis jeg sier at jeg syne hun drikker mye, så får jeg DEN leksa om at hun nesten ikke drikker noe som helst og at hun må da få ta det ene glasset med cognac. Men hvis det er ett glass - hvorfor er hele flaska med 1L tom på søndag da? Nei da har hun kastet noe fordi det sto så lenge og ja så ble maks 2 glass da. Jeg får også høre på tlf hvor utrolig lite de drikker der, de rører nesten ikke alkohol. Men likevel har hun alltid med seg en flaske cognac i bagasjen når hun kommer på besøk. (Vi bor i Vestfold, de bor i nord) Jeg synes ikke det er hyggelig å få dem på besøk, fordi kjøleskapet blir fylt til randen av pils og andre ting. Ikke kan jeg si fra heller fordi de drikker jo ikke - og jeg er bare vrang og kjip og vanskelig og lyver om jeg nevner det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. vet ikke hva jeg vil her.. - men har noen tips å komme med kanskje? Lignende familie? Anonymkode: 0eb72...ab4 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Dette får du ikke gjort noe med dessverre. Ville unngått å snakke om det, bare ignorere. Hvis du ikke klarer å ignorere det og det plager deg så mye at du vil helst unngå å være sammen med henne på grunn av dette så må du bare droppe besøk hos dem. Anonymkode: 3a069...c68 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette får du ikke gjort noe med dessverre. Ville unngått å snakke om det, bare ignorere. Hvis du ikke klarer å ignorere det og det plager deg så mye at du vil helst unngå å være sammen med henne på grunn av dette så må du bare droppe besøk hos dem. Anonymkode: 3a069...c68 Og slutt å invitere dem på besøk. Anonymkode: 3a069...c68
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og slutt å invitere dem på besøk. Anonymkode: 3a069...c68 Ja.. jeg inviterer heller ikke på besøk. De kommer bare. Plutselig kan hun ringe og si at de har bestilt flybilletter og spør om det passer. Når hun allerede har bestilt føler jeg jo at jeg må si ja. i tillegg vet jeg at de er veldig glade i sønnen min og har så lyst å ta del i hand liv. Jeg synes det er vanskelig å skulle nekte dem å komme på besøk og jeg er redd for at hun hadde blir langt nede psykisk hvis jeg sa fra ordentlig. Anonymkode: 0eb72...ab4
Honey Dew Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja.. jeg inviterer heller ikke på besøk. De kommer bare. Plutselig kan hun ringe og si at de har bestilt flybilletter og spør om det passer. Når hun allerede har bestilt føler jeg jo at jeg må si ja. i tillegg vet jeg at de er veldig glade i sønnen min og har så lyst å ta del i hand liv. Jeg synes det er vanskelig å skulle nekte dem å komme på besøk og jeg er redd for at hun hadde blir langt nede psykisk hvis jeg sa fra ordentlig. Anonymkode: 0eb72...ab4 Du må stille et ultimatum. Hvis de vil se barnebarnet, får de slutte å drikke. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg hadde en prat med min mor om det samme. Jeg opplevde at hun i helgene drakk mye, og ofte ble den eneste som var synlig beruset. Hva hun gjør nå vi ikke er der bryr jeg meg ikke om, men når vi f.eks. er på hytta sammen er det ikke så koselig. Når jeg ble gravid så jeg behov for å ta det opp med henne, for jeg ønsket ikke at hun skulle være synlig beruset rundt barnet mitt. I mitt tilfelle ble hun ganske lei seg når jeg tok det opp, for hun opplevde det ikke slik selv, og kunne nok ikke helt skjønne hvor jeg kom fra. Men hun tok det til seg, og ønsker ikke at vi skulle synes det var negativt å være sammen med dem. Jeg har fått vite at pappa at de to har hatt noen diskusjoner om samme tema, men jeg tror ikke hun tok det helt på alvor før det kom fra meg. Dette er rundt et år siden, og jeg har ikke sett henne beruset siden det Anonymkode: 201a2...ab6 8
pøbelsara Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja.. jeg inviterer heller ikke på besøk. De kommer bare. Plutselig kan hun ringe og si at de har bestilt flybilletter og spør om det passer. Når hun allerede har bestilt føler jeg jo at jeg må si ja. i tillegg vet jeg at de er veldig glade i sønnen min og har så lyst å ta del i hand liv. Jeg synes det er vanskelig å skulle nekte dem å komme på besøk og jeg er redd for at hun hadde blir langt nede psykisk hvis jeg sa fra ordentlig. Anonymkode: 0eb72...ab4 Jeg skjønner det er vanskelig, men du må si fra hvis du vil ha en endring. Du må bare være ærlig, si at du er bekymret og at du synes det er mye og at du ikke vil de skal drikke hos dere fordi du ikke er komfortabel med at sønnen din ser henne/dem slik. Ja, kan godt hende hun blir lei seg. Men hvis det virkelig er slik at hun ikke drikker så mye, burde det være null problem å ikke drikke hos deg. Og kanskje like greit å bare ha alkoholstopp når de er hos deg, istedet for at de bare skal drikke "litt" og bruke egen målestokk på det. Du får nok ikke endret på dette uten å si fra. Stor klem til deg! 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 Hun drikker mer enn det som i følge WHO defineres som storforbruk. Tydelig at hun innerst inne vet hun drikker for mye når hun blir sint. Da synes jeg som pøbelsaras forslag om alkoholstopp når de er hos dere er godt. Det kan fremprovosere en slags bevissthet hos dem. Det kommer ikke til å bli enkelt, du må bare stå i det. Rusmisbrukere som nekter for at de er rusmisbrukere er ikke enkle å forholde seg til. Anonymkode: d811a...a8b 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja.. jeg inviterer heller ikke på besøk. De kommer bare. Plutselig kan hun ringe og si at de har bestilt flybilletter og spør om det passer. Når hun allerede har bestilt føler jeg jo at jeg må si ja. i tillegg vet jeg at de er veldig glade i sønnen min og har så lyst å ta del i hand liv. Jeg synes det er vanskelig å skulle nekte dem å komme på besøk og jeg er redd for at hun hadde blir langt nede psykisk hvis jeg sa fra ordentlig. Anonymkode: 0eb72...ab4 Skjønner det. Men hvis hun ikke kommer på besøk veldig ofte og det ikke plager det så så mye så må du kanskje bare tåle det. Barnet tar ikke noe skade av det så lenge du er der også. Anonymkode: 3a069...c68
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Min mor har alltid hatt det jeg vil beskrive som et kontrollert alkoholproblem. Det vil si; hun jobber 100% og drikker ikke i hverdagen, men starter tidlig fredags ettermiddag. Hun drikker ikke i selskap hun vet hun ikke bør dumme seg ut i, men kan til gjengjeld slå seg helt løs når det er aksept for det. Siden hennes problem er så kontrollert, erkjenner hun ikke selv at hun har et problem. Men jeg, som har feirer jul med en full mamma hele barndommen, vet jo at hun har et problem. Jeg vet at alkoholen er veldig viktig for henne, selv om hun ikke selv vil innrømme det. Jeg har gjort det tydelig for henne. Når vi reiser til henne eller hun reiser til oss, har jeg nulltoleranse for mer noe mer enn et par enheter - etter at barna har lagt seg. Blir det noe mer enn det, er det siste gang vi drar til henne eller siste gang hun får komme til oss. Hun respekterer dette. Etter en barndom med mye alkohol med meg tilstede, har jeg i voksen alder utviklet milde angstanfall når jeg omgås fulle mennesker som er i godt voksen alder, fordi dette gir meg så dårlige assosiasjoner til barndommen. Selv er jeg i 30-årene, og har ingen problemer med ungdomsfyll og denslags, men godt voksne mennesker som er tydelig beruset er svært problematisk for meg. I flere år kjente jeg på dette ubehaget, men skjønte ikke hva det var. Det var først da legen nevnte det at jeg skjønte at det faktisk er angst som følge av at dette har preget meg i barndommen. Dette er noe jeg virkelig ikke vil utsette mine barn for, og derfor er jeg så streng som jeg er i forhold til alkohol. Jeg kan selv drikke vin en sjelden gang, men det blir med et-to glass etter barna er lagt. Og jeg forventer det samme av de som er gjester hos oss når barna er hjemme, eller andre som inviterer oss (med barna inkludert) på besøk. Anonymkode: 54d43...fa3 2
Måneklokke Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 Hjemme hos deg bestemmer du reglene. Bare å si at «ja dere er så velkomne atte, men vi har alkoholfritt hus nå som den lille har blitt eldre. Men vi kan jo kose oss med noe annet» Når du er på besøk hos dem kan du ikke gjøre så mye, annet enn å prøve å påvirke i riktig retning. 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #12 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Min mamma, som er i 60 årene har et høyt alkoholforbruk i følge min standard. De kan gå veldi mye vin og cognac på en helg. Vi snakker 1 flaske cognac, 1-2 flasker vin. Samboeren hennes drikke like mye, men i øl. Dette drikkes da hver eneste helg, i tillegg til at det blir 1-3 glass hver dag ila uken ellers. Søsteren min som bor nærme hjemme er også storforbruker av vin. (dette er høyt forbruk etter min standard, jeg vil helst slippe å få argumenter på at dette ikke er mye. Jeg syns det er det) Problemet er, jeg syns dette er mye. Jeg liker heller ikke at de drikker så mye rundt meg, og mine. Sønnen min er 1 år, og etterhvert vil jo han også skjønne hva som skjer. Jeg drikker jo jeg også, og tar gjerne et glass vin eller en øl på fredagskvelden når guttungen har lagt seg. Mens mammaen min klarer liksom ikke å bare la det være det ene glasset da. Ofte er hun merkbart full/godt brisen når klokka bikker 22/23. Hvis jeg sier at jeg syne hun drikker mye, så får jeg DEN leksa om at hun nesten ikke drikker noe som helst og at hun må da få ta det ene glasset med cognac. Men hvis det er ett glass - hvorfor er hele flaska med 1L tom på søndag da? Nei da har hun kastet noe fordi det sto så lenge og ja så ble maks 2 glass da. Jeg får også høre på tlf hvor utrolig lite de drikker der, de rører nesten ikke alkohol. Men likevel har hun alltid med seg en flaske cognac i bagasjen når hun kommer på besøk. (Vi bor i Vestfold, de bor i nord) Jeg synes ikke det er hyggelig å få dem på besøk, fordi kjøleskapet blir fylt til randen av pils og andre ting. Ikke kan jeg si fra heller fordi de drikker jo ikke - og jeg er bare vrang og kjip og vanskelig og lyver om jeg nevner det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. vet ikke hva jeg vil her.. - men har noen tips å komme med kanskje? Lignende familie? Anonymkode: 0eb72...ab4 La nå voksne folk bestemme over egne liv, velger de et liv med mye alkohol så kan ikke du bestemme det. Det eneste du kan bestemmer er faktisk om du ønsker besøk eller ikke. Anonymkode: e65a1...968
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 Ha regler på alkoholkonsum hjemme hos deg selv ved besøk og er du på besøk og det er for mye, dra hjem (selv om det er langt) og si at du ikke vil utsette barna for så mye alkohol. Utenom det kan du ikke endre et voksent menneske om de ikke vil. Er alkohol viktigere enn barnebarna så er det et valg de tatt, du vil likevel ikke ha barna dine der det er alkohol. Selv er jeg oppvokst i et hjem med minimalt med alkohol, mine foreldre var ikke glad i øl eller vin til maten, så eneste gang det ble servert alkohol var i jula (juleøl og en akevitt). Derimot hadde jeg søskenbarn med foreldre med alkoholproblem og fikk tidlig respekt for skadene av alkohol, ble livredd når onkel kjørte oss i fylla og jeg var livredd for å nekte å sitte på og si det til noen. Festet i ungdomstiden, studentiden, men etter jeg fikk barn har jeg havnet i samme situasjon som mine foreldre og drikker kun i selskap. Min mann er oppvokst mer med at man har «fortjent» alkohol etter å ha gjort noe. Så en lang jobbuke- ta en øl, en lang gåtur, ta en øl. Ungene i seng og huset i orden for kvelden- en konjakk osv. Det blir ekstra tydelig når vi er på hytta sammen. Jeg liker tanken på å være kjørbar mer. Anonymkode: 1fd1b...143 1
Eneri Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg er enig med deg i at det du beskriver er et høyt forbruk, og har full forståelse for at du ikke ønsker dette rundt sønnen din. Syns også alle forklaringene hennes/benektningene er varsellamper. Å nevne 'vi drikker så lite', hva i all verden er det? Det er ikke noe folk pleier å ta opp tilfeldig eller føler for å understreke. Syns også du kan si fra at de godt kan få komme på besøk, men at i ditt hjem drikkes det ikke nå som dere har et lite barn. Høres helt sykt ut at de handler og fyller kjøleskapet med øl, istedet for å bidra i form av å kjøpe en god middag, pålegg, frukt osv. 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 Mamma drikker mye.. De deler gjerne en flaske vin hver kveld, og mer i helgene.. Å avtale noe med henne etter kl 9 er umulig da hun ikke husker det dagen etter... Men hun er en velfungerende alkoholiker så hverken arbeidsgiver eller andre mistenker noe som helst (lyst til å si dessverre). Jeg gav henne et ultimatum med at hun ikke har lov til å drikke rundt barna, og passer hun dem er hun edru hele tiden. Hun argumenterte at barna ikke merket at de hadde "et lite glass vin til maten" eller etter sengetid, men jeg stod på mitt. Skjer det noe så skal de kunne kjøre barnet til legevakt uansett når på døgnet. Og våkne lett hvis barna våkner. Hun ble skikkelig fornærma og sur for jeg ødela kosen deres, og de drakk ikke sååå mye 😅🤣 Nektet besøk i 4 mnd og da aksepterte hun det. Sjekker alltid kjøleskap, søppel, panteposer/glasspose osv før og etter besøk, men ikke sett noe tegn på at hun ikke holder avtalen. Anonymkode: b217f...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 12.55): Hei. Min mamma, som er i 60 årene har et høyt alkoholforbruk i følge min standard. De kan gå veldi mye vin og cognac på en helg. Vi snakker 1 flaske cognac, 1-2 flasker vin. Samboeren hennes drikke like mye, men i øl. Dette drikkes da hver eneste helg, i tillegg til at det blir 1-3 glass hver dag ila uken ellers. Søsteren min som bor nærme hjemme er også storforbruker av vin. (dette er høyt forbruk etter min standard, jeg vil helst slippe å få argumenter på at dette ikke er mye. Jeg syns det er det) Problemet er, jeg syns dette er mye. Jeg liker heller ikke at de drikker så mye rundt meg, og mine. Sønnen min er 1 år, og etterhvert vil jo han også skjønne hva som skjer. Jeg drikker jo jeg også, og tar gjerne et glass vin eller en øl på fredagskvelden når guttungen har lagt seg. Mens mammaen min klarer liksom ikke å bare la det være det ene glasset da. Ofte er hun merkbart full/godt brisen når klokka bikker 22/23. Hvis jeg sier at jeg syne hun drikker mye, så får jeg DEN leksa om at hun nesten ikke drikker noe som helst og at hun må da få ta det ene glasset med cognac. Men hvis det er ett glass - hvorfor er hele flaska med 1L tom på søndag da? Nei da har hun kastet noe fordi det sto så lenge og ja så ble maks 2 glass da. Jeg får også høre på tlf hvor utrolig lite de drikker der, de rører nesten ikke alkohol. Men likevel har hun alltid med seg en flaske cognac i bagasjen når hun kommer på besøk. (Vi bor i Vestfold, de bor i nord) Jeg synes ikke det er hyggelig å få dem på besøk, fordi kjøleskapet blir fylt til randen av pils og andre ting. Ikke kan jeg si fra heller fordi de drikker jo ikke - og jeg er bare vrang og kjip og vanskelig og lyver om jeg nevner det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. vet ikke hva jeg vil her.. - men har noen tips å komme med kanskje? Lignende familie? Anonymkode: 0eb72...ab4 Bet meg merke i at de er fra nord. Det er min familie også, mens jeg bor lenger sør. Det eneste jeg kan si er at mange der oppe bare er sånn. Hele min familie har et høyt alkoholforbruk etter min standard. Både gamle og unge. Vi har samme utfordring: det er ubehagelig å være der på besøk med barna våre. Og når familien besøker oss i høytiden så har de ofte med seg alkohol. Så jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. De gangene jeg har bemerket forbruket så skjønner de ikke hva jeg snakker om. Dette er fordi alle de omgir seg med har samme forbruk. Det er rett og slett mer normalt i nord. Jeg er så sykt glad for at barna mine ikke vokser opp i den kulturen. Anonymkode: 9885b...322 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 Min mor er likedan. Det toppet seg for et par år siden, når dørvakta på et utested ringte meg for å fortelle om oppførselen hennes (jeg kjente dørvakta). Det var første gang jeg ga henne en skikkelig lekse og forklarte at dette går ikke bare utover henne og at det må gå an å drikke med måte og ikke til man blir helt idiot! Jeg har innsett at jeg desverre ikke får gjort noe med det, og det eneste jeg kan si noe på, er at hun ikke drikker når hun passer barnet mitt. Ellers blir jeg ofte oppgitt over å høre hvor dårlig råd hun har, til tross for at hun drikker hver helg. Og at hver gang hun kommer på besøk hit, spør om å forsyne seg av øl jeg har liggende i kjøleskapet. Det får liksom aldri ligge i fred. Vi bor ikke i samme by, ellers hadde jeg kanskje brydd meg enda mer. Men jeg begynner å se et mønster, selv om det ikke gjør det mer greit - hun bor alene, er ufør, og er sjelden sosial. Så de gangene hun er det, blir det skikkelig fyllefest. Jeg kan bare ikke tenke for mye på det, for da får jeg en trang til å "hjelpe", og jeg kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Anonymkode: 3a86d...939 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bet meg merke i at de er fra nord. Det er min familie også, mens jeg bor lenger sør. Det eneste jeg kan si er at mange der oppe bare er sånn. Hele min familie har et høyt alkoholforbruk etter min standard. Både gamle og unge. Vi har samme utfordring: det er ubehagelig å være der på besøk med barna våre. Og når familien besøker oss i høytiden så har de ofte med seg alkohol. Så jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. De gangene jeg har bemerket forbruket så skjønner de ikke hva jeg snakker om. Dette er fordi alle de omgir seg med har samme forbruk. Det er rett og slett mer normalt i nord. Jeg er så sykt glad for at barna mine ikke vokser opp i den kulturen. Anonymkode: 9885b...322 Jeg har en samboer fra nord som er høytfungerende alkoholiker- hadde jeg ikke lagt begrensninger hadde han drukket hver dag. I perioder gjør han det likevel- tar seg en støyt når jeg er opptatt med andre ting, ofte drikker han seg brisen på 15 min og ligger i sofaen og ser uskyldig ut. Han har en alkoholiker til far og en bror som drakk seg ihjel og en pillemisbruker til mor. Har venner som er alkoholikere. Kulturen deroppefra er søppel- de liker å skryte av det nordnorske, men de er jo bare en gjeng drankere som tilber Kong alkohol. Jeg hater stanken av alkohol og folk som alltid må drikke for å kooose seg. Beste er å holde seg langt unna sånne folk. Anonymkode: 7811d...248
Miranda Bailey Skrevet 30. oktober 2021 #19 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har selv vokst opp i en familie hvor alle voksne familiemedlemmer har enten alkoholisme eller rusavhengighet. Det endte opp med at jeg selv ble alkoholiker og rusmisbruker allerede i tenårene. Det er dessverre lite å få gjort med voksne mennesker som enten ikke innser at de har et problem, eller som ikke ønsker å gjøre noe med problemet deres. Du kan motivere til behandling, prøve å bevisstgjøre, sende bekymringsmeldinger.. Men alt i alt er det noe de må ønske selv. Du kan si at du ikke skal ha noe alkohol i huset ditt, at hun ikke får komme på besøk med mindre hun er edru, at du ikke kommer på besøk med barnebarnet hennes om hun skal drikke. Du kan kontrollere bruken hennes når du og din familie er involvert. Ellers er det ikke mye å gjøre. Alkoholisme er en vanskelig sykdom å forholde seg til. Du har all min sympati og jeg håper det ordner seg for dere.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #20 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 13.46): Dette er rundt et år siden, og jeg har ikke sett henne beruset siden det Anonymkode: 201a2...ab6 Gratulerer. Du kan slippe å forholde deg til din mors alkoholproblem. Ute av syne, ute av sinn. Anonymkode: 8a7c4...f4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå