Gå til innhold

Voksen katt angriper kattunge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en katt på ett år og fikk en ny liten pus på 12 uker for en uke siden. Lillepus har funnet seg godt til rette, koser, leker og er trygg. Storepus knurret mye på han de første dagene, var borte et døgn, og når han kom tilbake igjen virket det som om han godtok nykommeren. 

De er fortsatt ikke venner, men tolererer hverandre. Lillepus erter storepus og storepus jager lillepus, men som oftest bare eksisterer de sammen. Begge får mye kos og masse godbiter når de er rolige sammen. 

MEN! Storepus prøver naturlig nok å dominere og sette lillepus "på plass", tar tak i han og biter seg fast samtidig som han holder rundt han. Regner med at dette er hans måte å utøve dominans på og ta sin plass øverst i hierarkiet, men er redd han skader lillepus. 

De er aldri alene sammen så får alltid stoppet det, men kan storepus gjøre skikkelig skade på lillepus ved å holde på sånn? 

Anonymkode: 5023a...df7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan virke litt brutalt for oss, men det går bra. Det er slik de holder på disse kattepusen. Om det er virkelig vondt for lillepus så vil han skrike så du skjønner det. Den store vil slippe om lillepus om lillepus uttrykker smerte. Det er i min erfaring, kan være andre som har andre erfaringer.

Anonymkode: 81a8d...189

• Liker 2
Skrevet

Her må du omplassere en av de før kattungen er stor nok til å ta hevn, hvem vet som vil skje da?

Anonymkode: d0300...8ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her må du omplassere en av de før kattungen er stor nok til å ta hevn, hvem vet som vil skje da?

Hva?! Dette stemmer jo ikke. Det er ikke slik kattens atferd fungerer.

Anonymkode: e4fef...80a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, den noterer nok opp hver hendelse. Når storepus er ute eller ligger å sover så sitter lillepus med labbfrakken på inne på det hemmelige laboratoriet sitt og koker sammen noe hevnaktig... 

Anonymkode: 9f55e...f33

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan virke litt brutalt for oss, men det går bra. Det er slik de holder på disse kattepusen. Om det er virkelig vondt for lillepus så vil han skrike så du skjønner det. Den store vil slippe om lillepus om lillepus uttrykker smerte. Det er i min erfaring, kan være andre som har andre erfaringer.

Anonymkode: 81a8d...189

Har samme erfaring her. Observerte at den store gikk over streken med lille én gang, og hun slapp med en gang det ble høye lyder. De må jo teste hvor grensa går. Hun lille har derimot gått over grensa til den store flere ganger. Men de er alltid fort i gang med lek igjen etterpå.

Anonymkode: 834ae...d2c

Skrevet

Blir ikke noe omplassering nei. Hadde lillepus gjemt seg og vært redd hadde det vært noe annet, men han er jo etter storepus, oppsøker han og terger han. 

Lillepus "gråter" når storepus tar tak i han, sitter jeg med ryggen til eller er på kjøkkenet (halvåpen løsning) så er det sånn jeg oppdager at det skjer. Men lillepus er også veldig verbal, kan stå og remje så jeg tror det skjer igjen, men så er det bare at han vil ut i gangen. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Blir ikke noe omplassering nei. Hadde lillepus gjemt seg og vært redd hadde det vært noe annet, men han er jo etter storepus, oppsøker han og terger han. 

Lillepus "gråter" når storepus tar tak i han, sitter jeg med ryggen til eller er på kjøkkenet (halvåpen løsning) så er det sånn jeg oppdager at det skjer. Men lillepus er også veldig verbal, kan stå og remje så jeg tror det skjer igjen, men så er det bare at han vil ut i gangen. 

Ts

Det er helt normal adferd, i praksis så lærer Storepus Lillepus å være katt, disiplin og "folke"skikk.

Det er greit å være litt obs på om det flyr svære dotter med pels i alle retninger og om det flyter blod, men remjing og litt vræling når Lillepus får litt disiplinær juling er helt greit. Da lærer han hvor langt han kan gå uten at det får konsekvenser, og lærer også at ting faktisk kan gjøre litt vondt. Det skal de vanligvis lære før de blir omplassert, men de kan bli litt umulige i tenårene, mellom 6 og 18 måneder, hvor de på død og liv skal teste alt som finnes av grenser.

Vi har et sånt lite rasshøl vi også. Storepus er 8 år, han har vært superflink til å være onkel til de små på litt over to år. Men yngstemonsen er en skikkelig røver og tester grenser i alle retninger. Han begynte å roe reka når han passerte halvannet år, men fortsatt kan vi høre noen voldsomme fres fra Storepus hvor han gir streng beskjed om at nå er det nok. Enkelte ganger holder ikke det heller, så vi hører et skikkelig BAP når han måker til minstemonsen med flat pote. Og Storepus har svære poter...

Skrevet

Jeg har grepet inn til nå, men i dag fikk jeg se hva som skjedde når jeg ikke rakk fram, ser at storepus slipper selv etter en stund. 

Lillepus har nok absolutt ikke vondt av å bli satt på plass, jakter på halen til storepus, hoppet på han når han hviler osv. Så han er vertfall ikke litt redd storepus engang😅 

Det jeg har erfart før med katter som absolutt ikke går sammen er at ene katten jaktet på den andre for å ta den, ga ikke fred og den andre endte opp med å være livredd. Sånn er det absolutt ikke her. 

Satser på at dette går greit og at lillepus lærer å være litt greiere med storepus etter hvert😉 Tusen takk for alle svar😊

Ts

Skrevet

Dette handler ikke om hierarki, katter fungerer ikke sånn. Den store katten misliker den lille. Det er ikke rart om den lille er veldig aktiv og masete. Du burde ha dem adskilt når du ikke følger med dem, eller så risikerer du at de aldri blir venner. Lek mye med kattungen slik at han ikke plager den store. 

Dersom den lille vet du kommer og beskytter den når den klager, så kan det føre til at den store blir vant til at du er sur på den hele tiden, og det kan gjøre at den blir surere både mot den lille og mot deg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Satser på at dette går greit og at lillepus lærer å være litt greiere med storepus etter hvert😉 Tusen takk for alle svar😊

Ts

Det er det dummeste du kan gjøre. Du må være "kattemamma" her. Du må lære kattene at de ikke skal plage hverandre. Hold dem adskilt til du kan stole på at de er snille mot hverandre. 

Anonymkode: 9745b...99b

Skrevet

Har noen av dere sett hvordan kattemor oppdrar ungene sine? Det virker nok brutalt , men det går fint. Katter er rovdyr som både skal lære jakt, slåssing og drepe  byttet. De finner nok ut av det, så lenge det ikke bryter ut i full slåsskamp går det nok helt fint.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette handler ikke om hierarki, katter fungerer ikke sånn. Den store katten misliker den lille. Det er ikke rart om den lille er veldig aktiv og masete. Du burde ha dem adskilt når du ikke følger med dem, eller så risikerer du at de aldri blir venner. Lek mye med kattungen slik at han ikke plager den store. 

Dersom den lille vet du kommer og beskytter den når den klager, så kan det føre til at den store blir vant til at du er sur på den hele tiden, og det kan gjøre at den blir surere både mot den lille og mot deg

Det er det dummeste du kan gjøre. Du må være "kattemamma" her. Du må lære kattene at de ikke skal plage hverandre. Hold dem adskilt til du kan stole på at de er snille mot hverandre. 

Anonymkode: 9745b...99b

Om du har lest alt så har du sett at de aldri er alene sammen, er alltid tilstede så jeg kan skille dem. Var bare den ene gangen jeg ikke rakk fram før storepus slapp selv. 

Begge kattene får mye både kos og lek, både av meg og barna. Eneste jeg var redd for var at storepus skulle skade lillepus om han bet for hardt, det at det blir litt knuffing og slåssing bekymrer jeg meg ikke over. 

Og holde dem adskilt? Hvordan skal de noengang klare å lære seg å leve sammen om de er hver for seg? Jeg blir heller ikke sur på noen av dem, bare skiller dem når storepus biter seg fast. Pluss at jeg avverger det om jeg ser lillepus på vei bort for å plage en sovende storepus😉

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har grepet inn til nå, men i dag fikk jeg se hva som skjedde når jeg ikke rakk fram, ser at storepus slipper selv etter en stund. 

Lillepus har nok absolutt ikke vondt av å bli satt på plass, jakter på halen til storepus, hoppet på han når han hviler osv. Så han er vertfall ikke litt redd storepus engang😅 

Det jeg har erfart før med katter som absolutt ikke går sammen er at ene katten jaktet på den andre for å ta den, ga ikke fred og den andre endte opp med å være livredd. Sånn er det absolutt ikke her. 

Ts

I husholdninger hvor to katter ikke går overens, så vil man vanligvis se at én praktiserer unngåelse (smyger seg nært vegger og kanter med lav rygg og unngår midten av rommet, hengende hale og ofte store i øynene), og den andre katten i husstanden vil praktisere konfrontasjon (sitter gjerne litt høyt, stirrer intenst, går ikke inntil vegger når den beveger seg i et rom etc). 

I dette tilfellet høres det ut som om kattungen ikke er redd for katten, og katten er ikke redd for kattungen. De tar begge initiativ til lek/interaksjon. 

Anonymkode: f6288...427

• Liker 1
Skrevet

For å illustrere litt hvorfor vi verken må kvitte oss med en katt, holde de helt adskilt eller gripe så veldig inn: nå leker lillepus med en leke rundt storepus, storepus ligger og halvsover og kikker på lillepus innimellom, men bryr seg lite. 

Konklusjon: ingen er redde, ingen jakter på noen og jeg har fått svar på det jeg lurte på: om det er sannsynlig at storepus vil skade lillepus, noe det ikke er. 

Så takk til dere som har hjulpet med det jeg faktisk spurte om😊

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...