AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Det er nå 3 uker siden jeg var ferdig med covid og eneste som henger igjen er lukte og smakssans. De siste dagene har jeg vært veldig tungpustet og hatt litt press i brystet og ryggen. En del svimmel. Dette kan så klart komme av andre årsaker som at jeg har spist lite, vært mye sliten pga store belastninger og mye stress. Men er det andre som har blitt slik lenge etter covid? Tenkte jeg skulle vente noen dager å se om det vedvarer før jeg kontakter legen. Anonymkode: 12848...a53
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Hva er long covid? Det foreligger ikke et entydig sykdomsbilde, symptomene varierer mellom pasientene, og de kan variere over tid hos en og samme pasient. Symptomene synes å komme fra ulike organer i kroppen. De hyppigst rapporterte symptomene er hoste, kortpusthet, slitenhet, hodepine, hjertebank, brystsmerter, leddsmerter, redusert fysisk kapasitet, depresjon, søvnløshet, konsentrasjonsvansker ("hjernetåke"). Mennesker i ulike aldre rammes. Sykdomsbildet har mye til felles med posttraumatisk stresslidelse og kronisk utmattelsessyndrom. https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/langvarig-covid-long-covid/ Anonymkode: 0efe6...7e9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Takk for svar. Det jeg lurer på er om det er vanlig å få det lenge etterpå? Pusten var helt fin både under covid og etterpå før nå. Anonymkode: 12848...a53
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Mange som blir syke lenge etterpå uten å ha hatt noe særlig symptomer på covid : https://www.uib.no/med/143795/over-halvparten-av-unge-med-covid-19-har-langvarige-symptomer Anonymkode: 0efe6...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange som blir syke lenge etterpå uten å ha hatt noe særlig symptomer på covid : https://www.uib.no/med/143795/over-halvparten-av-unge-med-covid-19-har-langvarige-symptomer Anonymkode: 0efe6...7e9 Takk. Får ta en tur til legen hvis det vedvarer. Veldig ubehagelig 😕 Anonymkode: 12848...a53
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): eneste som henger igjen er lukte og smakssans. De siste dagene har jeg vært veldig tungpustet og hatt litt press i brystet og ryggen. Jeg har slitt med mye av det samme. Jeg ble fullvaksinert i midten av mai og ble smittet for cirka 6 uker siden. Lukt og smak kom nylig tilbake men jeg sliter fremdeles med tungpustethet. Anonymkode: 8962c...120
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har slitt med mye av det samme. Jeg ble fullvaksinert i midten av mai og ble smittet for cirka 6 uker siden. Lukt og smak kom nylig tilbake men jeg sliter fremdeles med tungpustethet. Anonymkode: 8962c...120 Så kjedelig. Jeg har litt smaks og luktesans, men begrenset. Har du vært tungpustet siden du fikk covid? Jeg mistenker at andre ting kan spille inn på meg da jeg har vært under voldsomt stress og press. Det kan forklare presser jeg har, men ikke andpusten. Det kom liksom sånn plutselig. Har du vært hos legen med det? Eventuelt hva gjør og sier de? Anonymkode: 12848...a53
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du vært hos legen med det? Eventuelt hva gjør og sier de? Jeg ble fulgt opp av fastlegen da jeg ble smittet men har ikke spurt om det med anpustenhet. Godt mulig jeg burde gjort det allerede men gjør det snart om det ikke blir bedre. Anonymkode: 8962c...120
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nå 3 uker siden jeg var ferdig med covid og eneste som henger igjen er lukte og smakssans. De siste dagene har jeg vært veldig tungpustet og hatt litt press i brystet og ryggen. En del svimmel. Dette kan så klart komme av andre årsaker som at jeg har spist lite, vært mye sliten pga store belastninger og mye stress. Men er det andre som har blitt slik lenge etter covid? Tenkte jeg skulle vente noen dager å se om det vedvarer før jeg kontakter legen. Anonymkode: 12848...a53 Jeg ble smittet for et år siden og kjenner igjen symptomene du nevner. Press på brystet og anosmi/parosmi. Jeg har i tillegg kognitiv svikt, hukommelsesproblemer og fatigue. Hvordan er formen ellers, er du slapp? Og når kjenner du kortpustheten mest er det i forbindelse med fysisk aktivitet? Anonymkode: a02a2...691
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble smittet for et år siden og kjenner igjen symptomene du nevner. Press på brystet og anosmi/parosmi. Jeg har i tillegg kognitiv svikt, hukommelsesproblemer og fatigue. Hvordan er formen ellers, er du slapp? Og når kjenner du kortpustheten mest er det i forbindelse med fysisk aktivitet? Anonymkode: a02a2...691 Så kjedelig. Masse god bedring til deg. Har du vært hos legen med det? I og med det har vært full fart hver eneste dag, med lite mat og alvorlige hendelser så er jeg utmattet. Men tenker at det er naturlig. Jeg glemmer hele tiden og må ha huskelappen Jeg kjenner tungpustet hele tiden, men helt klart mye verre ved aktivitet. Ts Anonymkode: 12848...a53
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så kjedelig. Masse god bedring til deg. Har du vært hos legen med det? I og med det har vært full fart hver eneste dag, med lite mat og alvorlige hendelser så er jeg utmattet. Men tenker at det er naturlig. Jeg glemmer hele tiden og må ha huskelappen Jeg kjenner tungpustet hele tiden, men helt klart mye verre ved aktivitet. Ts Anonymkode: 12848...a53 Takk. Jeg har oppfølging av fastlegen ja. Vær forsiktig og ta godt vare på deg selv. Om det skyldes stress eller long covid vet jeg ikke men det er uansett et varsel om å senke tempo. Anonymkode: a02a2...691
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #12 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så kjedelig. Masse god bedring til deg. Har du vært hos legen med det? I og med det har vært full fart hver eneste dag, med lite mat og alvorlige hendelser så er jeg utmattet. Men tenker at det er naturlig. Jeg glemmer hele tiden og må ha huskelappen Jeg kjenner tungpustet hele tiden, men helt klart mye verre ved aktivitet. Ts Anonymkode: 12848...a53 Tre uker er ikke lenge, de fleste blir bra igjen🤗 De helsenettstedene jeg har vært innom anbefaler å gå til lege hvis det fortsetter etter seks uker. God bedring. Anonymkode: a02a2...691
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #13 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tre uker er ikke lenge, de fleste blir bra igjen🤗 De helsenettstedene jeg har vært innom anbefaler å gå til lege hvis det fortsetter etter seks uker. God bedring. Anonymkode: a02a2...691 Ja, er vel lurt å vente litt å se. Tusen takk 😀 Anonymkode: 12848...a53
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #14 Skrevet 28. oktober 2021 Test ut ulike pusteøvelser, meditasjon eller yoga som er pustetrening. Det blir bedre ❤️ Anonymkode: efa5f...2e9
Zooey Skrevet 28. oktober 2021 #15 Skrevet 28. oktober 2021 Ja, jeg hadde tyngre pust i over ett år etter at jeg hadde covid. MEN, det har gått over, heldigvis. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 14.21): Jeg kjenner tungpustet hele tiden, men helt klart mye verre ved aktivitet. Jeg sendte melding til afstlegen torsdag om alle symptomene og spurte om vedkommende så for seg detet kom til å gå over. Fikk innkallelse til time i dag. Jeg har ikke fått resultat av blodprøvene enda men fastlegen hørte på hjerte og lunge og sa hun skulle skrive en henvisnng til en kardiolog for videre utreding. Anonymkode: 8962c...120 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 Tap av lukt og smak kalles anosmi eller smaksblindhet. Årsaken er ofte sink-mangelen som oppstår i kroppen etter en forkjølelse: Enzymene som får immunforsvaret til å mobilisere når vi blir forkjøla, går på sink. Når immunceller deler seg for å bli mange, bindes det opp mye sink. Når vi får en virusinfeksjon mobiliserer immuncellene også for å beskytte slimhinnene i nesen. Dermed oppstår det en lokal sinkmangel i regionen der smakssansen sitter. Hos den som i utgangspunktet har lite sink i kroppen, betyr det exit lukt og smak, fordi disse sanseorganene også er avhengige av sink for å funke. Om det funker å spise sink for å få tilbake lukt/smak vet jeg ikke, men jeg tror jeg ville ha prøvd hvis jeg hadde problemet. Det koster nesten ingenting og er helt ufarlig å prøve. Om ikke annet kunne det ha blitt en artig historie av det. Google zinc+anosmia så kommer det opp 1,5 millioner dokumenter som inneholder begge ordene. Mange av de dokumentene er vitenskapelige studier. Anonymkode: 67337...a67
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tap av lukt og smak kalles anosmi eller smaksblindhet. Årsaken er ofte sink-mangelen som oppstår i kroppen etter en forkjølelse: Enzymene som får immunforsvaret til å mobilisere når vi blir forkjøla, går på sink. Når immunceller deler seg for å bli mange, bindes det opp mye sink. Når vi får en virusinfeksjon mobiliserer immuncellene også for å beskytte slimhinnene i nesen. Dermed oppstår det en lokal sinkmangel i regionen der smakssansen sitter. Hos den som i utgangspunktet har lite sink i kroppen, betyr det exit lukt og smak, fordi disse sanseorganene også er avhengige av sink for å funke. Om det funker å spise sink for å få tilbake lukt/smak vet jeg ikke, men jeg tror jeg ville ha prøvd hvis jeg hadde problemet. Det koster nesten ingenting og er helt ufarlig å prøve. Om ikke annet kunne det ha blitt en artig historie av det. Google zinc+anosmia så kommer det opp 1,5 millioner dokumenter som inneholder begge ordene. Mange av de dokumentene er vitenskapelige studier. Anonymkode: 67337...a67 Har du noe referanser på disse påstandene? Har lest det meste jeg kommer over av tapt luktesans etter covid og de fleste teoriene går på skadede nevroner, og skade på nervesystemet. Anonymkode: a02a2...691 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du noe referanser på disse påstandene? Ja, jøss. Her finner du ei liste med 7.500 publiserte vitenskapelige studier/artikler/bøker som forklarer sammenhengen mellom sink og smaksblindhet. Det finnes også hauger med vitenskapelig litteratur som forklarer at enzymene som bruker opp sinken gjør det når de skal aktivere vitamin D til hormonet kalsitriol, sånn at hormonet i sin tur kan aktivere genene som utløser celledelingen i immunforsvaret. Problemet er at forklaringa med sink og smaksblindhet inkluderer vitamin D. Som du sikkert har registrert, er leger illsinte på alt som har med vitamin D å gjøre og bruker enhver anledning til å forklare at vitamin D ikke har betydning for noe som helst. Hvis legene skal si høyt at det er sinkmangel som er årsaken til smaksblindhet, må de også si høyt at sinkmangelen kommer av at enzymer er travelt opptatt med å omdanne vitamin D til hormon sånn at immunforsvaret skal virke. DET kommer aldri til å skje. Derfor får vi høre masse bambus om at det sannsynligvis er alt mulig annet rart som ligger bak smaksblindhet, men at det må tiår med forskning til før vi kan ha håp om å finne det ut. Her finner du ei liste 16 vitenskapelige studier som viser hvordan vitamin D styrer celledelingen i immunforsvaret, hvis du vil ha kilder til den påstanden. Dette har vært kjent viten siden 1983, men blir av en eller annen grunn fortsatt fortiet og tåkelagt av legene som roter med immunforsvar. Er ikke det merkelig? Anonymkode: 67337...a67
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå