AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #1 Del Skrevet 27. oktober 2021 Ja jeg veier 110 kg og er 175 høy. Jeg trenger å komme meg i form igjen men aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg går og prøver å være aktiv i hverdagen, spiser 1500 kcal så startet å ta grep. Jeg har lyst til å trene men hjemmetrening videoer er ofte for vansklig, jeg er jo så tung. Hansen som kan hjelpe meg med hvordan komme igang? Anonymkode: 5c8c0...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #2 Del Skrevet 27. oktober 2021 Svømming Det er så sunt for hele kroppen og det er ikke tungt på samme måte som annen trening. Dessuten er det oppkvikkende og man blir god og mør etterpå. Anonymkode: 1ef64...f81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #3 Del Skrevet 27. oktober 2021 Det kommer til å ta litt tid. Forsett med kosten og gå turer. Etterhvert får du bedre kondis og mister noen kg, da vil du gradvis klare å gå raskere og lengre turer. Jeg har gjort dette noen måneder nå, og kjenner stor fremgang. Nesten så jeg begynner å løpe, men tørr ikke helt ennå pga vekta. Det er ikke så komplisert å komme litt i gang. Dette får du til. :-) Anonymkode: 65dd4...aba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #4 Del Skrevet 27. oktober 2021 hadde begynt med å gå 20/30 minutters tur hver dag, også øke til turer med mer oppoverbakke feks og en time. Tro meg du vil legge merke til forskjell bare av å spasere hver dag. Ellers så svømming, hoppe tau? Hadde startet på treningssenter etterhvert, trenger ikke kunne mye eller ha erfaring - begyn på mølla med å småjogge deretter løpe, deretter styrke osv. Anonymkode: 48359...e0f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #5 Del Skrevet 27. oktober 2021 Ville ikke begynt med hoppingog jogging, om man har mye å ta av. Begynn heller med gode vaner. En halvtimes tur hver dag, er en god start. Gjorde faktisk det samme selv. Deretter begynte jeg med styrke for nybegynnere 3 ganger i uka, og begynte å spise ordentlig hjemmelaget mat. Telte ikke kalorier. Begynn med det du får til. Ikke det du ikke får til. Du kan gå i bakker, men du må ikke. Det viktigste er at du faktisk går, og kommer inn i en god vane. Anonymkode: b9daf...f2b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #6 Del Skrevet 27. oktober 2021 Søk på YouTube etter "plus size beginner strength" eller liknende Det finnes videoer der ute for alle nivåer! Anonymkode: c8e19...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 27. oktober 2021 #7 Del Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg veier 110 kg og er 175 høy. Jeg trenger å komme meg i form igjen men aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg går og prøver å være aktiv i hverdagen, spiser 1500 kcal så startet å ta grep. Jeg har lyst til å trene men hjemmetrening videoer er ofte for vansklig, jeg er jo så tung. Hansen som kan hjelpe meg med hvordan komme igang? Anonymkode: 5c8c0...b03 Du må legge en plan! Og den må være langsiktig. Det finnes ikke noe kvikk fiks på noe slikt. Har selv vært der og utfør det. Du må endre livsstil og dette tar litt tid. Det kommer garantert dager der du tryner, og det gjør ikke noe. Det er bare å reise seg og fortsette. Fysisk aktivitet er meget bra, kombinert med endret kosthold. Begynne med å gå turer! Det krever et par gode sko og tid ! Bare gå rolige turer i starten, så litt fortere. Etter en tid ligg inn bakker og gjerne ut i terrenget. Du vil merke at formen blir litt bedre uke for uke. Kiloene vil gå av sakte men sikkert. Underveis i denne prosessen bare eskalerer du det ette bedre form du blir, og etter letter du blir. Variere gjerne med litt svømming og når du blir litt lettere og bedre form en løpetur av og til. Uansett begynn med det enkle som å gå turer i nabolaget ditt! Og ikke for mye i starten, da pådrar du deg bare belastningskader. Jo bedre form du blir i, jo mer motivert blir du. Dørstokkmila er lang av og til, spesielt om været er dårlig. Bare tving deg selv ut! Bommer du en dag? Hva så kom deg videre dagen etter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #8 Del Skrevet 27. oktober 2021 Kosthold er det viktigste, men der er du jo godt i gang. Det neste er å innføre gode aktivitetsrutiner. Gjør det enkelt - gå en fast tur hver eneste dag. Så langt du orker, og øk mengde og fart etter hvert som du kommer i bedre form. Selv om overvekt er belastende for ledd, så gir det også god muskelmasse fordi det krever såpass mye for kroppen å bære de ekstra kiloene. Dermed er det viktig å ikke miste muskelmasse når du går ned i vekt. Det er fettet som skal bort. Der kommer trening inn. Du finner masse gode øvelser på youtube feks, men ville satset mest på gåturer som en fast aktivitet. Gå med venner eller hør på musikk/podkast/lydbok, så flyr tiden. Lykke til 🙂 Anonymkode: 54c8e...f2c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #9 Del Skrevet 27. oktober 2021 Jeg har allerede gått ned 10 kg og jeg går 10000-15000 skritt hver dag. Er vansklig å få inn å gå lange turer utenom å gå istedenfor å ta buss osv. Jeg er supermotivert for dette og har gått ned masse før. Veide 150, gikk ned til 85 kg og hold vekta i mange år. Helseproblemer og koronanedstegnigen og kjip skilsmisse som var grunnen til vektøkningen. Vansklig å gå ned I vekt igjen, husker jo ikke hvordan jeg fikk det til sist! Anonymkode: 5c8c0...b03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #10 Del Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg veier 110 kg og er 175 høy. Jeg trenger å komme meg i form igjen men aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg går og prøver å være aktiv i hverdagen, spiser 1500 kcal så startet å ta grep. Jeg har lyst til å trene men hjemmetrening videoer er ofte for vansklig, jeg er jo så tung. Hansen som kan hjelpe meg med hvordan komme igang? Anonymkode: 5c8c0...b03 Jeg er sikker på at du vil klare det. Innse det vil ta tid, og sett deg delmål. Spiser du 1500 kcal og er aktiv så bør du gå ned. Gå er undervurdert og er en fin måte å bygge opp kondisjon. Jeg vil anbefale deg at du lager deg en runde på ca 5 km. Ta tiden når du går, og se forbedringer på tiden. Press deg selv litt på tempo, gå så du blir andpusten. Får du lagt inn noen skikkelig motbakker også er det supert. Eller legg inn motbakker som intervall en til to ganger i uka. Gå så raskt du kan opp × 10. Anonymkode: 344fb...e27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 27. oktober 2021 #11 Del Skrevet 27. oktober 2021 Søk på low impact på treningsvideoer. Denne fikk meg igang i januar Fra å være en sofagris på 92 kg ute av stand til å være i noe særlig aktivitet, veier jeg nå 78 kg og kan fint jogge en time i strekk. Den videoen fikk som sagt meg i gang, og så ballet det på seg. De kg jeg har gått ned har utelukkende vært pga trening og aktivitet. Jeg har nemlig ikke aktivt slanket meg, bare vært obs på å trene for å bli sterkere og friskere og redusere fitnessalderen mun. Jeg bruker Pai som motivasjon (søk opp pai tråden hvis du er interessert). Startet med fitnessalder på rundt 40 i januar, er under 20 nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 28. oktober 2021 #12 Del Skrevet 28. oktober 2021 Finn noe du liker å begynne med Jeg er ikke så flink som jeg burde med maten, men fant ut at nok var nok, og at jeg ville begynne å trene. Som tenkt, så gjort, og gikk fra stillesittende til å trene 3 ganger i uka. Kunne nok vært mer, men gått ned i hvertfall 6 kg på litt under 2 måneder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #13 Del Skrevet 28. oktober 2021 Når man er ganske stor er det faktisk egentlig nok å bare kutte ned på kalorier helt i starten. En stor kropp trenger mange kalorier bare for å holde seg gående gjennom dagen. Å kutte ned på kalorier vil forbedre helsa ganske så mye (vektrelatert helse, altså). Når kroppen din blir lettere, blir det også lettere å drive med fysisk aktivitet. Akkurat nå tror jeg det er mer enn nok at du går turer. Gå så fort at du kjenner det på pusten/musklene, men uten at du løper og dermed sliter på leddene dine. Etterhvert som kroppen blir lettere og du blir i bedre form, kan du gå litt raskere og litt lengre. Er det sånn at du kan få inn gåing hver dag? Kan du gå til jobben? Eller parkere et stykke unna jobben, og gå resten? Gå til og fra butikken? Andre gjøremål der du kan gå istedet for å kjøre/ta buss? Det vil hjelpe masse, der snakker jeg av erfaring. Anonymkode: 5dfef...17e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 28. oktober 2021 #14 Del Skrevet 28. oktober 2021 (endret) Prøv "Spis Deg Fri". Gå ned i vekt uten å måtte gå tur og trene. Personlig har jeg ikke angret ett sekund på at jeg valgte å prøve SDF. Ikke bry deg om kalorier fordi det sier ingenting om hvor sunn maten er. Spis råvarebasert. Kutt ned på ultraprossesert mat, sukkerbomber som juice, youghurt, mellombarer og frokostblanding om du spiser det. Desto sunnere du spiser, jo mer kan du spise og mettere blir du. Kjør på med masse grønnsaker, salat, ferskt kjøtt og litt frukt. Prøv periodisk faste eller andre typer fastemønster. Kosthold er kilo, trening er gram. Endret 28. oktober 2021 av LadyGrey Tilleggsopplysninger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #15 Del Skrevet 28. oktober 2021 Konsentrer deg om å spise mindre og ta treningen etter hvert. Eller som noen skriver her, gå en tur hver dag. Anonymkode: 6bd68...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #16 Del Skrevet 28. oktober 2021 LadyGrey skrev (Akkurat nå): Prøv "Spis Deg Fri". Gå ned i vekt uten å måtte gå tur og trene. Personlig har jeg ikke angret ett sekund på at jeg valgte å prøve SDF. Ikke bry deg om kalorier fordi det sier ingenting om hvor sunn maten er. Spis råvarebasert. Kutt ned på ultraprossesert mat, sukkerbomber som juice, youghurt, mellombarer og frokostblanding om du spiser det. Prøv periodisk faste eller andre typer fastemønster. Jeg kutter ut måltider og gikk ned 5 kg på den måten. Da slapp jeg å spise spesiell mat osv. Anonymkode: 6bd68...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zooey Skrevet 28. oktober 2021 #17 Del Skrevet 28. oktober 2021 Gjør langsiktige endringer i kostholdet og daglig aktiviteter. Som manger andre nevner, er det lurt å legge seg til vaner som å gå tur hver dag. Sett på en god spilleliste/podcast/lydbok og gå i vei! Ligg unna for ekstreme dietter. Hvis de høres for godt til å være sant, så er det antageligvis det. Målet bør ikke være å gå ned mest på kortest tid, men å gå ned og holde deg der. Etterhvert hvis du føler du er på god vei med kosthold og daglig aktivitet så anbefaler jeg også å starte med trening, men velg noe som du har glede av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #18 Del Skrevet 29. oktober 2021 Zooey skrev (På 28.10.2021 den 17.09): Gjør langsiktige endringer i kostholdet og daglig aktiviteter. Som manger andre nevner, er det lurt å legge seg til vaner som å gå tur hver dag. Sett på en god spilleliste/podcast/lydbok og gå i vei! Ligg unna for ekstreme dietter. Hvis de høres for godt til å være sant, så er det antageligvis det. Målet bør ikke være å gå ned mest på kortest tid, men å gå ned og holde deg der. Etterhvert hvis du føler du er på god vei med kosthold og daglig aktivitet så anbefaler jeg også å starte med trening, men velg noe som du har glede av. AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 15.26): Når man er ganske stor er det faktisk egentlig nok å bare kutte ned på kalorier helt i starten. En stor kropp trenger mange kalorier bare for å holde seg gående gjennom dagen. Å kutte ned på kalorier vil forbedre helsa ganske så mye (vektrelatert helse, altså). Når kroppen din blir lettere, blir det også lettere å drive med fysisk aktivitet. Akkurat nå tror jeg det er mer enn nok at du går turer. Gå så fort at du kjenner det på pusten/musklene, men uten at du løper og dermed sliter på leddene dine. Etterhvert som kroppen blir lettere og du blir i bedre form, kan du gå litt raskere og litt lengre. Er det sånn at du kan få inn gåing hver dag? Kan du gå til jobben? Eller parkere et stykke unna jobben, og gå resten? Gå til og fra butikken? Andre gjøremål der du kan gå istedet for å kjøre/ta buss? Det vil hjelpe masse, der snakker jeg av erfaring. Anonymkode: 5dfef...17e Ja går til og fra skole, henting og levering av barn osv. Går 10 000-15 000 skritt stort sett hver dag, noen dager bikker det 20 000 til og med. Anonymkode: 5c8c0...b03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Del Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 27.10.2021 den 21.01): Ja jeg veier 110 kg og er 175 høy. Jeg trenger å komme meg i form igjen men aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg går og prøver å være aktiv i hverdagen, spiser 1500 kcal så startet å ta grep. Jeg har lyst til å trene men hjemmetrening videoer er ofte for vansklig, jeg er jo så tung. Hansen som kan hjelpe meg med hvordan komme igang? Anonymkode: 5c8c0...b03 Er du Kvinne eller mann? Anonymkode: 81dba...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #20 Del Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja går til og fra skole, henting og levering av barn osv. Går 10 000-15 000 skritt stort sett hver dag, noen dager bikker det 20 000 til og med. Anonymkode: 5c8c0...b03 Da er du allerede ganske aktiv, og med det kostholdet du sier du har begynt med, bare 1500 kcal per dag, så vil kiloene renne av deg. Merker du ikke det? Hvor lenge har du holdt på? Når jeg legger inn dine stats på en forbrenningskalkulator, legger inn "litt aktiv" på deg, så opprettholder du vekten på 3100 kcal (dersom du er kvinne) Anonymkode: 54c8e...f2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå