AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Har nesten hele tiden løs mage, men aldri vondt i magen. Har vært sånn i snart et år nå, men har alltid hatt sensitiv mage som trigges av stress og spenning. Er laktoseintolerant, men holder meg unna laktose. Både mor og morfar har hatt mye mageproblem, mor har IBS. Jeg er redd for å gå til legen for det virker som det er så mange ubehagelige tester som gastroskopi og koloskopi man ofte må gjennomføre når det gjelder magen. Jeg har generelt ganske dårlig rutine på at jeg legger meg alt for sent og spiser til ugjevne tider. Er i mitt første år i 100% arbeidsliv og voksenlivet og trivs helt greit, men føler meg litt lost på hvem jeg er og hva jeg skal bli. Kan denne uroen påvirke magen såpass mye? Jeg har en kompis som sa at han hadde slik stressmage i 2-3 år da han jobbet på en stressende jobb, og så gikk det over da han sluttet. Takk for tips om noen har erfaring eller råd. Anonymkode: fa09f...7c2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Det kan være ibs ja. Har du det, påvirkes magen veldig i forhold til stress. Men du kan holde det i sjakk gjennom diett. (Low-fodmap). Men dette er du vel kjent med siden din mor har diagnosen. Det er en krevende diett og jeg ville ha tatt ubehaget med å finne ut av det før jeg hadde satt igang på den. Barnet mitt har ibs og fikk full narkose under de kjipeste undersøkelsene. Vet ikke om dette gjelder for barn da. Anonymkode: dcd50...678
pia mater Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har ibs og måtte bare ta avføringsprøver, blodprøver og koloskopi. Koloskopien var overraskende grei. Noe ubehag, men mageknipen jeg får av ibs er mye verre. Må jeg ta det igjen så skal jeg derimot ha noe annet enn Laxabon for tømming, for det var skikkelig jævlig å drikke. Er veldig greit å få undersøkt før du begynner med noen dietter, ellers kan det underliggende skjules (hvis det er noe annet enn ibs). Og tenk over hva som trigger magen, er det etter samme typer mat, drikke, sammenheng med måltidsrytme osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå