Gå til innhold

Skjermtid for små barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

For dere med små barn, hvor mye skjermtid tror dere barna har på en gjennomsnittlig dag? Har dere evt. Noen  maksgrenser?

Anonymkode: 68aa0...54a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på alderen og sammenheng. Prøver mest mulig å ha så lite skjermtid, men barnehagen benytter seg av nettbrett og da blir det litt vanskelig. 

Skrevet

Vår er snart 2 år og får se maks 20 minutter. Altfor mange av vennene våre er ukritisk til skjermbruk, det er trist å se.

Anonymkode: 535bf...dd5

• Liker 1
Skrevet

Vi har ingen fastsatt grense, men 1,5-åringen får se litt sanger på YouTube noen ganger i uka. Da sitter han på fanget, og så synger vi (jeg) sammen med sangen og kanskje danser litt. Brukes mest når han er sliten og oppkavet.

Anonymkode: 38fdb...81e

• Liker 1
Skrevet

Vår toåring ser vel omtrent en time per uke med barnetv. Blir en del skjermbruk til facetime og å se på bilder også. 

Jeg er glad for at vår bhg ikke bruker skjerm i det hele tatt. Kommer til å bli mer en nok om noen år uansett. 

Anonymkode: ae834...a1a

• Liker 1
Skrevet

Vår på 2 ser 20 min Brillebjørn hver kveld. Når hun er syk eller står opp veldig tidlig kan det bli 30-45 minutter i tillegg. Spiller litt på telefonen når hun er syk også. 

Anonymkode: 4f232...be9

• Liker 2
Skrevet

Maks en time om dagen, han er 4 år. 

Anonymkode: 2d0a9...36c

• Liker 1
Skrevet

Med første barn var det lite. Med barn nr to er det vanskeligere å unngå, når storesøsken ser på TV. 

Anonymkode: 0d365...235

Skrevet

Mer enn vi burde, sannsynligvis 🙈 Hun er to og et halvt år, og ser vanligvis ca 20 minutter tegnefilm/barnetv om morgenen mens hun spiser frokost, og lignende om ettermiddagen etter barnehagen mens en av oss lager middag. (Flerspråklig hushold, så vi passer i det minste på at det blir på det språket hun hører minst i hverdagen.) Samt prater med besteforeldre på Skype minst en gang i uka. 

Anonymkode: 1fcfc...e1b

• Liker 2
Skrevet

3 år. Får se to episoder av brillebjørn eller fantorangen. Og kanskje en runde med gravemaskin eller vannsklie på YouTube. Kanskje litt mer om han eller vi er syke. 

Anonymkode: b14b9...086

Skrevet

Tror neppe på dere over her, er nok mere enn dere tror. 
Jeg trodde det var 1 timer om dagen, viste seg at det var mere 3-4 timer om dagen.
Står opp, 3,6, og 7 åringen løper til stuen og tven er på.
Kommer hjem, Tven er på, jeg er hjemme 16.00, samboern jobber hjemme og barna er hjemme 13.30 fra skole, utenom minste.... Viste seg at de så på tv frem til jeg kom hjem....
Legger seg, tven er på, da sover de bedre...

Anonymkode: c7376...f47

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde det var 1 timer om dagen, viste seg at det var mere 3-4 timer om dagen.
Kommer hjem, Tven er på, jeg er hjemme 16.00, samboern jobber hjemme og barna er hjemme 13.30 fra skole, utenom minste.... Viste seg at de så på tv frem til jeg kom hjem....

Datteren min på 2 år ser ikke på tv 3-4 timer pr. dag. Det er toppen 30 minutter om dagen. Alle som skriver over har barn mellom 1-4 år. Da har man fortsatt ganske god kontroll på skjermtid. 

Anonymkode: 24c3c...509

• Liker 2
Skrevet

Hva med ingen skjermtid i det hele tatt før de begynner på skolen? Snakk om late foreldre som bruker skjermen som barnevakt. Da mener jeg ikke normal barne-tv om kvelden, eller filmkos eller noe youtube-allsang med voksne, men all slags spill og serier på nettbrett. 

Anonymkode: 0ce63...72e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De fleste har jo ikke tv på hele tida helt ukritisk. 

Anonymkode: 78ee3...c76

• Liker 3
Skrevet

2-åring her. Noen dager ser vi opp mot ca 30 min etter barnehage før middag. Men ikke hver dag. I helgene kan vi ha rolig morgen i sofa, hvor jeg ser at det kan bli litt lenge. Hun er et ganske rolig barn, så ser at hun lett kan bli sittende lenge hvis vi ikke begrenser.

Men hun er veldig flink til å høre når det ikke er mer. Og vet at vi aldri ser på tv unde måltider osv. Så er kun etter barnehagen eller på morgningen i helgene.

Anonymkode: 58445...749

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

2-åring her. Noen dager ser vi opp mot ca 30 min etter barnehage før middag. Men ikke hver dag. I helgene kan vi ha rolig morgen i sofa, hvor jeg ser at det kan bli litt lenge. Hun er et ganske rolig barn, så ser at hun lett kan bli sittende lenge hvis vi ikke begrenser.

Men hun er veldig flink til å høre når det ikke er mer. Og vet at vi aldri ser på tv unde måltider osv. Så er kun etter barnehagen eller på morgningen i helgene.

Anonymkode: 58445...749

Akkurat sånn har jeg det med 2-åringen her også. Noen ganger blir det late morgener, men kar ham bare se Karsten&Petra, Sangfoni, Brillebjørn eller noe sånn og da tenker jeg det går helt greit 😊

Anonymkode: 5ab12...bbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sover bedre med tv på. 3,6 og 7 år? For en utrolig dårlig uvane. Barn trenger også ro. DE må jo bli helt stresset i hode av lyder hele tiden..

Uting med TV på soverommet hos små barn.

Anonymkode: 2c242...1c9

• Liker 2
Skrevet

20-30 minutter om morgenen, 1 times tid om ettermiddagen/ved kveldsmat, pluss pluss minus. Blir 3 år i november. I følge KG blir nok barnet mitt en firkantig robot snart 😄 

Anonymkode: ffba6...1d6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet ikke hvordan din eldste var som treåring, men min klarer ikke å skru på tv selv og dermed vet jeg nøyaktig hvor mye han ser. Og på vanlige dager er det to episoder av fantorangen eller brillebjørn, helt uavhengig av om du tror på det eller ikke 🤷‍♀️

Anonymkode: b14b9...086

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...