Gå til innhold

Skyller du risen før du koker risen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart selv det kalde vannet jeg bruker blit sykt møkkete etter jeg har skyldt risen da...

Anonymkode: c70a6...eb8

Det aller, aller meste du ser i vannet er stivelse, altså fragmenter av riskornene pga at de gnikker mot hverandre ved all håndtering helt fram til ditt kjøkken, rett og slett

Anonymkode: 0baaa...863

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyller alltid, det begynte jeg med etter en anbefaling på ett matprogram for en del år siden. Tror det var pga arsen men også fordi det korter ned koketiden 

Anonymkode: c160f...8fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Å skylle risen før du koker, har ingen annen effekt enn å rense den for annet rusk.

– Det har vist seg at det mest effektive for å kvitte seg med arsen, er å koke risen med mye vann, på samme måte som du koker spagetti, og så skylle av overskuddsvann, forklarer Tharaldsen. 

– Da vil mye av arsenet følge med ut."

Jepp. Men du vil også redusere mengden arsen ved å bøtlegge i varmt vann og deretter skylle. Det viktige er varmt vann. 

https://www.dagens.no/vitenskap/hvis-du-koker-ris-pa-denne-maten-kan-du-bli-forgiftet

Skrevet

Bløtlegger risen noen timer før jeg skal koke den. Skyller flere ganger underveis. Har lært dette av innvandrere jeg kjenner, flere som har sagt det samme. Ettersom de kommer fra ulike deler av verden og er vant til å spise masse ris, og ettersom de er vant til å «preppe» risen på lik måte velger jeg å høre på dem.

Ser flere her si at det ikke er noe poeng i å skulle risen, men for meg ser det ut som st den blir renere ihvertfall.

Har etterhvert blitt sånn at jeg kun kjøper sekker med langkornet ris på de små, internasjonale butikkene. Synes det blir billigere og smaker bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.dagens.no/vitenskap/hvis-du-koker-ris-pa-denne-maten-kan-du-bli-forgiftet

Snakk om skremselspropaganda! Er faen ikke rart at mennesker er styrt av angst og frykt for alt mellom himmel og jord.

Anonymkode: 0a7c7...17b

I psykologien snakker man mye om begrepet skremselspropaganda og hvordan noen velger å stille seg sterkt tvilende til alle ting de har sett på som trygt inntil noen kommenterer at dette er slik og sånn. Det er derfor interessant når man formulerer seg dithen i mengdeforholdet uten substans; "mennesker", og bruker dette som mal for å fremheve sitt eget synspunkt med støtte i at alle har "angst og frykt". Det er jo ikke sant at mennesker styres av dette, men det er interessant at uttrykket fremhever at noen har frykt. Det må da være den som skriver det, eller en spesifik mottaker.

Skyll risen din, det er ikke verre.

Skrevet
Lauv skrev (27 minutter siden):

Poenget er arsen. Jeg legger risen i bløt i varmt vann, skyller deretter i kaldt vann. Hjelper ingenting å skylle i bare kaldt vann.

Lauv skrev (16 minutter siden):

Jepp. Men du vil også redusere mengden arsen ved å bøtlegge i varmt vann og deretter skylle. Det viktige er varmt vann. 

Men eh, det er jo også uorganisk arsen i drikkevann. Det er sikkert lurt å skylle risen, men vil det påvirke arsen-nivået i en grad som er målbar?

Anonymkode: cb1e0...b76

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det om jeg husker det, noe mamma sa jeg skulle gjøre men aldri tenkt så mye over hvorfor, har vel trodd det var fordi den kan være skitten... Men som regel bruker jeg boil-in-bag og den skyller jeg ikke. Faktisk usikker på om den "skal" skylles men har bare ikke pleid å gjøre det, vet ikke om det ordentlig går an en gang.

Anonymkode: fb7ea...658

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Å skylle risen før du koker, har ingen annen effekt enn å rense den for annet rusk.

– Det har vist seg at det mest effektive for å kvitte seg med arsen, er å koke risen med mye vann, på samme måte som du koker spagetti, og så skylle av overskuddsvann, forklarer Tharaldsen. 

– Da vil mye av arsenet følge med ut."

Det er jo det vi alle skriver: at risen er veldig skittent før vask! Man vasker vekk skitten før man koker maten!

Anonymkode: c0e3f...d65

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er 30 år og er første gang jeg har hørt at noen skyller risen før de koker den.. Har aldri gjort det selv. 

Anonymkode: ee224...d4d

Nå er ikke Norge kjent for å være et land hvor man spiser eller har kultur for å spise mye ris. Folk fra land som spiser ris, vasker risen.

Anonymkode: c0e3f...d65

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Flere ganger i kaldt vann.

Du skal se at for hver gang vann blir klarere og klarere dog blir den aldri helt klart så 3-4 skyl holder.

Gjøres for å fjerne en del av stivelse slik at ved koking ris limes ikke sammen.

Anonymkode: d6461...9cd

Dette. 

Jeg vasker den alltid.

Anonymkode: 0f606...a65

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, hva er poenget?

Anonymkode: 8f83c...53d

Du unngår ihvertfall sky med dritt hvis du skyller grundig.. Hvis du koker den direkte vil det ligge et skylag med mørk dritt på toppen av kokevannet som går ned i risen når du heller ut vannet.. Derfor, tror jeg.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men eh, det er jo også uorganisk arsen i drikkevann. Det er sikkert lurt å skylle risen, men vil det påvirke arsen-nivået i en grad som er målbar?

Anonymkode: cb1e0...b76

Det er flere kilder til arsen, vann, som du nevner, men også grønnsaker, men ris er det som inneholder mest fordi den blir dyrket i vann. 

Og det er absolutt målbart.

Når det er nevnt så tenker jeg jeg at mye av maten vi spiser har alt for høye verdier av miljøgifter og dritt, så litt arsen fra eller til har kanskje ikke så mye å si, men samtidig er jo bløtlegging og skylling av ris en temmelig enkel måte å redusere giften på.

Dette sa mattilsynet i 2015, jeg vet ikke hva de kom frem til i den planlagte rapporten de nevner. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8gl91/barn-advares-mot-aa-spise-riskaker

Skrevet

Jeg skyller bare basmati ris, men ikke Jasmin ris. Med basmatiris så er det mye dritt i vannet, ser tydelig når du skyller det flere ganger, vannet blir klarere.

Anonymkode: 0f14c...84f

Skrevet

Ikke glem at risbønder ofte trakker barbeint i risen under innhøsting. Sure tær og fotsopp?

Anonymkode: ea95f...dd5

Skrevet

Ja, jeg gjør alltid det. Man gjør det for å fjerne stivelsen, som ikke er så godt for kroppen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke glem at risbønder ofte trakker barbeint i risen under innhøsting. Sure tær og fotsopp?

Men skyller ikke produsentene risen for oss? 

Skrevet

Nei. Jeg koker ris som spaghetti i mye vann i 30 minutter. 

Anonymkode: 34f67...700

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men skyller ikke produsentene risen for oss? 

Nei. De fjerner kun rusk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...